Tweedehands accu: is die te controleren?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

Voor dit toch maar even een los topic aangemaakt.

Is er een manier hoe ik kan controleren of een tweedehands accu zijn werk nog kan goed kan doen? De verkoper kan natuurlijk net voor verkoop dat ding nog even vol stouwen met een accu lader dus voltage nameten lijkt mij niet echt?

De weerstand tussen de polen kan ook nog wat vertellen, maar hoe weet ik wat de weerstand voor een bepaalde accu is en wat na zoveel tijd veranderd.

Ik heb namelijk wat gevonden maar dat zijn AGM accu's van 5 jaar oud. Ze komen uit aanhangers met wegmarkeringsverlichting erboven, die je in het verkeer tegenkomt. Dat kan of goed of slecht zijn. Zullen die daarom juist netjes onderhouden zijn geweest, of hebben die gewoon gestaan en zijn ze vergeten en hebben de waarschuwing lichten die dingen helemaal leeg getrokken?

Iemand enige tips hoe ik dit kan aanpakken of iemand ervaring met deze dingen en kan misschien bij voorbaat al zeggen dat het niets is....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door Kroppie »

1 advies , niet aan beginnen of je moet ze bijna voor niets krijgen, het oude lood is nog wel wat waard.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door dedruivenplukker »

Tips
De meeste accu's gaan 4 tot 5 jaar mee. In warmere klimaten is dat slechts drie jaar. Als een opgeladen accu voltage verliest zonder draaiende motor is het tijd om de accu te vervangen.
Na het vervangen van je accu dien je de oude op de juiste wijze af te voeren. Indien onzeker, bel dan met je gemeente. Meestal kun je je oude accu afleveren bij een winkel met autobenodigdheden.
Bij een winkel met autobenodigdheden kun je meestal je accu laten testen en opladen.
Controleer je hele systeem grondig voordat je een nieuwe dynamo koopt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

Duidelijk, niet doen dus. wel een prikkie. 200AH voor zelfde geld als de goedkoopste 80AH nieuw :P
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik haal alles van marktplaats, mijn camper, mijn hond en mijn vrouw, maar accu's koop ik nieuw :lol3:
Je kan geluk hebben, en hou je van gokken, waarom niet?
Je kan kijken hoeveel ze nog leveren door er een flinke verbruiker aan te hangen en kijken hoe lang dat goed gaat.
Maar accu's lopen altijd terug, langzaam of snel, afhankelijk van hoeveel ze mishandeld zijn.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

Ja dat is een mogelijkheid maar hoe doe ik dat een grote verbruiker er aan hangen en dan uren wachten? Weet niet of ik daar wel zin in heb. Maar, zoals je zegt waarschijnlijk beste gewoon nieuw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door Kroppie »

je hebt een hekel aan wachten niet?, ook een maand op spullen uit china is teveel en tijd om een plank aftetekenen heb je ook niet teveel , maar je wil weinig geld uitgeven en stel nu dat dat je een goede treft.

waarom die haast, heb je de auto al.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: tweedehands accu, is die te controleren?



Bericht door Bringamosa »

Jos, ik heb zelf niet genoeg kennis om te beoordelen of een accu nog goed genoeg is of niet. De reacties waren gelijk niet doen, 5 jaar is oud, als je een gokje wil wagen kan ik het op een bepaalde manier proberen, ik koop alles tweedehands maar accu's niet. Ik vindt het tricky en dan heb ik inderdaad geen zin om er tijd in te gaan steken, de verkoper bezig te moeten houden en nog niet zeker van zijn.
Na het groot verbruik moet de acuu ook nog een tijd rusten om een goede meeting te kunnen doen heb ik begrepen. meh.

En, ik wil graag geld besparen net als jij toch?

Plankje aftekenen heeft hier niets mee te maken, is niet dat het lang duurt, is dat ik denk dat het makkelijker kan dan elke paar centimeter uit te meten. :cheers:
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door c.dekker »

Accu testen op de oude manier , laad de accu op , laat hem een dag rusten ( indien mogelijk ) neem daarvvor een belatingmeter ( zogenaamde broodrooster ) .

Test , noteer de accuspanning , ga hen belaste me c.a 3/4 van zijn capaciteit doe dit max 10 sec en kijk gelijk op de voltmeter waar hij in het beging opstaat en als de meter na 10 sec meer aangeeft is goed , stop de test en laat de accu 15 min rusten en meet dan nog eens de spanning komt deze in de buurt van de beging opgenomen spanning dan is de accu goed .

Maar dat zegt niets hoe lang hij nog mee zou gaan , en als je een gebruite accu verplaats en je ga er wilt / stoten mee om kan hij op korte termijn stuk zijn

Koop ge woon nieuw . en gebruikte accu overnemen moet gratis zijn ,anders maar niet
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Navigator »

Ik heb er bijna 5 jaar geleden 3 kocht (60Ah), en deze waren 3 jaar oud. 40 euro per stuk. Hebben 4 jaar lang perfect gewerkt maar bleken afgelopen seizoen minder goed op te laden. Worden dit voorjaar vervangen door 1 accu van ca. 180Ah.
Forum verlaten.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door AadenAnke »

De accu's waar TS het overheeft worden gewoon in 5jaar afgeschreven en daarna vervangen. Ongeacht wat er in die tijd mee gebeurd is. Als je ze kan laten testen zou ik dat zeker doen. Gaan waarschijnlijk nog gewoon 5 of meer jaar mee. Zelf een simpele looizuur accu doe je jaren mee als je ze maar niet mishandeld. Onderhouden dat waarschijnlijk niet gewoon na gebruik aan de stroom en tijdens gebruik worden die niet leeg getrokken maar op vaste tijden gewisseld. Ik zelf zou er zeker voor open staan.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door joske501 »

Beste Bringamoza.

Gebruikte batterijen zijn perfect uit te meten voor hoeveel capaciteit ze nog productief zijn met een batterijtester, die vind je in iedere garage.
https://www.google.be/search?q=accutest ... 36&bih=759

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door Kroppie »

succes ermee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Tweedehands accu: is die te controleren?



Bericht door javanes »

joske501 schreef:Beste Bringamoza.

Gebruikte batterijen zijn perfect uit te meten voor hoeveel capaciteit ze nog productief zijn met een batterijtester, die vind je in iedere garage.
https://www.google.be/search?q=accutest ... 36&bih=759

Joske
Ook voor een HH accu of alleen voor een startaccu?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie