Accuvoltage verschil
Accuvoltage verschil
Tja, ik weet ff niet hoe ik het onderwerp kort moet omschrijven.
Ik zie op het display in onze Globecar al een tijdje dat het voltage van de startaccu niet overhoudt. Nou geven die lampjes natuurlijk niet altijd een zuivere indicatie.
Maar als de camper een dag of wat staat geeft het display ongeveer 12.3 tot 12.4 aan.
Ik heb dus eens de startaccu verwijderd en een paar dagen aan de CTek 5.0 gehangen.
Zojuist de accu weer teruggeplaatst. Display geeft weer 12.4 aan. Als ik nu met de multimeter op de plus van de accu meet en de aansluiting op het chassis (zit 10 cm van de minpool af) krijg ik 12.42v.
Als ik zuiver op beide accupolen meet krijg ik 12.75v.
Als stroomonkundige vraag ik mij nu af: 'Hoe ken det?'.
Michel
Ik zie op het display in onze Globecar al een tijdje dat het voltage van de startaccu niet overhoudt. Nou geven die lampjes natuurlijk niet altijd een zuivere indicatie.
Maar als de camper een dag of wat staat geeft het display ongeveer 12.3 tot 12.4 aan.
Ik heb dus eens de startaccu verwijderd en een paar dagen aan de CTek 5.0 gehangen.
Zojuist de accu weer teruggeplaatst. Display geeft weer 12.4 aan. Als ik nu met de multimeter op de plus van de accu meet en de aansluiting op het chassis (zit 10 cm van de minpool af) krijg ik 12.42v.
Als ik zuiver op beide accupolen meet krijg ik 12.75v.
Als stroomonkundige vraag ik mij nu af: 'Hoe ken det?'.
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
Spanningsval over massa.
Alles loshalen ontroesten controleren op losse kabelschoenen en in de vasseline weer monteren.
Groet, Ron.
Alles loshalen ontroesten controleren op losse kabelschoenen en in de vasseline weer monteren.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: accu voltage verschil
Ron, wat bedoel je met 'alles'?
De aansluitingen op accu en de aansluiting op het chassis zien er keurig uit.
Ik heb verder geen accessoires aangesloten op de startaccu. Alle accessoires zitten op de huishoudaccu's. Ook de radio.
Michel
De aansluitingen op accu en de aansluiting op het chassis zien er keurig uit.
Ik heb verder geen accessoires aangesloten op de startaccu. Alle accessoires zitten op de huishoudaccu's. Ook de radio.
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: accu voltage verschil
Boordcomputer ?
Klokje ?
Klokje ?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
M2 schreef:Ron, wat bedoel je met 'alles'?
De aansluitingen op accu en de aansluiting op het chassis zien er keurig uit.
Ik heb verder geen accessoires aangesloten op de startaccu. Alle accessoires zitten op de huishoudaccu's. Ook de radio.
Michel
Aan de buitenkant kan het er "keurig" uitzien, maar onder de bouten waar de massa kabel mee op het chassis zit kan het roesten.
Is het en platte gevlochten kabel, dan zou ik deze vervangen.
Ook de minpool losmaken en controleren.
Als je op de polen een voltage verschil meet met de massaverbinding 10 cm verder, moet daartussen toch de oorzaak liggen?
Meet je dan met de kabels los van de accu?Als ik zuiver op beide accupolen meet krijg ik 12.75v.
Je kan toch ook een verbruiker aan hebben staan die spanning weg pakt Waarvan je het bestaan niet weet.
Of ergens een lekstroompje door vocht.
Ook dit kan je meten met je universeelmeter (Ampere).
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: accu voltage verschil
Heb opnieuw alles losgemaakt, polen weer bevestigd en kom tot de ontdekking dat de massaklem op de accu blijkbaar niet ver genoeg over de pool is geschoven.
Na nieuwe bevestiging nu op zowel de massapool van de accu als de bevestiging op het chassis beide 12.72.
Slordigheidje dus... Iets anders kan ik niet bedenken.
Dank voor de reacties!
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
- rijschoollucassen
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
Niet echt verwonderlijk. Zo'n blikken snelklemmetje zorgt al gauw voor problemen. Heeft mij een parallel geschakelde accu gekost die door een slecht contact nauwelijks gewerkt had, maar door een te groot verschil met de andere accu(90%/30%) toch mee vervangen moest worden.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
Ja, ik zei het nog, heb je dus gedaan.pepon schreef:
Ook de minpool losmaken en controleren.
Laatst gewijzigd door pepon op do 11 jan 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
Is een standaard klem ook op mijn Ducato, als je weet wat je doet niks mis mee.Niet echt verwonderlijk. Zo'n blikken snelklemmetje zorgt al gauw voor problemen.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: accu voltage verschil
Even voortbordurend:
Ik ben met de multimeter nooit verder gekomen dan voltage meten. Hoe kan ik 'lekstroom' meten?
En is het volgende normaal?:
Gisteren mat ik 12.72 op de accu.
Als ik nu een dag later instap (en de deur is ongeveer een minuutje open geweest) meet ik meteen daarna 12.46. Daarna loopt het langzaam op, en na een paar minuten klimt het weer op naar 12.65. Misschien is het nu inmiddels wel weer hoger.
??
Michel
Ik ben met de multimeter nooit verder gekomen dan voltage meten. Hoe kan ik 'lekstroom' meten?
En is het volgende normaal?:
Gisteren mat ik 12.72 op de accu.
Als ik nu een dag later instap (en de deur is ongeveer een minuutje open geweest) meet ik meteen daarna 12.46. Daarna loopt het langzaam op, en na een paar minuten klimt het weer op naar 12.65. Misschien is het nu inmiddels wel weer hoger.
??
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
Als je een Ducato Comfortmatic automaat hebt is dit wel te verklaren.
Die start de robot al vast op als je de bestuurdersdeur opent.
Maar normaal zijn dit ook geen verkeerde waarden lijkt mij.
Het gaat over milliVoltjes.
Groet, Ron
Die start de robot al vast op als je de bestuurdersdeur opent.
Maar normaal zijn dit ook geen verkeerde waarden lijkt mij.
Het gaat over milliVoltjes.
Groet, Ron
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: accu voltage verschil
(Milli)Amperes meten kan je opzoeken in de gebruiksaanwijzing van de meter.
De minpool van de accu loshalen en tussen pool en kabel meten als alles in rust is, dus contact uit en deuren dicht.
Maar volgens mij is er niets mis meer, dus gewoon gaan camperen.
Groet, Ron.
De minpool van de accu loshalen en tussen pool en kabel meten als alles in rust is, dus contact uit en deuren dicht.
Maar volgens mij is er niets mis meer, dus gewoon gaan camperen.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: accu voltage verschil
lek stroom meet je met de ampere meter, multimeter op stand ampere en dan min klem van de accu los, dan met de meetpennen 1 pen op de accu pool en een meetpen op de accuklem, dan meet je hoeveel stroom (mili)amperes er loopt.
bij de moderne motoren moet je wel wat langer meten want het kan wel een paar minuten duren voor de computer in "slaapstand"gaat.
!!! NA het ampere meten de meter GELIJK weer terug zetten op volt meten OOK de kabels weer terugzetten!!!.
vergeet je dat en je gaat volt meten met de kabels en de meter nog in ampere stand dan krijg je warme kabels en een kapotte meter.
jos
bij de moderne motoren moet je wel wat langer meten want het kan wel een paar minuten duren voor de computer in "slaapstand"gaat.
!!! NA het ampere meten de meter GELIJK weer terug zetten op volt meten OOK de kabels weer terugzetten!!!.
vergeet je dat en je gaat volt meten met de kabels en de meter nog in ampere stand dan krijg je warme kabels en een kapotte meter.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: Accuvoltage verschil
Ik breng eerst de meetpennen aan en haal dan de accuklem los,
systeem blijft dan in ruststand en je (of je ammeter) hebt geen last van piekstroom,
grts,
Jack
systeem blijft dan in ruststand en je (of je ammeter) hebt geen last van piekstroom,
grts,
Jack