Voor mij hetzelfde,,als hier,maar dan in een bejaarde fabriekscamper,al die snufjes,die er in Campers nadien geplaatst zijn,is Enkel voor de Fabrikant gedaan,zodat het bouwen sneller gaat,maar zeker geen noodzaak,,wel meer kans op storingen,dus duurder,in onderhoud:thumbup:toch is mijn Camper in alles op de nieuwste stand,maar dan in zake Dingen die ik van Belang vind,en niet de Fabrikant,die denkt ieder jaar weer Met iets anders te moeten komen,watmeestal averrechts uit pakt,maar owe als er iets kapot is,en het is maar 2 jaar gebouwtAloys schreef:Dat gevoel heb ik ook wel...
Als zelfbouwer heb ik geen "EBL", geen electroblok. Gewoon een aardlekschakelaar, een dubbele
wandcontactdoos voor de lader en voor de hoofdkabel van de wandcontactdozen in de auto
(9 aansluitingen, 2 x blokje van vier en een enkele met randaarde).
De omvormer is een mooie, kleine 350W sinus-omvormer. Voor de laptop en en nog een paar
ladertjes, veel wordt ie eigenlijk niet eens gebruikt.
Gaat de lader stuk, dan werkt alles gewoon door. De lader wordt so-wie-so weinig gebruikt omdat
we 200Wp aan zonnepanelen hebben, de dynamo doet meestal de rest.
Gaat er bij mij dus iets stuk, dan is het altijd simpel. Vaak kan reparatie wel worden uitgesteld
tot we weer thuis zijn. Maar ik heb alles zélf (én degelijk) ingebouwd: er gaat eigenlijk nooit wat
stuk
In een vorige camper was dat wel anders: van onze Dethleffs ging het Calira EBL stuk. Moest
worden opgestuurd naar Duitsland, zaten we 6 of 8 weken zonder camper...
Omvormer of omvormer met lader?
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Hans
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Weet je zeker dat het een multiplus is, is volgens mij een multiMickel Moen schreef:Rare discussie wordt dit weer. Zo’n welles nietes spelletje wat weer gebaseerd is op eigen voorkeuren en ervaringen. Op zich niets mis mee, als TS meer informatie geeft. Waar wil hij het voor gebruiken, wat heeft hij nodig?
Tot mijn verrassing zie ik dat de kleinste Multiplus nu bij de Stroomwinkel €580 kost. Dat is al weer een heel verschil met enkele jaren geleden, toen het met een dik €800 begon.
Natuurlijk is een alles in 1 als je nog moet beginnen een alternatief.
Maar met een gemiddelde onderhoudslader en de kleinste omvormer van Victron ben je bij dezelfde winkel onder de €200 klaar.
Wezenlijk is dus voor TS wat heeft hij nodig en wat heeft hij er voorover. Als hij daar meer duidelijkheid over verschaft kunnen de adviezen genuanceerder.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Omvormer of omvormer met lader?
Een multi dus, die heeft geen plus.
Een multiplus kost 890€
Een paar weken geleden hadden ze er wel een verkeerde naam bij staan maar nu niet meer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een multiplus kost 890€
Een paar weken geleden hadden ze er wel een verkeerde naam bij staan maar nu niet meer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Dat zou kunnen, maar als je even verder leest dan de titel, zie je 3 keer het woord multiplus staan.
Overigens, wat is het verschil?
Overigens, wat is het verschil?
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Overigens staat in deze datasheet van Victron ook vrolijk multiplus.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf
Ik zie nu het verschil ook. Dat je hem kunt instellen op het maximale amperage van de walstroom. Maar dat is alleen nuttig bij de grotere omvormers en dus bij grote verbruikers. Op deze kleinste multi lijkt mij dat vrij zinloos.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf
Ik zie nu het verschil ook. Dat je hem kunt instellen op het maximale amperage van de walstroom. Maar dat is alleen nuttig bij de grotere omvormers en dus bij grote verbruikers. Op deze kleinste multi lijkt mij dat vrij zinloos.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: zo 24 dec 2017, 11:52
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Beste allemaal,
Ik ben enorm geholpen met jullie sugesties en ervaringen. Ik heb me ook door een specialist op gebied van omvormers gesproken en die bevestigd wat velen van jullie zeggen; aparte apparaten. Gaar er eentje stuk is er geen man overboord. Ook gaf hij aan zoals enkele van jullie al zeiden: ga een kijken naar zonnepanelen. Allen bedankt.
Maar ik zit met nog veel mee vragen. Die zal ik onder een nieuw hoofdstuk plaatsen.
Ik ben enorm geholpen met jullie sugesties en ervaringen. Ik heb me ook door een specialist op gebied van omvormers gesproken en die bevestigd wat velen van jullie zeggen; aparte apparaten. Gaar er eentje stuk is er geen man overboord. Ook gaf hij aan zoals enkele van jullie al zeiden: ga een kijken naar zonnepanelen. Allen bedankt.
Maar ik zit met nog veel mee vragen. Die zal ik onder een nieuw hoofdstuk plaatsen.
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Ah nou zie ik wat ze fout doen, ze hebben wel de naam aangepast bij de lichte uitvoering maar niet het verhaal er onder.Mickel Moen schreef:Dat zou kunnen, maar als je even verder leest dan de titel, zie je 3 keer het woord multiplus staan.
Overigens, wat is het verschil?
Vanaf de 12/800/35 is het een multiplus in een nieuwe behuizing.
Power assist zorgt ervoor dat indien de stroompaal of aggregaat onvoldoende stroom levert dit wordt aangevuld uit de accu en dat kan de lichtere uitvoering niet.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Omvormer of omvormer met lader?
@ myway
Ja, klopt. En heb je mijn laatste post hierover gezien. Feitelijk is de “plus” powerassist bij de lichtste uitvoering ook onzin.
Ja, klopt. En heb je mijn laatste post hierover gezien. Feitelijk is de “plus” powerassist bij de lichtste uitvoering ook onzin.
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Had ik gezien en daarom de tekst beter gelezen.
Dat zal aangepast worden.
Het grappige is dat andere websites het dan over gaan nemen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zal aangepast worden.
Het grappige is dat andere websites het dan over gaan nemen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Omvormer of omvormer met lader?
In feite hebben alle multiplus en combi toestellen meer functies als een aparte lader en een aparte omvormer. Zo éénvoudig is het.
Dus daar zit dan ook een deel van de meerwaarde. Dat zou een "adviseur" je zo moeten vertellen.
Het gaat dan over ingangsstroom beperken, UPS functie, toevoegen van accustroom aan de stroom die van de wal komt, een relais aansturen voor alarmen en nog een aantal van die snufjes.
De allerkleinste Victron Multiplus is volgens de datasheets de 500VA , die kan inderdaad niet “plussen” maar dat is een klein toestel zodat er daar geen bezwaar zal zijn.
Of de prijs interessanter is zal per geval en per merk moeten bekeken worden.
Als TS kan je de vraag best duidelijk stellen. Ofwel wat is de goedkoopste oplossing ? of wat is de beste oplossing met de meeste mogelijkheden ?
In alle gevallen heeft een camper baat bij een elektrisch systeem in Balans
Dus daar zit dan ook een deel van de meerwaarde. Dat zou een "adviseur" je zo moeten vertellen.
Het gaat dan over ingangsstroom beperken, UPS functie, toevoegen van accustroom aan de stroom die van de wal komt, een relais aansturen voor alarmen en nog een aantal van die snufjes.
De allerkleinste Victron Multiplus is volgens de datasheets de 500VA , die kan inderdaad niet “plussen” maar dat is een klein toestel zodat er daar geen bezwaar zal zijn.
Of de prijs interessanter is zal per geval en per merk moeten bekeken worden.
Als TS kan je de vraag best duidelijk stellen. Ofwel wat is de goedkoopste oplossing ? of wat is de beste oplossing met de meeste mogelijkheden ?
In alle gevallen heeft een camper baat bij een elektrisch systeem in Balans
kampo schreef: ...een paar voorbeelden proberen te geven van goede systemen, die modern zijn en in balans zoals het hoort.
Een kleine marge is er natuurlijk wel. Maar een 3000VA inverter op een 200Ah accu gaat nooit goed.
In een rangschikking van klein naar groot, voor normale doorsnee kampeerwagens op 12V
extra klein:
accu 90Ah +lader 10A +inverter 180VA +solar 120Wp
klein:
accu 140Ah +lader 15A +inverter 350VA +solar 140-160Wp
Medium:
accu 160 tot 200Ah +lader 20A +Inverter 800VA +solar 200Wp
Groot
accu 220-250Ah +lader 30A +Inverter 1200VA +solar 300Wp
Extra groot
accu 300 - 400Ah +lader 40A +Inverter 1600VA +solar 400-500Wp
XXL ?
Daar staat geen grens op want velen hebben nog een heeeeel pak grotere electrische systemen.
Zelfs met inductiekookplaten. Dan veelal op een groter basisvoertuig als de Fiat Ducato...
Groeten Kampo
Re: Omvormer of omvormer met lader?
De aller kleinste multiplus is niet de 500va zoals je zelf aangeeft kan hij niet plussen.
Maar............. hij gaat er wel komen
Nog ff wachten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar............. hij gaat er wel komen
Nog ff wachten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Omvormer of omvormer met lader?
Als het enkel over de prijsvergelijking van die kleinere gecombineerde toestellen gaat.
Dan hierbij een voorbeeld van vergelijk: (Prijslijst excl BTW Victron energy Q4-2017)
Misschien hebben de heren (en dames) zelfbouwers er wat aan.
Multi 12V/500VA/20A-16A: 480 €
Inverter 500VA + acculader 20A: (180 €+168€) = 348 €
Multiplus 12V/800VA/35A-16A: 596 €
Inverter 800VA + acculader 30A: (311 €+200€) = 511 €
Multiplus 12V/1200VA/50A-16A: 830 €
Inverter 1200VA + acculader 50A: (455 €+510€) = 965 €
Dan hierbij een voorbeeld van vergelijk: (Prijslijst excl BTW Victron energy Q4-2017)
Misschien hebben de heren (en dames) zelfbouwers er wat aan.
Multi 12V/500VA/20A-16A: 480 €
Inverter 500VA + acculader 20A: (180 €+168€) = 348 €
Multiplus 12V/800VA/35A-16A: 596 €
Inverter 800VA + acculader 30A: (311 €+200€) = 511 €
Multiplus 12V/1200VA/50A-16A: 830 €
Inverter 1200VA + acculader 50A: (455 €+510€) = 965 €
Groeten Kampo
Re: Omvormer of omvormer met lader?
myway schreef:De aller kleinste multiplus is niet de 500va zoals je zelf aangeeft kan hij niet plussen.
Maar............. hij gaat er wel komen
Nog ff wachten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl