Huishoudaccu aan motoraccu koppelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door 309T16 »

M2 schreef:Die Votronic Standby Charger is geloof ik ook wel iets voor mij.
Heb de zonnepanelen op de HH-accu's. En soms staat de camper een paar weken stil (voornamelijk winter). Als ik dus simpelweg een draad van +HH-accu en een draad van +startaccu naar die Votronic trek, wordt de startaccu dan bijgeladen/bijdruppeld?

Michel
Andere optie Michel is een zonnepaneel regelaar met twee uitgangen. Heb je er misschien al in zitten? Ik heb op mijn kleine paneel een Votronic MPPT DUO. Daar zit een tweede uitgang op, die een kleine Ampere aan maximale laadstroom heeft en daardoor ideaal is om bijv. de startaccu te onderhouden. Ik houd de accu van mijn alarm er mee op peil.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door PaulBng »

In mijn vorige camper zat een Votronic solar regelaar die,als de hh accu vol was, zich bezig hield met de startaccu op peil houden.

Ik heb het type hier niet bij de hand...
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door M2 »

@ 309T16: Ik heb er een Steca 1010 in zitten. Inmiddels zo'n Votronic Standby Charger besteld.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Sietse
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Sietse »

M2 schreef:Toch nog een vraagje:
Aan de paal wordt ook de startaccu via de EBL99 meegeladen. Dat maakt verder niet uit voor die Votronic?
Ik heb de omvormer van de zonnepanelen op de EBL99 aangesloten, zodat beide accu's worden geladen.
Groet Sietse
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Audiofiel »

Kroppie schreef:en is zelfs ook voor minder dan 5 euro te realiseren met een >5 ampere schottky diode in serie met een 50 watt halogeenlampje, beiden gemonteerd op een kroonsteentje, de diode in doorlaatrichting naar de startaccu en klaar.

is in principe hetzelfde als de standby lader maar dan zonder mooi kastje, en met een ptc weerstand in plaats van een lampje, maar ik had met maken geen ptc bij de hand.

de diode zorgt dat er enkel stroom van hhaccu naar startaccu kan lopen en de ptc/lampje(koudgeleider) fungeert als stroombegrenzing.
en een schottky diode heeft een spanningsval van +-0,3 volt, dus bij een hhaccuspanning van 13,8 volt word de startaccu met 13,4- 13,5 gedruppeld.
Is inderdaad een simpele en goedkope oplossing, maar is je spanningsval niet groter? Een halogeenlampje heeft in het gunstigste geval (koud) een weerstand van rond een kwart ohm, dus dat zou al een spanningsval van 0,5v betekenen. Totaal kom je dan al snel richting die 0,7v van de Votronic druppellader.

Mij lijkt een oplossing met een slimme combinatie het mooiste, zoals bij een Cyrix 120A scheidingsrelais intelligent wordt gekeken naar de spanning van beide accu's. Maar dan dus met een stroombegrenzer gecombineerd voor het (slim) druppelladen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Kroppie »

de startaccu blijft ook met een druppelspanning van 13,00 volt wel vol .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door henk en lila »

Een standby lader voor de startaccu en dan zeker een D+ geschakeld relais zodat de dynamo ook de huishoudaccu oplaadt. En een duo zonneregelaar om de startaccu nog iets bij te houden. En een EBL met 2e uitgang voor de startaccu.

Goh, mijn Cyrix doet dat allemaal in zijn eentje. 8-)
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Kroppie »

goed he :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Campist
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 20:44

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Campist »

TIP.

Inplaats van van een Cyrix kun je ook een BSW 160 Dual schakelaar nemen! (160A)

Deze is microprocessor gestuurd met dezelfde functies of nog meer, maar wel 50%
goedkoper als Cyrix. ( +/- 72. €)

Han.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door myway »

Waar heb je deze voor 72€ gezien en wat kan hij meer dan een cyrix?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Frank1954 »

In onze camper hebben we LZ als woonaccu en Gel als startaccu
Beide accu's hebben dezelfde uitschakel spanning van 14,4v nodig om 100% te kunnen laden
Het 130Wp paneel op het camperdak laad enkel via een Victron MPPT 75/10 de woonaccu's
Enkel als de camper in de stalling staat (zoals nu) is het nodig de startaccu mee te koppelen met de woonaccu
Hiervoor heb ik (sinds we onze éérste camper kochten) een lange Ctek laadkabel aangeschaft
http://ctekacculader.nl/product/ctek-verlangkabel/
Deze kabel heeft 2 geïsoleerde stekkers.
Heb deze kabel doorgeknipt....één kabel is +/- 40cm lang de 2é is 2,10m lang
Daar waar ik de kabel doorgeknipt heb heb ik deze oogjes er aan gezet met een AMP-krimptang
https://hollandbikeshop.com/ru/fietsger ... -1-267683/
De korte kabel gemonteerd op de Fiat startaccu en de stekker komt binnen onder de bestuurderszetel
Het lange kabel gemonteerd op de woonaccu's....
Enkel en alleen als de camper iets langer in de stalling blijft staan verbind ik dus beide accu's
Voor ik de camper start maak de stekkerverbinding los....eenvoudiger kan niet
Onze camper staat in een grote serre maar sinds wij de Pilote hebben werd er een groot (wit) zeil er boven gespannen
Het zonnepaneel heeft tijdens de dag nog voldoende opbrengst er voor te zorgen dat de batterijspanning nooit onder de 12,3v daalt
En mocht dat toch het geval zijn (vooral in deze "donkerdere" periode van het jaar dan, heb ik de brandstofcel nog die altijd in stand-by blijft en zonodig de batterijen terug op peil brengt
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen



Bericht door Metor »

Heb je wel de aansluitingen van de kabelhelften aan beide accu's gezekerd?
Anders is dit brandgevaarlijk, met name gezien het feit dat de mannelijke steker-helft open pencontacten heeft die in aanraking kunnen komen met metalen chassis delen en dan kortsluiting veroorzaken.
Alle kabels die aan accu's worden aangesloten zekeren, In dit geval 10A zekeringen, tot deze max. stroom is de CTEK kabel gespecificeerd.
Plaats reactie