Camper op de zaak zetten...

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Camper op de zaak zetten...



Bericht door diogenes »

Goedendag,
Ben nieuw hier op het forum, heb in de jaren '70 3 campers gebouwd, althans, leefbaar gemaakt.
1e Citroen HY met uitsluitend groot bed en kookunit, 2e een Renault Estafette met hoog dak. Hierin de gebruikelijke banken achterin met een tafel die je liet zakken en dan ook een bed had, keukentje en koelbox.
3e wederom HY en met bevriende timmerman er iets moois van gemaakt met weer banken achterin en tafel, kleding kast en koelkast. Voorin hangbedje maar dat was niet zo'n succes omdat onze kleine crimineel snachts begon te toeteren....

Daarna diverse caravans door Europa gesleurd en sinds 20 jaar een zomerhuisje in Griekenland wat we nu te koop hebben gezet.

Ben al paar jaar gepensioneerd maar wil nog 3 jaar doorwerken en overweeg een camper te kopen die wij ook zakelijk in kunnen zetten om onze zware aanhanger te trekken door heel Europa.

Iemand ervaring met het fiscale gedeelte hiervan??

Hoor het graag en in iedergeval vast dank voor reactie en een fijn Camper jaar!

M.vr.gr.
Nicolaas
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Toon »

mijn eerste gedachte was
dat is toch simpel
dat doe je met een telekraan :-B :-B
maar na het lezen was het duidelijk
vraagje ben je Belg of unu ollander??? :-B :-B
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Aloys »

Maakt het veel uit of je bedrijfswagen een Fiat 500 is, een busje, een vrachtauto of een camper? Je moet minimaal
15% van je kilometers zakelijk maken. Daarnaast krijg je natuurlijk een forse bijtelling, van 25%! :-?

Maar dan kun je ook alles aftrekken, en je krijgt álle BTW terug. De aftrekposten worden weggestreept tegen je
bijtelling. Was de bijtelling hoger, dan wordt dat gelijk getrokken zodat je niet teveel betaalt. Volgens mij heb je dan
altijd nog de teruggekregen BTW als voordeel!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Bakker Gerard »

Wij hebben onze MB 711 op 'de zaak' staan. Het apparaat is 27 jaar oud, we hebben hem laten omkeuren naar personenauto en op de zaak gezet. Volgens de belastingdienst is dat niet verboden..Economische waarde is 6000 Euro, want het is een young-timer (ouder dan 15 jaar is young-timer en dan is de dagwaarde de basis voor de bijtelling van 35%) en dan is de bijtelling 35% van die 6000, dus 2000 euro. Daar betaal je 12%BTW over en die 2000 euro wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Dus kost je dat zo'n 1000 euro per jaar totaal, maar..dan zijn alle kosten aftrekbaar, zoals de overtocht van en naar Schotland! Brandstof, alles. Wij hebben schriftelijk toestemming gekregen van de fiscus, ze hebben een dossier aangemaakt, want toen we de camper net op de zaak hadden staan, hebben we deze opnieuw in laten bouwen... :think: was ook een leuke aftrekpost. Vond de belastingdienst niet leuk, maar wettelijk was het legaal Ze werden niet blij van ons, werd er gezegd, maar dat ben ik van hen nog nooit geworden.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door 't Busje »

Maar je moet in december van elk jaar ook nog BTW over het autokostenforfait in je aangifte opnemen en afdragen,
omdat dat als particuliere consumptie gezien wordt. Zie bijvoorbeeld; https://www.deondernemer.nl/nieuwsberic ... ook-alweer
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Aloys »

Klopt, maar dan is er weer géén sprake van 25% bijtelling. Het is het één of het ander...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door 't Busje »

De bijtelling geldt voor de Inkomstenbelasting en die betaal je als privé persoon over je salaris en winst uit onderneming. De onderneming is belastingplichtig voor de BTW en mag de BTW van de werkelijke autokosten aftrekken, maar moet in december BTW over het autokostenforfait als in rekening gebrachte BTW afdragen. Het is echt en autokostenforfait en BTW daarover.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Aloys »

Uit wat ik hier lees ( http://www.arbeidscontract-maken.nl/art ... enforfait/ )
gaat het om een leaseauto die je geeft aan je werknemer.
Berekening autokostenforfait
Het autokostenforfait wordt berekend over de cataloguswaarde. Dat betekent dat als de werknemer een duurdere auto van de zaak krijgt, dat dan ook het autokostenforfait hoger is. Ook verhogen dure leaseauto accessoires het autokostenforfait.
Het gaat daarbij om een "auto van de zaak". Niet om een bedrijfsauto op de zaak. Maar ik ben geen belastingdeskundige hoor... :silent:

Ik vond deze ook nog: http://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisban ... k-of-prive
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Bakker Gerard »

Aloys heeft gelijk. Er is een wezenlijk verschil tussen een auto VAN de zaak en een auto OP de zaak. Van de zaak is de auto waar een werknemer mee rijdt, Op de zaak is een auto waar een ondernemer mee rijdt.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door 't Busje »

Misschien. Ik reed een auto van mijn eigen BV en had de bijtelling bij de privé Inkomstenbelasting en de BTW toestand in de BV, maar dat is ook al weer enige tijd geleden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Bakker Gerard »

Als je een BV hebt, ben je als ondernemer voor de fiscus, werknemer in die BV. Dat is anders dan bij een eenmanszaak of V.O.F.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door 't Busje »

Wat jullie zeggen zou betekenen dat een BV als BTW-plichtige anders wordt behandeld dan een eenmanszaak of VOF en daar ben ik niet van overtuigd. Ik zeg daar wel meteen bij dat ik geen fiscalist ben.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Bakker Gerard »

Niet als BTW plichtige, wel als rechtspersoon.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 562
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Camper op de zaak zetten...



Bericht door Pienmajer »

Waarom niet ook alle caravans en tenten op de zaak ? Standplaats en dus camping ook aftrekbaar van de winst en btw turugvorderbaar ? Mijn advies is: raadpleeg svp een collega belastingadviseur. Niet alles is mogelijk en indien mogelijk is het veelal niet fiscaal voordelig.
Gr. Patrick
Plaats reactie