Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door campercamper »

Hoi
nieuw op dit forum en gelijk een mooi vraagstuk. Er is zoveel te krijgen op het gebied van omvormers, huishoudaccu's, zonnepanelen etc. dat ik na wat zoeken op dit forum mijn vraag maar gewoon hier stel. Ik wil een bus ombouwen tot een camper en wil dit gelijk zo doen dat ik zelfvoorzienend kan staan. Wat heb ik nodig om het volgende te realiseren:

- zelfvoorzienend kunnen staan, zeg een week lang zonder te rijden, is twee zonnepanelen (van welk type?) voldoende?
- met welke accu's daarbij, en acculader? het zou wel fijn zijn om te kunnen aflezen hoeveel er nog 'in de accu' zit, de zonnepanelen moeten ook de startaccu bijladen
- ik wil tijdens het rijden en stilstaan gewoon 220v stopcontacten in de bus zodat ik niet moeilijk hoef te doen met adapters / rare stekkers. Kan een omvormer altijd continue aanstaan, ook als ik wel een campingstekker gebruik?
- er moet wel een koellkast in, die zal wel op 12v draaien. Bij voorkeur een compressorkoelkast zodat ik geen roosters hoef te zagen in de bus
- ik wil een campingstekkeraansluiting monteren, die ook de startaccu en huidhoudaccu's oplaadt

De vraag: Welke spullen moet ik kopen??

Qua energiebehoefte:
- lampen, dit wordt waarschijnlijk allemaal led. Ik wil niet hoeven nadenken dat ik alle lampen uit moet doen omdat anders de accu's leeg raken.
- koelkast
- waterpomp voor de kraan
- continue muziek
- opladen telefoons, ipad etc
- tv + dvd max 3 uur per dag (dit gebruik ik nauwelijks, maar dan is dit mijn 'overloop')

alvast bedankt voor de antwoorden
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc....



Bericht door annoh »

@TS,

M.b.v. een spreadsheet kan je eerst de energie behoefte gaan bepalen. Het lijstje van apparaten heb je al, je hoeft alleen maar te bepalen hoeveel stroom ze gebruiken. Even google gebruiken en je komt daar wel achter.

Vervolgens ga je bekijken waar je je stroom vandaan haalt. Je wilt een week niet rijden, dus de accu wordt geladen door zonnepanelen. Je zal dus dan moeten bedenken waar je gaat staan. De opbrengst in regenachtig Schotland kan anders zijn dan zonnig Frankrijk. Ook voor dit item even google gebruiken of zelf een schatting maken.

De accu is de buffer. De benodigde capaciteit hangt af van de te gebruiken hoeveelheid stroom en hoe er geladen gaat worden.

Het zal je overigens tegen vallen hoe groot de accu capaciteit moet zijn en het formaat van de paneeltjes.

Succes met maken van je tabelletje!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc....



Bericht door Kroppie »

de zonnepanelen moeten de dagelijkse behoefte dekken de accucapaciteit bepaalt hoelang je zonder zon kunt.

in de zuidelijke landen op een mooi weer dag kun je rekenen op een paneel opbrengst van 4x het aantal Wp, dus een 200Wp aan zonnepanelen plat op een camperdak zal op zo,n mooie dag 800 watt aan vermogen leveren, dat is op 12 volt zo,n 65Ah, let wel dit word minder hoe noordelijker je gaat

een paneel van 100Wp meet ongeveer , 120x60cm en weegt gemiddeld 8 kg, een accu van b.v. 230Ah weegt +-62kg, en is tot ongeveer 50% te ontladen

wat je daarmee kunt?, bepalen wat je allemaal gaat gebruiken, kijken hoeveel elk ding apart gebruikt en hoelang elk ding per dag gebruikt word, als je dat weet ,dan weet je wat er aan panelen nodig is en aan accu capaciteit, als je rekent op 1 dag slecht weer in de week .

we lezen wel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc....



Bericht door Atoz »

Zelf hebben wij

Compressorkoelkast cr65 12 volt
4 x 100 wp onnespaneel met stecca pr3030 laadregelaar met display en een 230 agm accu
Sta zelfs op een camping zonder de 230 v walaansljiting te gebruiken
Omvormer max 300 w en alleen als we hem nodig hebben staat die op (*)
Tv met dvd en automatische satteliet, staat zelden op
Er is altijd wel 1 apparaat te vinden dat Via de USB lader moet geladen worden
Planar d44 dieselverwarming, verbruikt alleen stroom als hij op staat.
Wel een absolute voorstander om alle apparaten die je niet gebruikt uit te schakelen van de accu, schakelpaneel dus
Ook nog wat zendapparatuur en computers aan boord.

Gebruik je dak eerst om zonnepanelen te leggen (minder dan 100€ per 100wp) en kijk niet naar die andere campers, die meestal een 50 of 80 wp hebben liggen. Dan pas leg je tussen de panelen je dakluiken.

Nog een kleine tip, of althans zo heb ik het tijdens de voorbereiding van het bouwproces gedaan en blijf dat tot je laatste snik volhouden... Zeg tegen je vriendin/vrouw dat het bijna onmogelijk is om de koffiezetapparaat, oven, microgolf, haardroge, Senseo in de camper te gebruiken.
Het kan wel, maar je verbruikt veel stroom. (Het in dus echt WEL, maar... )

In elk geval nooit walstroom en nog nooit onder de 75% van de batterij geweest.

<Later bijgeschreven >
Onze huishoudaccu en startaccu zijn volledig gescheiden. Ook de verbruikers dus. Overweeg nu om een extra zonnepaneel te installeren om via een aparte regelaar de autoaccu bij te laden. Gewoon omdat het kan en de autobatterij ook bij wat langere stilstand (oa thuis) "vol" te hebben. Want op de autoaccu zijn er dus wel van die sluipverbruikers aangesloten, alarm, radio, klokje, het verbruikt wel niet veel, maar toch.


Hopelijk ben je er wat mee.
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door blizard »

TS, welkom. Je hebt de groep <electronica> al gevonden, er staat genoeg op.
Anders is het naslagwerk van Victron een mooi startpunt: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... Stroom.pdf
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door campercamper »

Ok bedankt voor de antwoorden. Zo'n voorbeeld werkt erg verhelderend bedankt.
Ik wist niet dat die accu's zo zwaar waren, zijn er geen alternatieven? Er zijn zoveel verschillende soorten..
Ik ga me er eens in verdiepen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door Kroppie »

lithium accu,s wegen minder dan de helft en kosten 4x zoveel.

maar het belangrijkste, wat is je te verwachten verbruik?, dat eerst bepalen en dan de rest.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door campercamper »

Verwachte verbruik, dat is ongeveer de opsomming uit mijn eerste post. Hoeveel dat in getalleyjes is, is mij niet helemaal helder
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door Kroppie »

verbruik per stuk maal de tijds duur, en dan alles optellen.
b.v. lampje van 6 watt heeft bij 12 volt een verbruik van o,5 ampere (watt gedeeld door volt is ampere), heb je 5 lampjes geeft dat een verbruik van 2,5 ampere , branden die lampjes 3 uur dan haal je 7,5Ah (3 uur a 2,5)uit de accu.
zo ga je al je apparaten langs, en weet je je totaal verbruik.
dus van elk apparaat verbruik bij 12 volt in ampere, dat maal tijd, en dat van alle apparaten opgeteld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Zonnepanelen, accu's, omvormer etc...



Bericht door campercamper »

Dank voor deze huis-tuin-keuken uitleg :-B serieus nuttig voor een leek. Ik ga er werk van maken, bedankt!
Plaats reactie