ExperiaBox slecht beveiligd

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

ExperiaBox slecht beveiligd



Bericht door Marius HRL »

De door KPN, onder andere voor de combinatie van internet en bellen, verspreide ExperiaBox blijkt standaard voorzien te zijn van een SSID (identificatiecode van het draadloze netwerk), die zeer simpel te herleiden blijkt te zijn tot de WPA-code van dat draadloze netwerk.

Desgewenst kun je die onveiligheid vaststellen met het programmaatje Speedtouchkey, dat je op deze webpagina vindt:
http://www.wifisecure.nl/Letop.htm
Je zou met dat programmaatje de WPA_code van je ExperiaBox moeten kunnen achterhalen !

Gebruik dit programmaatje NIET om je toegang te verschaffen tot andermans ExperiaBox, want je bent dan niet alleen onfatsoenlijk bezig, maar ook STRAFBAAR!!!!!


Minimaal moet je het volgende doen, ter verbetering van de beveiliging:
http://www.kpn.com/web/internet/veilig- ... netten.htm

Het leek me toch goed dit te melden!

Het bedrijf Wi-Fi Secure is overigens zeer camper-minded :-)
Kijk maar op: http://www.wifisecure.nl/contact.htm

Groeten! Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Freek W
Berichten: 3014
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:15
Locatie: Hoogvliet Rt



Bericht door Freek W »

Bedankt zal de zaak snel wijzigen.
HG Freek
DeGrijze
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 10:41
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

Re: ExperiaBox slecht beveiligd



Bericht door DeGrijze »

Marius HRL schreef:
Het bedrijf Wi-Fi Secure is overigens zeer camper-minded :-)
Kijk maar op: http://www.wifisecure.nl/contact.htm
:lol: ziet er grappig uit dat mobile werkplek campertje met die "off the rack sold" yagi antennes en de plaat hout (met de uit gezaagde gaten te grote van de laptops zodat deze (Windows)laptops tijdens vervoer niet door de camper slingeren) op de tafel vast gesnoerd met spanbandjes is een aardig gevonden oplossing.
De website ziet er netjes overzichtelijk en verzorgt uit (doet me persoonlijk wel wat denken aan een zogenaamde hapklare oplossing website) en bied misschien wel iets voor een (toekomstige) bedrijfs klant iets van een overkill aan informatie.
Volgens de KVK informatie timmert dit eenmans bedrijfje nog niet zo heel aan de weg.
Hoop van harte dat P de B zijn bedrijfje tot iets heel mooi's uit kan laten groeien

Gerard

P.s
De eigenaar/directeur van het bedrijfje maakt zelf overigens ook gebruik van een kpnplanet internet connectie dus dat hij op de hoogte is van het door Marius aangehaalde veiligheids probleem verbaasd mij dan ook generzins
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Ja Ja, leuk gevonden hoor.
Voor 30 euro lossen wij het wel even voor u op :twisted: Excl. btw :roll:
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jan,

Een beetje (te) kritisch lijk je me wel!
Dit aanbod lijkt mij een uitkomst voor mensen, die dit zelf niet kunnen / durven en dan is € 35,50 (incl voorrijden binnen 15 km) een zeer schappelijk bedrag, toch???

Nóg beter zou het zijn als KPN dit voor z'n klanten regelde, maar wonderen...

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen



Bericht door snoopy »

Welke Experiabox betreft het?

De Siemens (zilverkleurig) of de Speedtouch 780 (donkerblauw).

Beiden zijn (en worden nog?) door KPN geleverd.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

SSID- en WPA-onveiligheid bij meer aanbieders uit KPN-groep



Bericht door Marius HRL »

De onveiligheid is in ieder geval aan de orde bij de zwarte ExperiaBox en het Speedtouch 780 - modem (ook in gebruik bij o.a. XS4ALL).
Ook de Consumentenbond heeft het probleem en de remedie op de website: http://tinyurl.com/6nglzz
Ik heb helaas moeten vaststellen dat enige mensen in mijn buurtje aan de slag moeten!

Aanvullend advies: Pas óók je WPA-code aan !!!!!

Succes!!!! Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Cooky



Bericht door Cooky »

Tis allemaal een beetje een storm in een glas water, ik heb zelf ook een dergelijk modem, en heb netjes bij levereing van dat spul een ander WPA key meegestuurd gekregen....iets van 32 karakters, dat aangeboden "tooltje" vind dan ook niks
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Cooky,

Storm in een glas water?? Waarschijnlijk omdat het jou niet raakt??

Ik testte twee van de Speedtouch-signalen in onze wijk en in beide gevallen >>>>>> direct op het internet! En anderen melden soortgelijke ervaringen. En dan zal ik maar even nalaten de andere risico's te vermelden!

Dus...

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
DeGrijze
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 10:41
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:



Bericht door DeGrijze »

iTsMe(jan) schreef:Ja Ja, leuk gevonden hoor.
Voor 30 euro lossen wij het wel even voor u op :twisted: Excl. btw :roll:
Tja Jan de eigenaar/directeur van het bedrijfje is schat ik zomaar wel in voor een geintje gezien het feit dat hij ook lid is van de lokale carnavals vereniging.
:lol:
Marius HRL schreef:Dag Cooky,

Storm in een glas water?? Waarschijnlijk omdat het jou niet raakt??

Ik testte twee van de Speedtouch-signalen in onze wijk en in beide gevallen >>>>>> direct op het internet! En anderen melden soortgelijke ervaringen. En dan zal ik maar even nalaten de andere risico's te vermelden!

Dus...

Groeten, Marius
Wel was heden morgen voor zaken in Assen en dacht weet je wat laat ik nou ook eventjes een rondje maken.
33x een Xs4all account tegen gekomen maar stonden allemaal keurig dicht (ook met het tooltje)
17x over een kpn-planet account gestuilkeld, en deze stonden ook allemaal netjes dicht (ook met het tooltje)
Alle overige ap's die ik tegen kwam waren gekoppeld aan een kabel modem en op een enkelle na stonden deze ook allemaal netjes dicht.

Kortom ben het met Cooky eens een storm in een glas water.


Gerard
Laatst gewijzigd door DeGrijze op ma 11 aug 2008, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Jongens, stop FF met die off-topic-gein!

Groet, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Cooky



Bericht door Cooky »

Marius HRL schreef:Dag Cooky,

Storm in een glas water?? Waarschijnlijk omdat het jou niet raakt??

Ik testte twee van de Speedtouch-signalen in onze wijk en in beide gevallen >>>>>> direct op het internet! En anderen melden soortgelijke ervaringen. En dan zal ik maar even nalaten de andere risico's te vermelden!

Dus...

Groeten, Marius
Ja inderdaad een storm in een glas water.....net als zoveel hoax verhalen op internet.....krijg je van die handige sodemieters die je wel even willen helpen, en dan de boel zodanig aanpassen dat je dan pas echt problemen krijgt...

Kijk, KPN levert hun spul netjes af met een aangepaste WPA key, die staat al ingesteld, en die moet je dus zelf verder invoeren op de rest van de computers die je zelf aan het netwerkje hangt...

Daarnaast zit er in de 780 nog een optie waardoor je (ook al zou je de key weten) niet zomaar op internet kan...

kans is dus groot dat de netwerkjes waar jij op in kon loggen gewoon open staan voor externe verbindingen....zoals je ook met FON kan doen...
Cooky



Bericht door Cooky »

Marius HRL schreef:Jongens, stop FF met die off-topic-gein!

Groet, Marius
HUH?? mag een andere mening er niet bij staan?? Als jij met een verhaal komt moet OOK accepteren dat mensen een andere kijk op de zaak hebben....als je dat niet hebt, dan lijkt het mij dat je mensen onnodig bang wil maken ...
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Cooky en Gerard,

Is datgene, in de voorgaande postings, dat gaat over de directeur van dat bedrijf allemaal on-topic??? En daar had IK het over, toen ik vroeg te stoppen!

Om uit de losse pols de vergelijking met een hoax te maken, vind ik onheus.
We hebben het HIER over een http://www.gnucitizen.org/blog/default- ... b-routers/

en KPN erkent inmiddels het probleem HIER: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/v ... ?p=1316817

en de Consumentenbond waarschuwt oók :http://tinyurl.com/5pl7sg,

maar enige camperaars vinden het desondanks een storm in een glas water??????

Voor de mensen die het wel serieus nemen nog even iets extra's.
Wie toegang heeft tot je (draadloze) router kan niet alleen gebruik maken van je internetverbinding, maar ook (met niet al te veel moeite) rondkijken op je thuisnetwerk. Als je voor dat thuisnetwerk gemakshalve gebruik gemaakt hebt van de door Microsoft voorgestelde groepsnaam MSHOME, heb je het extra makkelijk gemaakt.

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie