Bekabeling en plaatsing advies gevraagd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Ik heb een gebruikte Telesat 85cm automatische schotel gekocht en daar zit genoeg lengte kabel aan om binnen te komen in de bovenkastjes maar ik wil, als het kan, de control unit in het bankje hebben waar ik alles heb zitten.
De kabel vanaf de schotel moet dan ±5 meter verlengd worden en dat is volgens de handleiding https://www.campertravels.nl/wp-content ... ELESAT.pdf de grijze kabel op pagina 9.
Ik heb een 3 meter kabel voor €64 gevonden maar die is te kort en ik vind ook prijzig :P
Weet iemand of zo´n 5 meter verlengkabel te koop is en waar ?

Anders moet ik de control unit in een bovenkastje plaatsen en dan de voedingskabel verlengen.

De UTP kabel tussen het bedieningspaneel en control unit is die met een gewone UTP kabel te verlengen ?
Dit in geval die, door het verplaatsen van de control unit, te kort wordt want die erbij zit is 2 meter lang !
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door jansloos »

Als je handig bent, gaat dit wel lukken :problem:

Het probleem is de connectoren! Je kunt losse onderdelen bestellen bij Conrad. Moet je wel weten welke.
Wij deden wel eens domweg de kabel op +_ 25 cm doorknippen en de verlengkabel er tussen " lassen" solderen dus.
Stukje krimpkous om de draad, einjes in elkaar steken, solderen, en krimpkous er overheen.

Moet je voordat je gaat knippen wel uitzoeken wat voor aders er inzitten.
Dat kun je bv zien als je de aansluitkast op de schotel openmaakt.

De coax kun je eenvoudig verlengen. Daar zlijn connectoren voor. "F" connector.

B.t.w. Mogelijk kun je direct de nieuwe stukken kabel in de aansluitkast monteren, en aan de andere kant de losgekoppelde kabel?
Laatst gewijzigd door jansloos op do 07 dec 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door Kroppie »

er is ook meeraderige kabel per meter te koop, i.p.v. stekkers, buiten in de schotel aansluiten en binnen aan de bediening kost dan enkel paar meter kabel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door jansloos »

Ja, ik heb geen idee wat voor kabel/aders er inzitten. Vandaar in t algemeen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door javanes »

Je kunt op zoek gaan naar 8 aderige en 2 aderige kabel.
Vervolgens zoeken naar de juiste connectoren om aan de kabels te monteren.

Maar ik zou gewoon 2 sets verlengkabels van 3 meter aanschaffen en daar de boel mee verlengen.
Je bent dan iets van €128,- kwijt, maar dan ben je gelijk van alles af.

En pas op met het verlengen van de utp kabel. Kijk wel dat de aansluiting 1 op 1 zijn en geen cross kabel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Doorknippen en een stuk kabel er tussen maken is een oplossing maar mooier is om een standaard verlengkabel zoals die van 3 meter te kopen, dan blijft alles zoals het is zoals Javanes ook al suggereert maar €128 is veel geld voor een verlengkabel.
De kabel vanaf de schotel naar de control unit is een 10 aderige kabel waarvan 3 adres dikker zijn en dan schat ik 1½mm2 en de andere 5 aders ±0,35mm2
Zoals ik al schreef €128 is veel geld en dus wil ik even kijken wat de mogelijkheden zijn vandaar mijn gedachte om de control unit in het bovenkastje te plaatsen en dan de stroomkabel te verlengen, dat zijn maar 3 aders en volgens mij moet 2½mm2 voldoende zijn want er zit een 5A zekering in de control unit.
Vreemde is wel wat er op pagina 10 staat : minimum kabeldoorsnede moet 5mm2 zijn en bij langer dan 6 meter moet het 4mm2 zijn ?? Of lees ik het verkeerd ?

Klopt Javanes, geen cross maar een patch kabel
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door jansloos »

Het is misschien niet zo ingewikkeld als het lijkt. Er zijn meeere mogelijkheden.

De veiligste is, verlengkabels kopen. Waterdicht afsluiten van de connectoren zal met krimpkous niet zo makkelijk lukken. Hier kun je zelfvulkaniserende tape gebruiken.

De UTP kabel is ook niet zo moeilijk. Gewoon een handelskabel (patchkabel) gebruiken. Zijn er ook in afgeschermde uitvoering. Moet je even kijken of dit nodig is.

Zoals al eerder gezegd als je in de schotel kunt zien wat daar zit? ( foto?)

Je kunt ook gewoon die aderdiktes in een autoelectrazaak kopen en door een mantelbuis voeren. Stuk tuinslang, iets dunner persslang, enz.

O,ja,
En de coax, kun je gewoon ( wel goede) verlengen. Daar zijn koppelingen voor. Of een stuk direct vinuit de schotel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Het is ook niet zo ingewikkeld om het te verlengen, ik knip de kabel door, kabel er tussen, aan elkaar solderen en krimpkous er over want het is binnen in de bovenkastjes maar ik laat liever de kabels heel dus origineel.
UTP kabel haal ik en ook die komt binnen in de kast te lopen.
Coax kabel maken is geen probleem en die heb ik samen met F-koppelingen en koppelstuk nog over van de schotelaanleg op ons huis en het koppelstuk komt ook in de bovenkastjes te liggen
Ik heb geen foto van het inwendige van de schotel want ik heb hem nog niet open gemaakt maar dat zal ik eens gaan doen, kan ik zien hoe het aangesloten zit.

Vraagje, als ik die 10 aderig kabel verlengt moet ik dan een dikkere kabel nemen dan wat er aan zit ?
En als ik de stroomkabel 5 meter verlengt moet ik die dikker nemen dan wat er nu aanzit ? Er zit nu 1½mm2 aan
Helemaal met de vreemde tekst "minimum kabeldoorsnede moet 5mm2 zijn en bij langer dan 6 meter moet het 4mm2 zijn"
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door travelscout »

Voor wat betreft de verbinding tussen de motorunit (black-box) en de schotel zelf:
Als ik de kap van de teleco schotel verwijder, vind ik een printje geschikt voor 2 molex connectoren.
Zowel de stuurkabel als de coaxkabel, heb ik zelf gemaakt van begin tot eind.
Zonder extra verbindingen en met betere kabels, dan die van ome teleco zelf!
Zoveel tijd kost het in elkaar zetten ervan allemaal niet.

De motor stuurkabel middels:
- diverse molex connectorhulzen (2x 6 polig en 2x4 polig, male-female).
- diverse pennen voor in de connectors (male/female).
- x mtr. 10-aderige afgeschermde signaalkabel - ASF.
Maar ook 4 en 6 polig gaat, e.e.a afhankelijk wat de verkijgbaarheid is en handig is vanwege vooral de kabeldoorvoering in het hart van de schotel.
Deze laatste is bepalend voor de totaal diameter van de kabel.

Wel heb ik die pennetjes na het vastknijpen ook nog gesoldeerd.
Daarna klik je ze in de connector hulzen...
Maar goed, e.e.a. ligt er ook aan hoe handig je bent.

Zie hier voor (meerdere!!) molex onderdeel nummers:
http://www.molex.com/molex/products/dat ... USINGS.xml
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Ik zal het vandaag even openen om te zien hoe het bij mij zit want het blijkt iets anders te zijn als bij jou, ik heb een 8 polige stekker en een 2 polige en in de kabel zitten 3 dikkere aders en 7 dunne zoals je op de foto kan zien.
Ik vind het wel een mooie en goede oplossing, kabel in één geheel.
Heb je een link van de kabel ?
Bijlagen
IMG_2820.JPG
IMG_2820.JPG (74.49 KiB) 1181 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door travelscout »

Als ik me goed herinner zijn die dunne draden de contacten van de eindschakelaars bij de tandwieloverbrenging.
Hier gaat nauwelijks stroom door. Neem daarvoor zoiets:
https://www.rexel.nl/nln/merken/DRAKA/D ... 2700331867
Als die kabel op het dak komt te liggen, let dan even op m.b.t. de UV-eigenschappen van o.a. kabels (vanwege veroudering).

Die dikkere aders zijn voor de motoren zelf (bij mij zijn dit gewone 12V ruitenwisser-motoren van tante Bosch zelf: nominaal 5A)
Gebruik daar 220V verlengsnoer voor (voor 5 meter bij 12V is dit genoeg; 3x1 of 3x1,5mm2, let op de UV).
Die 1,5MM2 is vooral lastiger te knijpen/solderen aan die dunne pennetjes.
Het voordeel van minder spanningsverlies is hier maar betrekkelijk.
Draait je schotel hooguit iets langzamer.....

Zo krijg je dus 3 kabels (coax/verlengsnoer/stuurstroomkabel) om door te voeren door je schotel.
Let vooral op de maximale totaal diameter van die 3 kabels, om door te voeren in het hart van je schotel.
Wellicht ten overvloede: de diameter is iets anders dan de oppervlakte van de doorsnee (in: mm2).

En verder:
1) zoek gewoon de beste coax kabel op die maar je kunt vinden.
2) sluit de coax zonder verdere onderbrekingen aan.
3) neem een goede f-connector voor op de LNB, bovendien zorgvuldig afsluiten/beschermen tegen vocht indringing.
4) koop een Inverto black single - (long neck!) lnb, is een stuk beter dan die van ome Teleco zelf (10 hele euries).
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Dank voor je uitleg, als ik de kabel helemaal gaat vervangen dan wordt de lengte al gauw 7 meter en als dat dan 1mm2 moet worden ivm de pennen wordt dat dan niet te krap ?
Span je de Inverto Black lang nek voor in of achter ? Dus bij de kop of aan de achterkant ? Dit beïnvloed het signaal namelijk.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door gsm »

Wie kan mij helpen, de schotel gaat niet omhoog maar de motor loopt wel.
Als ik meehelp omhoog te gaan dan draait die goed en doet die alles maar als die inklapt dan gaat die naar beneden maar op het laatst dan valt die plat
Weet iemand wat er mis gaat ? Iets met de afstelling ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bekabeling en plaatsing advies gevraagd



Bericht door jansloos »

Is dat met de oude of nieuwe/ verlengde kabels
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie