Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Hoi mede camperaars,

Ik heb een probleem met het bedieningspaneel genoemd in het onderwerp. Als ik de accu's test geeft hij bij de start-accu altijd aan dat deze leeg is. Dan verschijnt er een uitroepteken en geeft het paneel aan dat de accu leeg is. Als ik de handleiding erbij pak staat er dat het -of een lege accu is -of een kapotte zekering. Ik weet dat het de accu niet is, dus blijft de vraag over waar zit die zekering of is het wellicht nog een andere storing? Ik kan op het elektroblok schaudt EBL 226 +ovp niets vinden van een zekering wat op de startaccu slaat. Weet iemand hier iets van of moet een monteur hier naar kijken. Op zich kan het geen kwaad want alles werkt, ik vind het alleen jammer dat het niet werkt, maar heb er geen honderden euro's voor over om de gehele elektra na te gaan lopen.

Is er wellicht een expert aanwezig op het forum?

Fijne Hemelvaart dag!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door travelscout »

Op zich kan het geen kwaad want alles werkt, ik vind het alleen jammer dat het niet werkt
Huh????

Ik vermoed dat je bedoelt dat je de spanning niet af kunt lezen op het bedieningspaneel??
Indien niet dan toch even zoeken naar de 60A hoofdzekeringen (laatste pagina van je manual).
Indien kapot dan vooral zoeken naar oorzaak.
Indien je zonnepanelen hebt: niet zomaar kabels los trekken.
Paul.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Hoi Paul,

Ja klopt als ik via het paneel de staat van de startaccu wil laten zien, dan geeft hij aan ( niet aangesloten via het electriciteitsnet ) dat de spanning er niet is. Dus diepe ontlading. Hij geeft dan enkel een uitroepteken en waarschuwingssymbooltje. Hh accu geeft hij netjes weer zowel V als A.

Ik heb zonnepanelen inderdaad.

Pagina van het display, of van het electroblock EBL 226?

Bedankt voor je reactie.

Ps die zekeringen kan ik bijna niet zien omdat het allemaal zo diep weggewerkt is. Of zit die zekering niet op het elektroblok?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door travelscout »

Als je wel goed kunt starten, lijkt het erop dat er geen verbinding kan worden gemaakt, tussen je woonruimte- en start(er)accu.
Er wordt dan wel bijgeladen op 230V (ingebouwde acculader) en mogelijk ook door je zonnepanelen.
Maar dus niet vanaf je startaccu of eigenlijk vanaf de dynamo.

Dan is er een onderbreking tussen beide accu´s (het uitroepteken op je bedieningspaneel).
Met name in de dikke rode kabel, vanaf de pluspool vanaf je startaccu naar de EBL266, zie:
laatste pagina van de manual van de EBL266, rechtsbovenaan, 60A.
http://users.telenet.be/S-cargo/manuals ... 0BA_NL.pdf

Het simpelste is even te meten of er vanaf de startaccu inderdaad geen spanning binnenkomt op de EBL266.
Zie foto 5, tussen klem 3 en 2 (universeelmetertjetje op: 12V DC/gelijkstroom).
Hier doe je eigenlijk hetzelfde, als weergegeven wordt middels het uitroepteken op je bedieningspaneel.
Als daar niet ongeveer 12V op staat, dan zul je toch echt die zekering vanaf de startaccu moeten opsnorren!
En vooral ook zoeken, waarom die kapot gegaan is.

Is de huishoudaccu soms eens heel erg ontladen geweest?
Paul.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Hoi Paul,

Ik ga er naar kijken!!!
Dit was al toen ik hem kocht, dus ik weet niet anders, maar omdat het allemaal werkt heb ik nooit zoveel naar gekeken!!

Ben nu ook weer niet zo technisch onderlegd Haha.

Ik laat het je weten ik heb een spanningsmeter Haha gebruik ik die nog eens !
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Nou Paul, ik heb er naar gekeken, maar eerlijk gezegd durf ik er niets mee.

Ik zie dat er een rode dikke kabel naar een doorverbindkastje gaat waar vervolgens niets mee gebeurt. Dan zie ik nog een dikke rode kabel naar een 50a zekering gaan die vervolgens in een pijpje gaat, waar deze heen gaat weet ik niet?

Ik zie wel meerdere kabels aan de achterkant in de EBL gaan maar weet niet wat voor kabels dit zijn.

Het lijkt wel of ze de accu's niet via het paneel laten lopen? Wellicht zitten ze niet verbonden? Ik zie dat de hh accu een gel accu is deep cycle battery 12v 100ah.

Misschien heeft de vorige eigenaar twee verschillende accu's erin gezet en ze niet doorverbonden hierdoor?

Ik laat het wel rusten, want het werkt nu wel allemaal, op het display na. Ik heb getracht een foto toe te voegen, maar de iPad maakt te grote resolutie foto's.

Bedankt voor de interesse iig!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door travelscout »

Ja zeg..... niet zo snel opgeven :-)!
Je hebt het lef, je hebt het gereedschap, je hebt hulp, je weet wat je moet doen én je weet ook wat je vooral niet moet doen.

Mis ik nog iets?
Paul.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Haha ja verstand van elektriciteit Haha.

Die accu zit in de cabine tussen de stoelen hè... als nu dat pijpje ook in de ruimte uitkomt heb ik toch grote kans dat die eerdergenoemde rode kabel die naar de zekering ging om vervolgens in dat pijpje te verdwijnen dezelfde is toch? Dan zou de startaccu wel verbonden zijn met de huishoudaccu?

Dan zou het alleen niet via dat display lopen dan, maar hoe kan ik dan zien hoe het wel via het display loopt...
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door travelscout »

Nee, er lopen geen dikke rode kabels via het display (LT313a bedieningspaneel).
Wel naar én van de EBL266.
Het display geeft allen aan of er spanning van de start(er)accu op de EBL266 staat of juist niet.
Maar ook van de huishoudaccu of woonruimteaccu.

En er zit tussen beide accu´s behalve die dikke rode kabel; ook zekeringen (60A) en een scheidingsrelais (in de EBL266).
Vandaar dat er dus 2 dikke rode kabels op die EBL aangesloten zijn en 1 dikke zwarte.

Overigens stel je dat alles werkt maar vanwege je omschrijving betwijfel ik of je huishoudaccu wel bijgeladen wordt door de dynamo (dus via een verbinding naar de startaccu). Vandaar mijn advies niet direkt die zekeringen op te zoeken maar eerst eens te meten.
Is het minste en het eenvoudigste werk.
Vraag anders even iemand om je te helpen, is goed voor je zelfvertrouwen (zie verder omschrijving boven).

Pas als die spanning er echt niet is, zul je eerst die zekering(en) wel op moeten zoeken.
Vermoedelijk dicht bij de pluspolen van de accu´s.
Wellicht dat een medeforummer precies weet waar die verstopt zitten.
Maar geef dan in ieder geval even aan welk merk/model/bouwjaar camper je precies hebt.

Pas wel op:
1) met die pluspolen. Indien je per ongeluk verbinding maakt met een ander metalen deel, is vuurwerk gegarandeerd!
2) niet zonder meer connectoren (m.n. die van zonnepanelen) loskoppelen (zie diverse topics op dit forum).
Paul.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Hoi Paul,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Aan de achterkant zitten inderdaad twee rode en een zwarte kabel.

Anders zal ik eens naar zo een tech bijeenkomst gaan van de NKC of zo.
Voor de rest heb ik geen kennissen met campers haha.

Je geeft aan te meten of de huishoudaccu opgeladen wordt door de dynamo, maar vanaf waar moet ik dan meten? Ik moet de meter op gelijkspanning zetten had ik gelezen.
Ik heb een Adria Matrix M680sp uit 2010.

Ik zal me er nog een verder in verdiepen!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door travelscout »

Precies!
Zie de handleiding foto 5, meet dan eens de startaccu spanning tussen klem 3 en 2 (universeelmetertjetje op: 12V DC/gelijkstroom!!!).
Paul.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Hoi Paul,

Nu weer een update. Ik heb inmiddels enkele YouTube filmpjes gezien over accu's dus ben weer wat slimmer geworden Haha. Ok mijn bevindingen:

De startaccu is goed. Normale lading 12,6 en als de auto start gaat deze niet onder de 10 meende ik te zien. Als de auto draait gaat de spanning boven de 14. De dynamo laad dus goed bij. Volgens mij is het een loodaccu, want er zitten van die dopjes op. Er zitten drie afsplitsingen, op de plus kant, met zekeringen tussen de 50 en 70. Deze zijn allemaal goed. Voor de rest zie ik geen gekke dingen hier.

Dan de huishoudaccu
Deze heeft een spanning van ook 12,7 maar als ik de accu start blijft de spanning gelijk ook als ik de auto langdurig laat draaien. De hogere spanning zal laadstroom zijn van de solarpanelen. Het lijkt er dan volgens mij op dat deze inderdaad niet via de dynamo opgeladen wordt. Ik zie twee dikke rode afsplitsingen op de hh accu. Een afsplitsing gaat naar een klein kastje met een zekering van 80 A maar deze wordt niet verder gelinkt. De tweede dikke kabel gaat via een zekering van 50A een pijpje in. Als ik deze zekering eruit haal gaat de spanning van de hh accu wel naar boven. Als ik de electriciteitskabel aansluit dan gaat de spanning naar 14 of zo. Hij laadt dus wel via het net op. De hh accu is een gel accu.

Ik heb nog niet de spanning opgemeten van jouw laatste opmerking want dan moet ik eerst het blok losschroeven, want daar kan ik nu niet bij. Dit zal ik dan nog doen. Die afsplitsing met die zekering gaat zeker direct naar het elektroblok ??? Dan zal hoogstwaarschijnlijk die rode kabel welke in het blok gaat van de startaccu geen spanning geven of wel?

Ik heb alle zekeringen doorgemeten en ze gaven allemaal een piepje Haha. Dus er zijn volgens mij geen zekeringen kapot.

Zal morgen dat blok eens los maken om te kijken!!!
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Foutmelding Schaudt LT313a bedieningspaneel



Bericht door MrKlein »

Jaaaaaaaa ik heb het gevonden. Na het losschroeven van het elektroblok en na het constateren dat er gewoon spanning op de kabel stond had ik nog maar één optie en dat was dat het blok wellicht kapot was.

Ik probeerde de schroefjes weer terug te draaien, wat niet ging toen ik onderin wat zekeringen zag liggen en daarboven een zekeringaansluitng. Er zat een zekering in, maar je raadt het wellicht al, deze was kapot!!!! Het was een zekering van 20A. Deze heb ik dus verwisseld, met een van de zekeringen welke er al lagen.

Nu doet alles het weer!!! Het display geeft een goede waarde en ook bij het draaien van de auto laadt de accu bij!!!!

Bedankt Paul! Zonder jou had ik het laten zitten :bang:
Plaats reactie