Opladen tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

ik heb een j5 uit 1990 met een dynamo van 70 ampere, en een kabel van 2 meter lang van 25mm2 tussen startaccu en 460Ah hh accu,s, als deze voor 25 % ontladen zijn en ik ga rijden , dan loopt er een laadstroom van meer dan 60 ampere, dus bijna alles van de dynamo gaat dan naar de accu,s.


meet eens bij draaiende motor direkt op de startaccupolen de spanning en direkt op de hh accupolen , daar mag bijna geen verschil in zitten.
stel startaccu 14 volt en een verlies van 0,2 volt blijft over 13,8 volt, daar krijg je geen accu mee vol.

misschien ergens een grote overgangsweerstand?, en de draadlengte speelt een heel grote rol

met een simpele (schottky)diode is de spanning van de dynamo op tekrikken met 0,4-0,6 volt

en die 10ampere per mm2, belastbaarheid zegt niets over het spannings verlies in de draad, dat is wat de draad kan hebben voor ie te warm word, en de gegevens van draka gelden voor wisselstroom.

en om 330 Ah goed te laden en 15 ampere voor de koelkast , is 6mm2 gewoon VEEEEEEL te dun.
geeft teveel spannings verlies(en dat spanningsverlies dat is vaak de grootste oorzaak), en hoe lager de laadspanning(volts), hoe lager de laadstroom(amperes).

aan u de keus.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 26 dec 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door travelscout »

Een absorptie koelkast niet op gas tijdens het rijden?
Zolang de gastoevoer op de tank maar wordt uitgeschakeld bij een aanrijding.
Zelf doe ik dat middels een 12V magneetventiel op de tank en aangestuurd middels de D+ van de dynamo.
Maar dat kan ook mechanisch, al is dat minder bedrijfszeker.

Een niet volle AGM houdt vooral van een flinke laadstromen, zoals opgewekt middels remenergie door de dynamo (euro5/6).
Vandaar dat iedere AGM zonder meer geladen mag worden met stromen tot 0,2 x de accucapaciteit. Vaak zelfs meer.
Dus met een totalecapaciteit van 330Ah: 0,2*330=66A.
Dan is die huidige 5A wel heel erg weinig => geen goed recept om AGM's een lang leven te bieden.

Wat is de maximale stroom die je huidige dynamo kan leveren?
De dynamo levert maximaal 14,4V en ieder verlies is daarom eigenlijk te veel (maximaal te bereiken bulklaadspanning is 14,7V). Dat betekent ook dat zelfs 25mm2 tussen dynamo en accu's (+ en -!) eigenlijk al te weinig is.
Let ook op de maximale stroom die je scheidingsrelais mag scheiden.

Zolang een losse 230V lader ook voorziet in grote laadstromen, is dat beter.
Met alle laadoplossingen: Als de maximale bulklaadspanning van 14,7V bereikt wordt, oppassen voor overladen.
Want daar houden ze echt niet van: mijnsinziens is er momenteel vooral een risico i.c.m. bestaande zonnepaneelregelaars.

En als laatste: Lees vooral de specificaties van de accu's!
Paul.
c.dekker
Berichten: 405
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door c.dekker »

Jos , eerst meten bij de B + van de dynamo is dit niet beter en naar de accu's .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

is nog beter ja , bij het begin beginnen met meten en onder belasting , dan kom je een overgangs weerstand wel tegen .
ook kun je het spannings verlies in een draad meten door op de einden van de draad met de voltmeter te meten , b.v. dus een meetstift op de B+ en de andere op de plus van de accu, en zo steeds verder , meerdere mogelijkheden dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Frank1954 »

Hi Ron

20A met draaiende motor is ook niet niks he....
We spreken niet over een hogere voltage wel over de laadstroom die een alternator "kan" leveren
Naarmate de batterijen geladen worden stijgt idd de "voltage" of batterijspanning ;;-)
330Ah is héél wat aan woonaccu capaciteit
Een alternator met een laadstroom van 20A heeft ook de tijd nodig om je "arsenaal" geladen te krijgen
VB: bij 50% ontlading (wat de min.grens is voor elke batterij) hebben we 165Ah te laden met 20A.....
Tijdens het rijden lees ik in onze camper op het Efoy display 13,7V met 2 x 105AH LZ
Ook dan werkt de koelkast op 12V....
En dan zijn er altijd "verbruikers" zoals licht en verwarming nodig tijdens de ritten
Je vraag ging eigenlijk over dat je 3 AGM accu's niet "juist" geladen worden tot 14,7v
Geen enkele alternator laad tot 14,7V voor zover ik weet
Dit kan je enkel bereiken met een Ctek
Dus ook niet met je huidige de boordlader
En wat zit er in je camper als boord lader of EBL ? Schaudt of een ander merk ?
De huidige boord-lader uitschakelen en de Ctek in de plaats aansluiten
Als je dan aan de stroomzuil staat zullen de AGM wél correct geladen worden
Die "tip" kreeg ik ooit eens via tel. van Wim van Opzeeland die ook Schaudt EBL blokken hersteld
Start of AGM batterijen nooit onder 12,3V laten komen is belangrijker dan, de laadstroom van 20A die de alternator geven kan.
Door vaak onder de "grens" van 50% ontlading te gaan gaat elke accu onomkeerbare schade oplopen en sulfateren
En dit verkort de levensduur en....is "enkel" goed voor deze die batterijen verkopen

Mijn advies : de laadstroom van de alternator laten controleren bij een erkend bedrijf in auto elektriciteit
Er zijn inderdaad alternatoren met een hogere "laadstroom" voor je Fiat. (prijskaartje incl. plaatsen ? )
Vooraf je goed laten adviseren voor je geld gaat uitgeven... :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door myway »

Misschien handig om eens foto’s te plaatsen ik heb zo’n vermoeden dat daar het een en ander niet goed zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

ik kon het niet laten om even ergens naar te kijke.

ik heb nu even een accukabel naar de hh accu getrokken vanaf startaccu, stationair 8A met klein beetje gas bijna 20A.
ook viel me op dat er een draad was die vrij snel warm werd dit is een massadraad, die loopt ook richting de ebl, morge ga ik even kijken waar deze precies heen gaat, ook gaat die van blauw vanaf massapunt (bij hoofdschakelaar) naar bruin toe met een knijpklemmetje :bang:

dit ga ik morgen maar eens even nakijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

dan zit er dus ergens een grote overgangsweerstand door een te dunne draad of door een of meerdere slechte contacten, en kan OOK in massa draden zitten, en ook IN de ebl.
goed kijken en niet alleen kijken maar ook de verbindingen los halen en bekijken/schoonmaken, en VOOR hermontage licht met vaseline invetten, zal een stuk schelen.
succes morgen, en we horen graag

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

ik ga de hele draad vervangen, hoop dat het fatsoenlijk gaat om door het brandschot te komen, want wil gelijk wel wat dikker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

goed begin, maar vergeet de andere dingen niet, verbindingen, op zekeringhouders, ook op de ebl en massa, in de loop der jaren komt daar een hoop oxidatie te zitten.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

inmiddels heb ik 2x10mm2 kabels getrokken van startaccu naar hh accu, even zonder relais enzo ertussen, en toen draaide die gelijk een veel hogere laadstroom, met beetje gas 60A deze liep dan ook gauw terug omdat de accu redelijk vol was.
dit is dit een goed resultaat, hier wil ik overigens nog wel een x een laadregelaar tussen zetten die het voltage op kan krikken naar de gewenste hoogte, tevens vind ik 60A wel een beetje overdreven en zal ik deze met een laadregelaar naar beneden brengen.

nu eerst een zekering en een scheidingsrelais ertussen, dan wintersport doen, daarna ga ik weer verder kijken wat ik doe.

in ieder geval bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , zet wel even zekeringen in die draden voorzover nog niet gedaan, 1 bij de startaccu en 1 bij de hhacccu

met wat voor regelaar ga je die 60amp terug brengen?, hoeft helemaal niet dat is per accu 20 ampere, en loopt snel genoeg terug als de accu voller word, en bij die 60 amp zit ook de 15amp voor koelkast?

en de spanning(volts) ook gemeten?

fijne vakantie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Arie55 »

Ik denk dat het wel meevalt. Als je op het paneel kijk wat meneer Hymer gemaakt heeft en je ziet tijdens het rijden 5A laadstroom MET aangeschakelde koelkast op 12V, dan gaat er nog steeds 5A laadstroom richting de huishoudaccu's. Dus er wordt 20A door de alternator geleverd.

1) niet doen, veel te ingewikkeld. In de ebl99 zit een accu lader. Niet zo intelligent als een Ctec.
2) niet doen
3) Die 6mm2 kabels zijn dik genoeg om deze stromen te handelen.

Als de camper al flink wat onder de wielen heeft (meer dan 200.000km), kan je eens controleren wat de status is van de koolborstels in de alternator. Hetgeen me een hint gaf, toen je over de lage spanning hebt. Vaak is het een klein los onderdeel wat aan/in de alternator is gebouwd. Is de spanning (gemeten met een multimeter) aan de startaccu ook zo laag?

@Frank1954
Ik heb van een medeforumlid hier geleerd, als de accu vol is, hoeft die niet geladen worden. Vond dat wel wat hebben. ;;-) :thumbup:
Dat het bij de nieuwe types anders moet, realiseerde ik me niet. Kreeg wel een nare smaak van in de mond dat de fabrikant wel weet wat goed voor JOU is. Is dat zo??? :sick:
Door je opmerking dat een koelkast geen 15A trekt, heb ik eens gekeken wat het wel is. In mijn geval zou dat 130W bij 12V (135W/230V) zijn. Sticker in koelkast. Weet geeneens of dat goed functioneerd, altijd op gas.

@Kroppie
hoe had je dat willen schakelen, Jos? De spanning zal er in eerste plaats wel moeten zijn. En dit wordt geregeld door de regelaar ergens onder de motorkap.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

Arie55 schreef:
@Kroppie
hoe had je dat willen schakelen, Jos? De spanning zal er in eerste plaats wel moeten zijn. En dit wordt geregeld door de regelaar ergens onder de motorkap.

Arie
dat weet ik niet , het was ook mijn VRAAG aan t.s, en voor de rest , na het verdikken van de kabel was de laadstroom veel hoger, dus probleem opgelost toch, als de dynamo nu wel levert wat ie moet, dan lag het aan de kabel en niet aan de dynamo, wel is raadzaam om bij een dergelijke km stand de staat van de borstels EN de loopringen te controleren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie