Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door 309T16 »

myway schreef:
309T16 schreef:Over de kabeldiameter tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Die is bij mij bewust op 16mm² gehouden. Mijn maximale laadstroom bij de 200Ah accubank komt dan niet boven de 30A uit (zonnepanelen niet aangesloten). Een parallelle 16mm² gaf zo'n 10A meer laadstroom.


Willart.
Ah, iemand die het heeft toegepast.
Kun je aangeven wat de capaciteit is van de dynamo en de lengte van de kabel, heen en terug.
Dynamo geeft 70A max.
Lengte plus: 2m40 16mm² + 2x 30cm 16mm² parallel + 40cm 25mm²
Lengte min: chassis + 2x 40cm 35mm² parallel

De stukjes kabel parallel a.g.v. het parallel zetten van 2 100Ah accu's
Verder natuurlijk aardig wat overgangen van de kabelschoenen i.v.m. de zekeringen en het Cyrix relais

Zoals ik al schreef de lange kabel bewust op 16mm² gehouden. Die lag er al in sinds 2008. Was toen niet bewust zo gekozen. Had toen slechts 1 HH-accu en was nog niet bekend met de 10~20% regel :wink:

Grt. Willart
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door 309T16 »

de Jonckheer schreef: Maar zo'n 12 meter bus is gewoon leuk en dat is ook wat waard, maar dat begrijpen de meeste mensen niet denk ik. :mrgreen:
Ik zou hier ook helemaal voor kunnen gaan. Het project op zich alleen al :clap: . Complete radioshack er in :-B Mijn woning verkopen of verhuren. Staat een oude molen achter mijn huis met eigen perceelnummer en adres. Me daar op inschrijven en rondreizen maar.

Enige is de afmeting van 12m. en het daardoor niet kunnen bereiken van sommige vooral idyllische plekjes.
Toedeledoki

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door Toedeledoki »

jielus schreef:
paul snip schreef: De huidige generaties dienstauto's heeft een aparte lader/booster die de AGM accu's achterin altijd laadt met minimaal 14,4 Volt. Volgens mij zelfs iets hoger nog. Dit resulteert in een veel langere levensduur van de AGM accu's voor starthulp etc achterin.
Kun je meer details geven over die booster? Misschien is dit wat voor mij?
Ik heb geen idee wat er exact inzit. Wel weet ik dat er voor de AGM accu's (3x optima Redtop) een speciale lader inzit. Die maakt altijd de juiste laadspanning. Ongeacht wat de dynamo doet. De koppeling tussen voertuig (dynamo) en deze lader/booster is een kabel van startkabel dikte. Ik schat een 50mm 2.

https://www.jasicamp.nl/votronic/votron ... e+laden___

Dit is een voorbeeld van een booster.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door myway »

309T16 schreef:
myway schreef:
309T16 schreef:Over de kabeldiameter tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Die is bij mij bewust op 16mm² gehouden. Mijn maximale laadstroom bij de 200Ah accubank komt dan niet boven de 30A uit (zonnepanelen niet aangesloten). Een parallelle 16mm² gaf zo'n 10A meer laadstroom.


Willart.


Ah, iemand die het heeft toegepast.
Kun je aangeven wat de capaciteit is van de dynamo en de lengte van de kabel, heen en terug.
Dynamo geeft 70A max.
Lengte plus: 2m40 16mm² + 2x 30cm 16mm² parallel + 40cm 25mm²
Lengte min: chassis + 2x 40cm 35mm² parallel

De stukjes kabel parallel a.g.v. het parallel zetten van 2 100Ah accu's
Verder natuurlijk aardig wat overgangen van de kabelschoenen i.v.m. de zekeringen en het Cyrix relais

Zoals ik al schreef de lange kabel bewust op 16mm² gehouden. Die lag er al in sinds 2008. Was toen niet bewust zo gekozen. Had toen slechts 1 HH-accu en was nog niet bekend met de 10~20% regel :wink:

Grt. Willart
Volgens sommige hier slaat dat helemaal nergens op om de laadstroom te beperken door lengte en dikte kabel.
paul snip schreef:
myway schreef:Te dikke kabels zijn ook niet goed, als een Semitractie accu te veel laadstroom krijg gaat hij dat ook niet leuk vinden.
Te veel is meer dan 20 % van de capaciteit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Er zijn maar 2 dingen die bepalen hoeveel laadstroom er door een accu loopt. De spanning op de polen en de inwendige weerstand van de accu. De dynamo levert altijd 14,4 volt (vaak minder). Dus hoe dik je de kabels ook neemt, op de huishoudaccu zal nooit meer dan 14,4 volt komen te staan. Een AGM accu kan zelfs met 14,7 volt geladen worden. Daarvoor zijn tegenwoordig speciale boosters te koop.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door seth_space »

Verlies door kabels bij gelijkstroom is voor sommigen blijkbaar een onbekend terrein.
Het verlies van een dynamo naar een verderop in de Camper geplaatste HH accu is aanzienlijk.
Er zijn er veel in alle soorten en maten: (hier een wat willekeurige)
http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?



Bericht door 309T16 »

@MyWay
Ja weet ik. Toch is een weerstand (een draad is een weerstand) één van de meest elementaire onderdelen binnen de elektronica/elektrotechniek om een stroom te reguleren :-B
Basiskennis en toepassing in de elektronica ten voeten uit.

Mijn oude Calira uit de jaren 80 had een vermogensweerstand van een paar tiende ohm in serie met de plus (in- en uitschakelbaar door een relais). Dit is in wezen niks anders dan die lange draad!

Ik heb altijd geleerd bij het filosoferen over techniek om de dingen in uiterste te beredeneren (net zoals bij wiskunde bij limietberekeningen)
Doe je dit bij onze camperaccu's:
Een ohmse weerstand van 0 ohm tussen een dynamo en de startaccu en de HH-accu willen we echt niet. Dan gaan de accu's wel heel snel kapot. Weten we allemaal ook wel, want we adviseren hier geen 2 verschillende HH-accu's parallel te zetten :wink: Een oneindige weerstand is uiteraard ook niet gewenst. Wordt er niet echt wat geladen immers :)

De angst, dat een accu niet volgeladen wordt door een te dunne draad (is wat anders dan te grote overgangsweerstanden!) is ook niet terecht. Naarmate een accu voller raakt wordt vanzelf de stroom lager. Met als gevolg dat de spanningsval over de "dunne"draad afneemt en dus de spanning op de te laden accu stijgt.

Ga maar eens een ontladen accu laden door een dynamo en daarbij de laadstroom en accuspanning real-time monitoren. Stroom neemt continu af en de spanning neemt continue toe, totdat de 14.4 bereikt is. Een laadkromme die niet ideaal is en totaal niet te vergelijken is met die van een intelligente meertraps lader. Alleen is het wel zo sinds het gebruik van de klassieke dynamo met gelijkrichter en spanningsregelaar.

Willart
Plaats reactie