Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

of de calira En de zonnepaneel regelaar beide op de hh sonnenscheinaccu en de yuasa accu demonteren en verkopen/weggeven/doneren ,scheelt gewicht >20kg (denk dat die fbb een max gewicht van 3100kg heeft), en de dure sonnenschein accu word ook door de panelen geladen, en maakt de boel een stuk eenvoudiger, en overzichtelijker.

EN VERGEET DE ZEKERINGEN NIET.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 17 jan 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ikkemijnnaam
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 22:35

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door ikkemijnnaam »

309T16 schreef:
Misschien niet leuk om dit te horen. Je hebt de camper pas net.
Maar wel een positief geluid, genoeg know-how en bereidwilligheid hier om dit te fixen :!:
Juist goed om te horen aangezien ik hierover ook mijn twijfels heb.
Ik hoop alleen dat de solaraccu nog geen schade opgelopen heeft.
Wat kan ik dus het beste doen? een keuzeschakelaar ertussen of zoals Kroppie zegt beide systemen op de solar accu?
309T16 schreef:Op basis van de beschikbare info is het beter om de EVS (heeft een EBL-functie) rechtstreeks op de solar-accu te zetten.
Is een zware en prijzige accu.
En wat houd een EBL-functie in ?
1ste camper mb100 2.4 liter 68 pk! uit 1993 met een zelfgemaakte opbouw ( niet door mij)
2de camper peugeot FFB europe 650 2.5 td 93 pk uit 1990
3de camper Fiat ducato 230 2.5tdi uit 1995 van binnen in 2016 opnieuw opgebouwd
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

zo,n oudere ebl functie regelt onder ander het verbinden van de hh accu met de startaccu als de motor draait zodat de hh accu tijdens het rijden geladen word en bij stilstaande motor word hij weer ontkoppeld zodat de startaccu tijdens stilstaan niet ontladen word, tevens schakelt hij bij draaiende motor de koelkast op 12volt en bij stille motor weer van de 12volt af, en vaak zitten er in die functie ook nog wat zekeringen en de niveaumeters voor water en accu conditie.

is nooit mijn bedoeling dingen aftebranden, maar soms zie je dingen die gevaarlijk zijn, en dan probeer ik te waarschuwen, misschien te fel, ja dat kan.

ik zou overgaan op 1 accu , want gezien de dikte van de snoeren is het verbruik niet erg hoog, dus dat moet kunnen, of wil je zolang mogelijk vrij staan.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door 309T16 »

Jos en ik zeggen hetzelfde. EVS is de Calira. Die zit nu op de Yuasa aangesloten. Als je die draden rechtstreeks op de solar-accu zet, waar de solar-regelaar ook al op zit en de Yuasa verwijdert, ben je al een stuk in de goede richting. Tenzij de solar-accu in slechte staat is en de Yuasa wel goed is. Dan het andersom doen.

Ik ben zelf nog een stapje verder gegaan en heb de Calira EVS er uit gegooid, omdat hij niet in staat was mijn accu's goed te laden.
Als ik op Conrad.nl kijk naar je accu, lijkt de Solar accu een gel accu. Staat verder niet iets duidelijks in over de gewenste laadspanning.
Maar dit kan je eventueel later aanpakken/verbeteren.

We blijven herhalen: geen losse klemmen en zekeren :wink:
Gebruikersavatar
ikkemijnnaam
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 22:35

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door ikkemijnnaam »

Allemaal bedankt voor de tips.
Ik ga het uitproberen om beide systemen op de solar accu te zetten.
word vervolgd.
1ste camper mb100 2.4 liter 68 pk! uit 1993 met een zelfgemaakte opbouw ( niet door mij)
2de camper peugeot FFB europe 650 2.5 td 93 pk uit 1990
3de camper Fiat ducato 230 2.5tdi uit 1995 van binnen in 2016 opnieuw opgebouwd
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Accu zonnepaneel aangesloten op huishoudaccu?



Bericht door macfocus »

Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne.
Ik heb (had) er nog een omvormer bij staan.

Wellicht heb je wat aan mijn tekeningen van de huidige situatie.
Van het voorjaar ga ik wat zaken aanpassen.

viewtopic.php?f=10&t=8461852
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie