Ervaringen oplaadbare batterijen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou Jan,

Als er al AA batterijen zijn van 3000 mAh dan zijn ze kostbaar en 1,2!! Volt.
De uitvoering met Stepdown brengt de spanning terug naar 1,5 volt. De laadspanning van deze batterijen zijn ongeveer 4,2 volt. Ook een groot voordeel van die batterijen zijn dat ze tot het einde toe een grote stroom kunnen leveren. Soms vele malen hun eigen capaciteit. Door gebruik te maken van de mogelijkheden, hebben ze nu zelfs al een kleine powerbank kunnen bouwen waarmee je een auto kunt starten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Stieneke en Donald »

Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door jan- »

Dat er AA's zijn van 3000 mAh wil ik wel geloven. Dat is dan het type dat na een aantal weken behoorlijk leeg is gelopen. Maar waar ik naar verwees was zo'n klein 9V blok accu-tje van 2000 mAh. Meestal is dat iets van 200 mAh.

Als er stepdown electronica in de batterij is ingebouwd is de maximale stroom meestal beperkt tot enkele amperes. Dat zou b.v. bij een flitser een nadeel kunnen zijn.

De IKEA LADDA accu's lijken het zelfde te zijn als de Eneloop Pro en Lite, maar zijn ongeveer de helft goedkoper. Afhalen kan bij IKEA en Nkon maar zal bij Ikea over het algemeen dichterbij zijn. De lite versie lopen nog minder snel leeg, kunnen beter tegen overladen en hoge temperaturen, zijn goedkoper maar hebben een lagere cappaciteit. Je heb ook nog de normale Eneloop die tussen de Lite en Pro in zit.

Code: Selecteer alles

               IKEA              https://sk.nkon.nl
         --------------------   --------------------
4x  AA   LADDA 2450 € 6.49      Eneloop Pro  € 13.95
4x AAA   LADDA  900 € 5.99      Eneloop Pro  € 12.00
4x  AA   LADDA 1000 € 3.49 1)   Eneloop Lite €  5.35
4x AAA   LADDA  500 € 2.99      Eneloop lite €  5.60

1) Met family card € 2.99
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Kubo »

Ik heb de ladda van Ikea gebruikt, maar kunnen niet tippen aan de eneloops.
Veel sneller leeg persoonlijk vind ik de batterijen van Ikea niet best.
De gewone cellen lekken vrij snel .
Gebruik nu alleen nog de zwarte eneloop pro van 2500 mAh.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door jan- »

Dan had je zeker nog die groene:
Afbeelding

Ik bedoelde de huidige van IKEA:
Afbeelding Afbeelding
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Kubo »

Die witte van Ikea ken ik inderdaad niet heb ik dus ook geen mening over.
Hun gewone batterijen in het gele doosje gebruik ik niet meer.
Reden was lekken met alle gevolgen van dien.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door jan- »

efsix schreef:Ik zei toch: Topic kan gesloten worden!:):):):)
Eenloops en Ipc1l lader.
Op dit forum hoeven we toch niet het camperwiel opnieuw uit te vinden?
Ik heb (na 4 jaar :-) ) nu toch een andere keuze gemaakt:
Ik koop nu Ladda IKEA accu's. Alle berichten wijzen er op dat dit nu dezelfde zijn als de Eneloop Lite en Pro, maar dan veel goedkoper. Zie o.a http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... arator.php Daar kan je verschillende accu's in een grafiek vergelijken. En ze komen uit Japan waar maar 1 fabriek is voor ready to use accus.

4x AA LADDA 2450 € 6.49
4x AAA LADDA 900 € 5.99
4x AA LADDA 1000 € 3.49 (met family card € 2.99)
4x AAA LADDA 500 € 2.99

En ik heb nu net een nieuwe lader gekocht die NiMH/NiCd en Lion accu's kan laden en testen: https://nl.aliexpress.com/item/2017-Lii ... 36176.html
Voor maar € 14,55 inclusief lichtnetadapter en 12V autosnoer, gratis bezorgd na een dag of tien door PostNL.
Met deze lader hoeft de omvormer in de camper dus niet aan als je accu's wilt laden.

Afbeelding

Mijn eerste indruk is zeer positief. Kan nu ook mijn oude laptop accu's van 18 jaar oud testen. Lijkt nog goed leven in te zitten. Volgens http://lygte-info.dk/review/Review%20Ch ... %20UK.html een goede lader maar worden NiMH accu's niet helemaal vol geladen. Hierdoor gaan accu's wel langer mee en volgens mij kan je ze alsnog helemaal vol krijgen door ze nog eens te laden. Het duurt eventjes voordat de lader er achter komt dat ze al vol waren en zijn dan ondertussen helemaal vol. Maar misschien hebben ze lader aangepast want ik vond de accu's bij een maximale laadstroom op het laatst wel erg warm worden. Ik denk dat ik voortaan maar met de standaard laadstroom ga laden of nog lager.

Verder nog ergens gelezen dat je Lion accu's niet weken lang in de lader moet laten liggen onder spanning omdat door een lekstroom de spanning dan te hoog wordt. Maar wie laat zijn accu's zo lang in een lader? En misschien hebben andere laders hier ook last van maar is het niet altijd getest. Ook lees je wel eens dat de lichtnetadapter aan de krappe kant is.

De lader vind je onder verschillende namen:
LiitoKala Lii-500
ENERPOWER EP-L500
Accupower IQ328+ (ander behuizing, geen powerbank)
Accupower IQ338 (andere behuizing, € 55,00 bij Conrad)

Bijgeleverde manual is niet ideaal. Kleine letters en er staan fouten in. Maar zo ingewikkeld is de bediening niet. Maar je kan beter een manual van internet gebruiken: http://www.accupower.at/media/accupower ... _iq338.pdf Maar ook daar staan niet alle trucs in. Ik heb ooit een cursus handleidingen schrijven gehad. Kijken of ik het beter kan:

Afbeelding

Voor laden hoef je alleen maar de accu's er in te stoppen. Als je verder niks doet wordt er met 500 mA geladen wat meestal prima is. Hij kiest zelf automatisch tussen Lion of NiMH. Bij elke accu zit een knop. Als je deze selecteert zie je of het laden klaar is (ready) met hoeveel mAh de accu is geladen, de interne weerstand, met welke stroom er geladen wordt, hoelang het laden duurt, de spanning en of het laden klaar is (ready). Helaas moet je elke accu apart selecteren om te zien of die accu klaar is.

Met de "mode" knop kan gekozen worden tussen "Charge", "Fast test" en "Norm test":

"Charge"
- Fase 1: Laden. De mAh teller geeft aan met hoeveel er is geladen, geen "ready"
Na afloop: de mAh teller geeft aan hoeveel er is geladen, "ready" brandt continu.
Als de accu niet volledig leeg was zegt de mAh teller weinig over de capaciteit.

"Fast test"
- Fase 1 ontladen. De mAh teller geeft "----" aan, geen "ready"
- Fase 2 Laden. De mAh teller geeft aan hoeveel er is geladen, geen "ready"
Na afloop: de mAh geeft de laad-capaciteit aan, "ready" brandt continu.
Door herhalen van "fast test" kan je de accu's refreshen.

"Norm test"
- Fase 1 laden De mAh teller geeft "----" aan, geen "ready"
- Fase 2 ontladen. De mAh teller geeft aan hoeveel er is ontladen, geen "ready"
- Fase 3 laden. De mAh teller geeft de ontlaad-capaciteit aan, "ready" knippert
Na afloop: de mAh geeft de ontlaad-capaciteit aan, "ready" brandt continu.
Dit duurt langer dan "fast test" (vooral als de accu's leeg waren) maar is nauwkeuriger.

Met de "Current" knop kan de laad en ontlaad stroom gekozen worden:
"Current 300mAh" laden met 300mAh, ontladen met 250 mAh.
"Current 500mAh" laden met 500mAh, ontladen met 250 mAh.
"Current 700mAh" laden met 700mAh, ontladen met 500 mAh.
"Current 1000mAh" laden met 1000mAh, ontladen met 500 mAh.

Alle slots kunnen verschillend ingesteld worden en Lion en NiMH accu's mogen door elkaar gebruikt worden.
Na het instellen worden de accu's onafhankelijk van elkaar parallel geladen of ontladen.
Zolang de mode op het display nog knippert, kunnen de instellingen nog aangepast worden.

Instellen voor alle slots tegelijk:
Na een reset (even loshalen van de voedingskabel achterin de lader) of het achter elkaar invoeren van de accu's moet binnen 8 seconden begonnen worden met het selecteren van de "mode" en/of de "current". Deze waarden gelden dan voor alle accu's.

Instellen per accu:
Na het invoeren van een accu moet binnen 8 seconden begonnen worden met het selecteren van de mode en de current. Vervolgens 8 seconden wachten. Dit kan herhaald worden met een volgende accu.
Zijn de 8 seconden voorbij dan is er nog een mogelijkheid om de instellingen per accu aan te passen: even de accu uitnemen of de "Mode" knop 3 seconden ingedrukt houden. Je hebt dan weer 8 seconden de tijd om de instellingen aan te passen.

De USB aansluiting achterin is een uitgang van 5V 1A. Dit is een powerbank functie waarbij de energie uit de geplaatste Lion accu's gehaald wordt. Dit werkt alleen als de voeding achterin niet is aangesloten en niet met NiMH accu's. Bij voorkeur meerdere Lion accu's gebruiken. als het werkt staat er een USB teken in het display.

Voeding: 12V, 2A via lichtnetadapter of 12V auto snoer.
Accu type: NiMH/NiCd of 3.7V Lion.
Laden:
- Lion: Max. 4,2V. NiMh, Constant Current / Constant Voltage.
- NiMH / NiCd: Max 1.48V, Delta-peak Sensitivity.
Minimale spanning bij ontladen: Lion 2,8V. NiMh 0,9V.
Formaat: AAA, AA, C, Sub-C, A, 26650, 18650, 18490, 18500, 17500, 17355, 16340, 14500, 10440.
L: 159mm; b: 92mm; H: 34mm, 200 gram.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Ervaringen oplaadbare batterijen



Bericht door Vertrokken2 »

Toch wel mooi weer zo'n Camperforum Online handleiding van een batterijoplader. Iets voor de regenachtige zondagmiddag..... gelukkig schijnt de zon :-B
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie