Remweg in afstanden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Remweg in afstanden



Bericht door hwendt »

Er is al veel geschreven over de remweg en de gevolgen van je snelheid

Dit is een redelijk inzichtelijk plaatje. Tuurlijk de gewichten van een camper zijn wat anders. Mar toch even een leermoment misschien.


Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remweg in afstanden



Bericht door seth_space »

Als waarscuwing voor de gevolgen in relatie tot de snelheid heel zinvol.
Wel zijn er vwb deze tabel nogal wat aanmerkingen te maken. Er staat niet bij onder welke omstandigheden er getest is, droog/nat.zomer/winter/soort banden/belading/soort auto.
Al die factoren kunnen en zullen een erg grote invloed op het eindresultaat hebben.

Iets gedetaileerder berekening met wel bijv de remvertraging opgegeven zie je hier:

http://members.home.nl/johngrimbergen/remwegformule.htm

Uitgangspunt is dus dat de remvertraging optimaal is en dat zal velen al niet zo zijn door weinig gebruik en slechts zelden stevig remen met de camper. Daardoor neemt de remvertraging geleidelijk af. Voor de APK een paar keer stevig remmen kan dat al een stuk verbeteren maar zou iets moeten zijn dat je met enige regelmaar doet. In een camper is dat echter niet zo fijn om te doen. Trommelremmen zijn hier gevoeliger voor dan schijfremmen.

Goede banden, goed profiel en geen rare afwijkingen door te lang stilstaan. Tussen de verschillende merken banden zit overigens een flink verschil in remweg. Let daar op bij aanschaf.
https://www.autobandentest.com/

Belading van de camper. Hoe het gewicht verdeeld is over de assen en in hoeverre de camper boven zijn maximale toelaatbare gewicht zit. Wat in de praktijk nogal eens voorkomt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Remweg in afstanden



Bericht door hathi »

Het zou natuurlijk moeten zijn zoals Hugo aangeeft,maar dan moet er nog wel wat (rem)weg aangelegt worden,.....want We komen,nu al te kort,en het staat nu al vol files :wave:
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Remweg in afstanden



Bericht door iSonic »

Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Remweg in afstanden



Bericht door Atoz »

Natuurlijk heeft elk voertuig met zijn lading een specifiek remgedrag.
Maar wat Hugo hier plaatst vind ik redelijk indrukwekkend.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remweg in afstanden



Bericht door seth_space »

iSonic schreef:Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
Los van de haalbaarheid in ons klimaat is dat gewoon niet toegestaan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Remweg in afstanden



Bericht door fokus »

Een hele tijd geleden zag ik test op Vox TV Auto Mobil. Hieruit bleek dat de remweg bij (moderne) vrachtwagens bijna niet verschild van die van personenwagens. Ik denk dat de meesten (o.a ik) verwachten dat het een stuk langer zou zijn bij LKW´s. Niet dus!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Remweg in afstanden



Bericht door Audiofiel »

Goed om het nog eens onder de aandacht te brengen en een plaatje zegt meer dan 100 woorden. :clap:


De meeste chauffeurs vergeten 2 dingen: de grote afstand die je tijdens je de reactieseconde hebt afgelegd (en die dus fors langer wordt bij hogere snelheden) en het feit dat de remweg kwadratisch toeneemt met de snelheid. Twee keer zo snel rijden is vier keer zo lange remweg...
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Remweg in afstanden



Bericht door KTManiac »

iSonic schreef:Goed profiel? bij droog weer kun je beter geen profiel hebben. Remt veel beter.
Klopt helemaal, maar los van het feit (zoals seth_space al terecht opmerkt) dat het op de openbare weg nou eenmaal niet toegestaan is is het nou eenmaal niet heel erg praktisch om op vakantie onderweg 3 pitstops voor bandenwissel te maken vanwege veranderende weersomstandigheden. :wink:

Maar idd, zelfs bij lichte regen kun je zolang er geen plassen staan op (semi)slicks nog knap hard gaan zolang de banden maar goed op temperatuur komen. Gaat dan wel over circuitgebruik en dus niet met een camper, op straat krijg je er (bij legale rijstijl iig....) onmogelijk de benodigde temperatuur in.
Er zijn overigens aardig wat straatlegale motorbanden met heel weinig profiel die in het gebied waar het er werkelijk toe doet (zijkanten, dus onder grote hellingshoek) aardig op een slick lijken. Vaak dan ook voorzien van een verschillende compounds in het midden en aan de zijkanten.

Op straat blijft het altijd een compromis.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Remweg in afstanden



Bericht door fokus »

Bij reactietijd vergeet men ( o.a. de politierechter uit D´monde) ook het volgende.............voertuig voor je staat ook niet opeens stil zoals een tank! Je moet de afstand van je eigen reaktietijd in verband brengen met de afstand die de voorganger vertragend aflegt. Daardoor hebt ge miesschien die paar meter meer die beslissen over aanrijding of niet.
ceterum censeo belgicam esse delendam
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Remweg in afstanden



Bericht door jurgenc »

@fokus.
Een kindje dat het straat overloopt is ook een hindernis waar je moet voor remmen. Je kan niet altijd rekenen op die extra remweg.
H20
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Remweg in afstanden



Bericht door hwendt »

Het gaat nog een stapje verder. Los van de discussie snelwegen, provinciale wegen en stadsverkeer
Het overstekende kindje heeft ook al loopt ze met gesloten ogen de weg over , heeft volledig voorrang.
Of u moet zeer aantoonbaar kunnen bewijzen dat u daar niets aan kon doen.

Immers de wetgeving zegt heel duidelijk dat als de weg niet geheel te overzien is MOET u uw snelheid aanpassen aan het onverwachte..
Kinderen hebben nog geen verkeersles gehad en zullen daar dan soms ook naar handelen.. onverwacht en al spelend zitten ze zo voor je voertuig.

U bent verantwoordelijk voor deze groep Mijn eigen kind ontsnapte eens plotseling aan onze aandacht toen we een wandelwagen uit de auto wilde pakken.
Hij rende de weg van de boulevard in Zandvoort over op weg naar de zee. En ja die onbekend gebleven automobilist ben ik nog jaarlijks wel een keer dankbaar dat hij zijn snelheid al terug bracht alleen op het zien van kleine kinderen in de verte..
Snelheid was in mijn beroep dan ook een belangrijk item...

Verder nog een opmerking over 50 km per uur in de stad.
Er bestaat een zg kapstokartikel
Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden. Het woord kapstokartikel wordt vaak gebruikt met betrekking tot artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedragingen vallen van van personen die niet aan het verkeer deelnemen...

Het item remweg , snelheid en verantwoordelijkheid, overbelading zijn een samensmelting welke veel verder gaat dan alleen "o ik sta dan dus met 15 meter stil "
Leeftijd en reactiesnelheid, Kinderen in de auto, even die mooie BMW aan de overkant, sigaret aansteken, snoepje valt telefoon aan oor, muziek opzoeken. Al deze factoren maken uw remweg nog meters langer.


Advies Kijk niet alleen naar het bord. Kijk ook naar de omgeving en de mogelijkheden van onverwachte zaken.

HUgo :cheers:
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Remweg in afstanden



Bericht door KTManiac »

hwendt schreef: Het overstekende kindje heeft ook al loopt ze met gesloten ogen de weg over , heeft volledig voorrang.
Kleine nuance: Kindje heeft geen voorrang maar je loopt wel een grote (en vaak terechte) kans al dan niet gedeeltelijk aansprakelijk gesteld te worden. (iets wat veel fietsers niet lijken te begrijpen...)
Niet dat dat in dit geval het belangrijkste is overigens.
Of u moet zeer aantoonbaar kunnen bewijzen dat u daar niets aan kon doen.
Idd, hiermee geef je zelf ook die nuance al aan. Gezond verstand zal in dat geval zwaarder wegen dan de wettelijke regels.

Voorbeeldje: In de straat waarin ik woon is max 30 km/u toegestaan.
Da's meestal redelijk, maar op een mooie dag spelen hier veel kinderen buiten en is 30 km/u al te hard gezien het aantal geparkeerde auto's waar ze achteruit kunnen komen vliegen. Die 30 km/u haal ik hier dus echt maar zelden, waarbij ik me verbaas over het aantal auto's met kinderzitjes achterin die ik met 50 km/u langs zie komen overigens....
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Remweg in afstanden



Bericht door fokus »

Samengevat: Snelheid aanpassen aan de omstandigheden..........dit wil echter ook zeggen dat sneller dan 130 soms OOK moet kunnen!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Plaats reactie