Nieuwe camper te zwaar?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.

Nieuwe camper was bij levering:

Lichter dan in brochure vermeld.
7
14%
Zwaarder dan in brochure vermeld.
11
22%
Gelijk aan in brochure vermeld.
14
27%
Bovenstaande afwijking was minder dan 5% van het rijklaargewicht cf brochure.
5
10%
Bovenstaande was was meer dan 5% van rijklaargewicht cf brochure.
2
4%
Afwijking was kleiner dan 50 kg
2
4%
Afwijking was tussen 50 en 100 kg
5
10%
Afwijking was tussen 100 en 150 kg
2
4%
Afwijking was meer dan 150 kg.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Marco Polo »

Klant had in overleg met verkoper 2 extra zitplaatsen en nog wat andere accessoires laten monteren (blijkbaar fabrieksopties) waardoor het geheel op de achteras te zwaar zou worden als hier mensen a 75kg op zouden gaan zitten. Wagen is echter wel geregistreerd als 4 persoons camper.
Verder bleef er van totaal 600kg laadvermogen 80kg over in de garage als de achterstoelen gebruikt zouden worden.
Handelaar zegt dit duidelijk doorgesproken met de klant en heeft hem ook een verhoging van de aslast aangeboden. Klant weet van niks. Ook niet meer dat hij aangeven heeft dat hij de wagen maar met 2 personen wil gebruiken en de 2 stoelen achterin alleen in geval van "nood" zou willen gebruiken,
Stond niks duidelijk op papier en daarom heeft de klant gelijk gekregen.
De 9% overschrijding op leeggewicht werd genoemd maar omdat de zaak met de opties die de wagen onbruikbaar maakten vrij duidelijk was werd het verder buiten beschouwing gelaten.

Klant heeft ook in hoger beroep gelijk gekregen.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Hallo
Ik heb niet continu de mogelijkheid te antwoorden. Dus probeer nu zoveel mogelijk toe te lichten.
Naar aanleiding van de reacties geef ik graag een toelichting c.q. antwoord op de gestelde vragen
Vraag onderzoek gedaan.
Ik heb voor de koop uitgerekend welk laadvermogen ik nodig had. Dat was circa 500 kg. Daarbij heb ik rekening gehouden met het gewicht van de door dealer geplaatste extra's. ( Luifel, dakreling en trap).Ik heb ook met de dealer besproken hoeveel laadvermogen ik verwachte.
Vragen:

A: heeft u zelf accessoires toegevoegd aan het voertuig, m.a.w., heeft u zelf gekozen voor bepaalde opties.
Zie boven.
B: voor hoeveel personen is de camper volgens de brochure geschikt
4 zitplekken , 2 vaste bedden en optie voor 2 extra slaapplekken voorin door ombouw zithoek.
C: staat er ergens aangegeven hoeveel verplaatsbare vloeistoffen, zoals daar zijn de niet technisch verplichte vloeistoffen voor het veilig functioneren van het voertuig, in het totaal gewicht van de camper zijn meegerekend?
In de brochure staat het droge gewicht dus zonder vloeistoffen (water, diesel en gasfles) . Ook opgenomen het rijklaargewicht. Dit is 185 kg hoger en omvat chauffeur, diesel en gasfles. Is geloof ik vastgestelde factor.

Vraag vervolg
In de reacties wordt de Duitse uitspraak vermeld. Ik heb contact gezocht met de NKC en daar wordt gemeld dat er geen vergelijkbare jurisprudentie in Nederland is. Er wordt geadviseerd een beroep te doen op dwaling. Dat betekent dan een rechtzaak. Dan komt een vergelijkbare casus voor de rechter als in Dsl diende. Zou wel duidelijk maken in hoeverre de kleine letters mogen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Marco Polo »

Als hij niet over de 5% heen gaat dan kan je daar geen beroep op doen.
De zaak zou dan net zoals in Duitsland gaan of de dealer je hier nadrukkelijk op had moeten wijzen en of de wagen redelijkerwijze nog bruikbaar is voor het aantal personen waar je hem voor gekocht hebt.
In de Duitse zaak waren ook de gewichtsverhoudingen in de wagen zoek.
En dat was volgens mij de hoofdreden dat de klager gelijk kreeg.

Maar goed, kijk of je eruit komt met de verkoper en leg het anders voor aan je rechtsbijstand als het onoverkomelijk voor je is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Kroppie »

rest een fabrikant EN de klant slechts 1 ding , het ding wegen VOOR aflevering, hebben ze allebei altijd gelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Marco Polo »

Duidelijk ja, zeker als het zo nauw komt.
En alles op papier zetten natuurlijk.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door HLA »

Goede afspraken op papier. En wegen.
Maar als de camper te zwaar is heeft de dealer een groot probleem i.p.v. de klant.
Ik denk niet dat dat snel gaat lukken. Let wel de camper wordt vaak pas maanden na bestelling geleverd.De dealer wil niet blijven zitten met een te zware camper.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Marco Polo »

Jij had er bepaalde verwachtingen van.
Het gros van de klanten zal het geen moer interesseren.
Camper is hij zo kwijt.
Voldoet aan zijn type goedkeuring dus verder niks wat niet volgens de wet is.
Alleen jouw verwachtingen komen niet overeen met de werkelijkheid.
En da's iets tussen je dealer en jezelf.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Vertrokken2 »

HLA schreef:
Vraag vervolg
In de reacties wordt de Duitse uitspraak vermeld. Ik heb contact gezocht met de NKC en daar wordt gemeld dat er geen vergelijkbare jurisprudentie in Nederland is. Er wordt geadviseerd een beroep te doen op dwaling. Dat betekent dan een rechtzaak. Dan komt een vergelijkbare casus voor de rechter als in Dsl diende. Zou wel duidelijk maken in hoeverre de kleine letters mogen.

Wellicht dat de Kia uitspraak aanknopingspunten biedt. Vooral nu je er zo duidelijk met de dealer over gesproken hebt.

http://www.uitspraken.nl/uitspraak/rech ... -2013-9404
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door ekruijsse »

Overigens heeft de weegbrug ook een marge
Een geijkte weegbrug heeft een toegestane afronding naar 20 kilo plus of min. je spreekt dan dus over 10 kilo, een marginaal verschil dus
Eugene
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door kampo »

Natuurlijk niet leuk zo een start. Probeer een oplossing uit te werken met de verkoper.
Daar hebben beide partijen tenslotte baat bij.

Maar de vraag die ik me hier zelf stel is of je het werkelijk niet wist dat 4 personen en een moderne <3,5 ton camper zelden samengaan ?
Dat staat toch eigenlijk op ieder forum languit, zelfs tot in het oneindige, beschreven.
Ook dat van die overgewichten. Vele camperaars rijden gewoon limiet of met een beetje overgewicht. Dat is hun eigen keuze.
Je gaat dus niet helemaal vrijuit, je had het kunnen lezen of je had je ook daarover ergens anders kunnen informeren bij zo een belangrijke aankoop.
De verkoper moet je er ook op wijzen daar ben ik het mee eens.
Maar als een klant echt zijn eigen zin wil doen kan zo een verkoper die niet tegenhouden.
En de verkoper is niet verplicht om een verkoop in zo een geval te weigeren.

Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden of ermee leert leven.
Vele kampeerders zijn je voorgegaan met dit probleem.
Sommigen hebben een upgrade van hun rijbewijs gedaan.
Die zijn het allemaal al lang vergeten en nu erg tevreden met een C en hun >3,5T voertuig.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door pwhooftman »

De reden dat er een behoorlijke marge zit op het gewicht op het kenteken en het werkelijke gewicht is afkomstig uit de personenauto en -busjes sector. Een fabrikant moet voor elke type een homologatie uit laten voeren, wat uitmondt in een Certificate of Conformity. Zeg maar de type goedkeuring. Als nu een fabrikant alle typen in alle uitvoeringen zou moeten laten homologeren zou dat een enorm aantal worden. Je kunt immers uit enorm veel specifieke accessoires kiezen, tot aan wel of geen vloermatten aan toe (bij wijze van). Je zou dus een schier oneindig aantal varianten krijgen die ieder apart gehomologeerd zouden moeten worden. Daarom krijgt de fabrikant een typegoedkeuring op een basismodel met een bepaald specifiek gewicht, en kan vervolgens bij levering van een auto extra accessoires of voorzieningen meeleveren (die natuurlijk gewicht in de schaal leggen) op de basis typegoedkeuring.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door jielus »

@ HLA.
Je hebt een prima basis voor een rechtszaak!

Probeer het eerst met de dealer te overleggen!

Wanneer je er met hem niet uitkomt zoek je een jurist en start de zaak op grond van misleiding.
Het totaal gewicht van de camper mag nooit boven de 3500 Kg uitkomen met 4 personen en hun bagage aan boort.
3500 Kg minus 380 Kg (4 x 75 Kg (persoon) en 4 x 20 Kg (Bagage)) minus 185 Kg (Water, Diesel en Gasfles) = 2.935 Kg is het droge gewicht voor vier personen. Minus de 5% marge kom ik uit op 2.795 Kg in de brochure!

Ik vraag me wel hardop af of de hoeveelheid accessoires en/of opties, waarvoor je zelf hebt gekozen en getekend, van invloed zijn!
Ik denk het niet want je kiest zelf voor 95 Kg extra gewicht (fictief) en je bent je ervan bewust dat je daarvoor 1 persoon moet inleveren.

Conclusie: Het gewicht in de brochure i.c.m. het aantal genoemde personen waarvoor de camper geschikt zou moeten zijn is bepalend. De brochure moet er namelijk altijd vanuit gaan dat er absoluut niets aan de camper wordt toegevoegd, je de tank voor water en diesel tot de rand vult en dat je een volle gasfles aan boord neemt, dat je ook met 4 passagiers vertrekt die aan het normgewicht van 75 Kg met 20 Kg bagage voldoen.

Verifieer de gewichten en laat ons weten wat je gedachten zijn?
Laatst gewijzigd door jielus op za 16 sep 2017, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door Marco Polo »

Waarom trek je water gas en diesel ervan af?
Maken deel uit van massa rijklaar toch?
90% gevulde Dieseltank
Gevulde watertank
1 gevulde gasfles
En bestuurder(m/v/t) van 75 kg.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe camper te zwaar?



Bericht door jielus »

Inderdaad, het moet droog gewicht zijn, dat staat volgens de TS in de brochure.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie