Stroomvoorziening camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Even een kleine samenvatting van wat ik uit jullie reacties opmaak:
- drie accu's paralel is mogelijk maar risico van te ver leeg trekken is een reeel risico. Om dit risico te beperken worden verschillende oplossingen aangedragen;
- paralel plaatsen: dan letten op gelijke kabellengtes;
- volledig opladen vergt meer dan alleen laden via de dynamo, daarvoor is t zonnepaneel een goede aanvulling, maar ook het laden via de paal
- qua kosten ontlopen de verschillende systemen die hier de revue gepasseerd zijn elkaar niet veel;
Ik merk een sterke voorkeur voor scheiding tussen de start accu en de Hh accu

Mocht ik nog iets belangrijks missen hoor ik dat graag.
Ik ga er over nadenken en als ik er uit ben horen jullie van mij.
Tot zover bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door travelscout »

Als je drie 100% dezelfde accu´s parallel schakelt en er tussen accu 1 en de gecombineerde 2/3 een scheidingrelais plaatst, is accu 1 na de eerste keer ontladen (starten motor) al niet meer 100% gelijk aan 2/3.

Welk argument is er dan nog over, om drie dezelfde relatief dure accu´s nemen?



Maar wel ben ik van mening dat er veel te moeilijk gedaan wordt over het gebruiken van nood-huishoudstroom uit de startaccu.
Zolang je de veilige startaccuspanning maar bewaakt met een UVP (under voltage protection).
Waarom ook niet? Bij moderne auto´s (euro6) zijn startaccu´s nooit meer dan 80% geladen (vaak zelfs minder).
Bovendien starten digitaal geregelde diesels normaal gesproken direct.

In de praktijk is het bij ons zelf één keer voorgekomen (veel vaker hebben we zelf ook andere camperaars op weg geholpen).
Maar zelfs dan kon onze vrijwel lege AGM (90Ah) nog helpen bij het doen aanslaan van de motor.
En ja.... ik weet het: niet best voor alle accu´s.

Wel is het van belang dat die uvp, grote stromen kan schakelen.
Zelf overweeg ik om dit te automatiseren door gebruik te maken van het schakelvermogen, in het scheidingsrelais.
Dit door het uvp schakelcontact voor de startaccu op te nemen, in een circuit naar de startassist van een scheidingsrelais.
Nadeel is natuurlijk het eigen gebruik van het scheidingsrelais.
Paul.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Ik heb t onderwerp even laten rusten. Maar ben er nu weer mee bezig. Ik probeer meer te weten te komen over de mogelijkheden voor het inrichten van de stroomvoorziening in de camper. Dan komen er gaandeweg vragen bij mij op die ik hier wil stellen om van jullie kennis gebruik te maken.
Een vraag die bij mij opkomt: de dynamo van m’n camper heeft een max capaciteit van 160 AH.
Is er een maximum voor de capaciteit van de Hh accu die je daarmee kunt laden? En dan bedoel ik eigenlijk of je bij overschrijding van een bepaalde capaciteit problemen kunt verwachten. En hoe bepaal je dan de veilige maximale capaciteit van je accu, zijn daar bepaalde formules voor?
Hoop dat jullie de moeite willen nemen om over een gemotiveerd antwoord na te denken.
Waarvoor al vast dank.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door travelscout »

Ok, een beetje theorie uit de losse pols dan maar...

Iedere lege accu heeft een lage inwendige weerstand en daarmee kan die veel stroom aan (tot het in de specs vermelde maximum!).
Deze weerstand neemt toe naarmate hij voller raakt en daarmee daalt de laadstroom.
Als een accu bijna vol is, dient de laadspanning/-stroom gereduceerd te worden (zie de laadkarakteristiek in de specs van jouw accu).
Als je die niet tijdig reduceert raakt de accu aan de kook (wil overlopen, krijgt overdruk etc.,)
Daardoor gaan ze allemaal beslist kapot. Wel kan de ene soort hier beter tegen dan de andere.
De verschillende soorten accu´s, gedragen zich per soort maar ook per merk, type en leeftijd, weer anders.

Dus een lege accu kan veel laadstroom aan (maar let op het maximum genoemd in de accu specs!).
Een lege accu raakt ook wel vol met een kleine laadstroom, sommige accu´s worden daar echter weer minder oud door.
Accu´s die ontwikkelt zijn om remenergie te hergebruiken (zoals AGM´s), kunnen soms meer laadstroom in één uur laden, dan de totale capacteit van die accu groot is. Maar die zijn nooit zonder meer, geschikt voor een combinatie met zonnepanelen (GEL is daar vaak weer handiger).
E.e.a. ligt m.i. ook aan de wijze waarop je in je camper verblijft (stationair/mobiel).

