Omvormer pendelt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Omvormer pendelt



Bericht door kampo »

Bedankt !
Dit is een heel leerrijk verhaal waarin je de werkelijkheid eens van alle kanten belicht.
Vergeet niet de Samlec te vergelijken met de aller aller nieuwste Inverters die verleden week op de beurs stonden...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Omvormer pendelt



Bericht door @3 »

travelscout schreef:P.s. Die UPS is dus geen UPS!!!
:thumbup:
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Omvormer pendelt



Bericht door PaulBng »

Dit draadje doet me eraan denken dat ik nog een echte UPS heb liggen. Vanmiddag eens testen of ik die als omvormer kan gebruiken. 450w continu. Scheelt weer een aanschaf...

Edit: hij blijkt kapot. Afgevoerd..
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

@ Travelscout.

Beste Paul, zo komen we niet verder.
Wanneer je inderdaad de U van UPS letterlijk gaat nemen (Uninterruptible Power Supply), heb je gelijk. Er zit inderdaad een kleine vertraging/onderbreking in voordat hij het gaat overnemen.
Maar, in hetzelfde artikel wat jij van Wikipedia haalt, belichten ze ook de verschillende werkwijzen. Ëén daarvan is dus de Offline UPS.
Wikipedia schreef:Alternatieve bouwmethoden zijn de offline UPS en de line-interactive-UPS. De offline UPS (ook bekend als SPS, Standby Power Supply) staat uit, maar schakelt zeer snel (binnen 2 tot 10 ms, afhankelijk van de kwaliteit van de module) in bij een stroomstoring. Van de line-interactive-UPS zijn verschillende versies, die versies hebben gemeen dat ze de spanning "netter" maken. In de vorm dat ze deze sinusvormig maken en zonder spanningspieken voeden naar de aangesloten apparatuur. Als de spanning wegvalt dan moet deze UPS wel eerst omschakelen om de benodigde stroom te kunnen leveren. Alle offline en line-interactive-methoden hebben als nadeel dat er pas zekerheid is over het functioneren van de UPS als de stroom uitvalt. Dit wil men liever niet testen, waardoor deze bouwmethoden niet veelvuldig toegepast worden.
En, deze werking is de werking die ik voor ogen heb.

Ik wil een omvormer die zéér weinig verbruikt als ik hem continu aan laat staan. Veel goedkopere omvormers hebben een eigen verbruik van soms 15 à 20 watt.
Dus wil ik een omvormer die belasting signaleert en daarna meteen in full operational mode gaat en daarna weer in een "Standby" met laag verbruik. De Victron met 5 Watt en de Samlex zelfs slechts 2 Watt.
Ten tweede moet hij zien dat er netspanning is. Als dat er is, moet hij die netspanning doorgeven aan mijn boordnet. Zodra die netspanning wegvalt, moet hij gewoon overschakelen op de inverter.
Dit noem ik een UPS. Maar ik wil er dan wel even dan bijzetten dat de U eigenlijk niet kan en zal dus voortaan dan maar de woorden "offline UPS" gaan gebruiken als ik je daar een plezier mee doe.
Ten derde wil ik hebben dat hij vermogen heeft. Het liefst 2 Kw.

Mocht ik dan die Samlex aanschaffen, is het een bijkomend voordeel dat , als ik op een camping sta in Spanje in de overwintering en iedereen heeft elektrische kachels aan zodat de spanning terug valt naar 170 volt, hij dit even aanvult uit mijn accu's tot de normaal gangbare spanning. Belangrijk vind ik dit echter niet.

En nee, er is niets te halen bij de chinees, of misschien met grote moeite. Ebay werkt ook gewoon niet mee. Daar heb ik geen zin in en zeker niet voor dat luttele bedrag terwijl ik eigenlijk bij aanschaf al wel had verwacht dat het niet veel kon wezen. Ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd.

En, wederom nee, het pendelen komt niet van het schakelen tussen Net/Grid en accu's. Het omschakel relais werkt feilloos en snel, maar doet totaal niets als er geen netspanning is. Het is dus een offline UPS.
In mijn boordpaneel zit een powerlampje. Deze geeft constant aan dat er netspanning is van de omvormer. Zodra op het paneel van de solarlader te zien is dat de laadspanning boven de 14 volt gaat komen, zie je tegelijkertijd dat het powerlampje zachter gaat branden. Met het oventje aan, zie je de buizen ook minder hitte geven. Schakel ik even het koffiezetapparaat daarbij aan, dan zakt de spanning zoveel dat de omvormer volop werkt.
Is dat pendelen dan zo hinderlijk? Ja, hij pendelt steeds als ik het niet kan gebruiken. Een paar weken geleden had ik wat soldeerwerk. Dat ging een tijdje goed, totdat in één keer mijn soldeerbout vrijwel koud was. De omvormer had zichzelf uitgeschakeld omdat de zon heftig is gaan schijnen.

Ik zal de leverancier van Samlex aanschrijven om te vragen of de omvormer, die ik voor ogen heb, aan mijn criteria voldoet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer pendelt



Bericht door travelscout »

Whatever, Rudy.
Blijft een interessant projekt.

Ik blijf benieuwd of je voor een bedrag dat die Samlex moet kosten, iets kunt vinden dat helemaal aan je eisen pakket (jouw criteria) voldoet.
Publiceer hem liefst puntsgewijs hier en/of op een meer geschikt forum voor zulke projekten
en er wordt vast wel met je meegedacht.

In ieder geval voor ondergetekende ook weer iets, om van te leren.
Paul.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Omvormer pendelt



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Atoz »

Ik dacht dat Rudy een 2000watt wou dan is het onderstaande van dezelfde firma
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Vertrokken4 »

On4bgc schreef:Ik dacht dat Rudy een 2000watt wou dan is het onderstaande van dezelfde firma
Dat wou die dus juist niet: Stand By stroomverbruik: MIN 15W

Ook de vermelding dat het stroomverbruik in stand by minimaal 15W is doet niet veel goeds vermoeden.

JP
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Omvormer pendelt



Bericht door PaulBng »


Daar had ik overheen gelezen. Meer dan 1A!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

Juist!
Ik heb deze ook op mijn lijst staan. Inderdaad, dat eigen verbruik staat mij tegen.
Overigens heb ik reeds veel omvormers versleten. Één van mijn betere was de onderstaande.
De merknaam was anders en hij was een paar honderd goedkoper dan bij de leverancier van dit plaatje.
Afbeelding

Ik heb hem aan een ander forumlid cadeau gedaan. De koeling en het daarmee gepaard gaande lawaai stond mij niet aan. Het andere forumlid heeft daar echter geen probleem mee en is er blij mee.

Ik heb de vraag al vaker gesteld omdat ik slechts een oppervlakkige elektronica-kennis bezit.
Heeft iemand weet van het bestaan van een soort print die een last op het boordnet herkent en dan eventueel een relais kan schakelen?
Een andere optie is een timer. Indrukken en 30 minuten ingeschakeld houden zou mij goed passen. Met zoiets kan ik natuurlijk gewoon zo'n omvormer aanschaffen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Omvormer pendelt



Bericht door kampo »

http://www.conrad.be/ce/nl/product/5112 ... archDetail
Zo indrukwekkend is de levensduur van dit toestel ook niet volgens mij. Ik heb hier nog ergens een 24V kadaver liggen dat slechts 15.000km meeging. :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Kroppie »

levensduur van een omvormer in km,s?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer pendelt



Bericht door travelscout »

"print die een last op het boordnet herkent en dan eventueel een relais kan schakelen".

Hiervoor zou ik al snel gebruik maken van het spanningsval principe, zoals bij meetshunts.
Met dit "signaal" kun je uiteindelijk ook iets aan of uit zetten *)
Vrij nauwkeurig instelbaar maar ook al te veel vertraging voor het doel dat je uiteindelijk wilt bereiken.
En dan hebben we het alleen nog maar over aan uit en niet over continu variabel.


edit *) zie verder hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Analog-to ... _converter
Laatst gewijzigd door travelscout op za 18 nov 2017, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Atoz »

@travelscout
Het probleem is dat er geen spanning op het stopcontact staat, dus kun je geen spanningsvallen detecteren.
Er zijn vanuit de groene jongens die geen magnetisch veld rond zich willen hebben in de slaapkamer kastjes ontwikkeld (een netvrijschakelaar) die de 230 V van het stopcontact haalt en vervangt door iets in de buurt van 9 volt.
Die netvrijschakelaar zetten ze dan in hun verdeelkast, op de kring van de stopcontacten van de slaapkamer.
Maar in Rudy zijn idee is er geen 230 V om die 9 Van DC van te maken.

Denken, blijven denken, we vinden wel iets :wink:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie