Remweg in afstanden
Remweg in afstanden
Er is al veel geschreven over de remweg en de gevolgen van je snelheid
Dit is een redelijk inzichtelijk plaatje. Tuurlijk de gewichten van een camper zijn wat anders. Mar toch even een leermoment misschien.
Dit is een redelijk inzichtelijk plaatje. Tuurlijk de gewichten van een camper zijn wat anders. Mar toch even een leermoment misschien.
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Remweg in afstanden
Als waarscuwing voor de gevolgen in relatie tot de snelheid heel zinvol.
Wel zijn er vwb deze tabel nogal wat aanmerkingen te maken. Er staat niet bij onder welke omstandigheden er getest is, droog/nat.zomer/winter/soort banden/belading/soort auto.
Al die factoren kunnen en zullen een erg grote invloed op het eindresultaat hebben.
Iets gedetaileerder berekening met wel bijv de remvertraging opgegeven zie je hier:
http://members.home.nl/johngrimbergen/remwegformule.htm
Uitgangspunt is dus dat de remvertraging optimaal is en dat zal velen al niet zo zijn door weinig gebruik en slechts zelden stevig remen met de camper. Daardoor neemt de remvertraging geleidelijk af. Voor de APK een paar keer stevig remmen kan dat al een stuk verbeteren maar zou iets moeten zijn dat je met enige regelmaar doet. In een camper is dat echter niet zo fijn om te doen. Trommelremmen zijn hier gevoeliger voor dan schijfremmen.
Goede banden, goed profiel en geen rare afwijkingen door te lang stilstaan. Tussen de verschillende merken banden zit overigens een flink verschil in remweg. Let daar op bij aanschaf.
https://www.autobandentest.com/
Belading van de camper. Hoe het gewicht verdeeld is over de assen en in hoeverre de camper boven zijn maximale toelaatbare gewicht zit. Wat in de praktijk nogal eens voorkomt.
Wel zijn er vwb deze tabel nogal wat aanmerkingen te maken. Er staat niet bij onder welke omstandigheden er getest is, droog/nat.zomer/winter/soort banden/belading/soort auto.
Al die factoren kunnen en zullen een erg grote invloed op het eindresultaat hebben.
Iets gedetaileerder berekening met wel bijv de remvertraging opgegeven zie je hier:
http://members.home.nl/johngrimbergen/remwegformule.htm
Uitgangspunt is dus dat de remvertraging optimaal is en dat zal velen al niet zo zijn door weinig gebruik en slechts zelden stevig remen met de camper. Daardoor neemt de remvertraging geleidelijk af. Voor de APK een paar keer stevig remmen kan dat al een stuk verbeteren maar zou iets moeten zijn dat je met enige regelmaar doet. In een camper is dat echter niet zo fijn om te doen. Trommelremmen zijn hier gevoeliger voor dan schijfremmen.
Goede banden, goed profiel en geen rare afwijkingen door te lang stilstaan. Tussen de verschillende merken banden zit overigens een flink verschil in remweg. Let daar op bij aanschaf.
https://www.autobandentest.com/
Belading van de camper. Hoe het gewicht verdeeld is over de assen en in hoeverre de camper boven zijn maximale toelaatbare gewicht zit. Wat in de praktijk nogal eens voorkomt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Remweg in afstanden
Het zou natuurlijk moeten zijn zoals Hugo aangeeft,maar dan moet er nog wel wat (rem)weg aangelegt worden,.....want We komen,nu al te kort,en het staat nu al vol files
Hans
Re: Remweg in afstanden
Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Remweg in afstanden
Natuurlijk heeft elk voertuig met zijn lading een specifiek remgedrag.
Maar wat Hugo hier plaatst vind ik redelijk indrukwekkend.
Gegroet
Guido
Maar wat Hugo hier plaatst vind ik redelijk indrukwekkend.
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Remweg in afstanden
Los van de haalbaarheid in ons klimaat is dat gewoon niet toegestaan.iSonic schreef:Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
Re: Remweg in afstanden
Een hele tijd geleden zag ik test op Vox TV Auto Mobil. Hieruit bleek dat de remweg bij (moderne) vrachtwagens bijna niet verschild van die van personenwagens. Ik denk dat de meesten (o.a ik) verwachten dat het een stuk langer zou zijn bij LKW´s. Niet dus!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Re: Remweg in afstanden
Goed om het nog eens onder de aandacht te brengen en een plaatje zegt meer dan 100 woorden.
De meeste chauffeurs vergeten 2 dingen: de grote afstand die je tijdens je de reactieseconde hebt afgelegd (en die dus fors langer wordt bij hogere snelheden) en het feit dat de remweg kwadratisch toeneemt met de snelheid. Twee keer zo snel rijden is vier keer zo lange remweg...
De meeste chauffeurs vergeten 2 dingen: de grote afstand die je tijdens je de reactieseconde hebt afgelegd (en die dus fors langer wordt bij hogere snelheden) en het feit dat de remweg kwadratisch toeneemt met de snelheid. Twee keer zo snel rijden is vier keer zo lange remweg...
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Remweg in afstanden
Klopt helemaal, maar los van het feit (zoals seth_space al terecht opmerkt) dat het op de openbare weg nou eenmaal niet toegestaan is is het nou eenmaal niet heel erg praktisch om op vakantie onderweg 3 pitstops voor bandenwissel te maken vanwege veranderende weersomstandigheden.iSonic schreef:Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
Maar idd, zelfs bij lichte regen kun je zolang er geen plassen staan op (semi)slicks nog knap hard gaan zolang de banden maar goed op temperatuur komen. Gaat dan wel over circuitgebruik en dus niet met een camper, op straat krijg je er (bij legale rijstijl iig....) onmogelijk de benodigde temperatuur in.
Er zijn overigens aardig wat straatlegale motorbanden met heel weinig profiel die in het gebied waar het er werkelijk toe doet (zijkanten, dus onder grote hellingshoek) aardig op een slick lijken. Vaak dan ook voorzien van een verschillende compounds in het midden en aan de zijkanten.
Op straat blijft het altijd een compromis.
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
Re: Remweg in afstanden
Bij reactietijd vergeet men ( o.a. de politierechter uit D´monde) ook het volgende.............voertuig voor je staat ook niet opeens stil zoals een tank! Je moet de afstand van je eigen reaktietijd in verband brengen met de afstand die de voorganger vertragend aflegt. Daardoor hebt ge miesschien die paar meter meer die beslissen over aanrijding of niet.
ceterum censeo belgicam esse delendam
Re: Remweg in afstanden
@fokus.
Een kindje dat het straat overloopt is ook een hindernis waar je moet voor remmen. Je kan niet altijd rekenen op die extra remweg.
Een kindje dat het straat overloopt is ook een hindernis waar je moet voor remmen. Je kan niet altijd rekenen op die extra remweg.
H20
Re: Remweg in afstanden
Het gaat nog een stapje verder. Los van de discussie snelwegen, provinciale wegen en stadsverkeer
Het overstekende kindje heeft ook al loopt ze met gesloten ogen de weg over , heeft volledig voorrang.
Of u moet zeer aantoonbaar kunnen bewijzen dat u daar niets aan kon doen.
Immers de wetgeving zegt heel duidelijk dat als de weg niet geheel te overzien is MOET u uw snelheid aanpassen aan het onverwachte..
Kinderen hebben nog geen verkeersles gehad en zullen daar dan soms ook naar handelen.. onverwacht en al spelend zitten ze zo voor je voertuig.
U bent verantwoordelijk voor deze groep Mijn eigen kind ontsnapte eens plotseling aan onze aandacht toen we een wandelwagen uit de auto wilde pakken.
Hij rende de weg van de boulevard in Zandvoort over op weg naar de zee. En ja die onbekend gebleven automobilist ben ik nog jaarlijks wel een keer dankbaar dat hij zijn snelheid al terug bracht alleen op het zien van kleine kinderen in de verte..
Snelheid was in mijn beroep dan ook een belangrijk item...
Verder nog een opmerking over 50 km per uur in de stad.
Er bestaat een zg kapstokartikel
Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden. Het woord kapstokartikel wordt vaak gebruikt met betrekking tot artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedragingen vallen van van personen die niet aan het verkeer deelnemen...
Het item remweg , snelheid en verantwoordelijkheid, overbelading zijn een samensmelting welke veel verder gaat dan alleen "o ik sta dan dus met 15 meter stil "
Leeftijd en reactiesnelheid, Kinderen in de auto, even die mooie BMW aan de overkant, sigaret aansteken, snoepje valt telefoon aan oor, muziek opzoeken. Al deze factoren maken uw remweg nog meters langer.
Advies Kijk niet alleen naar het bord. Kijk ook naar de omgeving en de mogelijkheden van onverwachte zaken.
HUgo
Het overstekende kindje heeft ook al loopt ze met gesloten ogen de weg over , heeft volledig voorrang.
Of u moet zeer aantoonbaar kunnen bewijzen dat u daar niets aan kon doen.
Immers de wetgeving zegt heel duidelijk dat als de weg niet geheel te overzien is MOET u uw snelheid aanpassen aan het onverwachte..
Kinderen hebben nog geen verkeersles gehad en zullen daar dan soms ook naar handelen.. onverwacht en al spelend zitten ze zo voor je voertuig.
U bent verantwoordelijk voor deze groep Mijn eigen kind ontsnapte eens plotseling aan onze aandacht toen we een wandelwagen uit de auto wilde pakken.
Hij rende de weg van de boulevard in Zandvoort over op weg naar de zee. En ja die onbekend gebleven automobilist ben ik nog jaarlijks wel een keer dankbaar dat hij zijn snelheid al terug bracht alleen op het zien van kleine kinderen in de verte..
Snelheid was in mijn beroep dan ook een belangrijk item...
Verder nog een opmerking over 50 km per uur in de stad.
Er bestaat een zg kapstokartikel
Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden. Het woord kapstokartikel wordt vaak gebruikt met betrekking tot artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedragingen vallen van van personen die niet aan het verkeer deelnemen...
Het item remweg , snelheid en verantwoordelijkheid, overbelading zijn een samensmelting welke veel verder gaat dan alleen "o ik sta dan dus met 15 meter stil "
Leeftijd en reactiesnelheid, Kinderen in de auto, even die mooie BMW aan de overkant, sigaret aansteken, snoepje valt telefoon aan oor, muziek opzoeken. Al deze factoren maken uw remweg nog meters langer.
Advies Kijk niet alleen naar het bord. Kijk ook naar de omgeving en de mogelijkheden van onverwachte zaken.
HUgo
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Remweg in afstanden
Kleine nuance: Kindje heeft geen voorrang maar je loopt wel een grote (en vaak terechte) kans al dan niet gedeeltelijk aansprakelijk gesteld te worden. (iets wat veel fietsers niet lijken te begrijpen...)hwendt schreef: Het overstekende kindje heeft ook al loopt ze met gesloten ogen de weg over , heeft volledig voorrang.
Niet dat dat in dit geval het belangrijkste is overigens.
Idd, hiermee geef je zelf ook die nuance al aan. Gezond verstand zal in dat geval zwaarder wegen dan de wettelijke regels.Of u moet zeer aantoonbaar kunnen bewijzen dat u daar niets aan kon doen.
Voorbeeldje: In de straat waarin ik woon is max 30 km/u toegestaan.
Da's meestal redelijk, maar op een mooie dag spelen hier veel kinderen buiten en is 30 km/u al te hard gezien het aantal geparkeerde auto's waar ze achteruit kunnen komen vliegen. Die 30 km/u haal ik hier dus echt maar zelden, waarbij ik me verbaas over het aantal auto's met kinderzitjes achterin die ik met 50 km/u langs zie komen overigens....
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
Re: Remweg in afstanden
Samengevat: Snelheid aanpassen aan de omstandigheden..........dit wil echter ook zeggen dat sneller dan 130 soms OOK moet kunnen!
ceterum censeo belgicam esse delendam