Gebruik van potkrik

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door AadenAnke »

Omdat toen ik 1985 bij mijn werkgever kwam werken hij mij vertelde dat ze in juni 2014 afscheid van me gingen nemen. Nu mei 2017 moet ik nog 79 maanden, maar er ligt al een voorstel bij de SER om nog 12 maanden bij te doen. Dus heb ik veel te weinig tijd voor de camper! Als ik niet meer hoefde te werken zou ik er bijna een dag taak van maken.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door EasyBee »

TS heeft een AL-KO chassis. Ik neem aan ook een AL-KO achteras.
Wat je ook doet, geen krik onder die AL-KO as plaatsen, maar onder de aangewezen krikpunten.

Off topic voor de AL-KO assers onder ons. 1 keer per jaar die smeernippels gebruiken, zitten en niet voor niets.
Voor de duidelijkheid: ik heb geen probleem met die 2 AL-KO assen onder onze camper.
Maar als je ze niet smeert of verbuigt door een krik er onder te plaatsen. Ze kosten € 3500 per stuk.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Don Esteban »

Redelijk horizontaal staan is een must bij ons. In bed hoofd lager dan het voeteneind resulteert sowieso zowel bij mij als ook bij mijn vrouw in een slapeloze nacht. Gootsteen loopt niet af, deuren vallen dicht of open, berg op of berg af lopen door het gangpad...
Met de 2 bekende fiamma levelers, 2 uitdraaibare ALKO achterpoten en sinds kort ook 2 uitdraaibare voorpoten https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/hubm ... -46522.jpg
staan we in 99% van de gevallen zo goed als waterpas en schommelt de camper nog maar nauwelijks bij in of uitstappen of omdraaien in bed. De potkrik ligt sinds we 4 steunpoten hebben in de kelder.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Saviemeke »

In onderstaand artikel wordt beschreven waarom je de camper, in dit geval de Hobby600, voorzichtig moet heffen cq opkrikken ivm torderen. En persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat dat alleen voor de Hobby campers geldt....
https://hobby600.de/fahrzeug/610-warum- ... uehnen-mag
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door kampo »

Dat is echt ongelofelijk. De vooruit van een Hobby 600 komt los als je hem gaat krikken.
Het plooien of de torsie zal toch wel even erg zijn als je over een verkeersdrempel gaat.
Lijkt me erop dat het voertuig niet stijf genoeg gebouwd werd.

Wat die potkrikken betreft. Mijn ervaring is dat ze allemaal weer gaan zakken op termijn.
Groeten Kampo
Toedeledoki

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Toedeledoki »

Ik verbaas mij er inderdaad vaak over hoeveel mensen moeite hebben om de camper op een paar van die oprijblokjes te rijden. Dan kost het inderdaad een millimeter van je koppelingsmateriaal.

Als je een enigszins normale voertuigbeheersing hebt zou het helemaal geen probleem moeten zijn om op deze blokken te rijden. Hoe doen deze mensen het als ze op een steile helling omhoog een keer moeten stoppen denk ik dan... :problem:

Onze camper staat zoals de meesten een beetje voorover. Heel veel parkeerplaatsen lopen op. Als ik hem er dan met de neus vooruit in zet staat ie al recht. En een beetje scheef maakt mij inderdaad niks uit.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Richie »

Die wasbak die eventueel wat afloopt zal mij een reet roesten, maar mijn bed moet goed liggen.
Ik wil niet naar links of rechts afwijken.
Hoofdeind altijd strak, dus niet een fractie de verkeerde kant op.
Bij verkeerde "ligging"doe ik geen oog dicht of wordt om de haverklap wakker :twisted:
Aangezien ik nog moet beginnen met inbouw, ga ik het bed maar subtiel verstelbaar maken.
Uitgeschreven

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Uitgeschreven »

Bij mij idem,kan niet slapen met mijn hoofd lager dan mijn voeten.
Daarom is het ook altijd mis als je overnacht op een parking. die hellen gewoonlijk naar de rechterkant;
Op blokken rijden is geen kunst en heb daar geen probleem mee.
Ik gebruik de potkrik dan ook maar in extreme gevallen.
Over het algemeen is het al voldoende dat je beetje uitkijkt waar je staat.
MrKlein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:25
Locatie: Zierikzee

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door MrKlein »

Don Esteban schreef:Redelijk horizontaal staan is een must bij ons. In bed hoofd lager dan het voeteneind resulteert sowieso zowel bij mij als ook bij mijn vrouw in een slapeloze nacht. Gootsteen loopt niet af, deuren vallen dicht of open, berg op of berg af lopen door het gangpad...
Met de 2 bekende fiamma levelers, 2 uitdraaibare ALKO achterpoten en sinds kort ook 2 uitdraaibare voorpoten https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/hubm ... -46522.jpg
staan we in 99% van de gevallen zo goed als waterpas en schommelt de camper nog maar nauwelijks bij in of uitstappen of omdraaien in bed. De potkrik ligt sinds we 4 steunpoten hebben in de kelder.
Hoi Don, maar die steunpoten zijn toch alleen maar om te steunen ipv te heffen? Ik heb ze ook achter maar deze mogen maar voor 500 kg belast worden. Dus ik draai ze naar beneden en als ze de grond raken ben ik alleen de vering kwijt omdat die steunpoten de camper beletten om verder te zakken. Ik zorg er wel voor dat er niemand in de camper is als ik de poten laat zakken!
Hanky

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Hanky »

We gebruiken oprijblokken als het nodig is om min of meer horizontaal te staan. We willen een potkrik gaan gebruiken omdat de asstandaard (piramidesteun) vaak te hoog is. Een potkrik is lager.
Het gaat ons vooral om het schommelen bij het in- en/of uitstappen tegen te gaan en willen daarom steunen/potkrikken gebruiken. Hoe lang duurt het voordat zo'n potkrik "inzakt"?

Wie kan hier iets over zeggen/schrijven?

Hanky
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Bob Diesel »

Een goede zakt niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Kroppie »

een goede potkrik zakt niet in, doet ie dat wel dan is het geen potkrik maar een rotkrik.
kijk bij aanschaf dus niet op een paar euro.
of opkrikken en een paar verstelbre steunen eronder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door Kroppie »

Bob Diesel schreef:Een goede zakt niet
net als de slagzin van de nvsh een groot aantal jaren terug: een goed lid verslapt niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Gebruik van potkrik



Bericht door martinb007 »

Ik ga gewoon andersom slapen als de camper scheef staat. Kost niets.


Groet,
Martinb007
Plaats reactie