Schrikken van de kosten van een buscamper
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Schrikken van de kosten van een buscamper
In mijn topic "Weigerende remmen" schreef ik op 3 september 2017:
De laatste dagen heb ik de berichten over de beruchte Ford- en Hymerproblemen gevolgd en dan met name over de kosten die dit soort problemen opleveren. Nou, wij rijden in een Ducato en dit exemplaar kan er ook wat van. Als we weer thuis zijn zal ik alles eens op een rijtje zetten met de kosten die we over al die jaren hebben gemaakt. Op voorhand weet ik al dat dit schrikken wordt.
Dat overzicht heb ik nu maar eens gemaakt en het was echt schrikken!
Wij kochten de camper begin februari 2011, eerste toelating september 2006. De camper was dus 4 jaar en 4 maanden oud en had een kilometerstand van 82.900. Voor de aankoop door TüV Nord in Apeldoorn laten keuren. Kwam prima door de keuring. Er waren een paar kleine puntjes die door de verkoper opgelost zijn voor de aankoop. Wij hebben deze camper nu ruim 6,5 jaar en 60.000 km in gebruik en er vreselijk mooie trips mee gemaakt. In de loop der jaren is hij helemaal naar onze hand gezet. Denk daarbij aan zonnepanelen (2x 80Wp) incl. Victron MPPT laadregelaar en dongel, grotere accucapaciteit (2x115Ah), elektrische fietsenlift voor onze e-bikes, nieuwe matrassen, LPG onderbouwtank, LED verlichting, etc. etc. Tot zover de positieve kant van het verhaal.
Van te voren wisten we dat een camper geld kost en niet alleen voor de aanschaf. Gebruikelijke kosten zijn de wegenbelasting, verzekering en brandstof. Ook normaal zijn de onderhoudskosten. Maar buiten deze gebruikelijke kosten hebben we in de loop der jaren vreselijk veel extra kosten moeten maken. Bij ieder reparatie vroegen wij ons af of we deze camper niet moesten verkopen en een andere kopen. Het is nl. een pechcamper, althans voor ons! Maar ja, het was helemaal onze camper en die doe je toch niet zo maar weg. Ook heb je iedere keer het idee dat dit voorlopig wel de laatste reparatie zou zijn. Maar niets was minder waar, ieder keer opnieuw liet hij ons in de steek en tegen extra kosten wilde hij wel weer verder.
Onderstaand het overzicht van de kosten. In dit overzicht zit ook een stuk "normale" kosten. Maar onder aan de streep staat een bedrag dat als je het optelt bij de aanschafprijs, wij beter een nieuwe hadden kunnen kopen. Kijk mee en huiver Maar ja, achteraf is het makkelijk om een koe in de kont te kijken. Het is nu eenmaal zoals het is.
Ditzelfde heb ik overigens ook met mijn gewone auto meegemaakt. Bijna mijn hele leven heb ik vanwege mijn werk in nieuwe auto's gereden. Na mijn pensionering nam ik de laatste auto over van mijn werkgever en heb daar nog heel lang mee doorgereden. Overigens zijn het bijna altijd auto's geweest met een volautomaat. Toe deze auto echt op was kocht ik voor het eerst van mijn leven een gebruikte auto waar de kop vanaf was, Een Citroën C4 Grand Picasso van 1,5 jaar oud. Voorzien van een automaat wat later een robotautomaat bleek te zijn. Ik ben er ingetrapt, volgens de verkoper moest je daar even aan wennen maar dat is mij in 3 jaar niet gelukt. Waardeloos ding! En dan alle ellende die ik daarmee heb gehad. Ieder keer wat, lekkage van de radiateur, olielekkage, water op de vloer van de auto en zo kan ik nog wel even doorgaan. Na drie jaar dan ook ingeruild en sinds begin dit jaar de gelukkige eigenaar van een Mazda CX5 met weer een volautomaat. Heerlijk
En weer even terug naar de start van dit topic, het zijn echt niet alleen Ford's of Hymers waar je pech mee kan hebben. Ook op een Ducato kun je leeglopen!
