Schrikken van de kosten van een buscamper

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Dafluc »

Net terug na 3000 zorgeloze vakantie-kilometers (op een lekke band na). Mijn LDV 400 is 20 jaar oud. 15 jaar in ons bezit. Duurste reparatie een 2e hands cardanklok met montage voor ik meen 600 euro. Behalve banden, accu, uitlaat en remmen die ik niet zie als onkosten maar als normale slijtage alleen een gebruikte rembekrachtiger en vorig jaar wat laswerk voor de apk. Doe ik ook niet zelf, maar gemaakte kosten zijn over deze lange periode vrijwel te verwaarlozen. Heeft zijn geld dus al 100 keer opgebracht en we zijn er nog steeds dolblij mee. Ik zou dus kunnen stellen dat een buscamper ontzettend goedkoop rijden is. Zo zie je maar.
Afbeelding
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Tec »

Ik kijk ook met verbazing naar deze onderhouds kosten.
Dat ik het zelf doe is geen vergelijk omdat niet iedereen dat kan.
Maar wat houdt b.v. onderhoud camper gedeelte in, 2x á € 284.
Kijkt men dan of de kranen nog lopen , de gasvlam het doet. ?
Het betreft een busje dacht ik te zien. Dus kitnaden zijn nauwelijks van toepassing.
Dat de motor vervangen moest worden zal wel nodig zijn (oorzaak? schade?) Maar bijna € 10000,- lijkt goed betaald.
Omdat het vaak "diverse" werkzaamheden zijn zou ik die gespecificeerd willen zien.
Natuurlijk staan er ook zaken op die je niet direct verwacht maar waar je domweg pech mee had.
Verder een hoop regulier onderhoud bij niet de goedkoopste garage lijkt mij.
Hopelijk kun je er weer een hele tijd mee vooruit zonder hoge kosten.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door hwendt »

Dat kun je niet helemaal zo zeggen Hans.

Immers kilometers, droge opslag, zelfs de omgeving zoals Zandvoort bepalen je slijtage, roestvorming en vochtgehalte.
Als je 10.000 per jaar "zou rijden "leken mij geen remschijven en blokken haast onmogelijk.

Rijdt je over 5000 in 15 jaar dan is het nog maar 75.000 km en dan is het mogelijk natuurlijk
Dan zou je iets meer van de bus moeten weten.

Hugo :cheers:
Uitgeschreven

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Uitgeschreven »

Meine schreef:Het zijn keuzes die je maakt, als je ervoor kiest om alles te laten doen door de merkgarage a 100+ euro per uur dan kom je aan dit soort bedragen. Luxe, gemak en het vertrouwde gevoel mogen wat kosten.

Als ik bij mijn Transit de remschijven en blokken voor vervang ben ik ook minder dan 100 euro kwijt in plaats van de door ts genoemde 695 euro. Maar ik houd er wel een paar smerige handen aan over en het heeft me een paar uur gekost. Maar zoals gezegd, het zijn de keuzes die je maakt.
Merk garage aan 100 euro, ? hier niet,nog de helft niet!
Laatst gewijzigd door Uitgeschreven op za 07 okt 2017, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door hathi »

hwendt schreef:Dat kun je niet helemaal zo zeggen Hans.

Immers kilometers, droge opslag, zelfs de omgeving zoals Zandvoort bepalen je slijtage, roestvorming en vochtgehalte.
Als je 10.000 per jaar "zou rijden "leken mij geen remschijven en blokken haast onmogelijk.

Rijdt je over 5000 in 15 jaar dan is het nog maar 75.000 km en dan is het mogelijk natuurlijk
Dan zou je iets meer van de bus moeten weten.

Hugo :cheers:
Als je mij bedoeld Hugo?,ik heb met de Camper 165000 km gereden,vanaf 1988 en je mag het geloven of niet,nog altijd dezelfde rem blokken en schijven,en ze zijn,gesleten zodat je het ziet meer niet,!....trouwens,er zijn hier wel meer MB rijders,met een Camper van die leeftijd die dat kunnen beamen,het is de hoge kwaliteit,die toen vrij normaal was.
Hans
Pierewaai
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 01 sep 2010, 21:58
Locatie: kop van Drenthe

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Pierewaai »

De handige Harries zijn natuurlijk altijd in het voordeel omdat ze veel, zo niet alles, zelf kunnen doen. Op zijn minst gezegend met 2 rechterhanden en misschien ook nog wel ruimte waar ze het onderhoud kunnen doen. Er zijn ook veel kleinere klusjes die iedereen misschien wel zou kunnen doen, maar waar de niet-technische onhandige Otto's (waar ik mezelf ook toe reken) zelf niet aan durft te beginnen. Vaak ook niet weten waar behulpzame handige Harries te vinden, niet om te laten doen maar om zelf leren te doen. Zelf de handjes toch vuil maken, maar met een deskundige Harrie die toekijkt en vertelt hoe onhandige Otto het moet doen. Zijn er handige Harries die een onhandige Otto willen helpen, als dat een keer nodig is? O ja, om het praktisch te houden, ik woon in Drenthe. Of is er een topic (te starten) waar handige Harries en onhandige Otto's mekaar kunnen vinden? Kunnen de onhandige Otto's tegen normale kosten blijven camperen, terwijl ze op andere gebieden wellicht de handige Harries kunnen helpen.
Met opgestoken hand rijden we door het gansche land en nog véééél verder .....
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door hathi »

:thumbup: pierewaai
Hans
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door petervanzelst »

Als ik dit lees, ben jij wel jan met de korte achternaam geweest. Wij hebben nu 3 jaar een buscamper en gelukkig normale kosten ( zoals ook bij een personenauto). Jij heb wel in 2017 motor en dak totaal tegen de 13000 euro kosten gehad. Dat is gewoon pech. Een motor van de fiat ducato gaat normaliter veel langer mee. ik zie op je foto dat je een fiat met jtd motor hebt, die staan goed bekend. Je hebt er nu zoveel aan versleuteld, dat je wel verder moet, of de accessoires eraf halen en inruilen voor een nieuwere. Als je een maandagochtend exp hebt, dan zal het niet beter worden. Moeilijke keuze, sterkte en zoek een goedkopere garage. Op het forum zijn er wel mensen met ervaring waar je heen moet. Dan wel even laten weten war je camper normaal staat.
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 892
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door ekruijsse »

Merk garage aan 100 euro, ? hier niet,nog de helt niet!
In Nederland zijn in de merkgarage uurlonen tussen 60 en 80 euro heel normaal hoor -helaas :-(
Eugene
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Karelkaywa »

Zoals gebruikelijk op dit forum lees ik be- en onbegrip. Nu was het alleen de bedoeling om aan te geven dat je geluk- en pechvogels hebt in deze wereld. Bijvoorbeeld de bezitters van een camper met de Ford 2.2 TDCI motor schaar ik onder de pechvogels. Maar niet alleen zij hebben pech, ook bezitters van andere merken lopen de kans dat zij onder de pechvogels geschaard kunnen worden. Je treft het of je treft het niet. De meeste van ons, als ik het zo lees, treffen het, een enkeling, waaronder ik, niet.
En even voor de duidelijkheid, ik heb geen verstand van auto's en ben geheel afhankelijk van garage's. En ja, ik ga naar merkdealers en niet naar beun. Dat heb ik vroeger wel gedaan (niet zozeer met auto's maar met andere ambachtswerkzaamheden). Ik heb daar slechte ervaringen mee.
Als ik het nu over moet doen dan zou ik inderdaad geen gebruikte camper meer kopen maar een nieuwe. Realiserend dat je ook met een nieuwe pech kunt hebben, maar dan heb je in ieder geval garantie en vanaf kilometer 1 weet je wie de kilometers gereden heeft. Bij een gebruikte camper weet je niet hoe iemand, in ons geval, de eerste 80.000 kilometer heeft afgelegd. Misschien koop je wel een huurcamper die slecht bereden en onderhouden is geweest of koop je zo'n ding van iemand die niet kan rijden :-B . Een aantal reacties gaan over de hoogte van reparatiebedragen. Maar pas op, de opsomming is maar een uittreksel van wat ik van de rekeningen heb afgehaald. Vaak zijn er meer werkzaamheden uitgevoerd. En ja, in een merkgarage betaal je de hoofdprijs voor het uurloon. Allemaal bekend en door mij geaccepteerd.

Een paar reacties op wat er zoal geschreven is:
@ de Jonckheer
Voordat de dynamo geplaatst werd heb ik nog een foto van het nieuwe exemplaar gemaakt en ik houd nu eenmaal van een beetje bling-bling :D .
Dynamo de Luxe.jpg
Dynamo de Luxe.jpg (46.05 KiB) 1160 keer bekeken
Beste Nico, ik lees nu een paar jaar mee op dit forum en soms schrijf ik ook wat. In die jaren heb ik je leren kennen als iemand die veel reacties geeft op berichten en duidelijk een eigen mening erop na houd. Maar ja, niet ieder mens steekt hetzelfde in elkaar. Jij bent iemand die veel tijd steekt in het uitzoeken van voordelige adressen en mogelijkheden. Niets anders dan lof daarvoor. Daarmee help je je medemens die niet zo goed de weg weet. Zelf ben ik heel anders en koop of laat doen wat nodig is zonder nu direct naar de prijs te kijken. Misschien niet slim maar zo ben ik nu eenmaal. De tijd die ik in de camper steek is de tijd die we op pad zijn. Buiten dat ik het niet kan, steek ik mijn tijd liever in andere liefhebberijen. Zo sta ik bijvoorbeeld drie keer per week op de golfbaan. En ondanks dat ik al lang met pensioen ben (vanaf 2006) ben ik nog steeds een paar uur per dag actief in mijn eigen, bescheiden, bedrijfje.
En die nieuwe motor (de grootste onkostenposten op mijn lijstje), in een ander topic schreef ik al dat we boven op de Etna aankomend een ratelend geluid in de motor hoorde. Na repatriëring naar mijn (dure) garage in Nederland werd er een uitgelopen drijfstanglagerschaal gevonden in het carter van de motor. Met eigen ogen gezien wat dat voor schade aan het inwendige van de motor had aangericht. De keuze was de motor te laten reviseren of gelijk een gereviseerde motor van de plank er in te laten zetten. Dat laatste heb ik gedaan. Je opmerking "Maar ze zijn maar makkelijk, de klant betaald wel .. " raakt dan ook kant nog wal. Het was mijn eigen keuze.

@PE1OPQ Theo
Ik heb het stuk gelezen. Zou zo maar mijn eigen Ducato geweest kunnen zijn. "Nieuw" gasklephuis dat achteraf ook stuk blijkt te zijn.

@on4avt
Remblokken vervangen doe je zelf. Maar wij waren onderweg en reden de eerste de beste Fiat garage binnen. Nog even nagekeken: remblokkenset origineel Fiat € 138,=, remschijven origineel € 111,= per stuk. Arbeidsloon € 198,= In dit arbeidsloon zit ook nog wat tijd voor het repareren van een deurhandgreep achterdeur. Nog wat geneuzel en BTW € 137,= Ik ben en voel met dan ook niet "geringeld" zoals jij dit noemt maar het is een keuze.

@kampo
Blij dat je er ook zo over denkt. Ik werd al bijna depressief van de eerste opmerkingen :lolno:
Overigens de kostenpost "herstelling dak" betrof niet alleen het Durabull dak maar de hele camper heb ik toen op laten knappen. Links en rechts, voor en achter deukjes laten wegwerken en delen overgespoten. De Ducato's uit die jaren hebben een lakprobleem. Bij mij liet op diverse plaatsen de lak los, kon er hele vellen vanaf trekken. En helaas, het viel na 10 jaar niet onder de garantie :bang:

@Meine
Als ik bovenstaande antwoorden van Jervig en Kampo goed samenvat zou iemand die voor 100% afhankelijk is van de dealer en de daarbij behorende kostenstructuur niet gebruikt moeten kopen?
Dat is wel kort door de bocht. Er zijn denk ik genoeg voorbeelden van camperaars zoals ik, maar die niet tot de groep pechvogels horen. Er zijn genoeg forumleden die in veel oudere campers rijden en nagenoeg geen buitensporige kosten hebben. Wat mijzelf betreft, inderdaad zal ik niet zo snel weer een gebruikt exemplaar kopen.

@hwendt
Inderdaad, het zijn Fiat tarieven. Maar zie wat ik hierboven heb geschreven over aanvullende werkzaamheden welke ik in mijn overzicht niet benoemd heb.

@hathi
Als wij alle reizen van de laatste jaren met taxi of vliegtuigen hadden gedaan dan moeten we daar ook nog de verblijfkosten in de vorm van hotels en/of vakantieverblijven bij optellen. Ben bang dat het bedrag onder de streep aanzienlijk hoger was geweest!
Maar fijn voor je dat je met zo weinig onkosten al 30 jaar plezier van je camper hebt. Beetje jaloers op je. Hoop nu ook op weinig kosten voor de komende jaren maar de dertig zal ik niet halen.

@Dafluc
Nog zo'n geluksvogel, vandaar je wel heel speciale avatar.

@Tec
Blij met je onderschrift "Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht".
Onderhoudsbeurt campergedeelte betrof o.a koelkast en kachelreparatie.
Ben nu al lang bezig om op alle berichten te reageren en voel nu niet direct de behoefte om de kosten verder te specificeren.

@Pierewaai
Ik schaar mezelf niet onder de Otto's. Ben best wel een beetje handig maar niet op autotechnisch gebied. Kleine klusjes in de camper doe ik wel degelijk zelf. Vast onderdeel van de camperinventaris is dan ook een gereedschapkistje.

@petervanzelst
Als ik dit lees, ben jij wel jan met de korte achternaam geweest.
Mijn voornaam is Karel en geen Jan. Beetje vreemde binnenkomer van je en voelt aan als beledigend. Maar je zult, gezien het vervolg van je reactie, het niet zo bedoelen.

Jervig, Aardy, bedankt voor jullie aardige reacties. Zo voel ik me niet zo alleen :cheers:


Hierbij wil ik het maar laten. Heb inmiddels een vreselijke dorst gekregen en ga snel een biertje nuttigen :cheers: :cheers: :cheers:
Natuurlijk mag er verder gereageerd worden op dit stuk proza. Maar ik weet niet of ik nog verder reageer.
Ben blij met dit forum en bedank iedereen voor zijn of haar inbreng.
En een prettig weekend!
Laatst gewijzigd door Karelkaywa op za 07 okt 2017, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Karelkaywa »

Bovenstaand verhaal heb ik geschreven op de website. Om de een of andere reden wordt in Tapatalk alleen de kop en staart getoond van dit verhaal.
Het verhaal nog een keer in Tapatalk gekopieerd maar helaas, hetzelfde resultaat. Dus maar weer verwijderd. Geïnteresseerde Tapatalk gebruikers verwijs ik naar de website. Te bereiken via de drie puntjes rechts bovenin het Tapatalk scherm en dan klikken op "Geef weer in browser".
Laatst gewijzigd door Karelkaywa op za 07 okt 2017, 18:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door hwendt »

hathi schreef:
hwendt schreef:Dat kun je niet helemaal zo zeggen Hans.

Immers kilometers, droge opslag, zelfs de omgeving zoals Zandvoort bepalen je slijtage, roestvorming en vochtgehalte.
Als je 10.000 per jaar "zou rijden "leken mij geen remschijven en blokken haast onmogelijk.

Rijdt je over 5000 in 15 jaar dan is het nog maar 75.000 km en dan is het mogelijk natuurlijk
Dan zou je iets meer van de bus moeten weten.

Hugo :cheers:
Als je mij bedoeld Hugo?,ik heb met de Camper 165000 km gereden,vanaf 1988 en je mag het geloven of niet,nog altijd dezelfde rem blokken en schijven,en ze zijn,gesleten zodat je het ziet meer niet,!....trouwens,er zijn hier wel meer MB rijders,met een Camper van die leeftijd die dat kunnen beamen,het is de hoge kwaliteit,die toen vrij normaal was.
Dan mag je zeker niet mopperen denk ik... Moet toch maar eens nadenken over een Mercedes. Er rijden nog zeer mooie exemplaren rond

Hugo :cheers: :cheers:
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door Tec »

Karel, mijn complimenten dat je de moeite neemt iedereen zo uitvoerig te beantwoorden.
Dat inderdaad de waarheid in dit forum vaak tussen de regels staat en dan nog niet altijd is een feit.
En de beste stuurlui staan vaak aan de wal.
Maar met je uitvoerige omschrijving maak je natuurlijk ook wel wat los.
Ik wens je nog veel pechvrije km's en veel golfplezier.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Schrikken van de kosten van een buscamper

Bericht door martinb007 »

WoW.... snel even uitgerekend heb je in de 6,5 jaar gemiddeld €333,33 per maand uitgegeven excl de aanschaf / afschrijving. Dat is een machtige bak geld, menigeen had het opgegeven denk ik.

Zoals her en der opgemerkt moet het mogelijk zijn in de toekomst kosten te drukken door te shoppen met klussen, maar wellicht had je dat al gedaan.

Wellicht een idee: https://www.mijngarage.nl/

De merkgarage ga ik al jaren niet meer heen. Veel te duur. Met wat rondbellen kom ik steeds goedkoper uit dan hun en wat ze voor de losse onderdelen vragen blijft mij een raadsel. Voorbeeld: luchtkoker / filter voor de kachel. €75 bij de Renault garage (als los onderdeel) en nog geen €25 bij de onderdelenhandel waar Renault zelf ook zijn algemene onderdelen weghaalt...scheelt €50,- wtf.... en zo heb ik wel meer voorbeelden. De garantie “op reparatie” spreek ik iedere keer af bij de garage waar ik heenga en ook dat is dus geen pluspunt bij de merkdealer meer.

De leasehokken gingen allemaal naar de merkdealer (verplicht), maar de eigen auto’s? No way.

Maar goed, je kunt een pechbak treffen en als je er eenmaal geld in hebt gestoken is het “point of no return” al snel bereikt. Zeer herkenbaar, helaas ook wat pechbakken gehad. Soms heb je gewoon pech, nieuw of gebruikt maakt niet zoveel uit is mijn ervaring. Nieuwe leasehokken gehad die achter elkaar bij de garage stonden en ook die zijn “netjes onderhouden” verkocht aan iemand aan het eind van de looptijd.... en die hebben er zeker geen plezier van gehad.


Groet, MartinB007
Gesloten