Werking VPN

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Werking VPN



Bericht door El-Rey »

Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe een VPN tunnel werkt?
(kan oa handig zijn om in het buitenland Netflix te kijken)
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Werking VPN



Bericht door Ruud-572 »

Met VPN zet je een beveiligde verbinding via internet op met bijv. je eigen internetrouter thuis. Vanaf dat moment is het alsof je gewoon thuis zit: alle internet verkeer verloopt via je eigen router. Netflix denkt dan dat je thuis zit, en zal gewoon werken :-B
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: Werking VPN



Bericht door El-Rey »

Dus als ik het een beetje begrijp:
Als ik een bepaald IP adres heb, dan een VPN tunnel opzet naar een willekeurige server in welk land dan ook, denk internet dat je
ineens een heel ander IP adres hebt?
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Werking VPN



Bericht door travelscout »

Mja.
Als je middels de vpn client (jouw gsm/laptop/tablet) een verbinding opzet naar een vpn server (je eigen router thuis/een vpn dienst), lijkt het voor netflix, tv-apps alsof je thuis achter je eigen pc zit.

Overigens, op basis van nieuwe regelgeving moet je in europa in 2018 overal en zonder beperkingen tv kunnen kijken.
Daartoe heb je dus geen vpn meer nodig.
Hoe dat precies met Netflix zit, is mij niet bekend.
Paul.
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Werking VPN



Bericht door ton en evelien »

Netflix kan je zonder VPN in het buitenland bekijken net als de cd app en vanaf april ook de ziggo app
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Re: Werking VPN



Bericht door El-Rey »

Netflix was als voorbeeld bedoeld, wat wel een probleem geeft is naar RTL-gemist kijken vanuit bv Aruba (ervaring mee)
Als je vanaf Aruba een VPN verbinding opzet naar een server in NL, krijg je een IP adres in NL.
Daarmee kun je dan wel RTL gemist kijken.
El Rey ha Vuelto
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Werking VPN



Bericht door TestCase »

Misschien verwarring maar feitelijk zoek je een 'proxy'. Met een proxy krijg je een ander ip adres nl. die van de proxyserver. Opera browser heeft een gratis proxy, ze noemen het een VPN maar dat is technisch onjuist. Heb je dus genoeg aan een browser installeer dan Opera en schakel de 'VPN' in.
Wil je met programma's een ander ip adres krijgen dan is de makkelijkste oplossing een VPNserver. Met een VPNserver krijg je ook nog eens encryptie en kan niemand je dus bespioneren. Encryptie is nl. de belangrijkste functie van een VPN en niet de proxy die krijg je er gratis bij.
Een VPN dienst kun je afnemen als abonnement of zelf thuis installeren.


Kees.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
El-Rey
Berichten: 239
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:48
Locatie: Uithoorn

Werking VPN



Bericht door El-Rey »

Thx Kees, dat is dus precies wat ik zoek/bedoel...
Heb inmiddels aangeschaft en ga dat uitproberen.

hg K33s
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 13 jan 2018, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren aub knop Nieuw Antwoord gebruiken.
El Rey ha Vuelto
cgb

Re: Werking VPN



Bericht door cgb »

@ TestCase;

Even een vraag ter verduidelijking. Je hebt het, als ik het goed begrijp, over een VPN in Opera, die eigenlijk geen echte VPN is.
Opera heeft behalve haar browser, ook een (gratis) VPN-app; zo noem ik dat maar even. Die werkt ook wanneer je met andere browsers werkt.
Is dat het zelfde wat jij bedoelt of is dat wat anders?
En is die aparte Opera VPN-app wel of niet betrouwbaar?

Bedankt alvast voor je reactie,
Carel
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Werking VPN



Bericht door Bringamosa »

Waar heb je je VPN voor nodig? Uit ervaring weet ik dat sommige apps met alleen VPN niet werken, ze gebruiken ook andere locatie bepaling waar je de app bij installatie toestemming voor hebt gegeven. Waardoor het dus alsnog niet werkt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8483
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Werking VPN



Bericht door EasyBee »

k33s schreef:Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe een VPN tunnel werkt?
(kan oa handig zijn om in het buitenland Netflix te kijken)
Je hebt ICT security consultant in je profiel staan en komt hier om uitleg vragen in Jip en Janneke taal. :wtf:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Werking VPN



Bericht door Bringamosa »

ton en evelien schreef:Netflix kan je zonder VPN in het buitenland bekijken net als de cd app en vanaf april ook de ziggo app
Het programma kan in het buitenland anders zijn en de ondertiteling in Nederland of engels kan ontbreken. Rekening mee houden :)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Werking VPN



Bericht door TestCase »

EasyBee schreef:
k33s schreef:Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe een VPN tunnel werkt?
(kan oa handig zijn om in het buitenland Netflix te kijken)
Je hebt ICT security consultant in je profiel staan en komt hier om uitleg vragen in Jip en Janneke taal. :wtf:
Yep, is al ontmaskert en zijn reclame quote is verwijderd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Werking VPN



Bericht door TestCase »

cgb schreef:@ TestCase;
Even een vraag ter verduidelijking. Je hebt het, als ik het goed begrijp, over een VPN in Opera, die eigenlijk geen echte VPN is.
Opera heeft behalve haar browser, ook een (gratis) VPN-app; zo noem ik dat maar even. Die werkt ook wanneer je met andere browsers werkt.
Is dat het zelfde wat jij bedoelt of is dat wat anders?
En is die aparte Opera VPN-app wel of niet betrouwbaar?

Bedankt alvast voor je reactie,
Carel
Die VPN-app is ook een proxy en werkt dus alleen maar in je browser(app). Andere apps en programma's, zoals Netflix, gebruiken die proxy niet. Browsers gebruiken poort 80(http) en poort 443(https) over internet en alleen die poorten worden door Opera omgeleid over de proxy. Netflix bijv. gebruikt poort 22 en een paar boven de 33000 dus daar werkt de proxy van Opera niet voor. Email gebruikt bijv. poort 25, 110, 143 ,587, 993 etc...
Een poort moet je zien als een deur in een server net als een huis die meerdere deuren heeft heeft kom je steeds in een andere kamer. Een server heeft ook meerdere kamers/functies/poorten en elk type programma "luistert" naar zijn eigen poort(en) hierdoor kunnen meerdere functies op dezelfde server.
Die Opera proxy is betrouwbaar in dat hij 'altijd' werkt maar qua privacy weet ik niet of er logs bijgehouden worden.
Een ander 'nadeel' aan de Opera oplossing, vergat ik te melden, is dat je geen proxy in NL kunt kiezen alleen Europa of Amerika dus waar je in Europa uitkomt weet ik niet hoewel de kans groot is dat je in NL uitkomt vanwege zijn goede Internet hubs

\\Suc6 Kees.
Laatst gewijzigd door TestCase op zo 14 jan 2018, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie