Omvormer pendelt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoewel ik echt zelf de beslissing heb genomen om in het verre oosten een Sinus 2 kW omvormer aan te schaffen, blijkt wel dat deze aankoop niet geheel zonder gevaren is.

Meteen na ontvangst had ik een probleem omdat ik de aarde wilde doorlussen. Zeker omdat de omvormer een UPS functie heeft en dus ook de (eventuele aangeboden) walspanning door de omvormer wordt geleid. Ik kreeg nu slechts 120 à 130 volt aan de contacten.
Na veel zoekwerk bleek dat het 220 element van mijn koelkast de boosdoener was. Nu wordt deze niet door mij gebruikt, maar kan wel degelijk voor lekstroom zorgen omdat de schakelaar slechts 1 draad schakelt.
Op de "kwaliteits" omvormer zit dus ook een imposant volt/ampere/watt metertje welke na het inschakelen keurig aangeeft dat de spanning 219 volt is. Het metertje is zo fake als maar zijn kan. Ik heb de omvormer inwendig opgedraaid naar 230 volt. Het metertje bleef keurig toch 219 Volt aangeven. Dus de uitgang teruggesteld naar 185 volt, en ook daar bleef het metertje 219 volt aangeven. Dus zeker niet betrouwbaar. Desalniettemin, 202 euro voor het zaakje betaald dus het moet maar even zo. Hij geeft een nette sinusspanning af. Deze was stabiel in golf en frequentie. Hij kon met een zwaar koffieautomaat omgaan en een magnetron. Dus, na het perfect afregelen, deze vast gemonteerd. Het blijft een voordelig ding welke enige tijd nodig heeft om de condensatoren op te laden en tot zijn bedrijfsspanning te komen. Maar soit, het zij zo.

Maar gisteren liep ik tegen een andere eigenaardigheid aan. Ik was net broodjes aan het bakken. De omvormer begon gedurende enige tijd te pendelen tussen aan/uit. Dat wil zeggen, het leek er op dat hij uitschakelde maar dan deed hij het weer goed.
Na een beetje zoekwerk was ik er achter en heb dit nog even gecontroleerd.

Toevallig stond mijn Mppt lader in de bulk fase. Laadspanning van 14,3/14,8 volt. Dat is teveel voor de omvormer. Deze omvormer heeft een beveiliging tegen over en onderspanning. 10,5- 14 Volt. Die ziet dit als een bedreiging en wil uitschakelen. Meteen daarna ziet de solarregelaar dat de accu spanning goed is en regelt terug. De omvormer gaat weer verder, belast de accu en de Mppt regelaar gaat weer in bulk. En dat gaat zo meerdere malen per minuut zo door.

Ik vertel dit om even te waarschuwen.
Zelf heb ik de volle verantwoording over mijn aankoop, maar zal volgende keer beter oppassen.

Mocht je dus een probleem hebben met leverantie van spanning midden op een zomerse dag, dan kan dit liggen in de veiligheidsbeperking van de omvormer. Die van mij doet het verder nu uitstekend.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: Omvormer pendeld.



Bericht door Guus-Kitty »

Rudy, goed van je dat je ons waarschuwt voor dergelijke aankopen.
Jij bent kennelijk technisch genoeg om eventuele problemen aan te pakken en op te lossen, maar het gros van de "camperaars" zal wellicht deze vaardigheden missen.
Derhalve laat je niet verleiden tot aankoop van dergelijke apparaten, ook al is de prijs nog zo gunstig. Goedkoop is toch heel vaak duurkoop!
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer pendelt



Bericht door 309T16 »

Altijd jammer zo'n tegenvaller uit het verre oosten. Zelf ook al een keer gehad. Gelukkig bij een wat minder dure aankoop.

