Problemen met Dometic koelkast in buscamper

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door 't Busje »

Die luifel is nog een extra belemmering voor de luchtcirculatie, want daar loopt de deur zo te zien vlak langs.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door martinb007 »

Ventilatortje van een oude pc erachter knopen en klaar.


Groet, MartinB007
Camper_01

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Camper_01 »

Nu afwachten hoe de importeur dit gaat oplossen. Zijn nu nog met vakantie.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door 't Busje »

De enige echte oplossing is het verplaatsen van de koelkast, zodat de ventilatieroosters niet achter de geopende schuifdeur zitten, maar dat is onmogelijk. Het zal wel neerkomen op een ventilator achter de koelkast. Deze bij voorbeeld zal misschien niet al te veel herrie maken, omdat hij op halve spanning draait.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door djurre1980 »

Wat een oliedomme fout zeg... ongelooflijk, ben je mooi klaar mee.
Ik denk dat de opmerking van een ventilator je enige kans is dit probleem op te lossen.
Neem dan wel een ventilator met een thermostaat en voeler zodat hij pas aanslaat als het te warm wordt achter de koelkast.
Als dit probleem zo heftig optreed bij 20 graden, hoe warm wordt het dan wel niet in je koelkast als het 30+ is?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door myway »

Compressorkoelkast er in.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door djurre1980 »

myway schreef:Compressorkoelkast er in.
Dat is ook een goede ja.
Misschien valt er iets te regelen met de dealer.
Kan een compressor koelkast alleen ook op 12v en gas?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Kroppie »

een kompressor koelkast kan alleen op stroom, zit een compressor in aangedreven door een elektromotor, kan dus niet op gas.
een adsorptie koelkast werkt op warmte opgewekt door stroom of gas.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door HocusPas »

Het plaatsen van ventilatoren is al eerder op het forum besproken.
Maar ik ben bang dat het hier niet helemaal de oplossing is.
Het lijkt er namelijk nu al op dat de warme lucht uit het bovenste rooster niet goed weg kan en daardoor gedeeltelijk weer in het onderste rooster wordt aangezogen. Rondzingen zou je het kunnen noemen. Met alleen een ventilator houd je volgens mij dit probleem.
Daarom moet dit volgens mij voorkomen/geblokkeerd worden.
Probeer het eens met onderstaande (tijdelijke) constructie. Van die grijze buis-isolatie met de grootste diameter. Ter lengte van de roosters.
Die dan onder het bovenste rooster tussen de deur en de wand plaatsen (ophangen of klemmen) Als het daarmee opgelost is, eventueel icm een ventilator, dan is het volgens mij snel genoeg te plaatsen zodra je ergens gaat staan en je de deur open doet. Het is maar een idee en geen ervaring. Ben benieuwd.

Sorry, uploaden via tinypic mislukt telkens.
een lengte van 1 meter van zo'n stuk isolatie doormidden geeft 2 stukken van 50 cm. Volgens mij lang genoeg.
Via de naad die er in zit ze in elkaar schuiven zodat een soort 8 ontstaat. Breedte daarvan is dan 8 cm.
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Aloys »

djurre1980 schreef:Wat een oliedomme fout zeg... ongelooflijk, ben je mooi klaar mee
Het is geen domme fout. Voor de gein even Googelen > Afbeeldingen met als zoekwoord
"Buscamper". De meeste merken (Adria, Possl etc.) hebben de koelkast en roosters op die
plek. Dan zouden dus al die koelkasten niet goed werken?

Er zit meer dan voldoende ruimte tussen schuifdeur en wand. De wind waait er ook nog
achterlangs. En de opstijgende warme lucht uit het bovenste rooster gaat écht niet aan de
onderkant weer naar binnen, daar geloof ik ook niets van.

Thermostaatgestuurde ventilatoren, lijkt me goede oplossing.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Druiven »

Helemaal mee eens Aloys. Dit type buscamper is al heel lang op de markt. Wij hebben ook een Campscout gehad vanaf 2011. Nooit enig probleem gehad. Sinds vorig jaar hebben we het nieuwe model met de hor, nog steeds geen probleem (die komt ook helemaal niet voor de roosters). Moet wel een beetje lachen om sommige commentaren die wellicht een beetje naief zijn als je weet hoeveel van dit type buscamper al heel lang gemaakt zijn.
Desalnietemin, er is een issue hier. Zoals al opgemerkt, de luifel zo dicht bij de deur helpt niet, maar ik vermoed dat er ergens anders iets niet god zit. Ik zou de roosters er eens afhalen en kijken of alles goed is en de roosters goed lucht doorlatend of op de een of ander manier misschien een beetje verstopt zijn. Misschien iets te maken met de afstelling van de koelkast?
Gerard
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door gjvonk »

Op het gebied van koelkasten in buscampers durf ik mij wel ervaringsdeskundige te noemen na twee keer huren van verschillende fabrikaten en ondertussen eigenaar van tweede buscamper.

Het probleem van een slechter werkende koelkast in een buscamper heb ik tot nog toe bij alle types buscamper met een Dometic absorptie koelkast 12V/230V/Gas ervaren: gemerkt bij een zilvergrijze Adria Twin, een witte Hymer Car, een zilvergrijze Pössl 2Win en nu bij onze donkergrijze Pössl Roadcruiser.

Het is meer het probleem van het opwarmen van de hele zijkant van de camper: een stalen bus buitenwand (en helemaal in een donkere kleur of met een donkere striping er op) neemt nu eenmaal makkelijker de zonnewarmte op dan een lichte kunststof of gecoate aluminium buitenwand van een opbouwcamper.

In onze vorige Pössl 2Win heb ik zelf een ventilator achter de koelkast geplaatst en daarmee was het probleem opgelost. Ik had er een schakelaar tussen en 's nachts ging de ventilator uit. Bij de aankoop van onze huidige buscamper (een Pössl Roadcruiser) heb ik deze laten plaatsen: https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0


Dat is echt ideaal. Even uitvissen wat voor jouw camper de ideale instelling van de voeler is en de ventilator slaat alleen aan wanneer nodig. Als we net als deze zomer bij 37 graden over de Spaanse hoogvlakte rijden zetten we de ventilator op de hoogste stand (dan draaien ze beide continue) en hebben we toch ook na een dag rijden in de bloedhitte nog een heerlijk koele koelkast.

Alternatief: een compressorkoelkast laten monteren, maar wat doe je dan met de roosters?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Gerard Exis »

Of de warmte afvoeren via een dakontluchting zoals je bij Kabe vaak vind.
Koele lucht via bodem, denk dat je zo de best mogelijke circulatie hebt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Problemen met Dometic koelkast in buscamper



Bericht door Slag+J16 »

@ Gerard Exis,
Heb ik ook als extra- naast de ventilatoren en de grote roosters-- op de Esterel camper.
Ben dit type dakontluchting = vrij vlak, met de opening naar achteren, nog niet vaak in de afbeeldingen tegengekomen.
Heb ergens nog een foto in de PC staan, dus stuur maar een PB.
Jan
Plaats reactie