Tweedehands accu: is die te controleren?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

joske501 schreef:Beste Bringamoza.

Gebruikte batterijen zijn perfect uit te meten voor hoeveel capaciteit ze nog productief zijn met een batterijtester, die vind je in iedere garage.
https://www.google.be/search?q=accutest ... 36&bih=759

Joske
Dus met de verkoper iets afspreken dat ik iets als borg achter laat. Met de accu naar de garage en die kan hem voor mij doormeten? Is hij goed dan aanschaffen zo niet dan niet.

Maar, is dit te maten als de accu bijvoorbeeld niet helemaal vol geladen is? Kan zo'n meter ook meten wat ik anders zou moeten doen in de eerder beschreven berichten wat een tijdrovend proces is waarvan ik niet weet of de verkoper daarop zit te wachten?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door PaulBng »

Accu moet zo goed als vol zijn.
Zo'n tester belast de accu 10 seconden met 100A. De spanning van de accu moet dan in pak m beet 20 seconden weer ongeveer op niveau van daarvoor zijn.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door travelscout »

Ik kan me toch slecht voorstellen dat een handelaar in tweedehands AGM accu´s, de koper in staat zal stellen eerst maar eens een test uit te voeren.
Die handelaar koopt zulke AGM´s vaak op uit een veiling.
Daar zal voor die paar (?) euro winst, echt geen tijd voor een (rest-)capaciteitstest zijn.

Bovendien is een goede belastingtest van een AGM wat anders als een CC-test....
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door myway »

Met een cc test weet je wel of er een kortgesloten cel is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Meine »

Accu's zijn slijtagedelen, net als ruitenwissers en remblokken. Dat soort zaken moet je volgens mij niet tweedehands kopen.
Bij die weg signalerings karretjes gooien ze die accu's er na 5 jaar uit vanwege het afbreuk risico. Dat zelfde afbreuk risico kan je vakantie verpesten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Kroppie »

en warom gaan die accu,s er na 5 jaar uit omdat ze nog zo goed zijn en die firma graag nieuwe koopt?
natuurlijk proberen die firma,s problemen te voorkomen en op tijd te vervangen, om aansprakelijkheid t.g.v. weigeren van weg/waarschuwingsverlichting te voorkomen , maar op tijd is iets anders als te vroeg.
en nog bruikbaar is iets anders als nog goed, maar ieder zijn keus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

Ik heb besloten dat ik op accu's niet wil besparen en een risico lopen om er echter te komen dat ze niet voldoen. Wil niet zeggen dat ik het duurste van het duurste wil gaan aanschaffen maar ik zal een compromis moeten sluiten waar de hogere nieuw kosten staat tegenover een iets lager capaciteit. Maar dan weet ik in ieder geval dat het werkt.
Plaats reactie