Internet in EU met een NL-sim

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Marius HRL »

Ik vond dit item van Radar wel verhelderend over de kleine en grote lettertjes rond roaming binnen de EU:
http://www.nporadio1.nl/consument/5364- ... opese-unie

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
philipr
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 22:56
Locatie: Creil (Noordoostpolder)

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door philipr »

Ik heb deze zomer het Youfone "onbeperkt" internet geprobeerd a 23 euro per maand.
Idd was mij bekend dat dit max 15 gig is.
Maar in het buitenland bleek dit aanzienlijk lager ivm de rekensom die ze dan maken ivm Fair use policy. (zoals in het artikel van Marius hierboven staat beschreven)
Bij 7 gig werd mijn data verkeer door Youfone verbroken en was ik (mijn kinderen) van de wereld af gesneden.
Ik snap dat er grenzen zijn, maar 7 gig voor 23 euro "onbeperkt internet" noemen klopt niet. Verder waren die FUP regels vooraf niet gevonden en ik heb toch echt goed gezocht op de site.
Voor mij geen Youfone meer.
Met vriendelijke groet,
Philip

Knaus Boxstar Freeway 630 / Fiat Ducato 250 2.3L/150 Pk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Hoofdnoorman »

Je betaald 23 euro voor 15 GB. Dit is 19,08 ex btw en dus 1,26 per GB in Nederland. Hierdoor ben je onder het vastgestelde bedrag van 3,50 per GB.
Internationaal mag er ? 7,70 excl btw berekend worden.

In jouw geval komt dit dus neer op (19,08 / 7,7) x 2 =4,95 GB roaming.

Afbeelding

Met 7 GB heb je dus meer gekregen als waar je recht op zou hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
philipr
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 22:56
Locatie: Creil (Noordoostpolder)

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door philipr »

Ze zijn idd coulant geweest...
Maar feit blijft dat providers door invoering nieuwe regelgeving deze zomer, van alles proberen om toch zo min mogelijk data te verstoken.
Noem het dat een 5 gig buitenland pakket voor 23 euro en niet onbeperkt. Dan weet je als consument waar je aan toe bent.
Maar dat is mijn mening. Duidelijk en eerlijk.
Met vriendelijke groet,
Philip

Knaus Boxstar Freeway 630 / Fiat Ducato 250 2.3L/150 Pk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Cee Pee »

Je koopt het in Nederland en de provider mag er van uitgaan dat het ook voor Nederlands gebruik is en dat is onbeperkt.
Als jij het in heel Europa wil gebruiken mag dat maar dan gelden er een paar regels waar ze zich keurig aan houden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door JoopBrekken »

Proberen het mooier voor te stellen als het is, of eerlijk en duidelijk zijn over je product.

Youfone en Tele2 doen dat eerste, Tmobile het 2de.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Mickel Moen »

Even naar dat rekensommetje gekeken. Ik heb dus voor €7,50 de bundel onbeperkt van KPN gebruikt waar dit draadje mee begonnen is. Dat zou betekenen, max zo'n 1,6 Gb.

Ik denk dat ik zeker het dubbele heb verbruikt. Misschien wel het driedubbele. Ik zal het de volgende reis eens bij houden. Ik heb de hele maand van de reis internet gehad, voor €7,50. Dik tevreden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door seth_space »

KPN zakelijk. 10GB in buitenland probleemloos. Onbeperkt bellen en gebeld worden voor net onder de 30 euro.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Cee Pee »

Die onbeperkt bundel voor €7,50 is een verhaal apart natuurlijk daar zit een snelheids limiet op en niet zozeer een volume limiet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Bob Diesel »

Die 7,50 bundel is heel handig, omdat je zo de gehele dag online bent
Dat het soms tergend langzaam is ,is dan onbelangrijk, je hebt verbinding
Wil je dan beter of vlugger ,ff schakelen naar 4G verbinding, waar tele2 duidelijk in is, max 6 i/h buitenlandgb bij de onbeperkt bundel


Verzonden met nu 3G snelheid
Tablet en 1 phone in gebruik via 1 phone als hotspot met kpn sim 7,50 onbeperkt
In Frankrijk :wave:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door thole »

Er is al eerder opgemerkt dat de ervaringen wisselen met het KPN simkaartje.
Van een tergend langzame verbinding hebben wij gelukkig geen last gehad in Frankrijk,Spanje, Italië en Griekenland dit jaar. Alles kunnen doen, site bijwerken, you tube filmpjes, face timen etc, ging probleemloos.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Vertrokken4 »

Via Youfone, gebruiken we al jaren, bleek in D al snel dat hoe je je voorkeuren op je telefoon ook instelt dat er standaard gekozen wordt voor een 2 of hooguit 3G netwerk. Wil je 4G dan moet je handmatig een provider selecteren. Dit ondanks dat het onbeperkt abonnement standaard 4G is en de voorkeursvolgorde op mijn tel staat ingesteld op 4G, 3G, 2G (LTE, H+ etc etc)

In Polen daarentegen werd automatisch verbinding gemaakt met een 4G netwerk. Ik vrees toch dat prijs hier een rol speelt en dat we als consument een beetje het bos ingestuurd worden.

JP
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door gitana »

Ik zit in Millau. Kan wel appen maar geen filmpjes kijken. Ook maar heel soms foto's bekijken op fb. Beter dan niks. Kost net niks. Maar het is ook niet veel meer dan niks. Ja wat wil je voor nog geen € 5,- per maand. Ben er uiteindelijk toch weg blij mee. Kpn dus.
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Hoofdnoorman »

Een kleine zoektocht op het internet en bezoek aan verschillende websites leert dat alle (misschien enkele uitgezonderd) dezelfde, en dus de nieuwe EU FUP, hanteren.
Het is dus de kunst de enkelen te ontdekken of anders heel inventief zijn.

Dit jaar betalen we nog 7,70 bij per Gb. Volgend jaar 4,50 en in 2022 is het helemaal gratis. :lol:
De providers lachen zich dan dood, het draaiboek ligt nu al klaar hoe ze dan het geld uit je zak kunnen kloppen. Wij weten nog niet wat er ons boven het hoofd hangt.
Linksom of rechtsom, we zullen altijd blijven betalen. Enne, hoe mooier beeld je wilt hebben op je mobieltje, hoe meer data. In 2022 met het 8G netwerk en de holografische 3D projectie smartphone app, stijgt het gebruik tot grote hoogte.
Tot die tijd worden we langzaam klaargestoomd om een prijs van 1,50 per GB heel reëel te vinden. We beseffen dan niet dat we over een paar jaar gewoon 100 GB bundels kunnen kopen en waarschijnlijk ook gebruiken. Tel uit je winst!
Dat laatste is natuurlijk voor de providers bedoeld. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie