Midland GB1

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Midland GB1



Bericht door Schoentje »

Hallo,

Zijn er al forum leden die ervaring hebben met de inbouw van de vaste 12v Midland GB1 pmr portofoon in hun Camper en het gebruik ervan?

Beschikken over een aantal Midland G9 export porto's (bevallen erg goed) Ze zijn voorzien van originele Midland Flex antenne SMB aansluiting dus dak antenne is mogelijk, maar een hand mic is onderweg onder het rijden veiliger en prettiger als een complete G9 en overweeg daarom nu ter aanvulling van deze G9's en de 27mc een GB1 te monteren zodat we van alle markten thuis zijn.

Voor spec's zie: Midland GB1

Groeten,

Twan
Bijlagen
681549_C1198.01_1.jpg
Midland GB1
681549_C1198.01_1.jpg (60.97 KiB) 2816 keer bekeken
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Midland GB1



Bericht door 1934 »

Hoi schoentje,

Misschien niet je antwoord en een beetje off topic! Maar zou je graag de vraag stellen wat voor jou hét communicatie middel is? Hiermee bedoel ik: als we het over meerdere Campers hebben op een zelfde reis. Op dit moment gebruiken wij 27mc onderling. Een hele tijd geleden voldeed dit prima, maar nu zelfs met een liniar van 35 watt hoor je tot diep in Marocco veel geruis en voornamelijk Pools????
Ook in Tunesië in de duinen word je overstemd met oost europees gebrul (wat overigens zeer goed binnenkomt).
Ik heb al eens overwogen om een marifoon te monteren (voor gebruik in de duinen/Sahara.) Maar misschien is jouw Midland een goed alternatief? Bovenstaande is helaas geen antwoord op je vraag, maar ik ben zeer geintereseerd naar communicatiemiddelen onderweg (buiten de telefoon).

Graag reactie,
Groet
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door rijschoollucassen »

Grappig, twee bijna gelijke topics. PMR heeft maar 8 kanalen, dus zou je kunnen stellen dat die druk zijn. Ik gebruik PMR's voor de rijschool, en heb daar weinig last mee. (puxing). Deze porto's leveren iets meer vermogen dat feitelijk is toegestaan, maar bij Midland is dat niet anders (export-versie). Naast die 8 kanalen heb je de beschikking over 38 ctcss-code's, die er voor zorgen dat je alleen signalen binnenkrijgt van toestellen die dezelfde code hebben ingesteld. Daarnaast zijn er ook nog apparaten met 104(?) dns codes.

PMR is daarmee geschikt om een 'besloten' groep te creëren, waar een buitenstaander niet op mee kan praten, wel luisteren, maar zodra hij gaat zenden moet hij de code hebben ingesteld. Daarmee is PMR niet geschikt voor een algemeen camper of chauffeurskanaal, zoals nu kanaal 19 op de 27Mc of je moet geen codes gebruiken, maar dan wordt je knettergek van alle babyfoons etc.

Wie dus contact wil leggen met onbekenden kiest beter voor de 27Mc, voor wie onderling wat wil kunnen overleggen is de PMR mét ctcss of dns codes een goede keus.

Ik ken de Midland GB1 niet, maar een vast apparaat met een speciale buiten-antenne moet altijd beter presteren dan een hand-held porto.

edit: heb net even gegoogeld op die GB1. 50 ctcss en 104 dns codes, export-versie 5 watt ipv 0,5 watt. De kenwood-kanalen stellen niet zoveel voor, kenwood heeft een eigen indeling gemaakt van 16 kanaal/ctcss combinaties en stellen die standaard op hun eigen apparaten in. Elke PMR porto met ctcss kan alle kenwood-kanalen ontvangen, als je maar weet wat je moet instellen.

De bijgeleverde magneetantenne zal op campers niet altijd even handig zijn.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Schoentje »

@1934
Heb de zelfde ervaring op de 27mc overbevolking op diverse kanalen met "Oost-Europese" talen. Kennelijk is de 27mc binnen die taalgroep veel populairder als bij de westerse taalgroepen.

Door deze overbevolking is het soms moeilijk om storingsvrij met meerdere campers te communiceren op een bepaald kanaal. Verder speelt op de 27mc de antenne afstelling een grotere rol als bij een PMR 446 portofoon.

@ rijschoollucassen
Zag het ook dat er ruim 2 uur later nog een vergelijkbaar draadje opgestart is. Ben het geheel met je afwegingen en bevindingen eens. Voor het plaatsen van een antenne heb ik een rond stalen gespoten plaatje op het polyester dak van onze Camper geplakt (gebruik ik nu ook al voor een losse antenne op de Flex-Antenne aansluiting van de Midland G9) en daar houdt een magneet voet antenne prima op. Moet er alleen wel denken dat als je van de grote weg af bent dat de antenne er bij lage begroeiing (campings en cp's) wel eens af kan tikken.

Omdat de antenne van de GB1 korter (en lichter) is als de losse antenne die ik op de G9 aansluit verwacht ik dat de GB1 antenne hier minder last van zal hebben. Maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Pepijnvb
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 9:13

Re: Midland GB1



Bericht door Pepijnvb »

Al een wat ouder topic maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van deze combinatie van Pmr.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Heb de GB1 er inmiddels al vele maanden in zitten en ben er zeer over te spreken. Geen seconde spijt van de investering.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Aloys »

Hier nog een stukje over PMR en CTCSS-codes, met eenvoudige uitleg:
viewtopic.php?f=15&t=8430917&p=995289&h ... ss#p995289

Let wel: 0,5W portofoons met vaste antenne zijn legaal. Portofoons met afschroefbare antenne
zijn illegaal, net als PMR-toestellen voor montage in de auto, zoals op de foto. Die hebben geen
vaste antenne maar een buitenantenne (verboden!) en hebben 5W zendvermogen in plaats de
wettelijke 0,5W (dus ook verboden!)
Niet voor niets staat er bij al die advertenties dat ze bedoeld zijn voor 'export'. Het gebruik van
deze toestellen in Nederland (en waarschijnlijk de hele EU) is dus net zo illegaal als het gebruik
van illegale 27MC-bakkies!

En ik heb ooit al eens een hele zondagmiddag in een politiecel in Zwolle doorgebracht nadat ik van
de weg gehaald was met een illegaal bakkie in de auto... :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Pepijnvb
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 9:13

Re: Midland GB1



Bericht door Pepijnvb »

Bedankt voor de reactie Twan.

Ik heb mijn setje gister besteld. Laat de vakantie maar komen. De GB1 pmr heeft een vaste antenne. Na overleg met portoshop besloten deze aan te schaffen icm twee G9. Beide zijn gewoon op 0.5 watt verkrijgbaar. Maar ook op 5 watt.... keuze aan de gebruiker dus.

Groetjes, Pepijn
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Aloys »

Pepijnvb schreef:De GB1 pmr heeft een vaste antenne.
Nee, de GB1 pmr heeft helemaal geen antenne, maar wordt geleverd met een losse antenne. Een vaste
antenne is een antenne die er niet kan worden afgeschroefd. Dat heeft men zo bepaald omdat het
zendvermogen van een 1/2 Watt in combinatie met een buitenantenne een veel groter bereik geeft dan
waar deze porto's wettelijk voor zijn bedoeld.
Het apparaat als zodanig is dus niet goedgekeurd voor gebruik in Nederland, waarschijnlijk in de gehele
Europese Unie verboden.

Je hebt dus gewoon een illegale zender in de auto. Dat is een keuze. Net als in een té zware camper rijden.
Gaat meestal wel goed, maar soms ook niet. Boetes in Nederland kúnnen oplopen tot € 45.000 hebben we
de afgelopen weken nog in de kranten kunnen lezen... :wink:

Het is maar dat je weet waar je mee bezig bent, verder is het uiteraard je eigen verantwoording.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Pepijnvb
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 9:13

Re: Midland GB1



Bericht door Pepijnvb »

Volgens het cte is hij gewoon goedgekeurd.

Maar laten we het vooral niet op een welles nietes uit laten lopen. De afgelopen weken heb ik op scanner / radiohobby fora hier te veel over gelezen. De eindgebruiker is verantwoordelijk. Ik baseer mij voor dit toestel (0.5watt) op de certificaten die zijn afgegeven door CTE. Die heb ik dan ook aangeschaft. Voor Frankrijk is dit model niet toegestaan. Daar ze in Frankrijk menen dat deze configuratie geen pmr 446 "kan" zijn.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Rob66 »

Om maar weer eens een oud draadje van stal te halen: wie gebruikt inmiddels de Midland GB1 of andere PMR apparatuur in de camper? Van de Midland GB1 weten we inmiddels dat het een goedgekeurd toestel is (helaas nog niet in elk land in Europa). Dit omdat de antenne vast aan het toestel zit. Er zit wel 4 meter coaxkabel tussen zodat je de mini-antenne (magneetvoetje) buiten de carrosserie kan plaatsen wat natuurlijk het bereik enorm vergroot.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Midland GB1



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Wij heb de Midland GB1 sinds eind 2016 in onze camper zitten. We gebruiken zowel de scan functie om onderweg kanalen uit te luisteren als voor de family communicatie met een aantal Midland G9 porto's. Voldoet prima, zij het dat je op de scan functie wel vaak een babyfoon treft.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Plaats reactie