En toch gaan we nog maar even door met ons campertje
De laatste dagen heb ik de berichten over de beruchte Ford- en Hymerproblemen gevolgd en dan met name over de kosten die dit soort problemen opleveren. Nou, wij rijden in een Ducato en dit exemplaar kan er ook wat van. Als we weer thuis zijn zal ik alles eens op een rijtje zetten met de kosten die we over al die jaren hebben gemaakt. Op voorhand weet ik al dat dit schrikken wordt.
Dat overzicht heb ik nu maar eens gemaakt en het was echt schrikken!
Wij kochten de camper begin februari 2011, eerste toelating september 2006. De camper was dus 4 jaar en 4 maanden oud en had een kilometerstand van 82.900. Voor de aankoop door TüV Nord in Apeldoorn laten keuren. Kwam prima door de keuring. Er waren een paar kleine puntjes die door de verkoper opgelost zijn voor de aankoop. Wij hebben deze camper nu ruim 6,5 jaar en 60.000 km in gebruik en er vreselijk mooie trips mee gemaakt. In de loop der jaren is hij helemaal naar onze hand gezet. Denk daarbij aan zonnepanelen (2x 80Wp) incl. Victron MPPT laadregelaar en dongel, grotere accucapaciteit (2x115Ah), elektrische fietsenlift voor onze e-bikes, nieuwe matrassen, LPG onderbouwtank, LED verlichting, etc. etc. Tot zover de positieve kant van het verhaal.
Van te voren wisten we dat een camper geld kost en niet alleen voor de aanschaf. Gebruikelijke kosten zijn de wegenbelasting, verzekering en brandstof. Ook normaal zijn de onderhoudskosten. Maar buiten deze gebruikelijke kosten hebben we in de loop der jaren vreselijk veel extra kosten moeten maken. Bij ieder reparatie vroegen wij ons af of we deze camper niet moesten verkopen en een andere kopen. Het is nl. een pechcamper, althans voor ons! Maar ja, het was helemaal onze camper en die doe je toch niet zo maar weg. Ook heb je iedere keer het idee dat dit voorlopig wel de laatste reparatie zou zijn. Maar niets was minder waar, ieder keer opnieuw liet hij ons in de steek en tegen extra kosten wilde hij wel weer verder.
Onderstaand het overzicht van de kosten. In dit overzicht zit ook een stuk "normale" kosten. Maar onder aan de streep staat een bedrag dat als je het optelt bij de aanschafprijs, wij beter een nieuwe hadden kunnen kopen. Kijk mee en huiver Maar ja, achteraf is het makkelijk om een koe in de kont te kijken. Het is nu eenmaal zoals het is.
Ditzelfde heb ik overigens ook met mijn gewone auto meegemaakt. Bijna mijn hele leven heb ik vanwege mijn werk in nieuwe auto's gereden. Na mijn pensionering nam ik de laatste auto over van mijn werkgever en heb daar nog heel lang mee doorgereden. Overigens zijn het bijna altijd auto's geweest met een volautomaat. Toe deze auto echt op was kocht ik voor het eerst van mijn leven een gebruikte auto waar de kop vanaf was, Een Citroën C4 Grand Picasso van 1,5 jaar oud. Voorzien van een automaat wat later een robotautomaat bleek te zijn. Ik ben er ingetrapt, volgens de verkoper moest je daar even aan wennen maar dat is mij in 3 jaar niet gelukt. Waardeloos ding! En dan alle ellende die ik daarmee heb gehad. Ieder keer wat, lekkage van de radiateur, olielekkage, water op de vloer van de auto en zo kan ik nog wel even doorgaan. Na drie jaar dan ook ingeruild en sinds begin dit jaar de gelukkige eigenaar van een Mazda CX5 met weer een volautomaat. Heerlijk
En weer even terug naar de start van dit topic, het zijn echt niet alleen Ford's of Hymers waar je pech mee kan hebben. Ook op een Ducato kun je leeglopen!
En toch gaan we nog maar even door met ons campertje
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Ik heb 6 jaar met een possl gereden,Ducato 2.3 ;Ik deed het onderhoud,en het enige dat ik had was een leiding van de airco die kapot geschuurd was.
Veel dingen die je noemt zijn onderhoud.
Veel dingen die je noemt zijn onderhoud.
Laatst gewijzigd door Uitgeschreven op za 07 okt 2017, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Gezien de bedragen heb je veel, zo niet alles, bij een dealer laten doen? Ja, dan betaal je de hoofdprijs. Shoppen is ook in deze niet raar en bespaard je heel veel geld. Bijvoorbeeld, een kleine beurt en een dynamo voor €987? Wat heb je nu, een dynamo met diamantjes bezet? Kom nou, dat zijn idiote bedragen. Een dynamo kan ten eerste worden gerepareerd en zo niet worden vervangen door een ruilexemplaar. Net zo goed maar de helft goedkoper. En zo zijn er nog wel veel meer zaken waar je veel te veel geld voor hebt betaald. Een nieuwe motor, waarom? Wat ging er stuk? Een motor kan in vrijwel alle gevallen gewoon worden gerepareerd, zeker een met een zo lage km stand als deze. Maar ze zijn maar makkelijk, de klant betaald wel . .
-
- Berichten: 4559
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Das toevallig met je gas klephuis, dat verhaal van een camper met een kapotte huis heb ik net gelezen in het blad AMT.Karelkaywa schreef: En weer even terug naar de start van dit topic, het zijn echt niet alleen Ford's of Hymers waar je pech mee kan hebben. Ook op een Ducato kun je leeglopen!
En toch gaan we nog maar even door met ons campertje
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Rem blokken vervangen 700 euro? Ik deed en doe het nog altijd zelf.100 euro voor de 4 wielen,zelf steken een halve dag op mijn gemak.ben niet meer van de jongste he.
Distributie set is dan weer een normale prijs,maar de waterpomp niet mee vervangen ?
Ik den dat je wat ze hier noemen ,goed geringeld bent geweest.
Distributie set is dan weer een normale prijs,maar de waterpomp niet mee vervangen ?
Ik den dat je wat ze hier noemen ,goed geringeld bent geweest.
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Het zijn keuzes die je maakt, als je ervoor kiest om alles te laten doen door de merkgarage a 100+ euro per uur dan kom je aan dit soort bedragen. Luxe, gemak en het vertrouwde gevoel mogen wat kosten.
Als ik bij mijn Transit de remschijven en blokken voor vervang ben ik ook minder dan 100 euro kwijt in plaats van de door ts genoemde 695 euro. Maar ik houd er wel een paar smerige handen aan over en het heeft me een paar uur gekost. Maar zoals gezegd, het zijn de keuzes die je maakt.
Als ik bij mijn Transit de remschijven en blokken voor vervang ben ik ook minder dan 100 euro kwijt in plaats van de door ts genoemde 695 euro. Maar ik houd er wel een paar smerige handen aan over en het heeft me een paar uur gekost. Maar zoals gezegd, het zijn de keuzes die je maakt.
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Bedankt voor je interessant en open verhaal. Jullie hebben wel pech zeg !Karelkaywa schreef:...Wij kochten de camper begin februari 2011, eerste toelating september 2006. De camper was dus 4 jaar en 4 maanden oud en had een kilometerstand van 82.900.
... Wij hebben deze camper nu ruim 6,5 jaar en 60.000 km in gebruik en ...
Anderzijds is dit voor mij geen uitzonderlijk verhaal. Niet iedere occasie aankoop is een succes.
In Nederland is er een begrijpelijke neiging om een gebruikt voertuig te kopen door die absurde BPM regeling.
In België (30% goedkoper in vele gevallen) en Duitsland gaat men gemiddeld sneller over tot de aankoop van een nieuw voertuig.
Toch als je hem wat langer gaat gebruiken.
Ook zijn er voorbeelden genoeg waar je met een nieuw voertuig, en er als een goede huisvader mee omgaat, onder de streep goedkoper af bent als met een gebruikte.
Vooral als je zo een nieuwe camper +10 jaar of +100.000 km zelf in gebruik hebt. Occasiewagens hebben een verleden en dat is nooit bekend.
Het KAN interessanter zijn, het is niet altijd zo en zeg hier ook niet wat een ander moet doen.
In jou geval zit je voornamelijk met die uitzonderlijke motorvervanging en de herstelling aan het dak (13.000 €).
Dat is meer als de helft van het bedrag en die horen daar, bij een goede aankoop, eigenlijk niet te staan.
Voor de rest, na aftrek van je extra uitrusting, valt het allemaal redelijk normaal uit.
Ik denk dat het met een Mercedes, Ford of Iveco ook zo iets is.
De meeste campervoertuigen worden gewoon door een garage onderhouden.
Dus laat je niet gek maken door de opmerkingen van de mensen die het zelf doen. Vanop een afstand beoordelen is alles mogelijk.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
16.000 euro kosten zitten in het laatste jaar. 9000 euro in de ruim 5 jaar daaraan voorafgaand. 9000 euro in ruim 5 jaar inclusief aanpassingen en uitbreidingen is niet echt abnormaal lijkt me zo. Diezelfde 9000 waren waarschijnlijk ook wel verdwenen in een nieuwe aan onderhoud, aanpassingen en uitbreidingen, wellicht in andere samenstelling of volgorde. Bij de 16.000 euro in het laatste jaar kan ik me voorstellen dat je achteraf denkt hmm....als ik toentertijd een nieuwe gekocht zou hebben..........voor bijvoorbeeld 30.000 meer, dan zou ik nu voor netto 14.000 meer een auto hebben met 60.000km en 5 jaar jonger.
JP
JP
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Als je zelf alles wat er mankeert door een garage moet laten doen kost dat goud-geld.
Wij zijn ervaringsdeskundigen.
Lekkages en slechte kitnaden hebben we ook laten herstellen, misschien hadden we zelf de kitnaden kunnen verwijderen om daarna te kitten, maar de lust ontbrak.
Een Durabel dak hebben we niet overwogen.
Als het zo zou zijn, dat de garage een peperdure reparatie zou voorstellen, dan zouden we wel gaan shoppen.
Een deuk laten we ook door een zeer betrouwbare 'beun' doen.
Het onderhoud wordt gepleegd door een Fiat garage en de rest door een camperonderhoudsbedrijf.
Fiks uurloon, maar wel garantie op reparatiekosten.
Wij hebben nooit een auto van de zaak gehad, dus wat kosten betreft gingen we ervan uit dat de camper minstens zoveel zou kosten aan onderhoud als een auto + een -in dit geval- tweedehands caravan, omdat de camper ook tweedehands is.
En dat klopt aardig.
Wij zijn ervaringsdeskundigen.
Lekkages en slechte kitnaden hebben we ook laten herstellen, misschien hadden we zelf de kitnaden kunnen verwijderen om daarna te kitten, maar de lust ontbrak.
Een Durabel dak hebben we niet overwogen.
Als het zo zou zijn, dat de garage een peperdure reparatie zou voorstellen, dan zouden we wel gaan shoppen.
Een deuk laten we ook door een zeer betrouwbare 'beun' doen.
Het onderhoud wordt gepleegd door een Fiat garage en de rest door een camperonderhoudsbedrijf.
Fiks uurloon, maar wel garantie op reparatiekosten.
Wij hebben nooit een auto van de zaak gehad, dus wat kosten betreft gingen we ervan uit dat de camper minstens zoveel zou kosten aan onderhoud als een auto + een -in dit geval- tweedehands caravan, omdat de camper ook tweedehands is.
En dat klopt aardig.
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Als ik bovenstaande antwoorden van Jervig en Kampo goed samenvat zou iemand die voor 100% afhankelijk is van de dealer en de daarbij behorende kostenstructuur niet gebruikt moeten kopen?
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Bijna 10.000 voor een ruilmotor..???
Zoonlief voor 6000 complete motoren revisie laten doen bij Iveco Alkmaar..
Met respect maar gebrek aan kennis kun je niets aan doen. Er zitten totaal overdreven prijzen bij. Ruildynamo 100 euro en komt inzetten bij.
Gloeispiralen.? 40 euro per stuk... Nieuwe radiateur..300 Nu 2000 met inzetten mee..???
Remblokken en schijven vervangen 100 euro blokken als ze origineel zijn. Schijven 100 de twee en bijna 450 euro voor inzetten.. PPppp....... je lijkt Sinterklaas wel...
Hoeveel keer een camper check... Soms 3 keer per jaar zag ik ?
Zonde man en ja dat is veel geld... Dealer prijzen waarvan sommige het ook niet zelf doen maar uitbesteden en gaan ze er gewoon tussen zitten..
Maar ok dat zijn opties die misschien niet zo zijn. In ieder geval een andere garage leek mij zeer verstandig. Het lijken net Fiat tarieven...
Groetjes Hugo
Zoonlief voor 6000 complete motoren revisie laten doen bij Iveco Alkmaar..
Met respect maar gebrek aan kennis kun je niets aan doen. Er zitten totaal overdreven prijzen bij. Ruildynamo 100 euro en komt inzetten bij.
Gloeispiralen.? 40 euro per stuk... Nieuwe radiateur..300 Nu 2000 met inzetten mee..???
Remblokken en schijven vervangen 100 euro blokken als ze origineel zijn. Schijven 100 de twee en bijna 450 euro voor inzetten.. PPppp....... je lijkt Sinterklaas wel...
Hoeveel keer een camper check... Soms 3 keer per jaar zag ik ?
Zonde man en ja dat is veel geld... Dealer prijzen waarvan sommige het ook niet zelf doen maar uitbesteden en gaan ze er gewoon tussen zitten..
Maar ok dat zijn opties die misschien niet zo zijn. In ieder geval een andere garage leek mij zeer verstandig. Het lijken net Fiat tarieven...
Groetjes Hugo
Laatst gewijzigd door hwendt op za 07 okt 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Bovendien heeft ts zijn klantentrouw aan deze garage moeten bekopen met een recent afgebroken vakantie ten gevolge van een door of namens deze garage fout gemonteerde terugslagklep in het vacuum systeem van de rembekrachtiger. Duur betekent dus ook nog eens dat het lang niet altijd goed hoeft te zijn.
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
En als je er mee naar de dealer gaat schamen ze zich niet eens voor hun fouten en gerekende prijzen.
De vermoedelijk mijn bekende dealer vroeg in Frankrijk 600 euro voor een steekas. Maar.... als hij niet paste konden we hem niet meer terugbrengen... Tja
Hugo
De vermoedelijk mijn bekende dealer vroeg in Frankrijk 600 euro voor een steekas. Maar.... als hij niet paste konden we hem niet meer terugbrengen... Tja
Hugo
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Schrikken van de kosten van een buscamper
Ik heb mijn camper meer dan 30 jaar......en,kan de onkosten op 1 hand tellen :4 sets banden, 2 remzuigers 1 handremkabel,1 uitlaat bocht 6x olie verversen met filters,en that,it,...ja nog steeds dezelfde remblokken en schijven!!! datzelfde geld in grote lijnen ook voor mijn personenautos,als ik zoveel kosten moest maken om mobiel te blijven,had ik beter taxi of vliegtuig kunnen nemen,
Hans