Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Kroppie »

in een camper is het erg handig als na gebruik de accu na een nacht aan de lader weer vol is voor het volgende gebruik, dan wil je geen paar dagen wachten tot de accu weer bruikbaar is.

en een accu regelmatig weer gebruiken voordat hij weer helemaal vol is en zo de gemiddelde laadtoestand (soc) laag houden is de beste manier om een accu te slopen.

maar ieder zijn keuze, jammer dat ik geen accu,s verkoop, wat ik soms lees zou heel goed voor de omzet zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door myway »

Aloys schreef:Los van het verhaal van Toon: het Amperage is niet zo belangrijk, die 20A is een richtlijn.
Als je de accu 50% hebt ontladen is er 110Ah uit. Met een 15A-lader heb je hem binnen
8 uur weer vol. Terwijl je slaapt dus!

In de praktijk duurt het wat langer want naarmate de accu voller raakt gaat het laden
langzamer, dus met steeds minder Amperes.
Was dat maar waar dat 110 Amp met een 15 Amp lader na 8 uur weer vol is.

Voor het zelfde geld als mijn vorige link maar kwalitatief nog beter en meer vermogen.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... =Acculader&" onclick="window.open(this.href);return false;
En vijf jaar garantie, niet dat die vijf jaar nodig isAfbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door blizard »

De capaciteit van een lader is net als de accu gekoppeld aan het verbruik, want als je accu nooit vol komt in een redelijke tijd, dan is dat slecht voor een dure accu. Vandaar dan men ook een lader 10% van de accucapaciteit adviseert, maar je kan daar wel een beetje mee rommelen.
Dus zou ik voor een meertraps van Ctek, Victron of mastervolt gaan, voor 220A een minimaal 10A lader.
Ik heb naast de Victron 12/1600/70 multi een extra Ctek MSX10 onder de voorstoel liggen, die had ik nl al voor de Victron, als reserve houd ik die.
De accu's zijn 2x 6v 400A tractieaccu's in liggen, tezamen dus 400A op 12v.

Goedkoop is bijna altijd duurkoop, daarom neem ik nooit die Lidl dingen.
Kijk een op Amazon https://www.amazon.de/CTEK-MXS-Multi-Fu ... B004DI7350

Edit: die van Myway is ook een goede!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door jielus »

Maar ben ik dan naïef wanneer ik mijn accu in twee jaar afschrijf?

Dat zijn, onder normale omstandigheden, toch wel meer dan 12 maanden onderweg. € 0,50/€ 0,75 p/d aan afschrijving is toch te verwaarlozen?

Ik denk er nu aan om in een 2e paneel te investeren, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door blizard »

2 jaar is veel te kort, ook als je hem het hele jaar gebruikt.
Meestal gaan ze stuk omdat ze bijna nooit "afgetopt" worden, dus helemaal vol.
Vandaar een 5 traps lader aanschaffen, en zo nu en dan die er even extra opzettten, als je een normale EBL hebt.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door jielus »

Onder normale omstandigheden gaat de accu nu om de drie dagen helemaal vol! Dan staan we op een camping om te douchen. Ik denk dat we dan toch wel heel wat schade aanrichten, vandaar dat ik denk aan een https://www.ctek.com/products/vehicle/d250s-dual,
Die verhoogd de spanning zodat de huishoud accu beter wordt geladen onder het rijden. En dat doen we haast elke dag.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door joske501 »

Jielus,

Natuurlijk ben je naïef als je een accu op 2 jaar afschrijft.
Een goede accu moet het minimaal 5 jaar doen bij een juiste behandeling.
Mijn gewone loodzuur van 230 AH heeft het 7 jaar uitgehouden, met een compressor frigo, Webasto Dualtop (stroomvreter zeggen ze weleens), TV en de gebruikelijke zaken.
Mijn vorige batterij heeft altijd zijn bijna volle capaciteit behouden en toen in eens defect wegens kortgesloten cel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Kroppie »

heb je al eens kritisch gekeken naar de draaddikte van de draad tussen dynamo en startaccu, tussen startaccu en scheidings relais en tussen scheidingsrelais en hh accu, die zijn standaard meestal veel te dun, neem daarvoor draad van minstens 25mm2, zal je zien wat een verschil, en een stuk goedkoper dan zo,n ctek ding.

kijk ook naar de min kabels als je gaat kijken, daar gaan dezelfde amperes door.!!

als er door een te dunne draad veel amperes gaan met laden is er een groot spannings verlies, en elke 0,1 volt spanning verlies op het traject dynamo > hhaccu betekent minder laden
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Frank1954 »

Batterijen laad je best op met een meerstappen lader
Victron en Ctek hebben degelijke meerstappen laders
http://ctekacculader.nl
Al is deze nog beter... https://stroomwinkel.nl/blue-power-accu ... -ip22.html
Wij gebruiken deze : https://www.solarecosolution.be/detail/ ... tek-mxs-10
AGM accu's best laden tot een uitschakelspanning van 14,7v
Action of Aldi laders komen er bij mij niet in :roll:
We lezen vaak dat onze batterijen het hebben begeven na 2 a 3 jaar
Vaak..eigen schuld door slecht beheer...en her gebruik van goedkope ladertjes
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
slabbetje
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17 jun 2017, 21:20

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door slabbetje »

Dank voor de vele reacties!
Hier kunnen wij zeker wat mee.

Mijn budget is bijgesteld op advies van jullie. (nu € 200,-)

Ik heb voor nu de volgende laders geselecteerd uit dit topic:

1. Victron Blue Power IP22 Acculader 12 volt 20Ah https://stroomwinkel.nl/blue-power-accu ... -ip22.html
2. Victron Energy Blue Power IP22 acculader 12 volt 30Ah https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... =Acculader&" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Pro-user IBC25000 acculader 12 volt 25 Ah https://www.dewitschijndel.nl/pro-user- ... acculader/
4. Mean Well PB-360P-12 acculader 12 volt 24.3 Ah https://tinyurl.com/MeanWell1

Welke lader is volgens jullie de beste keuze (uit deze 4) ?
Laatst gewijzigd door slabbetje op zo 07 jan 2018, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door de Jonckheer »

Meertraps laders, ik twijfel aan het nut. In mijn Dacia staat nog de eerste startaccu en die zit nu in het achtste jaar en start nog perfect, ook met koude. Die wordt dus enkel en alleen door de dynamo opgeladen, iets wat volgens "kenners" zeer slecht is voor een accu. Dus of Dacia monteert super accu's met een extreem lange levensduur of een simpele lader zoals een dynamo maakt geen bal uit. Ik denk zelf het laatste. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Kroppie »

als die auto altijd zo goed start , word er dus ook heel weinig uit de accu gehaald met starten , dus procentueel gezien een heel lage ontlading, dus ook een lange levensduur .

maar bij cyclisch camper gebruik is het belangrijk dat de accu zo snel mogelijk weer geladen word en dat op een manier wat de accu zo min mogelijk belast, en dat doet een 3 traps lader (bulk, aborptie, float[druppelen]).

al die meerdere trappen dan de 3 genoemde voegen naar mijn idee weinig toe , is een leuk verkoop argument, klinkt heel leuk :een 7 traps lader, maar praatjes laden geen accu,s

slechts mijn mening.

ik zou in dit geval de victron 30 ampere kiezen.

en ter informatie , een lader levert amperes, GEEN Ah (ampere/uren), hij heeft 30Ah gelevert als ie 1 uur lang 30 ampere in een accu gestopt heeft, doet ie dat 3 uur dan heeft die lader in die 3 uur 90Ah gelevert.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 07 jan 2018, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Toon »

Nico jou Dacia is niet van belang
dat de accu daarvan al 8 jaar mee gaat is niets bijzonders
in mijn camper zat ook nog de eerste accu en camper is van 2008
die is in september van de ene op de andere moment gesneuveld
en die werd al die tijd netjes via de EBL mee opgeladen
dat alles is geen antwoord op de vraag van de TS
die vraagt welke lader hij het best kan aanschaffen
en dan is het antwoord dat in verband mijn zijn AGM accu een meertraps lader het beste is
trouwens
in vindt een camper van 12 meter voor 2 personen ook niet nodig :-B :-B :-B
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Kroppie »

Nico waar laadt jij je dure hh accubank mee?, ook met een simpel ladertje, of met jouw victron multiplus?, die is ook 3 traps hoor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie