Dat er door mij al een aantal weken niets gemeld is over de voortgang, betekent niet, dat er niet aan dit probleem gewerkt wordt. Dat meldden diverse gedupeerden de afgelopen periode.
De afgelopen maanden ben ik nauwelijks zichtbaar geweest op het Camperforum, doordat ik nagenoeg al mijn tijd besteed aan andere vrijwilligersklussen, zoals mantelzorgen.
Kennelijk is voor sommigen niet duidelijk op welke basis ik op het Camperforum actief ben. Dat gebeurt op basis van vrijwilligheid en onafhankelijkheid. Ik ontvang geen vergoeding (in geld of natura) voor mijn activiteiten. Ik heb steeds 'nee' gezegd tegen leveranciers, die mij geld of goederen aanboden en alle research bekostigd uit eigen portemonnee.
Helaas herhaalt de geschiedenis zich. Toen Vodafone Ierland de SIMkaartjes van een groot aantal camperaars blokkeerde, vroegen diverse gedupeerden mij om hulp. En helaas waren er ook een stel, die mij verwijten gingen maken.
Het kostte een tijd, maar uiteindelijk leverde een soort collectieve actie een prima oplossing op.
EuropaSim verkocht Italiaanse Vodafone SIMkaartjes met zeer aantrekkelijke mogelijkheden. Dat moet iedereen duidelijk zijn geweest. Vodafone Italië veranderde in april 2013 de prijs per dag voor nieuwe kaartjes, maar daarvoor kreeg je onbeperkt internet terug.
Een kleine groep kopers van die SIMkaarten ging ze in een MiFi verhuren. Vodafone Italië blokkeerde vervolgens een veel groter aantal van die SIMkaarten. Dat was onrechtmatig bij iedereen, die géén oneigenlijk gebruik gemaakt had van die SIMkaarten.
Hoewel die blokkering voor EuropaSIm overmacht was, nam dat bedrijf de volledige verantwoordelijkheid en garandeerde voor iedereen een oplossing. Waar er sprake is van overmacht, is dat netjes.
Ik heb de afgelopen weken een paar keer contact gehad, maar een echt bevredigende oplossing is er nog niet.
Een werkende EuropaSIMkaart is (voor bijna iedereen) interessanter dan geld terug. En een goed alternatief ook.
Het weer laten activeren is tot nu toe slechts beperkt gelukt, door de tegenwerking van Vodafone Italië. We zagen dat ook bij Vodafone Ierland.
Ene Pol-S heeft hier gemeld dat hij geduld zou hebben tot eind september, vervolgens recent 'nee' gezegd tegen een werkende, vervangende kaart en keurig z'n geld terug gekregen. En niet tevreden; ook niet over mij.....
De huidige stand van zaken:
- Er wordt nog steeds gewerkt aan het deblokkeren van kaarten en dat lukt zo nu en dan ook.
- Vodafone Italië doet moeilijk met deblokkeren en wil geen nieuwe kaarten leveren.
- Wie de aanschafprijs van z'n SIMkaart terug wil, kan dat aanvragen.
- Resterend beltegoed kan uitsluitend bij Vodafone Italië opgevraagd worden. EuropaSim verstrekt daarvoor aanvraagformulieren.
- EuropaSim heeft een enige gedeblokkeerde SIMkaarten ter omruil, van klanten die inmiddels hun geld terug hadden. Die werken maar kunnen niet opnieuw geregistreerd worden. Opwaarderen kan via EuropaSim of via https://ricarica.vodafone.it/vftopup (bijv. met PayPal)
- EuropaSim is in overleg met een andere provider en kan waarschijnlijk binnenkort SIMkaarten leveren, die ook in een groot aantal EU-landen werken (Provider en prijzen etc. zijn mij niet bekend).
- Een juridische actie kan altijd nog. De meeste kans maken we dan bij Vodafone Italia, die onrechtmatig je kaart en tegoed heeft geblokkeerd
Ik heb groot respect voor de wijze waarop de mensen van EuropaSim zich inzetten om de problemen opgelost te krijgen.
Ik heb zelf recent een ander, uitstekend alternatief ontdekt, maar dat is van een provider in een land, waarvan ik de taal niet beheers. Ik heb de gegevens doorgegeven aan EuropaSim.
Nog even wachten of omruilen lijkt mij voorlopig de aantrekkelijkste opties. Geld terug kan altijd.
Dank aan al degenen (behalve Pol-S), die hun ervaringen hebben gedeeld.
Ik heb (minimaal tot begin december) de komende tijd weinig tijd om actief te zijn op het Camperforum.
Groeten,
Marius HRL
Marius HRL schreef:EuropaSim / Ulrich Schertlin heeft mij gevraagd even te wachten met procedures tegen hun bedrijf. Want:
1. ze zijn bezig met het (laten) deblokkeren van SIMkaarten van klanten die zich bij hen melden met een geblokkeerde SIMkaart
2. ze proberen te bewerkstelligen dat zij weer nieuwe kaarten kunnen leveren
3. ze zullen klanten, waarbij deblokkeren niet lukt,schadeloos stellen
Via het ECC zal er nooit meer uit komen, dus lijkt mij dit het afwachten waard (beperkte tijd)
Gezien de vraag nar nieuwekaarten, ook solidair!
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.