GPS repeater

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

GPS repeater



Bericht door Grumble »

Ik zit erover te denken DEZE of IETS DERGELIJKS aan te schaffen omdat door de (aluminium) alkoof van onze camper het signaal van de gps nogal eens wegvalt.
Als camper hebben we een MB307D uit 1981, dus geen ruit die eventueel de GPS signalen tegenhouden.
Onze Navigon hebben we zo laag mogelijk in het midden van de voorruit en dat gaat over het algemeen goed, totdat we in een bebouwde kom rijden met hogere gebouwen en ook in bossen (vooral na een flinke regenbui) laat de navigatie het wel eens afweten en dát zijn juist de momenten dat we hem hard nodig hebben.
Heeft er iemand ervaring met dergelijke repeaters? Zou dat ons probleem (het wegvallen van de navigatie) verhelpen?
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: GPS repeater



Bericht door WimZ »

Wij hebben een externe antenne aangesloten en deze ligt dan in de hoek bij het raam en daarna valt de gps niet meer weg bij ons. De antenne is ook sterker dan de interne antenne want zelfs binnenshuis krijg ik gps signaal terwijl de navigatie alleen dat nooit lukte.
Enige probleem was de ontzettend dunne pen van aansluiten op navigatie. Die brak dan ook na een tijdje af. Heb de draad daarna intern vastgesoldeerd.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: GPS repeater



Bericht door Vertrokken3 »

Ik heb zelf een oude bluetooth-gps fietscomputer ingeschakeld
Afbeelding
Maar heb even overwogen om ook een repeater aan te schaffen.

Het is voer voor discussie, maar strikt genomen is er een vergunning nodig voor repeaters.
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... -repeaters

Voor mobiele toepassingen dus geen vergunning mogelijk.

Natuurlijk betreft het hier een klein toestel, dus is de vraag of ze onder de vergunningplicht vallen......
Misschien even vragen bij het agentschap.

Los daarvan is natuurlijk de vraag of iemand er aan zal tillen bij de aanschaf en gebruik ervan.

Wel raad ik u aan om na te gaan of ze het "CE" keurmerk hebben, uit ervaring weet ik dat toestellen die dat niet hebben niet door een douanecontrole komen. Zeker bij zendapparatuur is men bijzonder kritisch.
Wat weer de vraag doet oprijzen, wat is de kans dat ze de een douanecontrole door moeten. Dergelijke kleine zaken passeren vaak de douane met als controle enkel een drugshond die er eens naast loopt.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: GPS repeater



Bericht door Grumble »

maar strikt genomen is er een vergunning nodig voor repeaters.
Oh.. dat wist ik niet, al is dat wel logisch.
Nou zal het met het uitstralen wel meevallen omdat ik IN de camper (te) weinig goede GPS signalen heb zal er van de repeater ook wel niet veel naar buiten komen, dus de kans op storing lijkt me klein.
En buiten dat: bij gebruik van de navigon gaat het allemaal nog wel, maar met een smartphone lukt het vrijwel niet om een fatsoenlijk gps fix te krijgen, en kan op de navigon (waarschijnlijk) wel een externe antenne wel aangesloten worden, voor een smartphone is dat ook weer niet mogelijk.
Vandaar m'n idee om een repeater te kopen.

Ik heb ook wel een bluetooth gps muis, maar daar kan de navigon weer niks mee :thumbdown:
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: GPS repeater



Bericht door Vertrokken3 »

Persoonlijk zou ik ook niet zo zwaar tillen aan het negeren van de vergunningsplicht.
Normaal is dergelijke vergunningsplicht er (om in dit geval begrijpelijke reden) gekomen voor de grotere zendvermogens.
In dit geval gaat het om kleine zendvermogens, pakweg 10 meter van de zender waarschijnlijk in open veld niet eens meer bereikbaar.
Dus het "misverstand" qua locatie is zowat onbestaande.

Maar de hamvraag is of ze uitzonderingen (lees: kleine vermogens) hebben opgenomen in de bepalingen ter zake.
Het agentschap voor telecom zal het wel weten.....
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: GPS repeater



Bericht door Grumble »

Ik denk dat ik afzie van het sturen van een mail met deze vraag naar het agentschap voor telecom, geen slapende honden wakker maken... :shh:
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: GPS repeater



Bericht door Vertrokken3 »

Dat je het niet courant op de Europese markt vindt zegt ook wel iets......

Ik vraag me af of het een CE-keurmerk heeft, zie het niet dadelijk op de verkoopsite.
Indien niet zou ik ebay proberen en bij een eventuele inbeslagname door de douane de kopersbescherming van Paypal laten spelen.

Let wel op, indien het geen CE-keurmerk heeft gaat men u als koper verantwoordelijk stellen voor illegale invoer.
Het wordt in beslag genomen en je riskeert een gerechtelijke vervolging.

En, ja ik spreek (tot mijn schande) uit ervaring.
Een gps-tracker gekocht, geen CE => douane valt erop, verklaring moeten tekenen om vrijwillige afstand te doen van toestel en uitgebreide info moeten verstrekken van de verkoper => na veertien dagen een wijkagent aan de deur, proces-verbaal opgesteld wegens poging tot invoeren van een illegaal toestel in België => proces-verbaal werd voorgelegd aan een procureur, die uiteindelijk wel de zaak geseponeerd heeft.

Kortom, goed afgelopen maar sindsdien koop ik geen toestel meer zonder dat er een CE op staat, zie ik geen vermelding op de verkoopsite dan gaat er een mail naar de verkoper.

Voor een goede orde, CE is enkel nodig voor toestellen, niet voor onderdelen (bv transistoren, weerstanden enz...)
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: GPS repeater



Bericht door mama »

Voor de prijs van een goede gps repeater , kun je evengoed een nieuwe gps met externe antenne aansluiting kopen .
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: GPS repeater



Bericht door Grumble »

Daar heb je niks aan als je een tablet of smartphone wil gebruiken voor navigatie.
En juist de combi vind ik heel handig: de navigatie voor het navigeren (duh..) en een tablet om een eventuele camperplaats op te zoeken.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: GPS repeater



Bericht door Vertrokken2 »

Ik gebruik een Ipad icm een GNS2000. Die laatste kun je overal in de bus, bijvoorbeeld tegen het raam, plakken. De gevoeligheid is erg groot.
De betrouwbaarheid is goed. Hij heeft ook een certificering voor gebruik in een vliegtuigje.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: GPS repeater



Bericht door Grumble »

Maar daar kan mijn navigon weer niks mee :bang: en daar is dit allemaal om begonnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15331
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: GPS repeater



Bericht door Hoofdnoorman »

Hallo Grumble,

Kijk even op dit topic.
Helaas zijn de bewijsfoto's verdwenen, want die zaten bij Imagecheck.

Maar het resultaat is verbluffend en ze zijn erg eenvoudig te maken als je nog ergens een oude GPS antenne hebt.
Zo niet, dan kun je via China een GPS antenne kopen voor ongeveer 3 euro.
De rest kost ongeveer 2 euro aan materiaal en het is een kwartiertje werk. Wel solderen.

De voeding kan vanuit de laadstekker van de TomTom of Navigon komen.

Bij mij wordt het versterkte GPS signaal tot ver in de camper verzonden. Zeker twee meter. Dus ook op de treinzit heb ik volle bak satellieten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: GPS repeater



Bericht door Grumble »

Ik zie geen Linkje :wtf:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15331
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: GPS repeater



Bericht door Hoofdnoorman »

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie