Stroomvoorziening camper
Re: Stroomvoorziening camper
Een normale startaccu + eenvoudig scheidingsrelais kosten minder dan een yellow top en leveren in mijn ogen een grotere bedrijfszekerheid. Daarom vind ik drie yellow tops pound foolish. Ik verwacht dat een bus van 2009 nog gewoon een D+ heeft, dus de installatie kan ook niet al te moeilijk zijn.
Een relais van 150 A (niet AH, dat is een supermarkt) kost ook niet veel: https://www.conrad.nl/nl/auto-relais-12 ... &WT.srch=1
Een relais van 150 A (niet AH, dat is een supermarkt) kost ook niet veel: https://www.conrad.nl/nl/auto-relais-12 ... &WT.srch=1
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Stroomvoorziening camper
ja , dan wel natuurlijk, als iets minder dan optimaal niet genoeg is.
allereerst ik heb geen hefdak (een alkoof, is al erg genoeg volgens sommigen ), dus een vraag , wanneer is het nodig dat dat hefdak omhoog gaat, enkel s,avonds als je gaat slapen?, denk ik, dan doen de panelen toch niets in het schemer of donker,
overdag zit je buiten in het zonnetje, dan is het volgens mij het niet nodig het hefdak omhoog, en dan liggen de panelen gewoon plat, bijna max opbrengst.
maar nogmaals ik heb GEEN ENKELE ervaring met een hefdak.
jos
allereerst ik heb geen hefdak (een alkoof, is al erg genoeg volgens sommigen ), dus een vraag , wanneer is het nodig dat dat hefdak omhoog gaat, enkel s,avonds als je gaat slapen?, denk ik, dan doen de panelen toch niets in het schemer of donker,
overdag zit je buiten in het zonnetje, dan is het volgens mij het niet nodig het hefdak omhoog, en dan liggen de panelen gewoon plat, bijna max opbrengst.
maar nogmaals ik heb GEEN ENKELE ervaring met een hefdak.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Stroomvoorziening camper
Je gaat je camper met schuin opgezet hefdak met zonnepanelen toch niet steeds naar de zon draaien. Ook heb je lang niet altijd de mogelijkheid om je hefdak naar het zuiden te richten.
Maar ja, dit is allemaal wijsheid van de bezitter van zo'n idiote alkoof zonder zonnepanelen. Die zonnepanelen hebben we in 15 jaar camperen nog niet gemist en toch doen en laten we wat we willen, ook wat betreft vrij staan (het record tot dusverre is een week met ontlading van onze 92 Ah AGM HH-accu tot circa 40%).
Maar ja, dit is allemaal wijsheid van de bezitter van zo'n idiote alkoof zonder zonnepanelen. Die zonnepanelen hebben we in 15 jaar camperen nog niet gemist en toch doen en laten we wat we willen, ook wat betreft vrij staan (het record tot dusverre is een week met ontlading van onze 92 Ah AGM HH-accu tot circa 40%).
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stroomvoorziening camper
Grappig dat van de zonnepanelen op een hefdak.
Tja Jos, duidelijk dat je geen ervaring hebt met een hefdak.
Bij ons gaat het hefdak als eerste omhoog en als laatste weer naar beneden. Waarom? Omdat het kan en de ruimte beleving daarmee een stuk groter is. Daarbij heb je bij warm weer mooie ventilatie in de bus en het scheelt tig keer je kop stoten. Naar beneden blijft het alleen als de weersomstandigheden dermate zijn, dat het prettiger is, dat het dak naar beneden is.
Dan wat de stand ten opzichte van de zon betreft. Tja als je het hebben van panelen als een energiecentrale bekijkt, waarmee je een hoog rendement moet behalen.......
Zo’n paneel heeft maar 1 doel, op enig moment het verbruik van de nacht weer goed maken. M.a.w. het maakt geen ruk uit of de accu’s om 12 uur weer vol zijn of om 16.00 uur.
Maakt de stand dan niets uit? Natuurlijk. Maar nu is het aardige dat de zon ook draait. Staat je dak naar het zuiden gericht, dan is er een moment op de dag, waarop de schuine stand juist optimaal is t.o.v. De zon. Dus er wordt sneller geladen, dan als ze plat zouden liggen.
Staat je dak naar het noorden, dan is de stand het minst gunstig. Dan zou je kunnen hebben, dat het onvoldoende is, maar ja dat heb je ook als je een groot gedeelte van de dag in de schaduw staat.
Allemaal zaken om je niet zo druk over te maken. Gewoon de accumonitor in de gaten houden.
Primair stellen wij de bus het gunstigst t.o.v. de wind, uitzicht e.d. Dat paneel red zich wel.
Is het natuurlijk wel zaak, dat je je niet afhankelijk maakt van het paneel. Een beetje buffer voor een minimaal aantal dagen is wel zo prettig. Het weer kan ook dusdanig snert zijn, dat de opbrengst nihil is of je nu een plat dak of een hefdak hebt.
Tja Jos, duidelijk dat je geen ervaring hebt met een hefdak.
Bij ons gaat het hefdak als eerste omhoog en als laatste weer naar beneden. Waarom? Omdat het kan en de ruimte beleving daarmee een stuk groter is. Daarbij heb je bij warm weer mooie ventilatie in de bus en het scheelt tig keer je kop stoten. Naar beneden blijft het alleen als de weersomstandigheden dermate zijn, dat het prettiger is, dat het dak naar beneden is.
Dan wat de stand ten opzichte van de zon betreft. Tja als je het hebben van panelen als een energiecentrale bekijkt, waarmee je een hoog rendement moet behalen.......
Zo’n paneel heeft maar 1 doel, op enig moment het verbruik van de nacht weer goed maken. M.a.w. het maakt geen ruk uit of de accu’s om 12 uur weer vol zijn of om 16.00 uur.
Maakt de stand dan niets uit? Natuurlijk. Maar nu is het aardige dat de zon ook draait. Staat je dak naar het zuiden gericht, dan is er een moment op de dag, waarop de schuine stand juist optimaal is t.o.v. De zon. Dus er wordt sneller geladen, dan als ze plat zouden liggen.
Staat je dak naar het noorden, dan is de stand het minst gunstig. Dan zou je kunnen hebben, dat het onvoldoende is, maar ja dat heb je ook als je een groot gedeelte van de dag in de schaduw staat.
Allemaal zaken om je niet zo druk over te maken. Gewoon de accumonitor in de gaten houden.
Primair stellen wij de bus het gunstigst t.o.v. de wind, uitzicht e.d. Dat paneel red zich wel.
Is het natuurlijk wel zaak, dat je je niet afhankelijk maakt van het paneel. Een beetje buffer voor een minimaal aantal dagen is wel zo prettig. Het weer kan ook dusdanig snert zijn, dat de opbrengst nihil is of je nu een plat dak of een hefdak hebt.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stroomvoorziening camper
Mag ik hier opmerken, dat ik dit nogal ongenuanceerd vindt. Een en ander is sterk afhankelijk van de reistijd, zoals bij iedere accu. Het klopt, dat de Optima in de absorptiefase langzamer laadt. Daarentegen neemt hij in de bulkfase juist weer zeer makkelijk stroom op. Dat je met de dynamo de accu niet vol kunt krijgen is onzin.Arie55 schreef:
Het is een misvatting dat deze accu volraakt via de alternator. Voor bulklading is dit prima, maar voor het laatste beetje van zeg 90-92% tot echt vol heb je toch echt iets anders nodig.
Arie
Ontlaad je veel en rijd je steeds maar kleine stukjes, ja dan gaat het op, maar dat is bij iedere accu zo.
Zo is het ook nonsens, dat de Optima perse een laadstroom van 14,7A moet hebben. Natuurlijk het is een AGM en wel een bijzondere en hij kan tegen hoge laadstromen, en met een hoge laadstroom is hij eerder vol. Maar noodzakelijk, nee.
Wel ben ik het met je eens, dat een zonnepaneel altijd goed is. Hoe voller de accu hoe beter. Met een paneel heb je gewoon meer laadtijd.
Voor TS. Waar een Optima zeer slecht tegen kan is voor langere tijd ontladen zijn. Dan kan hij binnen een paar dagen al stuk zijn. Dus na ontladen zo spoedig mogelijk weer laden. Ook dan is een paneeltje toch wel fijn.
Zelf houd ik aan max 75% ontladen en incidenteel eens naar 50%. Maar nu met het paneel kom ik eigenlijk niet meer onder de 80%. (Update: Let op. Dat staat hier fout. Zie de volgende opmerkingen.)
Groeten van een Optima ervaringsdeskundige wiens Optima’s nu het negende jaar ingaan.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 01 jan 2018, 18:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Stroomvoorziening camper
Ik neem aan dat je bedoelt:
Zelf houd ik aan max 25% ontladen en incidenteel eens naar 50%. Maar nu met het paneel kom ik eigenlijk niet meer onder de 80% geladen oftewel 20% ontladen.
Zelf houd ik aan max 25% ontladen en incidenteel eens naar 50%. Maar nu met het paneel kom ik eigenlijk niet meer onder de 80% geladen oftewel 20% ontladen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 01 jan 2018, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stroomvoorziening camper
Ja klopt helemaal.
Max 25% ontladen en incidenteel. 50%. Meestal kom ik niet over de 20% ontladen.
Max 25% ontladen en incidenteel. 50%. Meestal kom ik niet over de 20% ontladen.
Re: Stroomvoorziening camper
internationale aanduiding:
DoD= depth of discharge= diepte van de ontlading in %, DoD 20% is dus voor 20%ontladen
SoC= state of charge=staat van de lading in %, SoC 80% is dus voor 80% geladen.
http://www.batteryfaq.org
jos
DoD= depth of discharge= diepte van de ontlading in %, DoD 20% is dus voor 20%ontladen
SoC= state of charge=staat van de lading in %, SoC 80% is dus voor 80% geladen.
http://www.batteryfaq.org
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stroomvoorziening camper
Of een seniorenmoment, al dan niet vroeg
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Stroomvoorziening camper
ws oorzaak, 31 december 2017, wat later in de avond
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Stroomvoorziening camper
@ TS
Je idee moet je niet doorvoeren uit besparingsoverweging maar wel omdat het eigenlijk een mooi concept is.
Eenvoudiger of goedkoper als het klassieke systeem met een scheidingsrelais zal het niet worden.
Doe het zo dat je nooit zonder start stroom komt te zitten.
Dat kan door alle HH-verbruikers na een Battery Protect (onderspannings) module te zetten. Dat werkt beperkt.
Maar zelf zou ik daar bovenop het programmeerbare stuurrelais dat gratis in een batterij Monitor zit (BMV700) gebruiken voor het aansturen van een BP van 65A.
Dan stel je de BMV relais in op openen bij 50% SOC. En terug sluiten bij 55% SOC.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
1 x starthulp vragen onderweg kost je een fortuin en veel tijd, zal je wel te weten komen.
De ideale combinatie accu bestaat niet. Starten+half tractie in 1 zijn altijd van die compromissen. De AGM Optima’s zijn “top” maar wel erg klein voor hun prijs.
Je kan ze best gebruiken in een bereik tussen 100 en 75% SOC dan gaan ze langer mee.
Net zoals alle andere accu’s dus daar is er geen verschil.
Denk eraan dat Optima’s ook een iets hogere laadstroom vragen.
Je idee moet je niet doorvoeren uit besparingsoverweging maar wel omdat het eigenlijk een mooi concept is.
Eenvoudiger of goedkoper als het klassieke systeem met een scheidingsrelais zal het niet worden.
Doe het zo dat je nooit zonder start stroom komt te zitten.
Dat kan door alle HH-verbruikers na een Battery Protect (onderspannings) module te zetten. Dat werkt beperkt.
Maar zelf zou ik daar bovenop het programmeerbare stuurrelais dat gratis in een batterij Monitor zit (BMV700) gebruiken voor het aansturen van een BP van 65A.
Dan stel je de BMV relais in op openen bij 50% SOC. En terug sluiten bij 55% SOC.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
1 x starthulp vragen onderweg kost je een fortuin en veel tijd, zal je wel te weten komen.
De ideale combinatie accu bestaat niet. Starten+half tractie in 1 zijn altijd van die compromissen. De AGM Optima’s zijn “top” maar wel erg klein voor hun prijs.
Je kan ze best gebruiken in een bereik tussen 100 en 75% SOC dan gaan ze langer mee.
Net zoals alle andere accu’s dus daar is er geen verschil.
Denk eraan dat Optima’s ook een iets hogere laadstroom vragen.
Groeten Kampo
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stroomvoorziening camper
Kampo.
Dat laatste bestrijd ik nogmaals. Het is een voordeel, omdat de accu dan sneller vol is, maar geen voorwaarde.
Omdat het kan en niet omdat het moet.
Dat laatste bestrijd ik nogmaals. Het is een voordeel, omdat de accu dan sneller vol is, maar geen voorwaarde.
Omdat het kan en niet omdat het moet.