Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door Mickel Moen »

jmkoole schreef: Toch mag ik er van Groenslinks gemeenten als Utrecht en Rotterdam niet meer mee in. Slecht voor het milieu is de reden... Dikke achtcilinders, die 1 op 5 lopen, rijden deze steden in en uit, maar mijn Lupootje moet buiten blijven... Wie het snapt mag het zeggen.
Makkelijk scoren Hans?

Wat mij betreft zet je jezelf met zo'n uitspraak meteen buiten de discussie. Het is zo makkelijk om zonder enige kennis van zaken de partij die je niet aanstaat maar overal de schuld van te geven.

Mag ik je er op wijzen, dat in Rotterdam de grootste partij Leefbaar Rotterdam is en GroenLinks met 2 zetels van de 10 partijen op nummer 8 staat.
In Utrecht is D66 de grootste partij en staat GroenLinks op nummer 2.

Overigens REGEL 1 van dit forum:
Discussies in dit forum dienen niet te gaan over personen, bedrijven, verenigingen, politiek, ras of religie.
Wat de discussie betreft vind ik dat je met een lange afschrijving en het vermogen wel een punt hebt. Wat dat betreft denk ik dat je met een oude Eend of Renault 4 uiteindelijk een in verhouding kleine voetafdruk hebt, ook al doe je nog zolang met die Hummer.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 24 jul 2017, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door Marco Polo »

Zou je tegenwoordig ook elektrische Hummers hebben?
Is de vraag niet alleen meer welke kabeldiameter.
Mag je er gelijk wel een centrale naast zetten.
Gestookt met biogas natuurlijk ;-) :D
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door rongreven »

rongreven schreef:
Marco Polo schreef:Die had je inderdaad al eens gepost.
Is in mijn ogen een analyse wat er aan productiecapaciteit nodig is en wat daar voor nodig is.
Investeringen.
Geeft verder niet aan dat er krapte is in levering.
Elke autofabrikant of producent in het algemeen zit met deze uitdaging, vraag en aanbod op elkaar afstemmen.
Hele artikel gelezen?

Citaat:
Technici van Volkswagen hebben uitgerekend dat als bij alle autofabrikanten in 2025 ongeveer een kwart van de auto’s elektrisch is aangedreven, dat er veertig megafabrieken zoals die van Tesla nodig zijn.
Einde citaat.

Waar moet die capaciteit vandan komen dan?
40 fabrieken bij een kwart Elektrisch rijden.
Bij volledig elektrisch rijden moeten er dus minimaal 160 megafabrieken gebouwd worden.
Met de bijbehorende uitstoot.
En ook in het artikel, bij 40 laadpunten kan Stedin de vraag al niet aan omdat de infrastructuur er niet op aangepast is.
Wat nu als iedereen een oplaadpunt voor zijn huis nodig heeft?
Ben benieuw naar de kabeldiameter die daarvoor nodig is.
Niet hetzelfde artikel, zoals hierboven vermeld van de laadpunten, hier het juiste artikel:
http://www.ad.nl/utrecht/mega-accu-van- ... ~ac36257a/
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door Marco Polo »

De (energie) wereld wordt decentraal ;-)
Komt me bekend voor :D

Maar goed, netbeheerder Tennet heeft ook hoogspanningsstarions door het hele land.
Kan je ook leuke dingen mee doen, in combinatie met accu's?
Niet iedereen heeft een tankstation in de tuin staan en de ontwikkeling in snelladers gaat toch ook wel snel dacht ik?

Gaat gewoon helemaal goedkomen Ron, met dat elektrisch rijden :P ;-) :D
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door jmkoole »

Marco Polo schreef:Is ie elektrisch?
Ja, er zit een accu in. Op de startmotor kan ik 100 meter afleggen...
Ik wil aangeven dat elektrische auto's, waarvan de productiekosten qua materiaal en energie enorm hoog zijn, en vrij kort gebruikt worden, niet goed voor het milieu zijn. Zuinige dieseltjes waar je twintig jaar mee doet, scoren per kilometer of per jaar gunstiger.
Voor lithium accu's moeten hele natuurgebieden worden afgegraven. In China, dus dat krijgen we hier niet te horen en bovendien kan het ons geen fluit schelen. Maar voor het nageslacht vind ik het wel zuur...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door de Jonckheer »

Ik geloof er niks van dat het met elektrisch rijden op accu's goed gaat komen. Voor vrachtwagens en touringcars volkomen onbruikbaar terwijl dat nu juist de grootste verbruikers van fossiele brandstoffen zijn. Het is een raadsel dat niet wordt ingezet op waterstof maar juist op de giga vervuilende accu's. Ook zou er meer werk gemaakt moeten worden van kernfusie want dat zou pas écht het energievraagstuk oplossen: https://www.hetkanwel.net/2015/02/17/lo ... eranderen/ . Met een kleine fusie reactor in iedere auto kun je vrijwel oneindig elektrisch zonder tanken doorrijden zonder accu's. Onmogelijk? Ja, nu nog wel maar in de toekomst komt dat gewoon, daarvan ben ik overtuigd.
Windmolens? Ik zie ze geregeld stilstaan omdat er domweg geen wind is. Dus is geen oplossing. Zonnepanelen doen het alleen als de zon er op schijnt dus ook dat is geen structurele oplossing.
Wat het altijd doet is een kolen, gas, of (jawel) kerncentrale. Op de laatste zou moeten worden ingezet, juist omdat de moderne kern centrales vele malen minder radioactief afval produceren wat ook nog veel minder radioactief is dan de oude.
Dus i.p.v. te wachten tot kernfusie centrales operationeel zijn worden er bakken met geld weggegooid aan waardeloze en nutteloze zaken als windmolens en andere ongein. Die tussentijd kan veel beter worden opgevuld met het bouwen en gebruiken van kerncentrales.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door durisotti »

https://www.ovmagazine.nl/2017/03/eindh ... waar-1652/

Op Schiermonnikoog rijden al een paar jaar Chinese bussen, deze kunnen voor onderhoud in 1 ruk naar Brabant rijden.
Denk dat er over een paar jaar geen enkele diesel stads of streekbus meer rondrijd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door seth_space »

Een onderzoek van VW ( je weet wel dat betrouwbare bedrijf met die zelfdenkende software) dat pogingen doet electrisch rijden (cq Tesla) te bagatelliseren.
Goh, dat had ik nu niet verwacht ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door martinb007 »

Als ik net zoveel moet lopen en fietsen als ik nu de auto gebruik, ga ik eten als een paard en laat eten nou ook een milieu footprint hebben die niet altijd zo goed is als we denken. Doe maar eens Google op de footprint die vlees eten heeft qua waterverbruik e.d

Voor de korte afstanden is elektrisch rijden al een optie echter nog niet betaalbaar voor velen. Ook is een paal in je tuin niet haalbaar voor velen en zonder paal thuis, word het knap lastig.

Als je grotere lasten of meer kilometers wilt rijden zie ik tot heden nog geen goede elektrische optie. Waarom de brandstofcel nog steeds geen succes is is mij een raadsel. Elektrisch is mi een tussenstap naar iets anders, maar wat dat dan is...ik ben benieuwd.

Nog "leuker" ga eens naar de oude Oostblok landen, echt dan kan de rest van Europa elektrisch gaan rijden maar het maakt nog geen deuk in een pakkie boter en de komende decennia zal het daar niet veranderen.

Moet je dan alles wat met milieu te maken heeft aan de dijk zetten? M.i gaat dat ook weer te ver maar we moeten het wel in het globale perspectief zien m.i. Dat globale perpectief schiet in NL wel vaak tekort. De stroom moet ergens vandaan komen en tot heden vinden we kolen slecht, kernenergie onbespreekbaar en wind / zonne-energie is een druppel op een warme plaat. In de praktijk komt de meeste stroom die op deze wereldbol word gemaakt nog gewoon uit fossiele brandstoffen en dan heb je alleen een elektrische auto met een hele lange uitlaat die ergens anders loopt te roken. Helaas.




Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door Bob Diesel »

En die met de korte uitlaat welke hier te veel :roll: roken en verboden worden
roken dus in dat zelfde oostblok of in afrika gewoon nog ff lekker door
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door martinb007 »

Yep. M.i het meest milieu vriendelijkste is een auto oprijden tot de laatste draad. Voor die tijd slopen is een verkwisting van energie die erin gestoken is om hem te maken. In Afrika rijden ze ze echt "op" en een motorblok krijgt daar zo een 2e, 3e of 10e leven. Hier gooien we de auto weg omdat arbeid te veel kost. In en in triest.


Groet,
Martinb007
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door martinb007 »

Tipje! https://youtu.be/ItYhTIRyF70 Niets afgekeurd omdat de roetmeting niet meer door de apk komt.


Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door Bob Diesel »

Carglass :bang: who care,s :cheers: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zijn elektrische auto's echt zo milieuvriendelijk?



Bericht door rongreven »

We zijn een stapje verder:

Hooiaandrijving.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie