Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaatsen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Ridge
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 12:52
Locatie: Zuid Holland

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door Ridge »

Idd
Dethleffs Golbetrotter 1984 2.5 D

Dream, but live in the moment !
Henk N.
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 17:36
Locatie: Zwartsluis

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door Henk N. »

Ook ik heb een Gehandicapten parkeerkaart en ik maak er ook gebruik van , zowel met de auto als met de camper .
zover ik weet mag je in Kleve en Nordhorn (Duitsland ) gratis staan wie weet er nog meer plaatsen in Duitsland waar je gratis mag staan
sophievuijk
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 13:51

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door sophievuijk »

ik heb met belangstelling deze topic gelezen en ben vooral erg opgeschoten met de mededelingen dat je met een iv kaart gratis mag staan op sommige camperplaatsen.
ben er erg blij met deze topic wist hier helemaal niets van dat dat kon heb mijn kaart nog nooit gebruikt met de camper.
maar hoe kom je erachter waar? bv in Honfleur trek je een kaartje voor 24 uur is gemeente denk ik met electra,dan denk ik toch dat er betaald moet worden.
weet iemand waar je dan wel gratis mag staan met een iv kaart?
daar kan je beter je energie insteken dan je druk maken dat mensen het niet begrijpen.
goede vraag dus in eerste plaats.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door Opgezegd »

Bij de kaart krijg je een boekje hoe het in Europa geregeld is, daar even naar kijken geeft een hoop duidelijkheid.
estate
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 13:23

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door estate »

Opgezegd schreef:Bij de kaart krijg je een boekje hoe het in Europa geregeld is, daar even naar kijken geeft een hoop duidelijkheid.
Ik besef dat dit een heel oud topic is maar zou het toch graag wat willen actualiseren, maar eerst dit:

Bij de aanvraag van onze kaarten (jawel helaas nu toch beide nodig) kregen we van de gemeente geen boekje, op, niet leverbaar was het antwoord.
Is zo'n boekje ook los ergens te verkrijgen ?

Nu dan,

Wat me meteen opviel in deze topic was dat in Duitsland die kaart veelvuldig gebruikt wordt, en jawel hoor sinds kort doen ook wij dat, ik zeg bewust sinds kort want to de pinkstervakantie van 2017 wist ik niet eens dat dat kon.
Toen we op de CP in Kalkar stonden zag ik achter een paar camper raampjes de bewuste kaarten en ben toen maar eens op de eigenaren afgestapt met de vraag: waarom nou die kaart ?
Het antwoord was: Als je in Duitsland de kaart voor je raam hangt mag je op alle gemeentelijke CP's gratis staan, goh er ging een wereld voor me open :)

Nu gebruiken we hem dan sinds pinksteren en op de CP in Rees overkwam ons iets heel vervelends, de camperplaats aldaar IS een gemeentelijke plaats, weliswaar nu door een beheerder in de gaten gehouden maar toch.
Die CP was nokkie vol en er kon écht niets meer bij, dus camper op de naastgelegen openbare parkeerplaats gezet, daar is parkeren met de camper als uitwijk gewoon toegestaan, maar ook als er plek genoeg is, het is immers een openbare parkeerplaats en in Duitsland mag je daar gewoon parkeren dus (zelfs overnachten)
'savonds komt de beheerder langs en incasseert op de CP de penningen en loopt daarna over de openbare parkeerplaats en probeert daar ook de penningen te innen !! FOUT !!! deze aktie mág helemáál niet, de man (waarschijnlijk pachter) mag énkel en alléén geld incasseren als je op de CP staat en niet erbuiten !!!
Toen ik hem daar op wees kreeg ik wat gezeur en vroeg hem netjes of hij de polizei erbij wilde halen om het verhaal even duidelijk af te handelen, daarop antwoordde hij dat dát toch niet nodig was, dat zou ik toch niet gaan doen hé ?
Uit zijn reactie bleek een duidelijke angst voor zijn overtreding en hij zag de bui al hangen, dat zou hem een pak last geven.

Inmiddels is op meer CP's in Duitsland een overdracht van Gemeente naar pachters of beheerders, en u raad het al, velen van hen maken dezelfde fout én misbruik van de ontstane situatie en innen geld op plekken die DUIDELIJK BUITEN de CP liggen met als excuus dat: of er nou plek is of niet u gewoon moet betalen, óók met een kaart !!

Laat u niet intimideren en vraag, of eis desnoods, dat de politie erbij gehaald wordt om een duidelijk antwoord te krijgen op de situatie, bij ons droop de beheerder snel af en ook op de plaats bij de Dreiländersee betaalden we niet buiten de groene gietijzeren paaltjes, we zijn niet gék.

In Slovenië, Kroatië, Italië, Polen, Tsechië vliegen de slagbomen open als je de kaart toont en wordt je met uitermate veel respect behandeld, zó kan het dus ook, en als er camperaars náást je staan die de kaart zien (meestal dan wel weer géén Nederlanders, gék eigenlijk toch ? ) bieden ze ook vaak nog eens een helpende hand en de beheerder kijkt af en toe eens om het hoekje of alles wel in orde is, dát zou op meer plaatsen zo mogen. De meeste Nederlandse camperaars die naast je staan gapen je aan alsof je een melaatse bent, maar ach daar hebben wij inmiddels schijt aan :) zolang we maar gezond zijn en plezier hebben met ons tweetjes is ons alles wel goed zo (oops zei ik gezond ? nou ja relatief gezien dan, we vallen nog nét niet om en dus zijn we gezond genoeg om elke dag weer opnieuw een lach te tonen en een vriendelijk woord aan iedereen om ons heen)

Tot ziens in Tsjechië, over iets meer dan 2 weken begint de nieuwe reis, 4 weken afzien en vechten tegen ons lijf, maar wél omdat we het leuk vinden :)
Kan niet wachten tot de volgende campertrip :)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door de Jonckheer »

Het laatste wat je zou moeten doen is jaloers zijn op de eigenaar van een invalidenkaart. Mijn broer heeft er ook een, na veel keuringen en gezeik gekregen. Nou ja, gekregen . . . Je ziet niets aan hem, uiterlijk een grote sterke kerel, maar . . hij heeft reuma, en niet een beetje ook. Daardoor kan hij maar een beperkte afstand lopen waardoor hij die kaart dus hard nodig heeft. En dan is het maar wat vervelend als er weer eens een aso op een invalidenplek gaat staan en hij dus niet kan parkeren. Talloze keren heeft hij de politie gebeld en heeft ook vele bekeuringen zien uitschrijven maar het is dweilen met de kraan open want vele zijn gewoon te beroerd om een stuk te lopen en kwakken hun auto neer waar het kan.
Ik gun alle kaarthouders dat zij met hun camper overal gratis mogen staan al weet ik wel dat gratis een vies woord is in Nederland. Het is helemaal niet erg als je ondanks je handicap toch in staat bent om van het leven te genieten dmv een camper. Ik zou zeggen neem het ervan en laat je niet van de wijs brengen door kleinzielige jaloerse reacties!
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door tomdejong »

Mijn vrouw heeft er helaas ook 1 en wij gebruiken hem veel om makkelijk te parkeren. Overnachtingen betalen wij meestal wel als het op een camperplek is, onderhoud e.d. kost nl geld. Misschien zijn we dan een dief van onze eigen portemonnaie, maar ja dat zijn we zoiezo al met een camper ;)
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
estate
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 13:23

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door estate »

tomdejong schreef:Mijn vrouw heeft er helaas ook 1 en wij gebruiken hem veel om makkelijk te parkeren. Overnachtingen betalen wij meestal wel als het op een camperplek is, onderhoud e.d. kost nl geld. Misschien zijn we dan een dief van onze eigen portemonnaie, maar ja dat zijn we zoiezo al met een camper ;)
OP de CP ja, maar ernaast ? zonder voorzieningen ? op een openbare parkeerplaats ?

Een dief van JE portemonnee mag je best zijn, zolang het je eigen is, als een ander dat probeert springen bij mij de lichten op rood, pachter of niet, je beheert énkel en alleen het afgebakende terrein en geen centimeter meer :)

Ik wil iedereen eigenlijk waarschuwen dat de crisis ook heel veel inventiviteit met zich mee heeft gebracht en dat sommige mensen daar handig misbruik van maken om hun inkomsten te verhogen.

Bijvoorbeeld bij de Dreilandersee, de CP kan maar en stuk of 20 campers herbergen terwijl de parkeerterreinen die er nog meer zijn er enkele honderden aankunnen, de campingeigenaar die nu de camperplek mede in beheer heeft heeft zich tevens alle andere parkeerterreinen toegeëigend, wat hij wettelijk niet mág, en vangt voor elke camper nu 3 maal het reguliere parkeertarief van 3 euro, dat is echt kassa, en dat snapt hij natuurlijk wel :(
Oké er zijn wat extra stroomkastjes bijgekomen de laatste paar jaren maar sinds april 2017 is de campingeigenaar pachter geworden van.... JUIST alleen de CP.
Dat hij er nu bordjes heeft staan met een op de laserprinter gedrukte tekst maakt het nog niet wettelijk, en dat er geen enkele politiecontrole is evenmin, als u goed speurt is hij onrechtmatig bezig zolang er geen mededeling van de gemeente staat. :)
Kan niet wachten tot de volgende campertrip :)
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door mama »

Het gras is wat dat betreft echt niet groener bij de buren
Volgens mij wél hoor , de kaart is daar gratis (kostenloos) aan te vragen , en te verkrijgen na de bekende keuring door een erkende arts (kostenloos) mits het nodige invulwerk aan papieren .
Belgie is toch een buur ?

Maar dat er véél kaarten verkregen worden, door goede acteer kunsten is boven iedere twijfel verheven .
En dit is niet vanwege ......., want zelf heb ik er géén , maar zou ik er wél recht op hebben , en zou ze krijgen indien ik ze aanvraag .
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door BKp »

De kosten in de Gemeente Almelo.
Het is dus bepaald "niet" gratis parkeren, wat veel mensen denken :bang:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door Toon »

Ik heb het hele verhaal is door zitten lezen
Wat ik mis in deze is de overeenkomst van parkeren en overnachten
De discussie over wel of niet gatis parkeren met een kaart leg ik totaal naast me neer
Ook of het te recht of te onrecht is
Dus hoe reageerd u en nu bedoel ik echt iedereen over de definitie parkeren met invalide kaart
En overnachten met invalide kaart
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
estate
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 13:23

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door estate »

Toon schreef: Dus hoe reageerd u en nu bedoel ik echt iedereen over de definitie parkeren met invalide kaart
En overnachten met invalide kaart
Parkeren met kaart, gratis is in veel landen al zo, in Nederland (wat altijd al een heikel punt is qua tegensprekende regels) kan je het niet tegengaan dat je soms moet betalen, echter denk ik dat een rechter er bij zijn uitspraak wel vanuit zal gaan dat u zich keurig heeft gedragen volgens de regels van uw woonplaats en u dus niets verweten kan worden.
Maar in andere landen moet je gewoon op elke plek betalen, ik snap werkelijk die logica niet meer :)
Misschien eens deponeren bij de europese raad ?

Overnachten met kaart gratis, tja als het aan mij zou liggen (na inmiddels jaren onwetend gewoon betaald te hebben) mogen ze dat invoeren, maar ik ben bevooroordeeld.
Ik zou voorstellen om een gematigd tarief te handhaven, in de meeste parken, musea enz. is dat ook gebruikelijk dus waarom niet, maar ja, wie ben ik.

Kijk een invalidenkaart is geen diploma dat je graag krijgt, liever niet maar als het écht niet anders kan (zo heb ik de kaart jaren voor me uitgeschoven omdat ik het onzin vond) dan moet het maar, de stempel staat toch al op je voorhoofd en iedereen kijkt je toch al na en kletst over je :)

Waar ik me over verbaas is dat daar nog stééds geen eensluidende regels zijn in Europa, waar hebben we nou die unie voor ? alleen maar om de zakken van de politici te vullen ?
Het is inmiddels al gelijk zo als met de gasflessen, we zijn één Europa maar moeten wel 20 verschillende drukregelaars meenemen voor onderweg als we onze gasflessen willen gaan omruilen elders :)
Kan niet wachten tot de volgende campertrip :)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door MonRoe »

waarom zou iemand met een invalide kaart niet hoeven te betalen voor een camperplaats? je maakt toch gebruik van dezelfde faciliteiten als een niet gehandicapte?
wat is op een camperplaats het verschil tussen iemand met of iemand zonder kaart? (behalve de handicap waar diegene een kaart voor heeft gekregen, wat niet wil zeggen dat diegene zonder kaart gezond is, die kan ook iets mankeren, wat niet te zien is).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Gehandicapten Parkeerkaart en gratis staan op camperplaa



Bericht door BKp »

MonRoe schreef:waarom zou iemand met een invalide kaart niet hoeven te betalen voor een camperplaats? je maakt toch gebruik van dezelfde faciliteiten als een niet gehandicapte?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@MonRoe, ik ben het met je eens, ik bezit ook een "invalide parkeerkaart" de titel zegt het al "parkeerkaart".
Op een CP ben je bezig te recreëren, dus gewoon het tarief betalen.
Zo hebben wij het altijd benaderd, wel maakten wij (soms) gebruik van de invalide parkeerplaatsen,
omdat deze vaak iets ruimer zijn en het makkelijker was de scootmobiel uit de camper-garage te krijgen,
alleen als de andere mogelijkheden niet aanwezig zijn.
Plaats reactie