Laadregelaar geeft alleen spanning aan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Laadregelaar geeft alleen spanning aan



Bericht door rinuss »

Vandaag een nieuwe accu en laadregelaar gemonteerd. De accu is een 120 Ah GreenPower en de laadregelaar een Votronic MPP 165 met LCD computer.
Na aansluiten lees ik op de computer alleen de spanning, 13,2 V af maar geen stroom. De spanning op de aansluiting van het paneel is 19,3 V
Kan het zijn dat als de accu vol is er niets wordt aangegeven op het scherm?
Het weer was grauw en niets van een zonnetje te zien.
Wie kan mij een helder antwoord geven want mijn Duits is helaas beperkt, in ieder geval zeer onvoldoende om de documentatie goed te begrijpen.

Bij voorbaat mijn dank voor de eventuele antwoorden.
Rinus
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Laadregelaar geeft allen spanning aan



Bericht door PaulBng »

Heb je de juiste volgorde van aansluiten aan de Votronic aangehouden?
Eerst de accu, daarna het paneel?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar geeft allen spanning aan



Bericht door Kroppie »

een paneel levert al bij heel weinig licht spanning(volt) maar pas bij voldoende zon amperes, dus bij het weer van nu en het feit dat de eventuele zon laag staat en het paneel vlak ligt, is de opbrengst van een paneel 0 of bijna nul.
ook zal er bij een volle acccu heel weinig stroom(amperes) lopen gewoon omdat de accu niet meer opneemt, hoeveel de zon ook schijnt.

als er links bovenin het schermpje geen zon symbool te zien is, is er niet genoeg zon, als dat symbool er is maar niet blinkt word er geladen ,en als het blinkt dan is de accu vol, met de tasters kun je kiezen wat je op het schermpje wil zien.
dat haal ik uit de gebruiksaanwijziging.

mijn huis installatie van 1200Wp gericht onder 45 graden precies zuid heeft vandaag zegge 100 Wh opgelevert, terwijl dat op een zomerse dag 7000Wh is, dit ter illustratie niet ter discussie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Laadregelaar geeft allen spanning aan



Bericht door rinuss »

Probleem is opgelost, schroef zat in de draadisolatie. Heb gelijk de aders voorzien van adereindhulsjes.
Dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar geeft allen spanning aan



Bericht door Kroppie »

mooi , en bedankt voor de terugmelding.
ik vermoed een draad van de accu aansluiting?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Laadregelaar geeft alleen spanning aan



Bericht door awaza »

@rinuss,
als je Engels beter is dan Duits, kan je ook dit bekijken: http://www.votronic.de/index.php/en/pro ... 65-duo-dig
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Laadregelaar geeft alleen spanning aan



Bericht door rinuss »

awaza schreef:@rinuss,
als je Engels beter is dan Duits, kan je ook dit bekijken: http://www.votronic.de/index.php/en/pro ... 65-duo-dig
Dank voor de info.
Plaats reactie