Stroomvoorziening camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Metor, dank je voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 't Busje »

Een normale startaccu + eenvoudig scheidingsrelais kosten minder dan een yellow top en leveren in mijn ogen een grotere bedrijfszekerheid. Daarom vind ik drie yellow tops pound foolish. Ik verwacht dat een bus van 2009 nog gewoon een D+ heeft, dus de installatie kan ook niet al te moeilijk zijn.

Een relais van 150 A (niet AH, dat is een supermarkt) kost ook niet veel: https://www.conrad.nl/nl/auto-relais-12 ... &WT.srch=1
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

ja , dan wel natuurlijk, als iets minder dan optimaal niet genoeg is.

allereerst ik heb geen hefdak (een alkoof, is al erg genoeg volgens sommigen :D ), dus een vraag , wanneer is het nodig dat dat hefdak omhoog gaat, enkel s,avonds als je gaat slapen?, denk ik, dan doen de panelen toch niets in het schemer of donker,

overdag zit je buiten in het zonnetje, dan is het volgens mij het niet nodig het hefdak omhoog, en dan liggen de panelen gewoon plat, bijna max opbrengst.

maar nogmaals ik heb GEEN ENKELE ervaring met een hefdak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 't Busje »

Je gaat je camper met schuin opgezet hefdak met zonnepanelen toch niet steeds naar de zon draaien. Ook heb je lang niet altijd de mogelijkheid om je hefdak naar het zuiden te richten.

Maar ja, dit is allemaal wijsheid van de bezitter van zo'n idiote alkoof zonder zonnepanelen. Die zonnepanelen hebben we in 15 jaar camperen nog niet gemist en toch doen en laten we wat we willen, ook wat betreft vrij staan (het record tot dusverre is een week met ontlading van onze 92 Ah AGM HH-accu tot circa 40%).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Grappig dat van de zonnepanelen op een hefdak.

Tja Jos, duidelijk dat je geen ervaring hebt met een hefdak.

Bij ons gaat het hefdak als eerste omhoog en als laatste weer naar beneden. Waarom? Omdat het kan en de ruimte beleving daarmee een stuk groter is. Daarbij heb je bij warm weer mooie ventilatie in de bus en het scheelt tig keer je kop stoten. Naar beneden blijft het alleen als de weersomstandigheden dermate zijn, dat het prettiger is, dat het dak naar beneden is.

Dan wat de stand ten opzichte van de zon betreft. Tja als je het hebben van panelen als een energiecentrale bekijkt, waarmee je een hoog rendement moet behalen....... :lol3:

Zo’n paneel heeft maar 1 doel, op enig moment het verbruik van de nacht weer goed maken. M.a.w. het maakt geen ruk uit of de accu’s om 12 uur weer vol zijn of om 16.00 uur.

Maakt de stand dan niets uit? Natuurlijk. Maar nu is het aardige dat de zon ook draait. Staat je dak naar het zuiden gericht, dan is er een moment op de dag, waarop de schuine stand juist optimaal is t.o.v. De zon. Dus er wordt sneller geladen, dan als ze plat zouden liggen.
Staat je dak naar het noorden, dan is de stand het minst gunstig. Dan zou je kunnen hebben, dat het onvoldoende is, maar ja dat heb je ook als je een groot gedeelte van de dag in de schaduw staat.

Allemaal zaken om je niet zo druk over te maken. Gewoon de accumonitor in de gaten houden.
Primair stellen wij de bus het gunstigst t.o.v. de wind, uitzicht e.d. Dat paneel red zich wel.

Is het natuurlijk wel zaak, dat je je niet afhankelijk maakt van het paneel. Een beetje buffer voor een minimaal aantal dagen is wel zo prettig. Het weer kan ook dusdanig snert zijn, dat de opbrengst nihil is of je nu een plat dak of een hefdak hebt. :cheers:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Arie55 schreef:
Het is een misvatting dat deze accu volraakt via de alternator. Voor bulklading is dit prima, maar voor het laatste beetje van zeg 90-92% tot echt vol heb je toch echt iets anders nodig.

Arie
Mag ik hier opmerken, dat ik dit nogal ongenuanceerd vindt. Een en ander is sterk afhankelijk van de reistijd, zoals bij iedere accu. Het klopt, dat de Optima in de absorptiefase langzamer laadt. Daarentegen neemt hij in de bulkfase juist weer zeer makkelijk stroom op. Dat je met de dynamo de accu niet vol kunt krijgen is onzin.

Ontlaad je veel en rijd je steeds maar kleine stukjes, ja dan gaat het op, maar dat is bij iedere accu zo.

Zo is het ook nonsens, dat de Optima perse een laadstroom van 14,7A moet hebben. Natuurlijk het is een AGM en wel een bijzondere en hij kan tegen hoge laadstromen, en met een hoge laadstroom is hij eerder vol. Maar noodzakelijk, nee.

Wel ben ik het met je eens, dat een zonnepaneel altijd goed is. Hoe voller de accu hoe beter. Met een paneel heb je gewoon meer laadtijd.

Voor TS. Waar een Optima zeer slecht tegen kan is voor langere tijd ontladen zijn. Dan kan hij binnen een paar dagen al stuk zijn. Dus na ontladen zo spoedig mogelijk weer laden. Ook dan is een paneeltje toch wel fijn.

Zelf houd ik aan max 75% ontladen en incidenteel eens naar 50%. Maar nu met het paneel kom ik eigenlijk niet meer onder de 80%. (Update: Let op. Dat staat hier fout. Zie de volgende opmerkingen.)

Groeten van een Optima ervaringsdeskundige wiens Optima’s nu het negende jaar ingaan.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 01 jan 2018, 18:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door EasyBee »

Ik neem aan dat je bedoelt:
Zelf houd ik aan max 25% ontladen en incidenteel eens naar 50%. Maar nu met het paneel kom ik eigenlijk niet meer onder de 80% geladen oftewel 20% ontladen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 01 jan 2018, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Ja klopt helemaal. :thumbup:

Max 25% ontladen en incidenteel. 50%. Meestal kom ik niet over de 20% ontladen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

internationale aanduiding:

DoD= depth of discharge= diepte van de ontlading in %, DoD 20% is dus voor 20%ontladen

SoC= state of charge=staat van de lading in %, SoC 80% is dus voor 80% geladen.

http://www.batteryfaq.org

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:
Precies Jos. Ik haalde ze door elkaar. Gevalletje 1 januari. :cheers:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 't Busje »

Of een seniorenmoment, al dan niet vroeg :idea:
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

ws oorzaak, 31 december 2017, wat later in de avond :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door kampo »

@ TS
Je idee moet je niet doorvoeren uit besparingsoverweging maar wel omdat het eigenlijk een mooi concept is.
Eenvoudiger of goedkoper als het klassieke systeem met een scheidingsrelais zal het niet worden.

Doe het zo dat je nooit zonder start stroom komt te zitten.
Dat kan door alle HH-verbruikers na een Battery Protect (onderspannings) module te zetten. Dat werkt beperkt.
Maar zelf zou ik daar bovenop het programmeerbare stuurrelais dat gratis in een batterij Monitor zit (BMV700) gebruiken voor het aansturen van een BP van 65A.
Dan stel je de BMV relais in op openen bij 50% SOC. En terug sluiten bij 55% SOC.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
1 x starthulp vragen onderweg kost je een fortuin en veel tijd, zal je wel te weten komen.

De ideale combinatie accu bestaat niet. Starten+half tractie in 1 zijn altijd van die compromissen. De AGM Optima’s zijn “top” maar wel erg klein voor hun prijs.
Je kan ze best gebruiken in een bereik tussen 100 en 75% SOC dan gaan ze langer mee.
Net zoals alle andere accu’s dus daar is er geen verschil.
Denk eraan dat Optima’s ook een iets hogere laadstroom vragen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Kampo.

Dat laatste bestrijd ik nogmaals. Het is een voordeel, omdat de accu dan sneller vol is, maar geen voorwaarde.

Omdat het kan en niet omdat het moet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie