aansluiting van 2 shunts
- frequentsarah1
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
- Locatie: antwerpen
aansluiting van 2 shunts
goede morgen waarde forum genoten
Hier zijn we weer eens met een BELANGRIJKE VRAAG
ik heb intussen niet stilgezeten ,maar om een lang verhaal heel kort te houden,het originele omschakelpaneel is gevallen en werkt niet meer voor 100% en dus heb ik maar besloten om een geheel nieuw paneel te maken en nu op mijn electroschema daar staan ook 2 schunts op en daar ben ik nog ni weg mee vooral die dikke gele aansluitingen .waarheen moeten die lopen ??
tis de bedoeling dat de 2 aparte schakelaars (12V & 12V inverter) (zie bijlage) de omschakeling doen van schakeling 12V (batterijen) of (220V / 12V omvormer 1000W) en daarvoor dienen die 2 shunts
in bijlage
HET ORIGINELE SCHAKELPANEEL
HET DEFECTE PRINTPLAATJE
HET NIEUW MODEL
DE AANGEPASTE VERSIE VAN DAT MODEL
NU NOG EENS EEN SCHETS VAN ZOWEL DE VOORKANT ALS DE ACHTERKANT VAN HET SCHAKELPANEEL (opdat het voor iedereen duidelijker is)
EN ZIE HIER HET RESULTAAT ZOALS IK HET MIJ HAD GEDACHT EN UITGETEKEND ( en ik hoop dat er géén fouten in zitten ) SUGGESTIES WELKOM
Hier zijn we weer eens met een BELANGRIJKE VRAAG
ik heb intussen niet stilgezeten ,maar om een lang verhaal heel kort te houden,het originele omschakelpaneel is gevallen en werkt niet meer voor 100% en dus heb ik maar besloten om een geheel nieuw paneel te maken en nu op mijn electroschema daar staan ook 2 schunts op en daar ben ik nog ni weg mee vooral die dikke gele aansluitingen .waarheen moeten die lopen ??
tis de bedoeling dat de 2 aparte schakelaars (12V & 12V inverter) (zie bijlage) de omschakeling doen van schakeling 12V (batterijen) of (220V / 12V omvormer 1000W) en daarvoor dienen die 2 shunts
in bijlage
HET ORIGINELE SCHAKELPANEEL
HET DEFECTE PRINTPLAATJE
HET NIEUW MODEL
DE AANGEPASTE VERSIE VAN DAT MODEL
NU NOG EENS EEN SCHETS VAN ZOWEL DE VOORKANT ALS DE ACHTERKANT VAN HET SCHAKELPANEEL (opdat het voor iedereen duidelijker is)
EN ZIE HIER HET RESULTAAT ZOALS IK HET MIJ HAD GEDACHT EN UITGETEKEND ( en ik hoop dat er géén fouten in zitten ) SUGGESTIES WELKOM
Re: aansluiting van 2 shunts
ik vermoed dat je de benaming shunt verkeerd gekozen hebt, ik zie in de gauwigheid geen shunts wel zekeringen, relais, en schakelaars .
een shunt dient als meet weerstand voor een amperemeter, en die zie ik zo gauw niet.
jos
een shunt dient als meet weerstand voor een amperemeter, en die zie ik zo gauw niet.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: aansluiting van 2 shunts
ik zie het , te snel gekeken,
maar iets vind ik vreemd, normaal gesproken zit de min van de te meten accu aan 1 kant van de shunt en alle andere massa aansluitingen (ook de massa aansluiting van de accu) aan de andere kant van de shunt.
dus aan een kant van de shunt zit ENKEL de min van de accu, alle andere min aansluitingen aan de andere kant van de shunt.
jos
maar iets vind ik vreemd, normaal gesproken zit de min van de te meten accu aan 1 kant van de shunt en alle andere massa aansluitingen (ook de massa aansluiting van de accu) aan de andere kant van de shunt.
dus aan een kant van de shunt zit ENKEL de min van de accu, alle andere min aansluitingen aan de andere kant van de shunt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: aansluiting van 2 shunts
Klopt Jos, ook zou ik geen 2 shunts plaatsten, ook al begrijp ik de redenatie van TS, een shunt heeft de bedoeling de in en uitgaande Amperes te meten van en naar de accu bank. Die HH accu is altijd de basis, ook al zit ie op grid (230v) de inverter betrekt zijn stroom van die accu
Nu krijg je 2 waardes, waarvan je niet kan beoordelen of de combinatie ook correct is
Nu krijg je 2 waardes, waarvan je niet kan beoordelen of de combinatie ook correct is
Re: aansluiting van 2 shunts
Dit begrijp ik niet, een inverter is meestal van 12V naar 230V. Wat is nu de bedoeling van de 2 schakelaars?frequentsarah1 schreef: tis de bedoeling dat de 2 aparte schakelaars (12V & 12V inverter) (zie bijlage) de omschakeling doen van schakeling 12V (batterijen) of (220V / 12V omvormer 1000W) en daarvoor dienen die 2 shunts
Bij mij wordt de 12v installatie gevoed uit de accu's, en bij walstroom wordt de 12V installatie gevoed via de oplader en accu's indien nodig.
Een schakelaar is niet nodig.
Schema is bij de meters erg onduidelijk, beetje uit elkaar trekken zodat de verbindingen wat zichtbaarder worden helpt misschien?
Re: aansluiting van 2 shunts
Als ik het laatste schema goed begrijp dan hangen de dakventilator, de koelkast en het hondenlicht(?, kan de tekst niet goed ontcijferen) buiten de shunt(s) om rechtstreeks aan de massa. Is dat de bedoeling?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- frequentsarah1
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
- Locatie: antwerpen
- frequentsarah1
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
- Locatie: antwerpen
Re: aansluiting van 2 shunts
ik maak het even duidelijker
deze bovenste shunt moet de voltage & amperage meten van de beide 12V batterijen (2x 180amp) (tis een schunt voor 500amp)
deze shunt moet de voltage & amperage meten van de 220/12V TRANSFO (tis een schunt voor 500amp)
beide systemen zijn apart gekoppeld via 2 schakelaars
de 3 batterijen (90/180/180amp) samen worden gevoed onderweg door middel van een aparte schakelaar die ik aan of af kan zetten tijdens het rijden mocht de beide batterijen 11.5 of 12v hebben ipv 13.40 V
en dan heb je de 220V ingang waar de tansfo 220V/12V -- frigo & mijne vent zijn zuurstofapparaat(220v//12v)mee gestart wordt
Mijne vent zijn zuurstofapparaat (220v//12v) wordt via de beide stopcontacten gevoed waarbij één stopconact aangesloten is rechtstreeks op het buiten net van 220V ...en het andere stopcontact fungeert via de invertor 12v naar 220V en zo heeft ie altijd 220V voor zijn apparaat ,zij het via het 220V-net of via het 12V-net
deze bovenste shunt moet de voltage & amperage meten van de beide 12V batterijen (2x 180amp) (tis een schunt voor 500amp)
deze shunt moet de voltage & amperage meten van de 220/12V TRANSFO (tis een schunt voor 500amp)
beide systemen zijn apart gekoppeld via 2 schakelaars
de 3 batterijen (90/180/180amp) samen worden gevoed onderweg door middel van een aparte schakelaar die ik aan of af kan zetten tijdens het rijden mocht de beide batterijen 11.5 of 12v hebben ipv 13.40 V
en dan heb je de 220V ingang waar de tansfo 220V/12V -- frigo & mijne vent zijn zuurstofapparaat(220v//12v)mee gestart wordt
Mijne vent zijn zuurstofapparaat (220v//12v) wordt via de beide stopcontacten gevoed waarbij één stopconact aangesloten is rechtstreeks op het buiten net van 220V ...en het andere stopcontact fungeert via de invertor 12v naar 220V en zo heeft ie altijd 220V voor zijn apparaat ,zij het via het 220V-net of via het 12V-net
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: aansluiting van 2 shunts
Hi.
Is dit een idee, of heb je het al gemaakt? Bv de frontplaat?
Ik vraag dit met name om de twee Volt/Amp meters.
Ik heb er hier net zo een liggen. Van een China site GEEK. Kost niets een paar euro.
Ook om hem een plek te geven ergens op het dashboard. Maak net zo,n koepel als waar de snelheidsmeter zit, maar dan er bovenop.
Waar ik met testen achter ben, is dat je twee verschillende moet hebben.
De mijne is geschikt tot 150A. Geschikt voor de startaccu. Maar niet voor de HH accu.
Hij werkt met 1 cijfer achter de komma. Dus de minimale aanwijzing is XX,1A. 100mA dus.
Sluipontladingen lager dan deze waarde worden dus niet aangegeven. En aan 150A in HH gebruik, ja het kan, met een zware omvormer.
Er staat er nu een in bestelling die gaat tot 50A met twéé cijfers achter de komma.
Deze geeft ook het gebruik in Watt's weer.
Ik ga ff op zoek naar een foto.
Zie nu ook dat de (shunt)aansluitingen in je tekeningen verkeerd zitten.
Twee van de drie draden zijn voor de voeding, waarbij rood en geel bij elkaar kunnen.
Zwart wordt niet gebruikt.
De twee aparte aansluitingen horen op de shunt!
Heb even een proefopstelling voor je gemaakt:
Ik lees ergens dat je ook wil schakelen?
Wat ga je schakelen? Als dat de meter is, kun je volstaan met een schakelaar in de dunne draden (van drie) rood en geel.
De shunt kun je gewoon laten zitten. Het gaat alleen om de spanning vanaf de shunt. en die is erg laag. (voor 150 A, 75mA)
Ik zoek nog een foto van die andere meter.
Oei,oei,
Als ik de tekening zo bekijk veroorzaak je een giga sluiting!!
De gele + draad van de meter zit aan de andere kan op de min van de shunt. De rode draad, OOK EEN PLUS zit op de plus van de accu?
Je maakt dus via de meter sluiting. Daarbij zit aan beide kanten van de shunt, de gele plus en de zwarte min zitten beiden op de shunt en zijn dus beiden min. met zelfs nog een verschilspanning van de shunt?
Ik lees je uitleg nogmaals, en zie dat je de bovenste shunt voor beide accu,s wil gebruiken.
Waarom, je tekent er twee?
En, dat..... gaat niet lukken.
Je kunt nl maar een stroom en spanning tegelijk meten. je zult zoals getekend twee shunts moeten maken
ben ik weer. Weer de tekening bekeken. Ik lees ergens dat het gescheiden systemen zijn/ Maar de twee plussen zitten bij de accu's aan elkaar??
je hebt wel de minnen apart, maar dat zegt niet zoveel. Wel voor de meting maar niet voor de koppeling.
Is dit een idee, of heb je het al gemaakt? Bv de frontplaat?
Ik vraag dit met name om de twee Volt/Amp meters.
Ik heb er hier net zo een liggen. Van een China site GEEK. Kost niets een paar euro.
Ook om hem een plek te geven ergens op het dashboard. Maak net zo,n koepel als waar de snelheidsmeter zit, maar dan er bovenop.
Waar ik met testen achter ben, is dat je twee verschillende moet hebben.
De mijne is geschikt tot 150A. Geschikt voor de startaccu. Maar niet voor de HH accu.
Hij werkt met 1 cijfer achter de komma. Dus de minimale aanwijzing is XX,1A. 100mA dus.
Sluipontladingen lager dan deze waarde worden dus niet aangegeven. En aan 150A in HH gebruik, ja het kan, met een zware omvormer.
Er staat er nu een in bestelling die gaat tot 50A met twéé cijfers achter de komma.
Deze geeft ook het gebruik in Watt's weer.
Ik ga ff op zoek naar een foto.
Zie nu ook dat de (shunt)aansluitingen in je tekeningen verkeerd zitten.
Twee van de drie draden zijn voor de voeding, waarbij rood en geel bij elkaar kunnen.
Zwart wordt niet gebruikt.
De twee aparte aansluitingen horen op de shunt!
Heb even een proefopstelling voor je gemaakt:
Ik lees ergens dat je ook wil schakelen?
Wat ga je schakelen? Als dat de meter is, kun je volstaan met een schakelaar in de dunne draden (van drie) rood en geel.
De shunt kun je gewoon laten zitten. Het gaat alleen om de spanning vanaf de shunt. en die is erg laag. (voor 150 A, 75mA)
Ik zoek nog een foto van die andere meter.
Oei,oei,
Als ik de tekening zo bekijk veroorzaak je een giga sluiting!!
De gele + draad van de meter zit aan de andere kan op de min van de shunt. De rode draad, OOK EEN PLUS zit op de plus van de accu?
Je maakt dus via de meter sluiting. Daarbij zit aan beide kanten van de shunt, de gele plus en de zwarte min zitten beiden op de shunt en zijn dus beiden min. met zelfs nog een verschilspanning van de shunt?
Ik lees je uitleg nogmaals, en zie dat je de bovenste shunt voor beide accu,s wil gebruiken.
Waarom, je tekent er twee?
En, dat..... gaat niet lukken.
Je kunt nl maar een stroom en spanning tegelijk meten. je zult zoals getekend twee shunts moeten maken
ben ik weer. Weer de tekening bekeken. Ik lees ergens dat het gescheiden systemen zijn/ Maar de twee plussen zitten bij de accu's aan elkaar??
je hebt wel de minnen apart, maar dat zegt niet zoveel. Wel voor de meting maar niet voor de koppeling.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: aansluiting van 2 shunts
Je hebt geen afzonderlijke circuits want de accu's zijn gekoppeld via de pluspolen en de massa. Dus wat je afzonderlijk wilt meten, is me niet duidelijk. Bovendien lopen er enkele verbruikers, zoals de koelkast en de dakventilator buiten de shunts om, dus de stroom van die verbruikers neem je niet mee in de meting.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- frequentsarah1
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
- Locatie: antwerpen
Re: aansluiting van 2 shunts
ik kocht deze
DC 300V 500A + Shunt Voltage Current Meter Digital LED Voltmeter Ammeter 12V 24V
http://www.benl.ebay.be/itm/DC-300V-500 ... 2749.l2649
En ik bazeerde mij op deze tekening
mits een paar aanpassingen
DC 300V 500A + Shunt Voltage Current Meter Digital LED Voltmeter Ammeter 12V 24V
http://www.benl.ebay.be/itm/DC-300V-500 ... 2749.l2649
En ik bazeerde mij op deze tekening
mits een paar aanpassingen
Laatst gewijzigd door frequentsarah1 op zo 17 dec 2017, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: aansluiting van 2 shunts
Ik zou de tekening maken zonder al die verwarrende plaatjes. De minleidingen hoef je ook niet te tekenen, alleen een kort stukje.
De shunts staan nu ver van de accus getekend heel verwarrend.
Is er wel genoeg kennis om dit op je te nemen?
Volgens die tekening zou het dus goed gaan.
Maar hier zie je dat de aansluitingen er hetzelfde uitzien, maar dat je niet zomaar van een ander schema uit kunt gaan!
Is een dure koop. Bij GEEK kosten ze hooguit 5 euro.
Ik denk dat je 20/50/100A LCD Digital Volt Voltage Watt Current Power Meter Ammeter Voltmeter wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje! http://geek.wish.com/c/597ad97fea3b3c74a1978b10
De shunts staan nu ver van de accus getekend heel verwarrend.
Is er wel genoeg kennis om dit op je te nemen?
Volgens die tekening zou het dus goed gaan.
Maar hier zie je dat de aansluitingen er hetzelfde uitzien, maar dat je niet zomaar van een ander schema uit kunt gaan!
Is een dure koop. Bij GEEK kosten ze hooguit 5 euro.
Ik denk dat je 20/50/100A LCD Digital Volt Voltage Watt Current Power Meter Ammeter Voltmeter wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje! http://geek.wish.com/c/597ad97fea3b3c74a1978b10
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: aansluiting van 2 shunts
Daar zit hem de kneep nu juist. Alle gebruikers moeten via de shunt aangesloten worden en twee shunts parallel geven geen correcte meting, want je verlaagt (halveert) met twee (gelijke) shunts de weerstand tussen de accu en de verbruikers.frequentsarah1 schreef:mits een paar aanpassingen
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)