Hoog voltage accu's in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DreamingOne
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:19

Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door DreamingOne »

Hallo mensen,

Ik ga binnenkort een camper bouwen. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk stroom opwekken via zonne-energie, dus ik zit te denken om er ongeveer 7x300Wp = 2100Wp panelen op te gaan zetten.
Ik heb nogal moeite om de apparaten hiervoor te vinden die met een groot genoege hoeveelheid stroom (Amphere) werken.
Daarom ben ik van plan de accu's in serie te schakelen om dan met 48V te werken.
Hiervoor kan ik blijkbaar wel een redelijjke MPPT lader vinden bijvoorbeeld.

Maar nu kreeg ik het volgende idee, om een paar apparaten, zoals bijv. de omvormer, op de eerste twee accu's aan te sluiten, om die 24V te geven, en andere apparaten op de eerste accu om die 12V te geven.
Klopt het dat als 1 accu sneller leeggetrokken wordt dat die dan automatisch aangevult wordt door de andere accu's?
Natuurlijk geef ik wel alle apparaten dezelfde negatieve (grond) aansluiting, anders raak ik straks twee apparaten aan en sta ik onder stroom.

Edit:
Oh en nog een vraagje eigenlijk. Hoe zit het met de FET laadstroomverdeler?
Ik ga er vanuit dat de startaccu maar 12V is. Kan ik deze dan ook gewoon op de eerste batterij aansluiten?

Wat vinden jullie hiervan?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door Kroppie »

in een accubank (48 volt is minstens 4 accu,s) de accu,s ongelijk belasten gaat altijd fout op de (korte)duur , juist omdat ze elkaar gaan beinvloeden.(opladen,ontladen).

met wat jij wil lijkt mij het beste om meerdere systemen/sets te maken , bijvoorbeeld dus 1 set met panelen en regelaar accu en omvormer voor de zware verbruikers ,nog 1 set voor andere zware dingen , en nog een set voor weer andere dingen, voordeel als er 1 ding stuk gaat heb je de andere nog.

p.s. heb je zo,n groot dakvlak dan? 2100Wp is toch gauw 20m2, enne gewicht van de accu,s ook al eens aan gedacht?(voorbeeld 1 accu 12 volt 230Ah weegt +-70kg.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DreamingOne
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:19

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door DreamingOne »

Hey,

Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een L3H2 bestelbus, en ik neem geen groot dakluik, de ventilatie wil ik van onder laten komen, dus houd ik nog wat over als het goed is.
De panelen waarna ik aan het kijken was waren iets in de buurt van 1640x950mm dacht ik. Dan kom ik bij 7 van die dingen uit op 11m2.

In ieder geval, ik heb mij nog niet gerealiseerd dat die accu's zo zwaar waren. :lol:
Dan maar een lithium accu. Wordt wel het kostenplaatje een beetje anders. :P

En ja, dan miss inderdaad maar de panelen onderverdelen, het is jammer dat het niet zo makkelijk kan. Maar ik zou het heel leuk vinden als ik iig zoveel mogelijk mijn eigen energie kan opwekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door Kroppie »

ik zou zeggen , ga eerst eens kijken wat je met die energie gaat doen, m.a.w. maak een plaatje met alle verbruikers die je wilt en de tijdsduur dat je ze gebruikt, dan krijg je reeele waarden, niet dat straks om 9 uur s,morgens de accu,s weer vol zijn en je met de zonneenergie op de rest van de dag niets anders kunt doen , behalve voor "paal" spelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door gjvonk »

Vooropgesteld: natuurlijk is het niet mijn zaak en wil ik je ook niet ontmoedigen, maar voor je heel veel tijd en geld gaat investeren is het misschien goed jezelf een paar kritische vragen te stellen: Heb je er wel zoveel nodig? Wil je elektrisch gaan koken of elektrisch gaan rijden? Verder vraag ik mij gezien de afmetingen van je dak echt af of je 7 panelen kwijt kunt. Misschien dat 5 lukt (2×2 in de lengte en 1 dwars), maar dan is het wel vol denk ik.

Wij hebben een L4H2. We hebben rechts een Thule luifel van 4m lang. Het totaal beschikbare dakvlak vanaf de 'boegplaat' boven de voorruit tot boven de achterdeuren is bij mij dus hooguit 4,2 meter. De breedte zal hooguit 2,05 meter zijn. Dat zal bij de L4H3 niet veel anders zijn.

Wij hebben 1 140 Wp paneel en 2x90 ah huishoud accu. Geen tv/schotel wel 2 mobiele telefoons en een tablet mee. Koken, koelkast, stoken en warm water ook op gas. Alle verlichting is led en we douchen beiden elke dag. Heb alleen nog niet geprobeerd om langer dan 2 dagen op 1 plek te staan, maar staan nooit aan de paal en hebben ook nog nooit stroom tekort gehad.

Informeer eens bij Bertt wat er bij hem is geïnstalleerd. Hij meldde in een ander draadje dat hij ook nooit aan de paal staat.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door jansloos »

Als je al het voorgaande hebt bekeken, beoordeeld, en over nagedacht, kun je mogelijk ook het volgende overwegen:
2 gescheiden systemen van elk 24 Volt. De apparaten hiervoor zijn ruim op de markt. De technieken zijn ook te overzien.

Je probeert de verbruikers evenwichtig over beiden te verdelen.
Eventueel kun je een schakeling maken zodat je kunt schakelen tussen accu,s

We zien de oplossing hier graag verschijnen.

Succes.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door Vertrokken4 »

Volgens mij is de totale lengte van een L3 ongeveer 7meter en niet de dak lengten, bij de meeste zal je zelfs in de breedte met je panelen van 1.64 buiten de daknaad komen ,soms kan dat er lelijk uitzien.

Bij Victron is er keuze genoeg om je vermogen te handelen, dat zal het probleem niet zijn. Ik handel hier in huis 36x330WP met een Victron......

JP
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door gjvonk »

De totale lengte van iedere L4 is 6,36 meter (bumper tot bumper). Het verschil tussen H2 H3 is alleen de hoogte. De boegplaat van een H3 staat steiler, de dak afmetingen zullen gelijk zijn. Een Sevel x250 of x290 telg (Ducato, Jumper, Boxer) is binnen op het breedste punt 1,87 meter nuttige ruimte. Het dak zal dus iets breder zijn. Twee panelen in de lengte naast elkaar is dus al een vlak van 1,64 X 1,90 meter. Vier panelen 2x2 is dus of 1,64 m x 3,80 meter of 3,32 X 1,90 meter en die breedte zal inderdaad net wel of net niet passen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door Kroppie »

wat mij betreft mag TS eerst vertellen wat ie nu precies wil gaan gebruiken in die bus, en dan kunnen we kijken wat er voor nodig is aan panelen , regelaar , accu,s, e.d, want stomweg een dak volleggen is niet zinvol , of je moet een rijdende centrale willen worden, mss gat in de markt: rijdende "paal" of indien uitgerust met schoon en vuilwater tank:rijdend service station.
ik hoor wel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door kampo »

Welkom hier
Waarschijnlijk besef je niet hoe extreem het systeem is zoals je het voorstelt.
Best wel leuk en interessant want ja het kan :-B
Op huisinstallaties is 48V erg gebruikelijk, op campers niet.
Bij een L3H2 camper van een licht en klein kaliber ga je je waarschijnlijk toch braaf moeten beperken tot een 12Volt systeem en een maximaal +/- 800Wp solar systeem. Als je dat wat groot uitvoert met Lithium accu’s zal je budget aardig ingevuld zijn en het elektrisch gedeelte van je camper de waarde van het voertuig benaderen of overstijgen.
Maar ik kan me vergissen. Wat is je budget ?
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door jansloos »

Wat is er in huis dan 48Volt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door kampo »

Off en on grid solar installaties die gebruik maken van een accupack :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door 't Busje »

Even rekenen: 2.100 Wattpiek met 50% rendement over 6 uur per etmaal zou ongeveer 6,5 kWh per etmaal opleveren. Ter vergelijking: een gezin van twee personen gebruikt thuis gemiddeld 2.500 kWh per jaar, dat is per dag 6,8 kWh.
Wat wil je met al die energie doen?
Heb je bedacht dat de accu's ook opgeladen worden als je rijdt?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Hoog voltage accu's in de camper



Bericht door Peter A7 »

Dromen mag toch :D ?

Het interessante is dat zo'n 300 Wp paneel ca 20 kg weegt.
Als je 7 van deze panelen op je dak legt, plus montage materiaal, kom je vlotjes aan 150 kg.
Dat gaat een zeer fijne wegligging opleveren met zo'n bus :crazy:

De vragen omtrent de accu's doen me vermoeden dat de TS niet echt veel kaas gegeten heeft van basic elektriciteit ... dan is het toch wel link om met dergelijke geïnstalleerde vermogens aan de slag te gaan denk ik :-? :-?
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie