Accukabel: dik genoeg?
Accukabel: dik genoeg?
ff vraagje,
Is een accukabel van 35mm2 genoeg om deze van de startaccu naar huishoudaccu aan te leggen.
Dynamo is 150 A de lengte tussen de 2 accu's is 3 meter. Startaccu is 74 Ah en huishoudaccu 200 Ah.
Uiteraard komt er ook een scheidingsrelais tussen van Victron de cyrix-ct 120 de starthulp wordt niet aangesloten.
Groet, André
Is een accukabel van 35mm2 genoeg om deze van de startaccu naar huishoudaccu aan te leggen.
Dynamo is 150 A de lengte tussen de 2 accu's is 3 meter. Startaccu is 74 Ah en huishoudaccu 200 Ah.
Uiteraard komt er ook een scheidingsrelais tussen van Victron de cyrix-ct 120 de starthulp wordt niet aangesloten.
Groet, André
Re: accukabel
Dat kan prima, denk ook nog aan afzekeren bij elke accu.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Re: accukabel
Ik zet het even in de Victron Toolkit app op mijn smartfoon ...
DC12V, ik neem 120A want aan 150A van de dynamo zal je zelden geraken, kabellengte 6 m, diameter 35mm²
resultaat voltage drop 0,7 volt = 6%
Om te bevestigen wat ik al denk geef ik nog even 30A als doorgangsstroom in, wat de dynamo vaak gedurende langere tijd zal leveren
dan is het spanningsverlies 0,2 volt = 1,5%
Voor de lading met de dynamo is dat een aanvaardbaar spanningsverlies. Voor het laden met de MPPT of walstroom acculader is dit slecht. Let daar op.
Conclusie 35mm² is de juiste diameter, dunner moet je niet gaan.
De bottle neck in dit systeem blijven de kleine draadjes in het kleinste 120A Cyrix relais.
Zelf zou ik voor de nood startassist functionaliteit in dit geval een verborgen batterijschakelaar van 100A plaatsen.
Daarmee maak je in een noodgeval een overbrugging van 35mm² van de Cyrix.
Het is weinig werk om dat nu te voorzien en je kabels zijn nipt dik genoeg om over te starten.
DC12V, ik neem 120A want aan 150A van de dynamo zal je zelden geraken, kabellengte 6 m, diameter 35mm²
resultaat voltage drop 0,7 volt = 6%
Om te bevestigen wat ik al denk geef ik nog even 30A als doorgangsstroom in, wat de dynamo vaak gedurende langere tijd zal leveren
dan is het spanningsverlies 0,2 volt = 1,5%
Voor de lading met de dynamo is dat een aanvaardbaar spanningsverlies. Voor het laden met de MPPT of walstroom acculader is dit slecht. Let daar op.
Conclusie 35mm² is de juiste diameter, dunner moet je niet gaan.
De bottle neck in dit systeem blijven de kleine draadjes in het kleinste 120A Cyrix relais.
Zelf zou ik voor de nood startassist functionaliteit in dit geval een verborgen batterijschakelaar van 100A plaatsen.
Daarmee maak je in een noodgeval een overbrugging van 35mm² van de Cyrix.
Het is weinig werk om dat nu te voorzien en je kabels zijn nipt dik genoeg om over te starten.
Groeten Kampo
Re: accukabel
Bij de 120 Amp cyrix zeker geen start assist gaan gebruiken, ook al zijn de kabels 35 mm2
Er zijn overigens wel andere oplossingen dan een cyrix het lijkt wel of dat ding heilig is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er zijn overigens wel andere oplossingen dan een cyrix het lijkt wel of dat ding heilig is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: accukabel
Eens met bovenstaande conclusies: 35mm2 is genoeg maar prima, nee.
De draaddikte wordt vooral bepaald door de grootte van de maximale stroom, lengte van + en - kabels samen en gewenste maximale spanningsverlies.
De maximale stroom wordt begrensd door a);
- de zekeringswaarde (dit in relatie tot de draaddiameter),
- o.a. de maximaal beschikbare capaciteit van je dynamo, om je hh-accu te laden,
- de inwendige weerstand van een lege huishoudaccu.
- de grootte van de maximale schakelstroom van je scheidingsrelais (CT120 = 120A).
- het inzetbaar maken van je huishoudaccu als starthulp (dit wil je blijkbaar niet).
Als je huishoudaccu van 200A een gemiddelde AGM b) is, zal de maximale stroom waarmee geladen mag worden 0,2 x 200Ah= 40A zijn.
Wil je die 40A bereiken zul je;
- 1) de spanningsverliezen zoveel mogelijk moeten voorkomen, immers een standaard dynamo laadt beide accu´s slechts met maximaal 14,4V.,
- 2) een step-up/boostconverter moeten gebruiken, om de maximale bulklaadspanning te kunnen bereiken (14,7V.).
Conclusie:
- de kleinste Cyrix (80A) was al genoeg.
- goede zekeringhouder met zekering toepassen van 40A.
- alleen om spanningsverliezen zoveel mogelijk te beperken (max. 1%), kies bij 2x3mtr kabel voor 90mm2 of meer.
- zonder rekening te houden met spanningsverliezen is 35mm2 al snel genoeg (je hh-accu wrdt minder goed geladen door je dynamo).
- persoonlijk zou ik al snel voor slechts 35MM2 (immers max.40A) en een booster kiezen omdat dit; voordeliger en waarschijnlijk lichter is maar wel weer storingsgevoeliger en duurder kan zijn. Of die 35mm2 dubbel uitvoeren (totaal dus 2*6=12mtr.)
Hier kun je nog wat met getallen spelen (vermogen=stroom*spanning bvb.: 40A x 14,4V= 576W):
http://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
a) let op: ga je ook gelijkertijd bijvoorbeeld fietsaccu´s opladen/elektrisch koffiezetten dan kan die laadstroom (theoretisch) groter worden.
b) zoek eerst de maximale laadstroom op bij je eigen accu specificaties (GEl/semi-tractie-AGM)!
p.s.
Er ontstaan ook spanningsverliezen in verbindingen, zekering+houder (berucht!), cyrix.
Naarmate het spanningsverlies stijgt, daalt de beschikbare maximale laadstroom (dus zonder step-up/boostconverter).
Zorg ervoor dat de maximale laadstroom niet kan worden overschreden (middels bijvoorbeeld de juiste zekering).
De draaddikte wordt vooral bepaald door de grootte van de maximale stroom, lengte van + en - kabels samen en gewenste maximale spanningsverlies.
De maximale stroom wordt begrensd door a);
- de zekeringswaarde (dit in relatie tot de draaddiameter),
- o.a. de maximaal beschikbare capaciteit van je dynamo, om je hh-accu te laden,
- de inwendige weerstand van een lege huishoudaccu.
- de grootte van de maximale schakelstroom van je scheidingsrelais (CT120 = 120A).
- het inzetbaar maken van je huishoudaccu als starthulp (dit wil je blijkbaar niet).
Als je huishoudaccu van 200A een gemiddelde AGM b) is, zal de maximale stroom waarmee geladen mag worden 0,2 x 200Ah= 40A zijn.
Wil je die 40A bereiken zul je;
- 1) de spanningsverliezen zoveel mogelijk moeten voorkomen, immers een standaard dynamo laadt beide accu´s slechts met maximaal 14,4V.,
- 2) een step-up/boostconverter moeten gebruiken, om de maximale bulklaadspanning te kunnen bereiken (14,7V.).
Conclusie:
- de kleinste Cyrix (80A) was al genoeg.
- goede zekeringhouder met zekering toepassen van 40A.
- alleen om spanningsverliezen zoveel mogelijk te beperken (max. 1%), kies bij 2x3mtr kabel voor 90mm2 of meer.
- zonder rekening te houden met spanningsverliezen is 35mm2 al snel genoeg (je hh-accu wrdt minder goed geladen door je dynamo).
- persoonlijk zou ik al snel voor slechts 35MM2 (immers max.40A) en een booster kiezen omdat dit; voordeliger en waarschijnlijk lichter is maar wel weer storingsgevoeliger en duurder kan zijn. Of die 35mm2 dubbel uitvoeren (totaal dus 2*6=12mtr.)
Hier kun je nog wat met getallen spelen (vermogen=stroom*spanning bvb.: 40A x 14,4V= 576W):
http://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
a) let op: ga je ook gelijkertijd bijvoorbeeld fietsaccu´s opladen/elektrisch koffiezetten dan kan die laadstroom (theoretisch) groter worden.
b) zoek eerst de maximale laadstroom op bij je eigen accu specificaties (GEl/semi-tractie-AGM)!
p.s.
Er ontstaan ook spanningsverliezen in verbindingen, zekering+houder (berucht!), cyrix.
Naarmate het spanningsverlies stijgt, daalt de beschikbare maximale laadstroom (dus zonder step-up/boostconverter).
Zorg ervoor dat de maximale laadstroom niet kan worden overschreden (middels bijvoorbeeld de juiste zekering).
Paul.
Re: accukabel
naarmate de accu voller word zakt ook de laadstroom waardoor het spanning verlies over de kabels en verbindingen ook zakt waardoor de laadspanning ook steeds meer gaat kloppen.
90mm2 kabels????? heb je bijna een buigijzer om nodig om ze te leggen, 35mm2 is zat, ja in het begin bij max laadstroom wat verlies , maar zie 1e 2 regels.
jos
90mm2 kabels????? heb je bijna een buigijzer om nodig om ze te leggen, 35mm2 is zat, ja in het begin bij max laadstroom wat verlies , maar zie 1e 2 regels.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: accukabel
JA HOOR daar beginnen we weer,.........................................
Allemaal theoretisch geneuzel!
Vanzelfsprekend kun je aan de hand van deze theorie natuurlijk op veilig gaan!
Nu even de praktijk:
De meeste ONDERDEEL aansluitingen zijn OF M6 OF M8 en soms nog kleiner, AMP 9,7mm.
Die 35mm2 krijgt je NIET verbonden aan een kabel oog voor een M8.
Met een rekensommetje kun je de diktes uitrekenen voor de M6= 28mm2 en M8 mag je zelf uitrekenen.
Met vele KABEL OOG aansluitingen voor het verbinden van de onderdelen zoals dat je moet gebruiken heb ik zelfs bij de 10mm2 veel problemen ondervonden.
Laat staan dat je 35mm2 aan moet sluiten.
PRAKTIJK VERVOLG:
Ik gebruik slechts 10mm2, vanaf beide accu's zitten tussen de verbindingsdraden slechts elk een 60Ampere maxi zekering.
Dit zowel in de vorige camper een VW LT 35 maxi waar wij 11,5jaar mee hebben gestuurd zonder dat er ooit een van deze zekeringen defect is geraakt.
Ondertussen een volgende camper gebouwd op basis van een VW Crafter bj 2010 L4H2, ook weer alle verbindings kabels met slechts 10mm2 en een 40Ampere SCHEIBER scheidings relais. Wederom vanaf beide accu's met een maxi zekering elk van 60Ampere. Nu ook al weer 4 jaar sturen en heerlijk genieten zonder enige problemen.
Zoek eens op de discussies op dit forum. Er staat genoeg hierover geschreven.
Het is allemaal niet zo spannend als iedereen het doet voorkomen.
Als bij mijn (trouwens bij meerdere voertuigen, ook nog een VW T4 2001en een Fiat Ducato 1998) die 60Ampere niet defect raakt zal er echt niet meer stroom lopen.
Dat betekent eenvoudig dat je kunt volstaan met een dunnere diameter van de voedingskabels.
LET WEL: het wordt anders als je een 3500VA inverter (12Volt DC naar 230Volt AC) gaat gebruiken.
Ik zou niet weten waarvoor ik die zou moeten gebruiken in de camper trouwens!
Deze trekt op de 12Volt van de accu 3500/12Volt= 291Ampere!
Daar MOET JE ZEKER een HELE dikke kabel voor aanleggen.
Haije.
Allemaal theoretisch geneuzel!
Vanzelfsprekend kun je aan de hand van deze theorie natuurlijk op veilig gaan!
Nu even de praktijk:
De meeste ONDERDEEL aansluitingen zijn OF M6 OF M8 en soms nog kleiner, AMP 9,7mm.
Die 35mm2 krijgt je NIET verbonden aan een kabel oog voor een M8.
Met een rekensommetje kun je de diktes uitrekenen voor de M6= 28mm2 en M8 mag je zelf uitrekenen.
Met vele KABEL OOG aansluitingen voor het verbinden van de onderdelen zoals dat je moet gebruiken heb ik zelfs bij de 10mm2 veel problemen ondervonden.
Laat staan dat je 35mm2 aan moet sluiten.
PRAKTIJK VERVOLG:
Ik gebruik slechts 10mm2, vanaf beide accu's zitten tussen de verbindingsdraden slechts elk een 60Ampere maxi zekering.
Dit zowel in de vorige camper een VW LT 35 maxi waar wij 11,5jaar mee hebben gestuurd zonder dat er ooit een van deze zekeringen defect is geraakt.
Ondertussen een volgende camper gebouwd op basis van een VW Crafter bj 2010 L4H2, ook weer alle verbindings kabels met slechts 10mm2 en een 40Ampere SCHEIBER scheidings relais. Wederom vanaf beide accu's met een maxi zekering elk van 60Ampere. Nu ook al weer 4 jaar sturen en heerlijk genieten zonder enige problemen.
Zoek eens op de discussies op dit forum. Er staat genoeg hierover geschreven.
Het is allemaal niet zo spannend als iedereen het doet voorkomen.
Als bij mijn (trouwens bij meerdere voertuigen, ook nog een VW T4 2001en een Fiat Ducato 1998) die 60Ampere niet defect raakt zal er echt niet meer stroom lopen.
Dat betekent eenvoudig dat je kunt volstaan met een dunnere diameter van de voedingskabels.
LET WEL: het wordt anders als je een 3500VA inverter (12Volt DC naar 230Volt AC) gaat gebruiken.
Ik zou niet weten waarvoor ik die zou moeten gebruiken in de camper trouwens!
Deze trekt op de 12Volt van de accu 3500/12Volt= 291Ampere!
Daar MOET JE ZEKER een HELE dikke kabel voor aanleggen.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: accukabel
Ja, maar hoe wil je dit bereiken. Dan zal je de laadstroom moeten begrenzen.travelscout schreef:Als je huishoudaccu van 200A een gemiddelde AGM b) is, zal de maximale stroom waarmee geladen mag worden 0,2 x 200Ah= 40A zijn.
In praktijk zal de dynamo bij een halfvolle/halflege accu er toch veeeeel meer Ampères in gaan laden.
Hoeveel??? Zoveel als de accu toe laad tot aan de afgeregelde spanning.
Komt het niet alleen uit de dynamo dan wel nog samen met de volle startaccu.
Vergis je niet in de begin laadstroom naar je HH accu als er een zware dynamo gemonteerd is.
Even een meting gedaan met halfvolle HH accu en volle startaccu.
Met stationair draaiende motor 73 amp bij 12,61 volt. Met een heel klein beetje versneld toerental is het 110,2 Amp bij 13.78 volt.
Re: accukabel
????BOKKIE schreef:Die 35mm2 krijgt je NIET verbonden aan een kabel oog voor een M8.
Er zijn zijn gewoon standaard perskabelschoenen verkrijgbaar voor een 35mm2 met een M6 gat. Zelfs voor een 70mm2 zijn er nog schoenen met een M6 gat.
Bovenstaande lijkt mij dan ook een boute bewering.
Het gaat trouwens niet om de doorsnede van de bout maar om het contactoppervlak.
gr
René
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: accukabel
Neeeheee!!!
Laadstroom begrenzen dmv kabellengte of dikte???? Neeeehheee!
Is hier als eens meer geopperd. De accu bepaald de laadstroom!!
Of beter gezegd, de inwendige weerstand van de accu bepaald de laadstroom.
Hoe wil je de laadstroom begrenzen met een kabel? Door steeds een ander stuk er tussen te zetten? Dan weer dikker, dan weer dunner? Of soms een meter dan weer een hele haspel? Van hoe dik?
In hetzelfde topic wordt geopperd dat je de dikte moet gebruiken naar de maximale laadstroom.
Natuurlijk kun je de laadstroom terugbrengen door dikte of lengte. Je zet het teveel dan om in warmte. Wil je dat in je camper?
De dynamo ja alternator, ok. Levert gewoon een afgeregelde spanning, van rond de 14,X volt.
En hij kan leveren XXX A. Maar geheel afhankelijk van de totaalweerstand van de aangesloten apparatuur, incl de accu.
Laadstroom begrenzen dmv kabellengte of dikte???? Neeeehheee!
Is hier als eens meer geopperd. De accu bepaald de laadstroom!!
Of beter gezegd, de inwendige weerstand van de accu bepaald de laadstroom.
Hoe wil je de laadstroom begrenzen met een kabel? Door steeds een ander stuk er tussen te zetten? Dan weer dikker, dan weer dunner? Of soms een meter dan weer een hele haspel? Van hoe dik?
In hetzelfde topic wordt geopperd dat je de dikte moet gebruiken naar de maximale laadstroom.
Natuurlijk kun je de laadstroom terugbrengen door dikte of lengte. Je zet het teveel dan om in warmte. Wil je dat in je camper?
De dynamo ja alternator, ok. Levert gewoon een afgeregelde spanning, van rond de 14,X volt.
En hij kan leveren XXX A. Maar geheel afhankelijk van de totaalweerstand van de aangesloten apparatuur, incl de accu.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: accukabel
Juist, eens met jansloos.....
"Hoeveel??? Zoveel als de accu toe laad tot aan de afgeregelde spanning".
De ouderwetse dynamo kan laden met een spanning tot 14,4V (en ja die is dus af fabriek op dit maximum "afgeregeld", behalve als je hem zelf aanpast).
Bij een lege accu en de maximale stroom die de dynamo op een willekeurig moment kan leveren, is die spanning lager.
Dat kan nu eenmaal niet anders, het totaal laadvermogen bestaat nu eenmaal vooral uit de vermenigvuldiging van: stroom en spanning...
Derhalve kun je een AGM middels de juiste apparatuur het beste met een constante stroom bulkladen (constant current of cc) tot 14,7V.
Maar tot mijn verbazing gebruikt bijna iedereen liever een constante spanning (constant voltage of cv).
Accoord, is immers vast goedkoper/makkelijker maar dan weet je niet op welk moment je een andere laadfase bereikt.
"Komt het niet alleen uit de dynamo dan wel nog samen met de volle startaccu": logisch dus helemaal eens (wel balancering naar verloop van tijd).
"Vergis je niet in de begin laadstroom naar je HH accu als er een zware dynamo gemonteerd is": ook al helemaal eens. Maar voor dat laatste is het erg belangrijk dat je die maximale laadstroom begrenst (middels desnoods een dunnere verbinding).
Enfin, ik ben benieuwd welke huishoudaccu ts gebruikt en wat hij gaat doen op basis van alle info alhier.....
p.s. @peter lmc
"Met stationair draaiende motor 73 amp bij 12,61 volt"
Dat lijkt me zelfs voor een AGM wel heel erg veel of weet je zeker dat die dat kan hebben?
"Hoeveel??? Zoveel als de accu toe laad tot aan de afgeregelde spanning".
De ouderwetse dynamo kan laden met een spanning tot 14,4V (en ja die is dus af fabriek op dit maximum "afgeregeld", behalve als je hem zelf aanpast).
Bij een lege accu en de maximale stroom die de dynamo op een willekeurig moment kan leveren, is die spanning lager.
Dat kan nu eenmaal niet anders, het totaal laadvermogen bestaat nu eenmaal vooral uit de vermenigvuldiging van: stroom en spanning...
Derhalve kun je een AGM middels de juiste apparatuur het beste met een constante stroom bulkladen (constant current of cc) tot 14,7V.
Maar tot mijn verbazing gebruikt bijna iedereen liever een constante spanning (constant voltage of cv).
Accoord, is immers vast goedkoper/makkelijker maar dan weet je niet op welk moment je een andere laadfase bereikt.
"Komt het niet alleen uit de dynamo dan wel nog samen met de volle startaccu": logisch dus helemaal eens (wel balancering naar verloop van tijd).
"Vergis je niet in de begin laadstroom naar je HH accu als er een zware dynamo gemonteerd is": ook al helemaal eens. Maar voor dat laatste is het erg belangrijk dat je die maximale laadstroom begrenst (middels desnoods een dunnere verbinding).
Enfin, ik ben benieuwd welke huishoudaccu ts gebruikt en wat hij gaat doen op basis van alle info alhier.....
p.s. @peter lmc
"Met stationair draaiende motor 73 amp bij 12,61 volt"
Dat lijkt me zelfs voor een AGM wel heel erg veel of weet je zeker dat die dat kan hebben?
Paul.
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: accukabel
Vroeg ik me ook al af. 73 A?
Wat is dan de laadspanning? En dan nog hoger bij gas geven. Zou eigenlijk niet kunnen. Immers hiervoor was al opgemerkt dat de laadspanning afgeregeld is op vast 14,nog wat.. dus weer de vraag hoeveel laadspánning nu.
Zo kun je, maar dit is een andere discussie, meerdere accu's parallel laden. Let op ik zeg laden. Dus niet gekoppeld láten.
Stel je voor dat je bv 3 HH accu's dmv zo'n Citrix aansluit. Worden ze netjes geladen. Belast de Dynamo, wel dus zware dynamo.
Wat is dan de laadspanning? En dan nog hoger bij gas geven. Zou eigenlijk niet kunnen. Immers hiervoor was al opgemerkt dat de laadspanning afgeregeld is op vast 14,nog wat.. dus weer de vraag hoeveel laadspánning nu.
Zo kun je, maar dit is een andere discussie, meerdere accu's parallel laden. Let op ik zeg laden. Dus niet gekoppeld láten.
Stel je voor dat je bv 3 HH accu's dmv zo'n Citrix aansluit. Worden ze netjes geladen. Belast de Dynamo, wel dus zware dynamo.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/