Nieuwe camper te zwaar?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.

Nieuwe camper was bij levering:

Lichter dan in brochure vermeld.
7
14%
Zwaarder dan in brochure vermeld.
11
22%
Gelijk aan in brochure vermeld.
14
27%
Bovenstaande afwijking was minder dan 5% van het rijklaargewicht cf brochure.
5
10%
Bovenstaande was was meer dan 5% van rijklaargewicht cf brochure.
2
4%
Afwijking was kleiner dan 50 kg
2
4%
Afwijking was tussen 50 en 100 kg
5
10%
Afwijking was tussen 100 en 150 kg
2
4%
Afwijking was meer dan 150 kg.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Hallo
Ik weet niet of dit hier hoort maar het gaat niet over techniek dus....
Mijn nieuwe camper blijkt bij aflevering circa 125 kg zwaarder dan in de folders en andere documentatie vermeld. Hij is gekocht op een standaard (bovag)contract van de dealer. Dus helaas geen ontbindingsclausule m.b.t. overgewicht. (Had ik op moeten letten maar is een goed bekend staande dealer en een goed merk dus...., Ik weet nu dat er dan nog steeds kleine lettertjes zijn en het advies ook een nieuwe camper voor aflevering te laten wegen is dus verstandig.)
Ik had voor de koop op basis van de brochure van de fabrikant wel uitgerekend wat de camper zou moeten wegen inclusief accessoires en ook met de dealer uitgebreid gesproken over het gewicht. Daarom ook geen zware extra's als bijvoorbeeld een satelliet ontvanger of hefbed besteld. Maar helaas hem niet voor aflevering laten wegen. Het blijkt nu dat de nieuwe camper bij aflevering minimaal 125 kg zwaarder (opgave fabrikant op basis van weegprotocol voor vervoer uit de fabriek) was dan berekend. Dat is 25% van het verwachtte laadvermogen dat "weg" is. En dat weer betekent dat je hem zeker niet beneden de 3500 kg houdt bij normale belading. Zie alle topics daarover.
Ik ging er, naar blijkt ten onrechte, vanuit dat een splinternieuwe camper voldoet aan de specificaties van de fabrikant mbt het gewicht. In de kleine lettertjes staat echter dat er 5% tolerantie is op alle gemelde gewichten. Is bij mij 4%. Ik ga in overleg met de dealer om te zien of er een oplossing te vinden is.
Ik wil echter graag weten of ik de enige ben die dit overkomt (dom van mij dan dus) of dat dit vaker aan de orde is. Tolerantie is normaal gesproken naar boven én naar beneden maar ik vermoed dat er weinig campers lichter zijn dan in de folder gemeld.
Vraag dus:
-Wat zijn de ervaringen met het gewicht van NIEUWE campers. Kloppen die normaal wel met de brochure c.q. verwachting? Zo nee hoeveel meer of minderwegen ze dan? Graag de poll invullen.
Dan graag 3 vinken, één per vraag:
1 of hij lichter of zwaarder was
2. Of die afwijking meer of minder dan 5% was
3 Hoe groot de afwijking was?

Ik ben erg benieuwd :roll:
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door r3mco »

Ik weet het, mag het niet zeggen maar wordt er wel eens een beetje moe van...
1e post.. Geen woonplaats, kunnen de heren mods niet verplichten bij het aanmaken van een account dat alles wordt ingevuld? Weer een 1 dagsvlieg denk ik zo maar. Sorry hoor, je gaat je toch van te voren oriënteren of heb ik het mis! Of we met zijn allen even willen reageren op de 3 vragen...
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door Dafluc »

Ik zie de relevantie van de woonplaats in deze totaal niet. Maar de korte versie van het antwoord is nee. De lange versie is al vaker langsgekomen. Wat de poll betreft: die kun je invullen of niet. Heb je er geen zin in, ook prima toch? Ik heb nog nooit een nieuwe gekocht. Dus ik laat deze ook aan mij voorbij gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door Marco Polo »

Ik heb ze nog nooit op de weegbrug gehad dus ook ik laat hem aan me voorbij gaan ;-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door kampo »

Ik heb een nieuwe gekocht. Daarbij was het gewicht heel juist met de opgave.
Maar ik had me vooraf vooral grondig geïnformeerd over alle gewichten en alles minutieus berekend.
Op ieder camper forum staat daarover heel veel geschreven. Enkel waarschuwingen eigenlijk.
Wat je echte bedoeling is met zo een eerste post is me momenteel nog wat vaag. Daarom vul ik hem voorlopig niet in.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door Marco Polo »

Overigens heeft de weegbrug ook een marge.
Dus die weegbrief van de vervoerder kan ook wel eens een procent of 3 (?) afwijken ;-)
Positief of negatieF.

Overigens klopt de topic titel niet.
Camper was niet te zwaar.
Voldoet gewoon aan de fabrieksopgave.
Alleen had TS zijn bril niet op voor de kleine lettertjes :D
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door pepon »

Ik vind het wel zo beleeft om je even voor te stellen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nieuwe camper te zwaar.



Bericht door AadenAnke »

Ik weet niet eens waarom ik mijn woonplaats bij het registreren niet heb vermeld? Terwijl ik er geen enkel probleem mee heb dat iedereen weet dat ik in de Hoekse Waard woon. Nog iets nauwkeuriger in Puttershoek, het vriendelijkste dorp met de aardigste mensen van het eiland! Ik vraag me af of dat wel duidelijk gevraagd wordt? Ook ik ben te arm om een nieuwe kant en klare camper te kopen en met de bijna 32 jaar oude (Tokkie) MB307D heb ik geen gewicht probleem in de meest zware toestand, terug vanuit Frankrijk vol met heerlijke wijn van diverse cave's niet boven de 3000kg terwijl het gewoon 3500 Max is en dat voor de vooras, achteras en totaal gewicht. Heerlijk zo'n oudje hooguit de Max load index van de banden die een grens stellen aan wat wij zouden kunnen overschrijden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nieuwe camper te zwaar



Bericht door Marco Polo »

Die van ons waren dan wel nieuw - helaas meer geld dan vrije tijd ;-) - maar toen de laatste op papier al aardig richting over gewicht ging hebben we een goed chassis besteld, de vereiste rijbewijzen gehaald en hem op zijn maximale gewicht laten zetten.
12 a 1300kg laadvermogen met aslasten ruim boven de 2 ton.
Lig ik niet wakker van een paar kg lijm, kit of vocht in de wagen meer of minder (schijnt die marge voor te zijn).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe camper te zwaar



Bericht door de Jonckheer »

Als ik het zo lees was ie sowieso al aan de krappe kant qua laadvermogen. En dus voor elke reis uitpluizen wat wel of niet mee kan en naar de weegbrug, daar moet je maar zin in hebben. Haal dat C rijbewijs en laat dat ding opwaarderen naar het maximum wat kan en je kunt zorgeloos op reis.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Nieuwe camper te zwaar



Bericht door vmax »

HLA schreef: Ik ging er, naar blijkt ten onrechte, vanuit dat een splinternieuwe camper voldoet aan de specificaties van de fabrikant mbt het gewicht. In de kleine lettertjes staat echter dat er 5% tolerantie is op alle gemelde gewichten. Is bij mij 4%. Ik ga in overleg met de dealer om te zien of er een oplossing te vinden is.
welke oplossing hij voldoet immers aan de specificaties je schrijft het zelf, wees blij dat ie geen 5% is had je nog minder gehad :-?
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper te zwaar



Bericht door Marco Polo »

Het is natuurlijk net effe een weetje die 5%.
(Naast dat het in de kleine lettertjes staat).
Geloof dat ik de wijsheid ooit hier op het forum opgepikt heb ;-)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe camper te zwaar



Bericht door Peter LMC »

Soms ga ik wel eens met kennis/vrienden/familie kijken voor aankoop van een camper.
Telkens strand dit tot nu toe op het gewicht.
Als ik dan vraag om te mogen gaan wegen dan ontstaat er een probleem.
Met de gekste smoezen van uit de dealer cq handelaar waarom dit dan net niet kan.
Mijn indruk is dat deze dealers heel goed weten waar ze mee bezig zijn.
Alsof er bij het opstellen van de kleine letters er al rekening mee houden dat de gegevens in de folders
heel krap aan zijn.
Ik heb de indruk dat de folder gegevens en/of de kleine letters zo aangepast worden dat men daar
niet op terug kan vallen indien het gewicht niet klopt.
Eerst de € binnen halen en dan proberen nog een oplossing zoeken.
Maar daar bent u niet mee geholpen. Dat weet ik.
Helaas.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Nieuwe camper te zwaar



Bericht door vmax »

Marco Polo schreef:Het is natuurlijk net effe een weetje die 5%.
(Naast dat het in de kleine lettertjes staat).
Geloof dat ik de wijsheid ooit hier op het forum opgepikt heb ;-)
gaan we weer alles op de verkopende partij gooien , nee ik neem aan dan men kan lezen al staat het in de kleine lettertjes, maar ja die blauwe ogen van de verkoper he , ik vindt nu niet gaan piepen accepteren wat je zelf hebt gedaan :-?
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Plaats reactie