Snap één ding niet helemaal. Deed dit verschijnsel zich voor tijdens het bakken m.b.v. ongetwijfeld een stevig verbruikend apparaat en via de omvormer?
Als je accuspanning dan boven de 14V blijft moet je wel eeerg veel accucapaciteit hebben.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer pendelt



Bericht door travelscout »

Een zuivere sinus omvormer 2kW met een statische UPS, die "dus" zonder onderbreking doorschakelt naar de grid (het net)? Ik kan me niet voorstellen dat er voor zulke bedragen ook in fase gesynchroniseerd wordt naar de grid. Als dat wel zo is kan ik goed begrijpen dat je zoiets aanschaft!

Die 219V is ook niet de daadwerkelijke uitgangsspanning, alleen de waarde direct na het opstarten.
https://nl.aliexpress.com/store/product ... fd4a0eUL26

Kun je die overspanningsbeveiliging niet een beetje aanpassen?
Paul.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

Om even in het algemeen op de reacties terug te komen.

Ik heb zelf besloten om deze omvormer te kopen en was mij heel goed bewust van de risico's. Het "onderzoek" werkt soms bij mij anders dan bij de meeste anderen. Net als bijvoorbeeld met de fietsacculaders op 12 Volt, bestel ik ook printen die anderen aangeven. Al was het alleen maar om te weten of er betere zijn, of zelfs makkelijker te bedienen of in te stellen. Toevallig val ik daar al wel steeds terug op mijn oude keus.
Ook voor mijn Hybride auto heb ik een lader gebouwd. Of die zijn werk straks goed heeft gedaan, zal ik pas bij thuiskomst in maart ondervinden. Mogelijk heb ik misgekleund en kost mij dat een nieuwe accu van pakweg € 2.500,-. Maar om passief alle hindernissen te vermijden en de weg van de minste weerstand te volgen, is voor mij niet weggelegd. Dan zal je nooit iets leren, en dan zal mijn leven ook wel saai worden. Mogelijk wel wat minder kostbaar. :-B
Ja, mijn lader heeft een UPS. Maar is ook eigenlijk bedoeld om het over te nemen als de stroom wegvalt. In feite staat hij ( zoals hij eigenlijk bedoeld is) altijd aan. De backup batterij zal de spanning op peil houden om deze te leveren op het moment dat de gridspanning wegvalt. Bijvoorbeeld als er een Apachepiloot is afgeleid en daardoor een afleiderdraad niet ziet. :-B
Hierdoor hoeft hij niet gesynchroniseerd te worden met de grid. Immers hij schakelt pas door als de grid weg is.
Het gebruik in de camper werkt eigenlijk anders. Daar is de hoofdactiviteit het leveren van spanning en is het de bedoeling om uit te schakelen als er walspanning/grid op geschakeld wordt.
Als je dan een verbruiker hebt aanstaan en je schakelt de omvormer aan, duurt het te lang voordat hij op spanning is. Dat is met deze chinees ook zo en mogelijk ook van vele "gerenommeerde" merken.
Gisteren begon hij met pendelen. Vandaag was het afgelopen. Hij gaf doodleuk niet meer dan 130 volt af. Schakel je dan het koffiezetapparaat aan, dan heeft hij wel een minuut nodig om de spanning omhoog te laten gaan naar 230 volt. En dat heb ik beter gezien bij andere omvormers.
Ik heb inderdaad 400 Ah aan accu's in de camper. Met de zon vol op de panelen (560Wp) en de IVT Mppt regelaar, valt inderdaad de klemspanning niet, of weinig, naar beneden als ik een koffiezetapparaat aanzet.

De omvormer gaat er dus uit. Misschien wel heel snel. Volgend jaar maak ik de kast wat kleiner en zal dan de omschakelautomaten met ingebouwde acculader verkopen. Er zullen vast nog wel camperaars zijn die niet zo'n omschakelrelais hebben en al helemaal niet met een standaard laadfunctie.

Ik heb weer eens leergeld betaald maar ben wel weer wijzer geworden. Ik heb dus mijn bevindingen geplaatst voor die mensen die geen risico willen lopen. Koop jouw omvormer bij de Nederlandse webshop. Makkelijk voor garantie en, eerlijk is eerlijjk, de kwaliteit is beter.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Atoz »

@Rudy
Ik begrijp je helemaal!
En hou helemaal niet van het gezeur dat je maar beter had moeten weten.
Techniek is wetenschap, geen geouwehoer ergens ver van de werkplaats :-B
En zo nu en dan waag ik me ook wel eens op glad ijs, soms val ik...

Succes en als ik binnen kort een rookpluim zie weet ik waarom :cheers:

Gegroet
Guido die zich afvraagt waarom op al die Europees verkochte spullen made in .... Staat
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27466
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Marco Polo »

Omdat made in .......niks zegt
Behalve dan dat de leverancier het zo goedkoop als mogelijk geproduceerd wil hebben ;-)
Om zichzelf niet uit de markt te prijzen.

Maar dit ter zijde.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Kroppie »

On4bgc schreef:@Rudy
Ik begrijp je helemaal!
En hou helemaal niet van het gezeur dat je maar beter had moeten weten.
Techniek is wetenschap, geen geouwehoer ergens ver van de werkplaats :-B
En zo nu en dan waag ik me ook wel eens op glad ijs, soms val ik...

Succes en als ik binnen kort een rookpluim zie weet ik waarom :cheers:

Gegroet
Guido die zich afvraagt waarom op al die Europees verkochte spullen made in .... Staat
omdat er een groot verschil zit tussen goedkoop ontwerp en goedkoop geproduceerd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer pendelt



Bericht door travelscout »

Ik heb ook al heel veel besteld in "china". Maar wel altijd paypallen.
En idd. ook wel eens geconstateerd dat er discrepanties zijn tussen wat er in de omschrijving staat en wat er geleverd werd. Ook wel eens iets dat veel te snel kapot gaat.

Voor mij zelf is er altijd sprake van een soort omslagpunt (break-even).
Maar goed, ik ben ook niet bang om een (afgewogen) risico te nemen of om uit alle macht onzekere situaties te vermijden; door altijd de duurste, beste, meest gerenommeerde spullen te kopen.
Of maar één of andere verzekeringen af te sluiten ten einde risico´s te minimaliseren.
Ook zie ik niet op tegen pech onderweg. Kan juist leuke leermomenten opleveren;
nieuwe inzichten, nieuwe mensen leren kennen, situaties op een ongebruikelijke manier oplossen etc.

Maar als de kosten hoger zijn dat de baten, stel ik "mijn beleid" (i.e. het omslagpunt) hieromtrent, een beetje bij. In het geval van apparatuur die niet doet wat het zou moeten doen, neem ik contact op met de verkoper.

Achteraf verbaasd het me vaak hoe makkelijk die "chinezen" je geld weer terug storten.
Als het me echt niet zint, escaleer ik het naar paypal zelf. Is trouwens nog maar 1x voorgekomen.
Ging over één of ander printje, die ik niet ontvangen had.
Twee maanden nadat ik het geld terug gestort had gekregen, ontving het pakketje met printje, alsnog.
Eerlijk als ik ben, heb ik die centen weer overgemaakt naar die chinees.
Die was best verbaasd en gaf een aardige waardeoordeel voor mij als kopert.

En inderdaad, geloof het of niet maar zelfs dat, vind ik allemaal zeker niet vervelend.

P.s. Die UPS is dus geen UPS!!!
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer pendelt



Bericht door 309T16 »

Hoofdnoorman schreef:Ik heb inderdaad 400 Ah aan accu's in de camper. Met de zon vol op de panelen (560Wp) en de IVT Mppt regelaar, valt inderdaad de klemspanning niet, of weinig, naar beneden als ik een koffiezetapparaat aanzet.
Kijk nu is het een stuk aannemelijker :D

Stevige setup. Heb je die allang?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

@Travelscout.
Paul, soms doe je een bestelling en ben je niet thuis. In mijn geval dus ook. Om er zeker van te zijn dat hij op tijd aanwezig is, had ik hem 4 weken voor thuisreis besteld. Hij was er al na 8 dagen. Dus heb ik hem afgemeld als zijnde aangekomen en in goede orde ontvangen.
Na het inbouwen bleek er toch iets niet te kloppen, dacht ik. Dus een claim ingediend. Terugmelding was: " U hebt een review gegeven dat hij in orde was."
Ondertussen was er 15 dagen voorbij gegaan en een claim niet meer mogelijk.

Maar vertel eens, wat versta jij onder een UPS. Want juist het enige wat deze, en al mijn vorige omvormers wel goed deden was het gebruik/werking van de UPS functie.
Dit is een omvormer om als standalone UPS te werken. Hij is dus niet bedoeld om grid/net van spanning te voorzien. Die moeten inderdaad synchroniseren. Ik ben dus bang dat jij aan een Grid tie power inverter zit te denken.
UPS is al van voor de zonnepanelen. Als backup voor computers etc. Door zijn schakelmogelijkheid is er geen verbinding tussen het net en de uitgang van de omvormer.

@ 309T16
Deze "setup" heb ik al een jaar of 8.


Ondertussen wel een hele mooie gezien.
Klik.

Iemand die een alternatief heeft die hetzelfde kan? Liefst ietsje voordeliger?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Kroppie »

en van marktplaats een echte ups voor een paar euro, die dingen worden bijna niet meer gebruikt, paar nieuwe accu,tjes erin en klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omvormer pendelt



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja Jos, maar die trekken geen 2 KW. Die accu's zijn ook niet nodig want die kunnen door de HH accu's worden vervangen. En dan het formaat nog hè. Ik heb er nog ééntje op zolder staan. Alleen in de behuizing kun je al zowat al de kleren in kwijt die je in een maand nodig hebt. :-B
Is inderdaad een oudje en werkt niet meer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Omvormer pendelt



Bericht door travelscout »

Ik kan me goed voorstellen dat het zo gegaan is.

Een UPS (Uninterruptible Power Supply) zorgt dus voor ononderbroken stroomvoorziening.
Dat vergt wel wat meer techniek dan zelfs in china voor 200 euro mogelijk is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodstroomvoeding
Zou dit juist niet de reden kunnen zijn voor het zoals jij het omschrijft met het "pendelen"?

Een grid-tie inverter (om stroom terug te leveren aan het net), heeft inderdaad mooie synchronisatie techniek aan boord.
Deze heeft alleen wel ruim de tijd om eens mooi te synchroniseren naar het net.
Hetgeen de techniek een stuk eenvoudiger maakt.

https://nl.aliexpress.com/store/product ... fd4a0eUL26
Die chinees schrijft dus over een EPS (whatever this may be), met een UPS functie.
In een eerdere versie van bovengenoemde webpagina, stond dit niet zo omschreven.

Bij mijn weten heb je nog steeds de mogelijkheid te claimen.

1) Immers, het woord "UPS" hoort hier gewoon helemaal niet thuis.
2) https://screenshots.firefox.com/fLKYrD1 ... xpress.com
Je hebt een 2000W uitvoering waarbij dit zo dus niet zou moeten werken.
3) Er zijn vast wel wat meer onvolledigheden op te sommen, voor een claim.

En zo als ik al eerder schreef, waarom eigenlijk niet? Kost alleen een beetje moeite/energie.
Bovendien lijkt me de kans groot dat je het wint (afweging).
Maar wellicht valt er weer wat van te leren.

Veel zeer gerenommeerde merken ontwikkelen hier in de NL, de techniek.
Laten het in een lagelonenland maken en voeren de kwaliteits controle uit kosten overwegingen ook liefst uit op afstand.
Sommigen doen dit laatste dan weer wel ter plaatse, wat de produktiekosten weer opdrijft.
Zelf de meest gerenomeerde merken doen dit meer en meer.
Waarmee ik niet stel dat ze het allemaal doen.
Maar wel is het steeds meer hetzelfde verdienmodel.

p.s. Ook die Samlex is géén UPS. Staat ook nergens.
Wel: "ontworpen met UPS (Uninterruptible Power Supply) functionaliteiten op het vizier".
Paul.
Plaats reactie