Vervangen lichtbron van halogeen naar led

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Kroppie »

ali heeft ook led op 230 volt, en ook zonder goudrandje en geen diamantschittering in het schijnsel, ook dx.com heeft veel in dat segment.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Mickel Moen »

Mag ik hier behalve de spanning en het aantal lumen ook nog wijzen op de kleurtemperatuur en de CRI waarde.

Als je het warme licht van halogeen gewend bent en je steekt er lampjes in met een te hoge lichttemperatuur, kan je investering wel eens vies tegenvallen. Ook al zijn ze goedkoop.

Hetzelfde geldt voor de CRI = kleurherkenningswaarde. Is deze te laag dan krijg je akelige kleuren. Ik heb heel wat lampjes uit China laten komen, die hier afgekeurd werden, omdat ze geen prettig licht hadden. Uiteindelijk een Nederlandse webshop gevonden die wel goede lampjes had.

Voor meer: https://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/ ... hting.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 08 dec 2017, 6:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Hermes »

https://www.1001ledlampen.nl/242-led-vo ... percaravan

Hier heb ik ze gekocht na eerst ook leergeld betaald te hebben( Action Aldi) zijn duurder maar wel perfect.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door johan1950 »

Ik heb bijna alle lampen thuis en in de camper vervangen door LED lampen.

Thuis betreft het ongeveer 90 lampen. De helft op 220V, de rest op 12V. Vermogen van 1,5 W tot 15 W
In de camper ongeveer 12 lampen op 12 V. Vermogen van 1,5 tot 3 W

Ik dim alleen 12 V lampen omdat het verlichtingspatroon in mijn huis gebaseerd was op het dimmen van halogeen lampen. Als dimmer gebruik ik uitsluitend PWM dimmers achter de trafo. Een deel zelf gebouwd met Arduino omdat er extra inschakelfuncties in zitten, een deel kant en klaar.

In het begin LED's gekocht bij Nederlandse bedrijven, nu alleen maar in China.
De uitval van de "Nederlandse" lampen was net zo hoog als de "Chinezen", omdat 90% van de Nederlandse bedrijven zelf uit China importeren.
Voor de huidige camper heb ik alleen 12v Led's gebruikt. 20% sneuvelt door de te hoge spanning, maar het prijsverschil met Led's voor hogere spanningen is dusdanig dat dit de goedkoopste oplossing is.

Ik gebruik binnen alleen warm-wit en heb hiermee alleen maar goede ervaringen.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Bob Diesel »

Ikea leds rondje,s en strips al meer als 10 jaar de eerste in de camper
230v uitvoering ,waar als je de omvormer/stekker er af knipt gewoon 12 v op kan

G4 vervangers van A C tion, zonder probleem al meer als 3 jaar
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Mickel Moen »

Voor de duidelijkheid. Het gaat er niet om in welk land ze geproduceerd worden. Ik heb geen cijfers, maar ik neem aan, dat een zeer groot deel van de led in China gemaakt wordt.

Waar ik op wijs is, dat de ene led de andere niet is. Maakt het je niet uit en is het alleen belangrijk dat het licht geeft, dan heb je snel goedkope led gevonden.

Hecht je wel aan de kwaliteit van het licht, dan wordt het toch meer een loterij, als bijvoorbeeld de CRI van het lampje niet vermeld wordt. En dan nog, kan ook de bouwwijze van het lampje van invloed zijn op de lichtkwaliteit.

Het bedrijf waar ik ze uiteindelijk gekocht heb, Topledshop, heeft die voorselectie al gedaan. Daarnaast hebben ze een uitstekend retourbeleid. Zo zijn laatst lampjes voor in huis weer retour gegaan, omdat ze niet goed bij de betreffende armatuur pasten. Had niets met de kwaliteit lampen te maken, maar ik had achteraf gezien eerst de verkeerde keus gemaakt. Dat kan dan liggen aan, mat of helder, aantal lumen, maar ook hoe de led in de lamp gebouwd is. Het juiste licht vinden is vaak ook experimenteren. Als de lampen dan zonder problemen weer retour kunnen is dat wel zo prettig.

Mijn vrouw en ik zijn nogal kritisch op de kwaliteit van het licht. Gloeilamp en halogeen is licht wat door vrijwel iedereeen als zeer prettig ervaren wordt. Bij fluoricentie wordt dit al kritischer. Bij led speelt dit nog meer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door KTManiac »

Mickel Moen schreef:Mijn vrouw en ik zijn nogal kritisch op de kwaliteit van het licht. Gloeilamp en halogeen is licht wat door vrijwel iedereeen als zeer prettig ervaren wordt. Bij fluoricentie wordt dit al kritischer. Bij led speelt dit nog meer.
Idem hier. :thumbup:

Heb iig ondertussen geleerd LED lampen waarop de CRI waarde niet vermeld staat te laten liggen.
(er is een reden waarom ze die niet vermelden....)
We zullen wel een afwijking hebben maar een te lage CRI (lager dan 80~85) valt me onmiddelijk op. LED lamp wordt dan gearchiveerd in de grote grijze doos met 'Kliko' erop.

Maar goed, als ik vaak op beurzen de kleur van LED verlichting in fabriekscampers zie en zeker rond deze tijd de 'gezellig' wit/blauwe kerstverlichting in huizen denk ik dat de meeste mensen wat minder kritisch zijn en de sfeer van de behandelkamer van de tandarts als zeer prettig ervaren.... :wink:

Overigens zien de meesten het verschil wel als ik het ze laat zien.
Kijk eens naar deze LED lamp en naar deze gloeilamp, zelfde kleur als je er direkt naar kijkt he?
Kijk nu eens naar de kleuren van dit schilderijtje als ik 't afwisselend belicht met de LED en de gloeilamp.

Meest gehoorde reaktie: Ow, dat scheelt inderdaad behoorlijk ja....
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door myway »

Blijft een eeuwige discussie hier op het forum.
Bij de meeste mag het niks kosten, prima maar verklaar een ander niet voor gek als ze een andere kwaliteit willen.
Voor de liefhebber Google eens op nautic led


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door KTManiac »

Thanks voor de tip m.b.t. https://www.nauticled.com/nl_NL/ , lijken ook wel te weten waar ze 't over hebben evenals de webshop die Mickel Moen eerder al 's postte.
Laatst gewijzigd door KTManiac op vr 08 dec 2017, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Bob Diesel »

Het kost altijd wel iets

Maar de een vind licht goed genoeg
Een ander vind het dan niet goed

Heeft weinig met de prijs van doen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Kroppie »

ik kijk alleen naar of ze warm white zijn , en voor de rest of er licht uit komt, zie het verschil toch niet want ik heb allemaal die goedkope, en gek was ik al voordat ik ledlampen ging kopen. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13243
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door AadenAnke »

:bow: :lol3: :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door Metor »

Heb wel wisselende ervaringen met led lampen. Zo'n 8 jaar geleden heb ik de eerste 230V ledlamp bij ACT gekocht. Afschuwelijk groenachtig licht. 2 weken geleden hier de dimbare 6W 230V ledlampen gekocht, die sinds kort in hun pakket zitten. Heel goed natuurlijk licht resultaat en goed te dimmen. Ook de g4 12V steeklampjes hiervan gaan goed in mijn campergarage.
Voor binnen de camper de dure Nauticled bar 12V 5W aangeschaft om de 12V 10W TL te vervangen. Heel erg mooi licht, ziet er ook mooi uit en deze gebruiken we het meest. Ben er blij mee. Vind het niet erg om wat meer geld uit te geven voor iets goeds maar ben wel zo zuinig om alternatieven ook te onderzoeken.
Bij topledshop 4 12V ledspotjes aangeschaft voor in de dakluik verlichting van de camper. Redelijk goed licht maar eigenlijk te veel licht maar hebben deze niet vaak aan. In de spotjes g4 plaatleds van dezelfde leverancier. Gaat prima vaak gebruikt om een boek te lezen.
Bij Ali hebben we ook veel leds gekocht 12V voor in huis. Het licht van de 7W tower leds ter vervanging van de 50W halogeen bevalt slecht. Niet homogeen en te witachtig licht met kleurzweem. Daarentegen de 12V g4 7W mais (corn bulb) leds voor boven de keuken/eet tafel doen het fantastisch. Erg blij mee. En dat voor een paar euro.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Vervangen lichtbron van halogeen naar led



Bericht door johan1950 »

Ik heb inderdaad in het begin ook veel naar de CRI waarde gekeken maar had dan toch nog wel tegenvallende resultaten erbij. Tegenwoordig kijk ik alleen naar de lichtkleur. Als dit maar warm-wit is.
Dat de CRI waarde soms een verkeerde indicatie geeft is ook niet zo vreemd, want voor de bepaling van de CRI waarde worden maar acht van de vijftien referentie kleuren gebruikt en het geldt alleen bij één spanning. Voor lampen in de camper zou je een stabiele spanning van precies 12V moeten hebben. In de camper is de spanning bijna altijd hoger, dus ook een andere CRI waarde.
Als ik thuis de dimmers gebruik klopt de CRI waarde al helemaal niet meer.
Dus koop ik goedkope LED's in China en ben in 90% van de gevallen dik tevreden.
Johan en Ina Gols
Plaats reactie