Stroomvoorziening camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Graag jullie mening over het volgende.
Ik heb een camperbus gebouwd op basis van een Ford Transit bj 2009.
Omdat we graag de vrijheid hebben om te kiezen waar we gaan staan wil ik een stroomvoorziening creëren met voldoende capaciteit.
Eerst heb ik zitten denken aan een systeem met twee Hh accu's met een zonnepaneel.
Aangezien ik echter m'n startaccu moet vervangen, hij heeft de geest gegeven, ben ik gaan nadenken over een systeem bestaande uit twee hh accu's en een startaccu, waarbij alle drie de accu's van het zelfde merk en type zijn. Mijn keus is daarbij gevallen op de Optima accu van 75 AH . Duur, maar wel erg goed. En aangezien ik geen zonnepaneel hoef te plaatsen, bespaar ik op die investering. Het laden gebeurt dan tijdens het rijden via de dynamo (160 AH ) of via een lader als ik aan de paal sta.
Doordat ik drie dezelfde accu's gebruik, die ik paralel aansluit, hoef ik geen ingewikkelde systemen te bedenken omdat ik geen verschil heb tussen de H accu's en de start accu.
Als ik een spanningsbewaker aansluit kan ik alle accu's ook als Hh accu gebruiken.
Goed idee?
Graag jullie mening
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Audiofiel »

Ik vind het geen goed idee. Startaccu kan het beste altijd los van de huishoudaccu. Wat heb je aan je vrijheid als je niet meer kunt wegrijden?

Daarnaast vraag ik mij af waarom je geen zonnepaneel meer nodig hebt, terwijl je zo graag vrij wilt zijn. Dan heb je toch juist behoefte aan een onafhankelijke energiebron? Een zonnepaneel is de makkelijkste manier voor een stuk zelfvoorzienendheid. En ook betaalbaar.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Toon »

Koop dan wel een set goeie startkabels er bij
gegarandeerd dat je dan een keer met te weinig start spanning staat
start accu altijd gescheiden houden van de huishoud accu's
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door de hoekies »

In onze vorige camper hadden wij 2 HH gel-accu`s en een zonnepaneel , wat mij betreft ideaal want je bent onafhankelijk je hoeft geen stroom in te pluggen onderweg .
Tijdens het rijden laden de accu`s voldoende op om vrij te staan , bij onze camper hadden wij de binnenverlichting en koelkast in gebruik.
Zoals Audiofiel schreef moet je de startaccu niet gebruiken voor HH want inderdaad als je ergens afgelegen staat en je wilt na een week verder is het prettig als dat starten toch werkt .
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Gedeeltelijk vind ik het een goed idee.

Echter ik zou toch echt tussen de startaccu en de hh-accu’s een intelligent scheidingsrelais als een Cyrix zetten. Ik zou niet het risico willen lopen, dat de accu’s te veel ontladen zijn.

Ten tweede zou ik voor een goede accumonitor gaan zoals de BMV van Victron. Daarmee kun je veel meer dan zo’n accu bewaker. Met een monitor leer je jouw systeem en je verbruik goed kennen en kun je zelf ingrijpen.

Het voordeel van drie dezelfde Optima’s is dan alleen nog, dat je met dezelfde laadmarges te maken hebt en je de acculader dus op AGM kunt zetten, waarmee er met een iets hogere spanning geladen wordt.

Ik heb zelf twee Optima’s als hh-accu. Toen ik echter voor een nieuwe startaccu moest heb ik niet gekozen voor een Optima, maar weer voor een Varta startaccu.

Voor de Optima’s is het niet noodzakelijk, dat ze op de hogere spanning opgeladen worden. De dynamo haalt die hogere spanning niet en mijn Victron solarlader ook niet. Doordat ik het relais manueel schakelbaar gemaakt heb, stel ik de Ctek acculader wel eens op AGM en laad dan alleen de Optima’s. Meer vanuit gevoel, zo van, ga ik jullie eens lekker verwennen, dan vanuit rationele overwegingen, dat het echt wat uitmaakt.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 02 jan 2018, 7:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Atoz »

Zoek de fout....
1. Omdat we graag de vrijheid hebben om te kiezen waar we gaan staan wil ik een stroomvoorziening creëren met voldoende capaciteit.
2. Mijn keus is daarbij gevallen op de Optima accu van 75 AH . Duur, maar wel erg goed
3. En aangezien ik geen zonnepaneel hoef te plaatsen, bespaar ik op die investering.
4. via een lader als ik aan de paal sta.

Maar ik zal je helpen. Aan de paal gaan staan kost je geld, een zonnepaneel van 100wp met een goeie regelaar kost je 200 euro. Daar sta je hoelang voor aan de paal?

Mijn AGM batterij van 220ah koste me 325€

De zon is gratis, een paal kost me redelijk snel 19€ per 24 uur.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Neem je die paal dan zelf mee?

Ik sta vrijwel nooit aan een paal met een teller. En dan nog kom ik nooit aan €19

Meestal ligt het dagtarief voor elektriciteit zo bij de €3

En aan de paal gaan wij alleen als het koud is en willen verwarmen, maar ik heb dus wel een zonnepaneeltje.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 01 jan 2018, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door VanDeStouwe »

Scheiding tussen SA en HH is altijd beter omdat er verschillende functies van de accu's gevraagd worden.
Een SA moet in korte tijd een hoge stroom kunnen leveren en een HH accu kleinere stromen maar gedurende een langere tijd.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Dat klopt, maar de Optima’s zowel de Bluetop en de Yellowtop kunnen ook als startaccu gebruikt worden. dus in die zin, kan het prima wat TS wil, maar dan wel met de restricties die ik hierboven al gegeven heb.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Atoz »

Nee ik neem die paal zelf niet mee, ik sta zelfs op een camping (14 dagen op vijf jaar) niet aan die paal, maar de ts spreekt zichzelf volgens mij tegen.
Verhoudingsgewijs zijn er nog altijd meer camperplekken zonder dan met elektriciteit.
En ik behoor met mijn 400wp tot de groep met veel zonnepanelen, ik laad tijdens het rijden zelfs niet via de dynamo op, enkel zonne-energie. Huishoud en startaccu volledig gescheiden.
En ja zonnepanelen Kosten wel wat geld, vooral als je ze als daglichtpaneel koopt, zijn ze nog duurder.
let op de prijs is voor 2x 100 wp

En op voertuigen zoals Mickel Moen er een heeft gebouwd kan je dat niet leggen, dan moet je op zijn manier gaan bouwen, waar trouwens niets mis mee is.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mickel Moen »

Guido,

Je snijdt hier een belangrijk item aan wat nog niet genoemd is.

Gewenst campergedrag.

Wie nooit aan de paal gaat, moet een andere installatie inrichten dan iemand die het liefst op campings staat en altijd aan de paal gaat.

En dan is het nog belangrijk, wat voor verbruikers je hebt.

Koel je met een compressorkoeler dus op elektrisch, dan zul je daar je installatie op moeten afstemmen in relatie met gewenst campergedrag.

Koel je op gas en heb je verder geen grote verbruikers en ga je bijna altijd aan de paal, dan kun je volstaan met een goedkope en simpele installatie met 1 service accu.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door henk en lila »

Vergeet "daglicht" bla bla.
Minder dan 1 euro per WP is een prima prijsje.

Wij hebben 2 x 130 wp aan een HH accu semi-tractie van 180 Ah via een Cyrix. Niks moeilijks aan.
We hadden nog op de acculader van 80 euro kunnen besparen want die heeft misschien 5 dagen gewerkt in twee jaar, net als de 220V buiten aansluiting. (maar per dag kost die ook niet zoveel dus :wink: )
EN taxeer eerst je verbruik! Wij draaien een koellade (compressor), standkachel, beetje led-verlichting en elektronica opladen enzo.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 't Busje »

Koel je op gas en heb je geen grote verbruikers dan kun je ook zonder zonnepanelen met een 92 Ah huishoudaccu gemakkelijk enige tijd vrij staan.

Wij hebben ons 12,5 jaar helemaal zonder huishoudaccu gered en stonden dan ook wel eens 2 of 3 dagen vrij. 's Zomers zijn de avonden lang en heb je weinig verlichting nodig. De enige keer dat we met een lege accu gestaan hebben, was thuis voor de deur omdat de achterklep niet goed dicht was en er een controlelampje op het dashboard twee weken is blijven branden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Atoz »

Wij willen absoluut vrij staan.... Maar je hebt geen idee waarvoor wij allemaal elektriciteit gebruiken.
Wel geen 220 v apparaten. Koelkast verwarming led computers zenders etc...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie