Nieuwe camper te zwaar?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.

Nieuwe camper was bij levering:

Lichter dan in brochure vermeld.
7
14%
Zwaarder dan in brochure vermeld.
11
22%
Gelijk aan in brochure vermeld.
14
27%
Bovenstaande afwijking was minder dan 5% van het rijklaargewicht cf brochure.
5
10%
Bovenstaande was was meer dan 5% van rijklaargewicht cf brochure.
2
4%
Afwijking was kleiner dan 50 kg
2
4%
Afwijking was tussen 50 en 100 kg
5
10%
Afwijking was tussen 100 en 150 kg
2
4%
Afwijking was meer dan 150 kg.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Hallo
Ik was dit weekend op pad maar heb nu weer internet. Allereerst bedankt voor de vele en zeker nuttige reacties tot nu toe.
Onder nog een reactie op een aantal vragen en opmerkingen.

wat wilt u bereiken met deze poll.?
Uitvinden wat ik moet/kan. Of ik de enige ben die hiermee wordt geconfronteerd of dat dit schering en inslag is. Met name die marge van 5% lijkt mij, en dat wou ik met de pol onderzoeken of dat klopt, eenzijdig. De camper is altijd te zwaar en nooit te licht. Tolerantie is taalkundig ook naar beneden. Er zouden dus ook lichter campers dan aangegeven moeten zijn. Zo niet, is het naar mijn idee geen tolerantie maar gewoon dat het gewicht (uit commerciële overwegingen) bewust te laag wordt aangegeven. Het echte gewicht is "altijd" hoger bij aflevering. En omdat de klant het echte gewicht niet voor aflevering aan de weet komt is het als ik in dit forum andere bijdragen lees bijna normaal dat een camper te zwaar is en dat de dealer dat niet vermeldt(?)

Reactie Jielus. over marge 5%.
Geeft goed de situatie weer.

Ik koop een camper met 2 slaapplaatsen, (optie voor hefbed heb ik niet genomen, ) 4 zitplekken (chaufeur, bijrijder en 2 passagiers) en een giga hoop bergruimte en constateer dat als ik met twee personen instap en normale bagage meeneem (keuken uitrusting en wat kleding) ik al op (eerder over) de 3500kg ga. De technisch toegestane massa komt snel in zicht als ik nog twee extra volwassenen op de daarvoor aanwezige bank met veiligheidsgordels laat gaan zitten.
De grote garage van de camper kan ik feitelijk niet legaal gebruiken. Dit zorgt ervoor dat ondanks dat ik vooraf heb gemeld wat ik wil meenemen dit niet kan. Ik rijd óf te zwaar, of ik laat allerhande zaken thuis als bijvoorbeeld de fietsen, m'n surfspullen etc. etc. Maar ik heb deze camper juist gekocht in de verwachting om die wél mee te kunnen nemen. Als ik had geweten dat ik dat niet kon had ik m'n oude camper gehouden.

Ik ben nog in gesprek met de dealer. Ik begrijp dat je graag wilt weten welk merk en dealer het betreft maar ik wil dat nu nog even voor me houden. Als het echt tot een rechtszaak moet komen zal ik dat zeker melden.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door jielus »

Fijn dat je weer geantwoord hebt.

Het gaat mij niet om slaapplaatsen. Je hebt de camper gekocht vanaf een brochure? Zo ja, voor hoeveel personen is de camper geschikt volgens de brochure? Daar zit 'm de kneep. Zelfs wanneer het aantal zitplaatsen op vier wordt gesteld volgens de brochure zal je die ook moeten kunnen vervoeren. Anders is het misleiding.

Dus model, en als het even kan een link naar de brochure, zou heel welkom zijn en niemand schaden.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Hallo
Ik heb niet altijd een computer in de buurt dus ik zal soms wat trager reageren/ Sorry daarvoor.
Ik heb de folder er nog even bij gezocht. Hier staat in "Zitplaatsen 4/5 (standaard/optie)". In de technische specificaties: "Maximaal aantal zitplaatsen tijdens het rijden met 3 punts gordel 4/5" Er staat dan een verwijzing naar de kleine lettertjes bij. Daarin staat: "Inbouwpositie afhankelijk van indeling dubbele bodem door toebehoren. Vraag om meer informatie."
De zitplaatsen zijn op het bankje links achter de bestuurder(2) aan de tafel en de optie is een mogelijkheid om een bankje rechts van de deur in de lengte richting om te klappen zodat je er kan zitten. Daar is standaard geen veiligheidsgordel gemonteerd. Ik heb die optie ook niet gekozen. Hij is dus verkocht als ingericht voor het vervoer van 4 personen.

De camper is herwogen op twee afzonderlijke weegbruggen i.v.m. mogelijke tolerantie. Uit beide wegingen komt het zelfde gewicht. Hij is (na correctie voor accessoires etc.) zo'n 150 kg te zwaar. Dat is dus bijna 30% van het laadvermogen onder de 3500 kg en (net) op of boven de marge van 5% van de fabriek. Met zo'n overgewicht komt zelfs de technisch toegestane massa (TTM) snel in zicht. ::S. Die verhogen is technisch mogelijk maar ik heb geen C1. Gezien de nadelen van C1 ( beperkingen aan het rijden met een camper zwaarder dan 3500 kg.)wou ik dat nou net niet en zou het ook niet nodig moeten zijn. Gaat nu terug naar de bouwer van de camper.
Ik denk niet dat ik deze winter met de camper op pad zal zijn anders dan naar "technische keuringen". :shock:

Zoals eerder gemeld ben ik nu in overleg met de dealer. Als ik merk en type nu noem wordt dat een stuk stugger ben ik bang. Ik denk dat dat overigens voor mij van belang is maar voor de discussie hier minder. Ik denk nu (met de kennis die ik de laatste weken heb opgedaan) dat heel veel nieuwe campers dit zelfde euvel hebben. Ik heb van allerhande merken de folders nageplozen en vind bijna overal vergelijkbare marges maar steeds wat meer of minder duidelijk verwoord. Zoals eerder hier gemeld. Ik kan iedereen die een (nieuwe) camper koopt nu alleen maar aanraden een expliciete clausule mbt het maximale gewicht op te laten nemen en hem voor aflevering te laten wegen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door jielus »

Hij is dus verkocht als ingericht voor het vervoer van 4 personen.
Ik denk persoonlijk dat je een sterke zaak hebt. Er staat duidelijk voor 4 personen, incl. bestuurder, dus zal daar minimaal 400 Kg aan gewicht voor moeten overblijven. Bij een 80% vulling van de water en dieseltank, ergens anders hier gelezen, een gevulde gasfles en een standaard kook/eet uitrusting voor vier personen. Let wel, de extra opties moet je eventueel hiervan aftrekken, die zijn je eigen keuze!

Dus gewoon wegen, rekenen en een conclusie trekken of er sprake is van misleiding door het over 4 personen te hebben.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Hallo
Het is even stil geweest omdat we in onderhandeling waren met de dealer. Dat was een moeizaam (en af en toe knap frustrerend) proces omdat er ook weer steeds ruggespraak met de fabrikant nodig bleek. Uiteindelijk zijn we er uit gekomen. De camper wordt teruggenomen. Er komt een andere op een heavy chassis. Ik betaal dan weliswaar een gebruiksvergoeding (Aangezien ik er een half jaar mee heb gereden ) bij maar dat is een acceptabel bedrag geworden. Komt neer op een afschrijvingspercentage van circa 5%.
Uit de gesprekken bleek overigens, zonder dat men dat officieel wou toegeven, dat de 5% marge op het gewicht heel veel wordt "gebruikt". Ik heb de indruk dat er niet veel campers van dit type worden afgeleverd die niet te zwaar zijn :|.

Leer moment en advies voor mij is in ieder geval bij nieuwkoop (bestelling) van een camper in de 35ookg klasse in het koopcontract te laten opnemen wat de camper maximaal kan én mag (plus de 5% marge) wegen inclusief alle extra's. Dan weet je voor je tekent of dat voor jou past en beslis je zelf welke risico's je wilt nemen. Zet de camper dan voor aflevering op een weegbrug en je weet of dit aspect dan akkoord is. Voorkomt latere ongewenste verrassingen en je hebt de zaak ook juridisch duidelijk.
Wat mij betreft is deze zaak dus nu gesloten en focus ik me weer op het plezier van de vakanties met de camper.

Ik wil langs deze weg iedereen die door zijn positieve reacties mij input heeft gegeven voor deze (erg taaie ) onderhandelingen bedanken. Ik ga nu aan de slag om het C1 rijbewijs te halen. Daarmee ben ik voor eens en altijd af van de ellende met het gewicht. C1 heeft ook z'n nadelen maar voor m'n plezier en de gemoedsrust wil ik me niet meer druk hoeven maken of ik een paar kg meer of minder mee heb. Ik denk dat een ton laadvermogen toch echt genoeg moet zijn. :D
Met vriendelijke groeten.
Plaats reactie