En als je dynamo met 160A. kan laden, doet die dat ook wel na een uur (de: "Ah" of "Amperage pro hour").
Maar als er andere gebruikers zijn die ook stroom willen (startaccu, verlichting etc.), zal die beschikbare laadstroom over alle gebruikers verdeelt worden.

Staar je niet blind op de capaciteit van een accu alleen.
De capaciteit van een startaccu komt nu eenmaal op een andere manier tot je beschikking, als die van een huishoudaccu.
In het algemeen geldt dat je maar de helft van een accucapaciteit, ook daadwerkelijk kunt gebruiken.
Bedenk ook dat het niet altijd handig is om maar een accu te kiezen met een zo groot mogelijke capaciteit.
Die capaciteit moet je ook weer meezeulen en weer op kunnen laden (denk aan investering, verliezen, onderhoud en kosten laadapparatuur).
Die capaciteit wordt verder alleen begrensd door de beschikbare ruimte en je portemonnee.
Kies daartoe de voor jou ideale oplossing, gebaseerd op het gebruik dat je per 24 uur verwacht en de oplaadmogelijkheden die je wilt.

Persoonlijk vind ik ook dat laadapparatuur, niet duurder moet zijn dan een accu zelf.
Aandacht besteden aan spanningsverliezen, zoals door de bekabeling, schakelaars, zekeringhouders etc. is bijna altijd renderend.

Helaas dus, de ideale huishoudaccu bestaat echt niet.
Verder is er nog veel meer theorie op het www te vinden.
Paul.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Dank je Paul.
De interne weerstand van een accu kan heel erg laag zijn. Ik heb waardes gezien van bijvoorbeeld 5 mili OHM.
Is mijn volgende redenering juist:
De spanningsregelaar van de camper probeert te zorgen dat de spanning afgegeven door de dynamo constant blijft. Als de dynamo wordt ingeschakeld om een bijna lege accu te laden met een lage interne weerstand, dan zorgt de spanningsregelaar ervoor dat de stroom die van de dynamo komt beperkt wordt door de weerstand te verhogen, waardoor een acceptabele stroomsterkte wordt bereikt.

Als dit verhaal klopt en dat is dus mijn eerste Vraag hier, hoe weet je tot welke ( lage) weerstand de spanningsregelaar in staat is een acceptabele ( niet te hoge) stroomsterkte tot stand te brengen.
Of denk ik helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door travelscout »

Een interne weerstand van een accu kun je niet meten, wel berekenen.
Heeft verder weinig toegevoegde waarde.

Als de uitgangsspanning op de dynamo te hoog oploopt, schakelt de spanningsregelaar het stator veld in de dynamo uit. Indien te laag weer aan. Dit allemaal onafhankelijk van de laadstroom. Vaak onmeetbaar snel achter elkaar. Daardoor blijft als alles in orde is, de meetbare laadspanning constant (14,4V) *).

De grootte van de laadstroom wordt verder niet beinvloed.
Behalve dus door de gezamenlijke (inwendige) weerstand van de gebruikers.
Denk hier ook aan overgangsweerstanden (die dus tot spanningsverliezen leiden).
Maar ook door de maximale stroom, die je dynamo kan leveren.

Er kan door een dynamo alleen geladen worden op basis van die constante spanning (cv).
Verschillende laadfasen (zoals bij externe laadaparatuur), zijn hier dus onmogelijk.
Tenzij je een laadregelaar tussen de dynamo en (huishoud-)accu(´s) zet.
Voor een (ouderwetse) startaccu verder weinig interessant, die kunnen door hun constructie daar vrij goed tegen.
Jammer genoeg zijn die weer wel geschikt voor hoge maar niet voor langdurende kleine ontlaadstromen (zie begin van dit topic).

Voor moderne startaccu´s in combinatie met auto´s die hun remenergie gebruiken om stroom op te wekken is dit heel erg anders.
Ik ga er vanut dat dit bij jou niet van toepassing is.

Zie verder ook hier:
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm


*)
- deze spanning kun je verhogen (zoek hier op het forum)
- indien een accu kapot aan het gaan is (de interne weerstand neemt verder af), zal de laadspanning te hoog worden.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

een dynamo die Ah,s laad bestaat niet(Ah is alleen in combinatie met een tijd, de h [afkorting van hour) wijst daarop, een dynamo levert amperes bij een constant voltage(+-14,2volt)
als de dynamo(alternator) te zwaar word belast komt hij niet aan dat voltage, en komt dan niet meer aan zijn max vermogen.(een alternator kun je niet overbelasten).

de regelaar houd enkel de max laadspanning op een bepaald max constant niveau door heel snel periodiek de spanning naar de rotor(anker) in de dynamo in/uit te schakelen.

het door de accu opgenomen amperage (stroom) word bepaald door de accu(inwendige weerstand), daar doet een dynamo regelaar niets mee, die regelt enkel het voltage.

wat ook van invloed is op het amperage wat de accu op neemt is het spanningverlies door de div verbindingen en kabel, dat spanning verlies geeft een kleiner verschil tussen laadspanning op de accu polen en de inwendige spanning van de accu, dus ook een lager opgenomen amperage

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 03 feb 2018, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door JoopBrekken »

Travelscout:
Je schrijft: - indien een accu kapot aan het gaan is (de interne weerstand neemt verder af), zal de laadspanning te hoog worden.[/quote)
.
Dit is niet helemaal juist. De inwendige weerstand van een verouderde accu neemt TOE!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

o.a. door de steeds verder voortschrijdende sulfatering op de platen.(door ouderdom en te lang zonder voldoende lading).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door travelscout »

excuus, inderdaad andersom dus!

Gewone accu´s overlijden soms ineens.
Meestal dan door drap onder in, die sluiting tussen de platen maakt.
Iets dat bij gel en agm´s bijna niet kan.
Paul.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door 7rider »

Mijn voorzichtige conclusie op basis van jullie reacties: of ik nu een accu van 160 AH of van pak hem beet 260 AH plaats, voor de dynamo is dat geen probleem. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Kroppie »

ja, ik heb 14 jaar in mijn peugeot j5 met een 70 ampere dynamo, 2x 230Ah accu,s gehad en ook opgeladen, dynamo gaf geen krimp en accu,s hebben het 14 jaar gedaan, nu vanwege gewijzigde stroombehoefte 1x 230Ah accu, en ook die word door de dynamo prima opgeladen


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door gsm »

Ik zou eerst berekenen hoeveel je gaat gebruiken en dan pas de benodigde accu bepalen.
Maak dan een schema hoe je het wil maken
Dan de start accu laten voor wat die is en je HHaccu, die je dus berekend aan de hand van het verbruik, na de scheidingsrelais plaatsen.
Neem je één HHaccu dan is er geen aansluit probleem, neem je 2 gelijke HHaccu´s dan moet je die 2 parallel koppelen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door kampo »

hmm er zijn natuurlijk wel grenzen...

Het voordeel van de oude (bv 70A) dynamo's was dat die groot en lomp zijn voor heel weinig vermogen.
Dat heeft dan als nadeel dat ze met een grote accupack heel lang aan volle power mogen werken
maar ook als voordeel dat de warmte relatief goed afgevoerd werd.
Bekend is dat oudere dynamo's een beperkte kwaliteit/levensduur hebben/hadden en dan om een revisie vragen.
Een probleem heb je meestal niet als je er een accupack van 300 à 400 Ah aanhangt.
Dat is wel heel veel voor zo een klein dynamo'tje van 70A natuurlijk. Echt veel laden ga je niet.
Als je zo gaat rijden en alles negatief samenkomt krijgt de dynamo levensduur altijd een knauw. Hoeveel ?
Ik denk daarbij aan een volledig lege HH accupack, buitentemperatuur van 40°C en een ritje van 1000km.

Nieuwe Ducato's/Sprinters/Transit hebben standaard al een 150A dynamo.
Velen nemen bovenop nog de optie versterkte dynamo.
Dat gaat dan afhankelijk van de optie en het merk van 180 tot 250A
Wereld van verschil !
Ze gaan kwalitatief beter en gaan beduidend langer mee als de vorige generaties en zijn niet groter als de oudjes.
MAAR die dynamo's, het staat ergens in de kleine lettertjes geschreven, mogen en kunnen maar gedurende een minuut of 10 het maximale vermogen leveren.
Soms staat er een CAL smeltzekering in de lijn.
Geen probleem met gewone accupacks. Behalve dat in de opbouwrichtlijnen ergens staat wat de maximale toegelaten Ah voor uitbreidingen zijn.
Ik denk iets rond de 200Ah. Meer niet. Opzoeken per geval.
Dat heeft dan ook met de te beperkte originele kabelsecties te maken.
De problemen krijg je hier vooral met LiFePO4 accu's. Boven de 200Ah.
Die vreten urenlang de volle dynamostroom tot dat die oververhit en er iets smelt.

Zonder schema's en wat voorkennis, neemt de studie, van het accusysteem op moderne €6 voertuigen met start/stop systeem, wel wat meer tijd.
En ja die moderne voertuigen rijden hier gewoon rond...Binnenkort zijn ze, op een paar campers na, allemaal zo. :-B

Hier een start/stop €6 MB Sprinter
Foto 1: 250A dynamo onder de kap.
Foto 2: standaard hoofdzekeringkast in 2 niveau's !
Foto 3:
links onder in de chauffeursstoel zit een extra 10Ah accu'tje voor de comfortfuncties.
links boven zie je een 50A buck-boost laderen rechts boven de Victron shunt voor een BMV712


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie