ExperiaBox slecht beveiligd

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Heb hier sinds 2006 een Experiabox en zelfs bij een reset worden netjes de
settings opgehaald van "mijn kpn "
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Ik heb de Siemens (zilveren) sinds 2006.
Mijn instellingen bij MijnKPN zijn anders dan mijn eigen instellingen aangebracht in de software van de Experiabox.
Als ik vervolgens de stroom er af haal en weer er op zet dan blijven mijn instellinge gehandhaafd.
Zelfs bij de software update op 11 februari 2008, 1.43.1j1-iptv (Feb 2 2008 22:47:32) blijven mijn instellingen gehandhaafd.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Tja avbrande, hier ga ik niet verder over in discussie.
Alle experiabox gebruikers zullen inmiddels over deze firmware versie beschikkken want deze is niet echt nieuw.
Maar na de laatste stroomstoring bij ons in de wijk kon ik toch mooi niet meer wireless connecten op de EB van mijn buurman twee deuren verder welke ik ooit geconfigureerd heb met mijn WPA key van mijn EB
Alleen omdat hij zijn account van "mijn kpn" niet op orde heeft :wink:
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

iTsMe(jan) schreef:Tja avbrande, hier ga ik niet verder over in discussie.
Alle experiabox gebruikers zullen inmiddels over deze firmware versie beschikkken want deze is niet echt nieuw.
Maar na de laatste stroomstoring bij ons in de wijk kon ik toch mooi niet meer wireless connecten op de EB van mijn buurman twee deuren verder welke ik ooit geconfigureerd heb met mijn WPA key van mijn EB
Alleen omdat hij zijn account van "mijn kpn" niet op orde heeft :wink:
Dan heeft ie dus op de resetknop gedrukt. Als je je werk goed doet bij de buurman door zijn experiabox te configureren, dan had je meteen een backup gemaakt.
Even terug zetten en voila...alles doet het weeer.
Ik heb dit jaar de box al 10 keer zonder stroom gehad. Stroom er weer op en al mijn wijzigingen waren gewoon nog aanwezig!!
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Cooky



Bericht door Cooky »

avbrande schreef:
iTsMe(jan) schreef:Tja avbrande, hier ga ik niet verder over in discussie.
Alle experiabox gebruikers zullen inmiddels over deze firmware versie beschikkken want deze is niet echt nieuw.
Maar na de laatste stroomstoring bij ons in de wijk kon ik toch mooi niet meer wireless connecten op de EB van mijn buurman twee deuren verder welke ik ooit geconfigureerd heb met mijn WPA key van mijn EB
Alleen omdat hij zijn account van "mijn kpn" niet op orde heeft :wink:
Dan heeft ie dus op de resetknop gedrukt. Als je je werk goed doet bij de buurman door zijn experiabox te configureren, dan had je meteen een backup gemaakt.
Even terug zetten en voila...alles doet het weeer.
Ik heb dit jaar de box al 10 keer zonder stroom gehad. Stroom er weer op en al mijn wijzigingen waren gewoon nog aanwezig!!
Tja en dan te bedenken dat er meerdere manier zijn om die Speedtouch te resetten.....want daar gaat het hier over...

Even zonder stroom zetten is géén reset he.....zelfs op de reset knop drukken is géén echte reset, want daarmee herstart je de Speedtouch slechts....een goede hardware reset is niet zo maar 123 gedaan....

Maar ja ik ben dan ook geen deskundige
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Cooky schreef:
avbrande schreef:
iTsMe(jan) schreef:Tja avbrande, hier ga ik niet verder over in discussie.
Alle experiabox gebruikers zullen inmiddels over deze firmware versie beschikkken want deze is niet echt nieuw.
Maar na de laatste stroomstoring bij ons in de wijk kon ik toch mooi niet meer wireless connecten op de EB van mijn buurman twee deuren verder welke ik ooit geconfigureerd heb met mijn WPA key van mijn EB
Alleen omdat hij zijn account van "mijn kpn" niet op orde heeft :wink:
Dan heeft ie dus op de resetknop gedrukt. Als je je werk goed doet bij de buurman door zijn experiabox te configureren, dan had je meteen een backup gemaakt.
Even terug zetten en voila...alles doet het weeer.
Ik heb dit jaar de box al 10 keer zonder stroom gehad. Stroom er weer op en al mijn wijzigingen waren gewoon nog aanwezig!!
Tja en dan te bedenken dat er meerdere manier zijn om die Speedtouch te resetten.....want daar gaat het hier over...

Even zonder stroom zetten is géén reset he.....zelfs op de reset knop drukken is géén echte reset, want daarmee herstart je de Speedtouch slechts....een goede hardware reset is niet zo maar 123 gedaan....

Maar ja ik ben dan ook geen deskundige
Tja dat beweer ik nou juist, dus maak het niet ingewikkeler.
Ik stel ook dat een stroomuitval geen reset is!!! Wel lezen svp!!
Verdere reset mogelijkheden zijn hierverder niet relevant, want simpel het kleine knopje met een paperclib indrukken dat geeft al een rest die we hier bedoelen.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Nee avbrande,
Nadat de stroom weer was teruggekeerd komt de EB gewoon weer online en haalt zijn settings op bij "mijn kpn '
Dit heeft niks te maken met je werk goed doen :mrgreen:
Geneuzel met binary files is niet geschikt voor de gemiddelde gebruiker en ook niet zo bedacht door KPN.
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

En voor Itsme:

Controleer mijn stelling maar.
Software instelling wijzigen op b.v. kanaal 6 vast zetten.
Uiteraard OK geven en uitloggen.
Stroom er af en opnieuw er op zetten.
Uiteraard niets wijzigen bij mijn KPN.
Nou jouw wijziging staat er dan nog gewoon in en wordt niet overschreven door je instellingen bij MijnKPN.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Cooky



Bericht door Cooky »

avbrande schreef:
Cooky schreef:
avbrande schreef:
iTsMe(jan) schreef:Tja avbrande, hier ga ik niet verder over in discussie.
Alle experiabox gebruikers zullen inmiddels over deze firmware versie beschikkken want deze is niet echt nieuw.
Maar na de laatste stroomstoring bij ons in de wijk kon ik toch mooi niet meer wireless connecten op de EB van mijn buurman twee deuren verder welke ik ooit geconfigureerd heb met mijn WPA key van mijn EB
Alleen omdat hij zijn account van "mijn kpn" niet op orde heeft :wink:
Dan heeft ie dus op de resetknop gedrukt. Als je je werk goed doet bij de buurman door zijn experiabox te configureren, dan had je meteen een backup gemaakt.
Even terug zetten en voila...alles doet het weeer.
Ik heb dit jaar de box al 10 keer zonder stroom gehad. Stroom er weer op en al mijn wijzigingen waren gewoon nog aanwezig!!
Tja en dan te bedenken dat er meerdere manier zijn om die Speedtouch te resetten.....want daar gaat het hier over...

Even zonder stroom zetten is géén reset he.....zelfs op de reset knop drukken is géén echte reset, want daarmee herstart je de Speedtouch slechts....een goede hardware reset is niet zo maar 123 gedaan....

Maar ja ik ben dan ook geen deskundige
Tja dat beweer ik nou juist, dus maak het niet ingewikkeler.
Ik stel ook dat een stroomuitval geen reset is!!! Wel lezen svp!!
Verdere reset mogelijkheden zijn hierverder niet relevant, want simpel het kleine knopje met een paperclib indrukken dat geeft al een rest die we hier bedoelen.
Tjonge...je beweerd dat je al 10 keer stroomuitval hebt gehad, en dat dat niks uitmaakt....

Ik zeg alleen dat de Speedtouch MEERDERE opties heeft om te resetten...en dat DAT verschil uitmaakt hoe die weer opstart.....

Jij hebt zelf een Siemens toch?? Dus waarom zou ik dan niet mogen reageren op de Speedtouch want daar gaat het hier tenslotte over in dit topic.....

Maar goed ik laat het hier lekker bij, de beste stuurlui staan hier weer eens op de wal...

Ik ga deze zooi maar weer eens een possje mijden, het valt me namelijk mee dat er nog niet geroepen word dat ik kleurenblind bent en helemaal geen zwarte Speedtouch heb........zoals zo vaak gebeurt op dit forum...
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Hoi Cooky,
Als je geirriteerd raakt, dan is stoppen een hele goede methode.
Ook ik probeer uit te leggen dat stroom eraf en resetknopje indrukken verschillende gevolgen heeft.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Ik heb maar eens even bij de KPN op de website gekeken. En die zeggen het volgende:

Recentelijk is gebleken dat het mogelijk is om de standaard beveiliging van de KPN Experia Box te omzeilen. Hiermee is het voor kwaadwillenden mogelijk om gebruik te maken van jouw draadloze netwerk en internetverbinding. Hoewel er nog geen gevallen bekend zijn waar dit ook daadwerkelijk is gebeurd, raden we je sterk aan om de standaard netwerknaam te wijzigen in een zelf bedachte netwerknaam. Hieronder vind je een uitleg over hoe je je netwerknaam kunt wijzigen.

Instructies aanpassing beveiliging
alles uitklappenalles inklappenNetwerknaam aanpassen
Zilveren Experia Box

De apparaten van uw draadloos netwerk krijgen tijdens de productie een standaard netwerknaam, ook wel SSID genoemd. Deze kunnen gebruikt worden om toegang tot uw netwerk te verkrijgen. Wij raden je aan de standaardnaam te wijzigen in een unieke naam, bij voorkeur iets dat niet naar het apparaat zelf verwijst. Gebruik ook geen eigennamen of adresgegevens, maar wel iets dat je zelf eenvoudig kunt onthouden.

- Open een webbrowser en typ het adres 192.168.2.1 in het adresveld en druk op enter
- Vul het standaard wachtwoord 'admin' in en klik op OK;
- Je komt nu in een tweede venster met een beveiligingsadvies: klik op OK;
U komt nu in het scherm van de KPN Experia Box.
- Klik vervolgens op 'Geavanceerde Instellingen'; klik in de linkerscherm op 'Draadloos netwerk';
- Wijzig bij Netwerknaam (SSID) de naam in de door jezelf gekozen naam.
- Klik op OK.

Als je de netwerknaam (SSID) in je modem gewijzigd heeft, dien je deze ook in de andere draadloze apparaten die met je netwerk verbonden zijn aan te passen. Denk aan bijvoorbeeld je laptop en/of spelcomputer. Je kunt hiervoor de installatiecd die je bij je installatiepakket hebt ontvangen gebruiken.


Zwarte Experia Box

Zwarte KPN Experia Box

- Open een webbrowser en typ het adres 192.168.1.254 in het adresveld.
U komt nu in het scherm van de KPN Experia Box. Links in het scherm zie je het Menu
- Klik in het menu op 'Thuisnetwerk'
- Klik in het rechterscherm op ‘WLAN:SpeedTouchxxxxxx’
- Klik rechtsboven op 'Configureren'
- Wijzig bij Netwerknaam (SSID) de naam in de door jezelf gekozen naam
- Klik op Toepassen

Als je de netwerknaam (SSID) in je modem gewijzigd heeft, dien je deze ook in de andere draadloze apparaten die met je netwerk verbonden zijn aan te passen. Denk aan bijvoorbeeld je laptop en/of spelcomputer. Je kunt hiervoor de installatiecd die je bij je installatiepakket hebt ontvangen gebruiken.


Zie: http://www.kpn.com/internet/veilig-inte ... netten.htm
Groeten Abe
Afbeelding
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Als we toch verder in details gaan dan het volgende:

Nog veel belangrijker is:

Bij het inloggen op je Experiabox; ga naar "Wireless Network"
Kies bij de optie SSID Broadcast; OFF

Je SSID wordt dan door je Experiabox niet uitgezonden en is dus onzichtbaar.
Jammer dat daar niets over wordt gezegd.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
DeGrijze
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 10:41
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:



Bericht door DeGrijze »

Abe schreef:Hoewel er nog geen gevallen bekend zijn waar dit ook daadwerkelijk is gebeurd
Inderdaad een storm in een glas water, en een ieder (zoals door een forum gebruiker in dit forum) die zegt deze beveiligings zwakheid bij derde gebruik heeft kunnen maken dit gedocumenteerd aan te leveren bij de KPN.

Sorry hoor, moet hier echt wel wat om gniffelen :wink:
Gerard
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Is m.i. een domme opmerking om te vragen gegevens aan te reiken.
Immers je kan beschuldigd worden van ïnbraak" in iemands systeem/netwerk.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Plaats reactie