Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Jacques64

Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Jacques64 »

Allereerste een prettige feest kerst dagen.
Maar nu de vraag: Nu Camperen wij al jaren maar de laatste jaren eigenlijk niet zo meer.
Zijn hier ook mensen die vroeger zeilde dus bedoel echt een zeiljacht hadden van bv 30 tot 40 ft
Wij zijn aan het dubben om ook te gaan zeilen. de vraag is de voor en nadelen.
Misschien dat er ook wel Camperaars zijn die nog zeilen naast camperen !?
Graag ook de argumenten voor en tegen.

Gr Jac.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag Camperen of Zeilen dus Camper of Zeiljacht



Bericht door 't Busje »

Zeilen doe je om het zeilen, maar camperen doe je niet om het autorijden. Dat is naar mijn mening het essentiële verschil.
Als je met een 40-voeter werkelijk wat wilt, moeten jullie allebei eigenlijk al behoorlijke zeilers zijn. Met een 40-voeter ga je geen rondjes varen op de Loosdrechtse Plassen en op de Friese meren kom je daarmee ook niet echt uit de voeten. Het IJsselmeer en de Zeeuwse stromen stellen zwaardere eisen aan kennis en kunde en op zee is het nog weer wat anders.
Er geldt hetzelfde advies als voor mensen die willen weten of camperen wat voor ze is: ga eerst huren om te kijken of het bevalt.
Als je nooit gezeild hebt, ga dan eerst naar een (zee)zeilschool.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 10 dec 2017, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Vraag Camperen of Zeilen dus Camper of Zeiljacht



Bericht door Rijhuis »

Na 20 jaar zeilen hebben wij 5 jaar met de caravan gereisd en nu zijn we ons 4de jaar met de camper begonnen. Wat ik het liefst doe? Zeilen. Maar reizen doe je niet alleen en mijn vrouw houdt niet zo van zeilen. Intussen hebben we beiden geleerd met de camper te reizen en dat bevalt prima. Ook de leeftijd (wij zijn allebei 72) speelt een rol. Rijden is geen enkel probleem maar ik zie ons niet meer tegen 6 / 7 Beaufort opkruisen op een knobbelige zee. Gelukkig kan je al die dingen vrijblijvend proberen : een boot of camper huren, eventueel een zeilopleiding volgen (in Nederland heb je mogelijkheden zat : van de Maasplassen tot de Noordzee), zoek het zelf maar uit.
Advies geven is in dit geval eigenlijk niet mogelijk. Het is puur een kwestie van smaak. Misschien speelt het kostenplaatje ook een rol. Zeilen met een 32 voet jacht schat ik op € 5.000 per jaar (onderhoud, verzekering, afschrijving enz.) + € 100 per dag dat je reist. Een camper is aanzienlijk goedkoper. Veel hangt natuurlijk af van het formaat van je voeruig, dit zijn heel ruwe schattingen...
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door 't Busje »

Ik had eerst ook willen schrijven dat er een ander (duurder) prijskaartje aan een zeiljacht hangt dan aan een camper, maar daar was ik bij nader inzien niet zo zeker van. Onze camper kost meer dan € 5.000 per jaar voor afschrijving, onderhoud, verzekering, belasting en stalling. Het maakt natuurlijk veel uit of je een nieuwe of al wat oudere camper of boot hebt, vooral voor de afschrijving.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door TestCase »

Tja ruim 40 jaar gezeild, klein begonnen en groot geëindigd. Zijn nu, na enige jaren huren, aan het camperen en bevalt uitstekend. Fysiek was het voor ons nog wel te doen maar "koop een boot en werk je dood." Vooral het onderhoud t.o.v. het feitelijke gebruik begon me tegen te staan, deed veel zelf. Nu staat de camper naast het huis, kan makkelijker iets zelf doen, en we zijn veel sneller even weg. Met de boot waren we beperkter in zowel actieradius en afwisseling in landen/plaatsen. Daarnaast speelde ook dat mijn partner de boot niet meer alleen baas kon en dat werd mij te gevaarlijk voor wanneer ik om wat voor reden tijdelijk uitval. Met de camper is het parkeren en we staan veilig. Misschien geldt dit alles niet voor jullie maar dit zijn mijn overwegingen.
Denk niet te licht over het varen/zeilen met een 30-40 voeter, het kost je jaren om goed en veilig te kunnen varen. (Zoek je nog een (zee)zeilinstructeur, ik kan mijn broer aanbevelen :wink: )
Mis het zeilen soms wel maar heb er ook echt iets voor terug gekregen.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door pietb »

moelijke vraag of je moet veel tijd en geld , wij hebben die van ons[niet zo groot 8m] deze zomer verkocht omdat het onderhouden en we hebben 2 ligplaatsen bij huis me steeds meer begon tegen te staan voor die paar uur zeilen, dus zou ik eerst maar huren . of je moet overwinteren dan kun je de hele zomer op de boot zitten.
lmc 638a dubbellucht uit de lemmer
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door petervanzelst »

hoe oud ben je en hoelang heb je ervaring met zeilen. Ik heb 45 jaar geleden mijn eerste zeilboot gekocht, daarvoor huurde ik vaak een open zeilbootje. Ik heb in de loop van jaren schepen gehad van 5 tot 11 meter lang. Mijn partner had 4 jaar geleden niet meer zo'n zin in varen. Heb toen de grote boot verkocht en een kleintje ( 7,5 meter) aangeschaft om af en toe een middagje te varen. Wij gaan sindsdien heel veel met onze buscamper op pad. Samen op vakantie en samen lol hebben is het belangrijkst. Vergis je niet in een 36-40 voets zeiljacht als je geen ervaring ermee hebt. Zoals hier ook al gezegd, dat zijn geen schepen voor de plassen, maar voor Ijsselmeer en ruim water. Met veel wind beheers je dat schip niet als je geen zeilervaring hebt. Met een camper heb je de handel wat gemakkelijker in de hand. Wat is nu de aanrader??
Kan je alleen zelf maken. Huur een zeilboot ( als je kunt zeilen) en ook een camper. Dan weet je al snel wat je leuker vind. En vaar ook, als je het schip beheerst, met stevige wind!. Dan weet je ook of de partner het nog leuk vind.
Ik heb gemerkt dat er veel ex zeilers onder de camperaars zitten.
Het omgekeerde ( ex camperaars die overstappen naar een zeilboot ben ik nog niet tegengekomen).
Ook de leeftijd van camperaars ligt vaak op 65+. Zeilers zijn veelal jonger.
Starten met zeilen als pensionado? Dan ben je, volgens mij toch wel wat aan de late kant.
Veel wijsheid en plezier toegewenst.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door de Jonckheer »

Mijn broer is een fervent zeiler en heeft vrijwel alle boten die hij heeft gehad (en nog heeft) zelf gebouwd, incl polyester casco. Inmiddels de 85 gepasseerd en nog steeds varen ze elk jaar op het IJsselmeer en Noordzee wekenlang. Vroeger ging ik wel mee als bemanningslid bij wedstrijden op het IJsselmeer en dat was leuk maar niet leuk genoeg voor mij om zelf een boot te willen hebben. Als ik hoor wat hij voor een set North zeilen betaald zijn dat best dikke bedragen en zelfs die gaan niet vreselijk lang mee als je tenminste snel wilt, en dat wil hij nog altijd. Want dat is volgens hem de gein van het zeilen, er uit halen wat er in zit en niet zomaar wat rond dobberen. Dat vereist kennis, ervaring en het precies kennen van je schip, weten waar de grens ligt. Dat is waar de zeilschool ophoud en het echte werk begint. Goed zeilen is werken, hard werken en ook erg duur. Op latere leeftijd nog aan een flink schip beginnen? Ik zou dat nog eens heroverwegen . .
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door gjvonk »

Ik heb collega's die zeilen, wat mij voortdurend in hun verhalen opvalt zijn 'onderhouds- en herstelkosten' (er is altijd wel iets stuk of lek of aan vervanging toe) en de weers- en seizoensafhankelijkheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Bob Diesel »

Campers & Boten
Het blijft aan kloten :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door de hoekies »

Is misschien al vernoemd maar het voordeel van een camper ten opzichte van een zeilboot dat je eerder en makkelijker je camper pakt voor een dagje of weekend weg te gaan, dat kun je met een zeilboot ook mits er wind staat en je doel ook aan het water ligt.
Wij maken veel korte trips en weekenden en zo veel mogelijk verschillende plaatsen bezoeken.
Als we ergens iets lezen of vernemen over een bezienswaardigheid in een dorpje of stad heb je de mogelijkheid om er heen te rijden , bevalt het goed of is het te laat kun je blijven slapen en s`morgens weer uitgerust verder of naar huis.
Het rust zoeken kan met een camper net zo goed als met een zeiljacht al is het op het grote water inderdaad rustiger als op een kleine camperplaats maar ook die zijn er die weinig of niet bezocht worden.
Mooiste zou zijn om allebei de mogelijkheden te gebruiken , je leeft maar een keer tenslotte .
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Shedi »

Wij doen beide, zeilen in de periode mei-september met onze Degero ( http://www.degeroyachts.fi/fi/content/28-ms ) en camperen met onze buscamper in november en februari-april. In die perioden zoeken we de zon op.
Wij vinden dat camperen en trekken met ons zeiljacht veel overeenkomsten hebben: de vrijheid te gaan wanneer je wilt, het genieten van de mooiste plekjes in de natuur, het bepalen van je eigen tempo enz. Beide hobby's kosten geld en beide- camper en boot- moet je onderhouden. We zijn al wat ouder en er zal een moment komen dat we de boot moeten gaan missen. Maar dan kunnen we met de camper de mooiste plekjes aan het water gaan bezoeken. En dat is dan ook weer een mooi vooruitzicht.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Peter LMC »

Jaren geleden mijn toenmalige camper verkocht en op zoek naar een boot(je).
Allemaal rond gekeken en gepraat.
Boten bekeken etc.
Maar uiteindelijk is het er niet van gekomen.
Weer een camper gekocht en als ik nu weer eens een boten aanval krijg
dan stuur ik mijn camper naar een haventje en zet hem daar lekker langs de waterkant.
Kan dan heerlijk genieten van het aan prullen van het bootjesvolk. (positief bedoeld).
Vooral in Frankrijk vind ik die kleine haventjes interessant.
Als ik dan na een dag of wat weer vertrek ben ik toch blij dat ik een camper heb. :-B
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Tec »

Jaren geleden , na twee verregende vakanties, de zeilboot verkocht.
We zeilden voornamelijk op de wadden.
Met de camper zijn we veel flexibeler en kunnen het mooie weer opzoeken.
Maar omdat het water wel bleef trekken direct een klein sloepje aangeschaft die nu soms achter de camper naar b.v. Friesland gaat om daar een paar dagen te varen. En ook Groningen blijkt erg veel mooie binnen vaarwateren te hebben waar je met een zeilboot niet komt.
Zeilen blijft overigens leuk en doen we soms nog met vrienden.
En voor overnachten zoeken we ook vaak havens e.d. op.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Plaats reactie