Kleine Volt/Amperemetertjes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kleine Volt/Amperemetertjes



Bericht door 309T16 »

Twee meters omdat ik twee accubanken onafhankelijk van elkaar gebruik. De meter kan stroom meten in beide richtingen met 1 cijfer achter de komma (100mA).
M.b.v. dezelfde 75mV/100A shunt en voor de 50A meter een 75mV/50A shunt.

In feite is elke stroommeter een spanningsmeter. In dit geval zijn het dus metertjes die 75mV nodig hebben voor volle uitslag en dan dus 50 of 100A laten zien op het display

Leuke is dat als ik de Vetus 300A accuschakelaar instel, dat beide accubanken parallel komen, je dus ook de effening kan meten tussen de 2 banken, die in de praktijk erg meevalt.

Uit China via E-bay en Paypal en spotgoedkoop. Is ook voldoende nauwkeurig!

Vergeleken met de Fluke, geijkte paneelmeter van 30A en mijn Voltcraft amperetang.

Inmiddels 8 duizend km mee gereden.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kleine Volt/Amperemetertjes



Bericht door 309T16 »

jansloos schreef:Deze Volt/Wattmetertjes; "werken van geen kanten" is niet helemaal waar.
Ze werken van een kant!
Shunts parallel (Small).jpg
Afhankelijk van hoe je ze aansluit, of hoe de stroom door de shunt loopt, geeft hij de stroomsterkte weer.
Stroom de andere kant op (zonder omdraaien van de draden) met de verwachte - min voor de aanwijzing geeft hij niet aan.
Lastig als je ze ingebouwd hebt. Je hebt er dan eigenlijk 2 nodig, en hoewel ik gek ben op metertjes, vind ik dat dan weer overdreven.

Dan is er nog iets opmerkelijks; de grote meter is instelbaar op 50-of 100 Amp. De bijbehorende shunt is besteld op 50A.
Stel ik de meter in op 100A, geeft hij de juiste waarde met, (zoals hier) een shunt van 100A.

Die 100A shunt hoort bij het kleine metertje. En zoals je ziet zijn ze parallel aangesloten op de shunt van 100A en geven ze beiden goed aan, hoewel er variatie zit in de stroomsterkte achter de komma :-B

Gebruikgemaakt is: van een LIDL lader op een 7Ah (beveiligings) accu, met twee China displays.

Jammer dat ze niet twee kanten op werken. Het zijn leuke metertjes, vooral de grotere, met twee cijfers achter de komma.
Bovenste meter met blauwe en rode weergave gebruik ik in de 30V/5A uitvoering voor het kleine zonnepaneel op de camper. Ik heb de meter geplaatst tussen het zonnepaneel en de regelaar. Wordt dus gevoed door het zonnepaneel zelf. Gaat dus vanzelf uit 's avonds :)

De grotere meter op de foto heb ik gekocht om het zonnepaneel in mijn tuin te monitoren. Wel een uitvoering met ingebouwde shunt. Die zit er een factor 2 naast qua stroomwaarde. Vergelijkbaar symptoom als de jouwe lijkt het wel

Willart
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Kleine Volt/Amperemetertjes



Bericht door jansloos »

Bij de kleine meter zitten binnenin op de print twee kleine instelpotmeters. Een voor I set en een voor V set. Kon echter geen verandering constateren?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kleine Volt/Amperemetertjes



Bericht door 309T16 »

Ik heb er niet aan gedraaid. Ding is best wel goed geijkt.

Heb me wel voorgenomen in het aankomend voorjaar alles nog eens te controleren.
Dan zitten de meters in het jouw bekende paneel er ruim een jaar in.
Mijn J5 trilt degelijk :wink:
Plaats reactie