Ervaringen oplaadbare batterijen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door traveller630 »

Veel gebruikt, maar weinig besproken lijkt het.
Althans ik kan er weinig over vinden.
Mijn ervaring is dat het op is als het net niet uitkomt.
Wat is op dit moment de beste batterij en lader?
Ik zelf gebruik het voor de Garmin 450 nav. Voor de flitser, dus allemaal AA batterijen.
ik neig naar de hoogste waarde liefst 2700 of 2850 mA

O ja ook belangrijk: de accu's moeten op 'sterkte' blijven als deze langere tijd niet gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Zwerfsteen »

Heel herkenbaar Niek, bij mij zijn ze ook altijd net of bijna leeg.
Inmiddels heb ik al veel laders en celtypes versleten.
Van simpele laders tot computergestuurde c.q. intelligente laders, de gids van Conrad staat er vol mee, maar het blijft dus tobben.
Ik lift verder even mee met dit topic.
Groet,
Leny en Pieter
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door efsix »

Heel simpel.

Lader: de IPC-l1 van Voltcraft.
Batterijen: Eneloops van Sanyo.
Beide zijn in de door jullie genoemde gids van Con... te verkrijgen, soms als combinatieaanbieding.
De jongens van Tweakers.net en de diverse fotografiefora hebben dit allemaal voor ons al uitgezocht.
Heb ze zelf ook.

Succes!

Topic kan gesloten worden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Kroppie »

oplaadbare batterijen zijn tegenwoordig van het type nimh,nu heeft dit type t.o.v zijn voorganger de nicd ,div voordelen maar ook een nadeel ,een nog hogere zelfontlading dan nicad.
dus ,bij niet gebruik 1 x per maand/6 weken even opladen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door kleijntje »

Ik heb het gebruik van oplaadbare batterijen opgegeven.
Voor de flitser maak ik nu gebruik van Lithium batterijen in AA formaat.
Geeft korte laadtijd (Flitser) en gaan erg lang mee. Heb het gevoel dat ze in het gebruik niet duurder zijn dan alkaline batterijen.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door PE1OPQ Theo »

kleijntje schreef:Ik heb het gebruik van oplaadbare batterijen opgegeven.


Wim
Hier net als bij Wim, heb het opgegeven met groen zijn.
Altijd leeg, en de voorraad batterijen, ook leeg gelopen wegens het niet voldoende gebruiken.
We hebben bekende merken geprobeerd, wit merk, dure laders goedkope laders en zelf een lader gemaakt.

Kopen nu weg gooi batterijen van de ALDI, altijd volle batterijen.

Theo
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door traveller630 »

Eneloops had ik al gehoord, maar de echte gebruiken ervaringen niet.
Op het net kom je veel tegenstrijdige info tegen en veel reviews die mogelijk gekleurd zijn.


Oplaadbare batterij
Gewone oplaadbare batterijen ­lopen langzaam leeg als ze niet worden gebruikt. Oplaadbare batterijen met geringe zelfontlading doen dat niet. De capaciteit is iets kleiner, maar ze zijn veel vaker op te laden en ze scoren in de test hoger. De beste AA-batterij van dit type is de GP ReCyko+210AAHCB, (€18 voor vier). Beste AAA-­batterij is Varta Longlife accu 56703 (€15 voor vier). Beste oplader: GP Powerbank 50GS (€50). Consumentengids, januari


Vond hier nog wel een verhelderend stukje (http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=1330):

Wanneer u een camera heeft waar oplaadbare batterijen in gaan, kent u ongetwijfeld het probleem dat deze precies op zijn wanneer u de camera wilt gebruiken. Een ander veel gehoord probleem is dat men maar weinig foto’s kan maken met oplaadbare batterijen. Het probleem zit niet in de batterijen, maar in het niet weten welke batterijen voor welk doel geschikt zijn.

Oplaadbare batterijen zijn er in een aantal soorten en maten. De meest bekende, maar inmiddels niet meer verkrijgbare soort is de Nikkel Cadmium batterij (NiCd). Deze is voor fotografen totaal ongeschikt en bovendien is deze al zo lang niet meer verkrijgbaar dat het zeer onwaarschijnlijk is dat als u deze batterijen nog heeft, er nog een beetje capaciteit in zit om een apparaat te kunnen voeden.

De batterij die tegenwoordig veel verkocht wordt is de Nikkel MetaalHydride batterij (NiMh). Deze batterijen zijn er in vele capaciteiten waarvan de hoogste echte capaciteit momenteel 2700 mAh is. Als u op het internet batterijen tegenkomt met een hogere capaciteit wordt u in de maling genomen. Geloof hier niet in, batterijen met een hogere capaciteit zijn er op het moment van schrijven namelijk nog niet.



Veel verwarring over capaciteit
Als er iets is waar mensen in het algemeen, en verkopers in het bijzonder, weinig van begrijpen, dan is het wel wat de betekenis is van de capaciteit van een batterij. Kort gezegd komt het er op neer dat de capaciteit aangeeft hoe lang een batterij in staat is om een stroom te leveren voordat deze leeg gaat. Een batterij van 2000 mAh is dus in staat om 2 ampère te leveren, gedurende 1 uur. Een apparaat dat minder dan 2 ampère gebruikt zal dus langer kunnen werken met deze batterij. Neem als voorbeeld een walkman die 500 mAh verbruikt. Deze walkman zal 4 uur kunnen werken op een 2000 mAh batterij.

U mag capaciteiten van batterijen niet zomaar optellen. Het is dus niet zo dat als u twee batterijen gebruikt in een apparaat, u de dubbele capaciteit krijgt. Wanneer batterijen achter elkaar gebruikt worden (in serie) verhoogt alleen de spanning, niet de stroom. Twee batterijen van 1.2 volt bij 2000 mAh geeft dus een totaal van 2.4 volt bij 2000 mAh.

Dus hoe meer mAh, hoe beter?
Nee, dat is niet zo. Een batterij heeft namelijk behalve de spanning en de stroom, nog een variabele die heel belangrijk is om te begrijpen. Het vervelende is dat deze variabele zo onbekend is, dat deze bij de meeste batterijen zelfs niet wordt vermeld op de verpakking. Het kiezen van een batterij is hierdoor erg moeilijk.

Het aantal mAh van een batterij geeft namelijk niet aan hoe hoog de inwendige weerstand van de batterij is, Wanneer u een batterij heeft met een hoge inwendige weerstand, zal deze het op apparaten die een hoge nominale spanning nodig hebben, slechter doen. In gewoon Nederlands: De spanning van de batterij daalt al snel onder het niveau dat uw apparaat nodig heeft, terwijl de batterij nog niet uitgeput is. Zoals u in de grafiek kunt zien kan het dus gebeuren dat u langer kunt fotograferen met een batterij van maar 2000 mAh dan wanneer u een batterij zou gebruiken van 2700 mAh, omdat die laatstgenoemde al snel onder het niveau zakt dat het apparaat dat u gebruikt nodig heeft.



Negen van de tien keer dat klanten in een winkel komen klagen dat hun camera maar zo weinig foto’s kan maken op een acculading ligt het probleem bij het gebruik van de verkeerde batterij in de camera. De veronderstelling dat een 2700 mAh batterij per definitie de beste keuze is, is dus ook pertinent niet waar!

Vergelijkende test
Ter test hebben wij een Pentax Km camera die werkt op 4 batterijen gevuld met normale Duracell batterijen. Op deze batterijen hield de camera het onder steeds gelijke condities 452 foto’s vol. Hierna gingen we GP 2700 mAh NiMh batterijen gebruiken. Bij deze batterijen konden we 1008 foto’s maken voor de camera het op gaf. Tot slot gebruikten we GP ReCyKo en Sanyo Eneloop batterijen van respectievelijk 2100 en 2000 mAh. Met deze batterijen konden we niet minder dan 1822 foto’s maken. Een indrukwekkend verschil. Een zelfde test met een Canon Powershot A590 leverde net zulke resultaten op al konden hier veel minder foto’s mee worden gemaakt. Op Duracell batterijen waren dit er 79, met GP 2700 mAh NiMh batterijen waren het er 139 en met ReCyKo en Eneloops waren het er 185 om 170

Lang bewaren
Een ander groot voordeel van de lage weerstand batterijen is dat deze vol verkocht worden en minder snel leeglopen. Waar een gewone oplaadbare batterij al na enkele weken duidelijk minder vermogen in zich heeft, verliest een lage weerstand batterij slechts 10% tot 15% van zijn capaciteit per jaar! Dit zijn dus ook ideale batterijen om opgeladen in de tas mee te nemen voor als u eens zonder stroom komt te zitten.

Alleen maar voordelen dus, waarom bestaan er dan nog andere batterijen?
Het is niet zo dat een lage weerstand batterij de uitkomst is voor alle situaties waar u stroom uit AA batterijen nodig heeft. Gebruikt u de batterijen bijvoorbeeld in een flitser, dan kunt u beter de oplaadbare 2700 mAh NiMh batterijen gebruiken omdat deze een grotere stroom ineens kunnen leveren. Telkens als de flitser zich heeft ontladen kan er dan met een hoge stroom nieuwe energie in de flitser worden gestopt, en dat bevorderd de snelheid waarmee de flitser wordt herladen.
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door gijsenbep »

efsix schreef:Heel simpel.

Lader: de IPC-l1 van Voltcraft.
Batterijen: Eneloops van Sanyo.
Beide zijn in de door jullie genoemde gids van Con... te verkrijgen, soms als combinatieaanbieding.
De jongens van Tweakers.net en de diverse fotografiefora hebben dit allemaal voor ons al uitgezocht.
Heb ze zelf ook.

Succes!

Topic kan gesloten worden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hoi allemaal, helemaal eens met efsix , heb ze nu denk ik 2jaar in gebruik met m,n sb600 flitser bevallen uitstekend ,en van leeglopen geen last ook niet na 3 of 4 maanden niet gebruiken .
Groetjes Gijs
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Marius HRL »

Uit een eerdere test blijkt dat de Aerocell alkaline batterijen van de Lidl tot de beste behoren! Duurder betekent vaak niet ook beter....
http://www.testberichte.de/audio-hifi-z ... leich.html

Wij gebruiken vooral oplaadbare NiMH-cellen. De 2300 mAh-uitvoering van de Aldi bevalt beter dan de 2500 mAh-uitvoeringen van diverse fabrikanten. Wij gebruiken ze in zaklampen, weerstation, tandenborstels, scheerapparaat en fotocamera. Die zelfontlading valt ons enorm mee......
We laden ze onderweg met een Hema-lader en de al eerder gemelde ICIDU-lader.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door bertt »

Een Canon fototoestel "vrat" zoveel batterijen, dat het niet leuk meer was. Het toestel was van mijn dochter en zij had het van mij cadeau gehad. Dus ik voelde me schuldig.

Kreeg de hint van een kenner; Neem de Eneloops van Sanyo. Gedaan en alle problemen de wereld uit. Gewoon geweldig. Bij twijfel, proberen, krijg je geen spijt van. O ja, uiteraard geen aandelen in.

Bert
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Grumble »

Afbeelding

Dit kreeg ik van de week op mijn buro, wat heel goed weergeeft wat er gebeurt als je eerst accu's helemaal ontlaad en vervolgens gaat overladen.
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Albertjan »

Ook ik kan Sanyo Eneloop batterijen aanraden.
Heb jaren liggen klungelen met oplaadbare batterijen in m'n Sony cybershot fototoestel. Steeds na enkele foto's accu's leeg.
Overwogen om toestel in kliko te mikken, maar fotograaf adviseerde mij deze batterijen te proberen. :thumbup:
Alleen maar lof.....het lijkt wel of die dingen niet leeg raken. Maar wel een goede oplader er bij aanschaffen.
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door de Haan »

Het wordt afgezaagd, maar ik ben ook tevreden over de Eneloops.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Saviemeke »

Ik zou ze ook niet willen missen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie