Vraag voor eigenaars van een Adria 600

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Kroppie »

je hebt gelijk, niet goed gelezen :sick:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

oke , die 16 volt klopt niet was een batterij leeg in mijn meet apparatuur, ik vond die 16 volt zo raar dus ook even de huisaccu gecontroleerd en die was ook 16 volt dus dat kon niet.
gelukkig had ik nog een goedkope elroy liggen en die gaf 13 volt op de huishoud accu en 12,5 op de start accu.
ik heb gebeld met een camper bedrijf in Rijssen die vertelde mij dat altijd eerst de huishoud accu geladen wordt en daarna de start accu , deze moeten beide na anderhalve dag aan de lading helemaal vol zijn.
wanneer de huishoud accu aan het laden is geeft de indicator aan dat er 13,5 volt in gepompt wordt wanneer deze vol is moet de start accu gaan laden en die behoort dan ook aan te geven dat er 13,5 volt in gepompt wordt en dat gebeurd niet hij zegt dat er maar 12,5 tot 12,7 volt wordt geladen, er zit dan na 4 dagen aan de stroom te hebben gehangen ook nog maar 12,5 volt in de start accu.
maar wanneer ik de motor start dan wordt de start accu wel geladen met 13,5 volt en dat geeft hij dan ook aan op de indicator, wanneer ik nu een externe lader op de start accu zet dan wordt hij geladen met 14,2 volt net als bij de dynamo en geeft hij dat binnen ook op de indicator aan, reeds na een paar uur is de start accu vol en staat de meter binnen netjes op 13 volt.

dus mag ik aannemen dat er iets in de bedrading of in de schaudt niet goed is want als hij de binnenaccu met 14,2 volt volgooit waarom dan de start accu niet, want die loopt volgens de dealer vrij snel leeg kan al binnen 4 weken volgens hem , dat zou beteken dat je verplicht een zonnepaneel moet hebben of altijd aan de stroom als je wat langer weg gaat.

nou ga ik vast niet ergens 3 of 4 weken staan , maar ik wil wel graag dat alle goed werkt zeker ook het laden van de start accu als ik hem aan de stroom zet.

huishoud accu is een green power 100 Ah AMG en de start accu is origineel 95 Ah meer kan ik niet zien en de regelaar is een schaudt ebl208-s
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

naar aanleiding van het antwoord van de Jonckheer net contact gehad met de firma schaudt in duitsland en daar kon men mij vertellen dat de schaudt de start accu domweg niet helemaal vol laad maar alleen maar onderhoud en dat op 12,7 volt.
advies van de beste man om wanneer ik de start accu toch helemaal vol wil hebben moest ik er maar een externe lader aan sluiten, en zo wie zo elke 3 of 4 weken de camper aan de stroom hangen om te zorgen dat hij niet leeg raakt.

dus al met al kan ik hier wel wat mee, er moet dus in elk geval een zonnepaneel op, want elke keer aan de stroom zetten schiet ook niet op.

allemaal bedankt voor het mee denken. :thumbup: :cheers:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Teisman »

In de regel zijn de standaard huishoudaccus van Adria AGM accu's. Je Greenpower is ook een AGM. Kent je EBL een AGM stand of alleen lood en gel?
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

hij heeft een Lead-Gel / AGM en Lead-Acid dus dat gaat wel goed denk ik.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door travelscout »

"Laden met 12,7 is niet laden maar onderhouden. Wat op zich logisch is want waarom een startaccu laden die normaal gesproken altijd vol is?"

Nee, als vaker geschreven: startaccu is nooit vol bij de euro 6.
Tenzij je natuurlijk een externe lader gaat gebruiken.
Maar dan valt wel al die mooie start-stop techniek uit.
Na een poosje rijden is die startaccu weer een beetje ontladen en zal je start-stop systeem weer gaan werken.

Tenminste zolang die startaccu dat volledig ontladen overleeft heeft (toen Cobus in het ziekenhuis lag).
Want blijkbaar heeft al die mooie techniek nog geen onderspanningsbeveiliging op de startaccu.....

P.s. cobus heeft recentelijk zijn onderschrift aangepast.....
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Kroppie »

een ducato van 2017 is euro 6 dus dan is die startaccu spanning geheel normaal , er moet namelijk altijd nog wat "ruimte"in de accu zitten om de energie bij afremmen op de motor op te slaan, daarom zal de startaccu tijdens rijden nooit geheel vol geladen worden, Cobes hoeft zich daar dus geen zorgen om te maken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

mijn voorgevoel is wel waarheid geworden ik heb de startaccu helemaal vol gegooid met een externe lader en na 5 dagen was tie weer leeg dus maandag naar de fiat voor een nieuwe onder garantie.dan heb ik al meer dan 200 km gereden met de camper steeds heen en terug naar de garage :thumbdown: :thumbdown:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Plaats reactie