suggesties voor montage dit zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door M2 »

20170905-P9050073 - kopie.jpg
20170905-P9050073 - kopie.jpg (75.85 KiB) 993 keer bekeken
Ik heb hierboven een houten modelletje van een paneel wat ik bij ga plaatsen.
Ik zit wat te stoeien met de bevestiging. Die grote 'officiële' bevestigingshoeken vind ik te lomp en daarbij heb ik er geen ruimte voor trouwens.
Nu denk ik erover bijvoorbeeld vier alu hoeken te maken uit 3x6 profielen. Zijn ook al eens op het forum voorbij gekomen.
Ik zie ook de mogelijkheid om gewoon 3x6 aluhoek te gebruiken over de volle breedte(s). Dus aan weerszijden een strip.
Het paneel is ongeveer 45 x 95, en weegt nog net geen zes kilo. Zoals je op de foto kunt zien liggen de breedte-kanten niet zo heel veel over de opstaande 'langsrillen' van het Ducatodak. Ik heb daar ongeveer 2 cm om te lijmen als ik de hoek onder het paneel wil laten vallen. Wat het mooiste is natuurlijk. Laat ik de 'voet' naar buiten vallen heb ik 3cm lijmvlak (x45cm), maar is niet zo mooi dan.

Iemand nog andere suggesties misschien?

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door Bob Diesel »

Niet zo mooi plakken,maar goed vast
en dan niet meer naar op je dak kijken
je ligt toch ook niet te kijken naar :idea: :roll: je uitlaat,,,,,als die net nieuw is
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

En twee kunststof 'langsspoilers' op de kopse kanten? Mijn paneel is wat langer en ligt in de lengte tussen mijn dakluiken en aan de voor- en achterzijde met een kunststof bevestigingsspoiler vastgezet met Sikaflex.

Ik zou gaan voor een zo groot mogelijk lijm oppervlak. Vanaf de grond kun je n.l. toch niet op je dak kijken...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

hetbelangrijkste met de bevestiging van een zonnepaneel is DAT HET GOED VAST ZIT EN BLIJFT ZITTEN mooi is in dit geval toch van laatste orde .

sika geeft op voor lijmkit 221 treksterkte van 1,8nm per mm2, en een scheurvastheid van 7nm/mm stel door onzorgvuldigheid hou je de helft over is +-1nm/mm2
de sika 252 is net zo sterk

de hoeklijn is 30x60mm, neem de 30mm als grond/lijmvlak dan heb je op elke 10cm lengte hoeklijn een vlak van 30 x 100mm is 3000mm2
1nm per mm2 is 0,1kg per mm2 je hebt er 3000 dus een treksterkte van 300kg per 10cm lengte hoeklijn.

nu ff rekenen hoe vast je het paneel wilt hebben, dus hoeveel lijmvlak je nodig hebt.

en vergeet mooi, dat is het allerlaatste waar je aan moet denken bij een paneel op dak

mss mooier en net zo goed , je kan ook op de lange kanten op de verhoging in het dak korte stukjes hoeklijn plaatsen de 30mm kant komt dan onder het paneel, en ook weer ff rekenen hoeveel je er dan aan elke lange kant wil hebben

slechts mijn mening hoor

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Ik zou twee alu hoeklijnen van 45cm nemen. Die aan de korte einden van het paneel schroeven en dat geheel in de lijm laten zakken (met lucifers ertussen). Het kan zijn dat je 1 hoeklijn "verkeerd-om" moet zetten om goed op de bobbels uit te komen.
En niet het hele oppervlak van het profiel vol met lijm zetten, hè!

Dan hou je ook de maximale luchtstroom onder het paneel door.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door Frank1954 »

Zonder al dit extra werk met een houten "mal" lukt dat ook wél
Schroef de montage profielen op het zonnepaneel en dan moet je dit "passen" op het dak van je bus
Zien dat de montageprofielen zoveel mogelijk dakplaat raken dan de 4 hoeken met carrosserie-tape aftekenen
Oppervlakte goed ontvetten
Voldoende Sikaflex op het montage profiel en "plakken" en aandrukken (ook niet teveel natuurlijk)
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: suggesties voor montage dit zonnepaneel



Bericht door M2 »

Dat houten paneeltje had ik al eerder gemaakt. Komt uit dit topic:
viewtopic.php?f=10&t=8461139 ,waarin ik twijfelde tussen 2 verschillende panelen. Malletje was wel handig dus....

Maar goed,ik denk dat ik dus maar 2 profielen van 45x3x6 ga gebruiken. Ff wachten op beter weer nog.
Dank voor de bijdragen!

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Plaats reactie