De gifdrinker

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gesloten
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

De gifdrinker

Bericht door willemzon »

Jaren terug had ik tijdens een vakantie een gesprek met een kroat. Dit ging over de Balkanoorlog.
Vervolgens kwam het gesprek over de kroatische generaal die vastzat in Den Haag. Hij en vele andere kroaten zien deze Slobodan als held die voor het kroatische volk gevochten heeft en onterecht vast zit. Ze hadden het daarom niet hoog op met de nederlandse bevolking, vertelde hij.

Ondanks het prachtige land waar ik vele malen kom, vind ik wel, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat de kroaten wat stug zijn. Misschien komt dat wel omdat ik een Nederlander ben.

Nu na deze historische blamage van Nederland, dat deze generaal zich op deze manier van het leven kon beroven, vraag ik mij af hoe de kroatische bevolking nu op de nederlandse vakantieganger zal reageren.
Zullen wij daar als camperaar gevolgen van kunnen ondervinden.

Ik ben benieuwd wat jullie mening daar in is.

groeten Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De gifdrinker

Bericht door seth_space »

Dan moet je die mensen maar verwijzen naar hun lokale Wikipagina waarin uitgelegd wordt hoe het zit met het tribunaal.
Dat is dan weliswaar in Nederland gevestigd maar de verantwoordelijke hiervoor is de UN.

Nederland heeft behalve in de opsporing van de leverancier van dat gif geen rol en is niet verantwoordelijk voor wat daar gebeurde. Evenmin als ze verantwoordelijk zouden zijn als een russische medewerker vergiftigd wordt op de Russische ambassade.

Jammer dat een misdadiger op deze wijze zijn terechte straf is ontlopen, maar anderzijds een probleem minder.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joegoslavi%C3%ABtribunaal
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: De gifdrinker

Bericht door lassche »

Als deze Slobodan als held wordt gezien door de Kroaten en volgens hen onterecht vast zat kunnen we ons beter afvragen of we nog wel naar Kroatië moeten gaan.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: De gifdrinker

Bericht door joske501 »

Beste Willem,

Gevolgen zijn er daar altijd van, hoe klein deze ook zijn.
Ooit werkte ik in Korea, en in de tijd hebben veel Belgen daar mee gaan helpen vechten in de oorlog.
Ik had al snel begrepen dat ze dat nog niet vergeten waren wat daar in de tijd is gebeurt.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: De gifdrinker

Bericht door willemzon »

Ik ben het met je eens seth space maar maakt dat maar eens duidelijk aan de kroat, die het vanuit zijn of haargezichtspunt ziet
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De gifdrinker

Bericht door Jan en Simonne »

Praljak wordt ook als martelaar gezien: https://nos.nl/artikel/2205257-om-gifre ... dronk.html
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De gifdrinker

Bericht door seth_space »

In kroatie en het voormalige joegoslavie in zijn totaliteit, lopen nog heel wat nooit veroordeelde oorlogsmisdadigers rond.
Mogelijk is die vriendelijke ober wel een sniper die tientallen vrouwen en kinderen doorgeschoten heeft. Gelukkig is dat niet maatgevend voor de volksaard en zijn de balkan mensen over het algemeen vriendelijk en toegangkelijk.
Het lijkt me niet dat je een inhoudelijke discussie kunt voeren met die "andere" mensen. Als iemand een oorlogsmisdadiger als held van het land ziet is discussie waarschijnlijk gedoemd te mislukken of zal op zijn best zeer onvriendelijk verlopen.
Ontkennen van oorlogsmisdaden is al zo oud als de mensheid... Of een zeer bekende: https://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaustontkenning

Lees anders ook Frank Westerman: de brug over de tara.
http://www.frankwesterman.nl/boeken/de- ... r-de-tara/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De gifdrinker

Bericht door Kroppie »

heeft ie goed gedaan zo , zouden meer mensen(criminelen) moeten doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De gifdrinker

Bericht door AadenAnke »

Geschiedenis wordt meestal geschreven door de winnaars van een gewapend conflict. De propaganda machine draait in het hele voormalige Joegoslavie nog steeds op volle toeren. Het onderlinge wantrouwen is afgedekt met een heel dun laagje. Hoelang heeft het geduurd voordat Mladic en Milosowich werden gearresteerd en uitgeleverd? De regering daar durfde het niet eerder aan, bang voor een volksopstand en uitbraak van geweld! Ook dat waren bij vele van hun eigen bevolking helden. De Duitser wisten het niet? Maar ook even de hand in eigenboezem steken, in Indonesië zijn de Nederlanders nu ook niet bepaald vrij van alle blaam. Maar dat is de grote goegemeente hier ook nooit duidelijk gemaakt. Wilde we/ze ook niet horen natuurlijk en heden ten dagen ook nog steeds niet.
Ook in Kroatië zal het nog vele jaren duren voor dat al het leed is verdwenen. Als je niet inhoudelijk ingaat op de zaak zal je er weinig of geen last van hebben denk ik. Ook de gewone man daar was slachtoffer bij welke etnische groep hij/zij ook thuis hoort. Ik ken een Kroaat die al hier woonde voor dat de Balkan oorlog begon, ook hij heeft nog steeds gevoelens van maar zij waren fout en wij waren goed en slachtoffer. Vreemd hè dat zo iedereen zijn eigen waarheid en beleving heeft van de zelfde gebeurtenis.

Gr. Aad
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: De gifdrinker

Bericht door Teisman »

Toch vreemd dat Mladic wel en Nasser Oric niet veroordeeld is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De gifdrinker

Bericht door seth_space »

Oric.. deels afgesloten deels loopt dat toch nog?
Op 30 juni 2006 veroordeelde het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag hem tot twee jaar gevangenisstraf wegens het niet verhinderen van oorlogsmisdaden door zijn ondergeschikten. Vanwege de lange duur van zijn voorarrest kwam hij meteen vrij. In juli 2008 werd hij door het tribunaal in hoger beroep vrijgesproken van al het hem ten laste gelegde.
Uitlevering aan Bosnië[bewerken]
Op 26 juni 2015 werd Orić door Zwitserland aan Bosnië uitgeleverd. Zowel Bosnië als Servië had om zijn uitlevering gevraagd in verband met de moord op negen Servische burgers in 1992.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: De gifdrinker

Bericht door Vertrokken4 »

De relatie met camperaars lijkt me echt een brug te ver. Voel je je er onzeker over ga je een jaartje niet naar Kroatië.

JP
Gesloten