MPPT of PWM regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door gsm »

Op ons huis hebben we 26 panelen van 200Wp en verdeeld over 2 strengen
In elke streng staan de panelen in serie zodat de totale spanning ±450V is
Peter gaat ze parallel zetten met het bestaande paneel maar hoe is het bestaande paneel, gaat dat wel goed werken ?
Ik heb begrepen dat je gelijke panelen moet nemen als je ze samenstelt.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

Metor schreef:
Metor schreef:
Vraag: Hoeveel cellen heeft dit paneel?
http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/S ... k-contact/
Volgens de gespecificeerde spanning v.h. paneel zou het 36 cellen moeten hebben?
309T16 schreef:
Zijn er 20 (4 bij 5). Alle cellen dan in serie, terwijl een 4 bij 9 meestal twee banken parallel heeft (elk 18 cellen)
Als je goed telt zitten er totaal 64 cellen in, tussen de dunne lijntjes. Ik verwacht dat elke 2 daarvan parallel staan en totaal 32 (x2) cellen dus in serie. De MPP spanning is 17.5V dus 17.5/32 = 0.546V/cell.
Dit is een vrij hoge spanning per cel en geeft een kwalitatief goede technologie aan. Denk dat de MPP spanning per cel meestal boven de 0.5V zit en onder de 0.55V per cel bij verschillende fabrikanten met verschillende technologie. De MPP spanning wordt bij erg intense zon nl 1000W/m2 aangegeven. Bij lagere zonne-intensiteit (ook bij schuine instraling) gaat de MPP spanning omlaag.
bij mindere instraling blijft de spanning vrij constant het amperage zakt harder en daarmee het mp punt van max vermogen bij een bepaalde zoninstraling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

gsm schreef:Op ons huis hebben we 26 panelen van 200Wp en verdeeld over 2 strengen
In elke streng staan de panelen in serie zodat de totale spanning ±450V is
Peter gaat ze parallel zetten met het bestaande paneel maar hoe is het bestaande paneel, gaat dat wel goed werken ?
Ik heb begrepen dat je gelijke panelen moet nemen als je ze samenstelt.
bij in serie zetten altijd panelen met een gelijk vermogen nemen.(Wp),zwakste paneel bepaalt de max opbrengst
bij parallel, panelen met een zo gelijk mogelijk werkvoltage(Vmp)mag wel ietsje schelen, hoeft niet op een 0,5 volt te kijken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door gsm »

OK dan is dus de vraag hoeveel werkvoltage het bestaande paneel geeft
Peter wil namelijk zijn bestaande regelaar vervangen door een nieuwe en panelen uitbreiden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

daar is een tijd terug ook discussie over geweest, kan Peter ff nalezen indien niet al gebeurd, ik ga het daar niet weer over hebben staat al op "papier".

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Premiumliner »

Hoe die chinezen dat doen weet ik niet, maar onderstaande Epever MPPT 30A laadregelaar op vrijdagavond 17 november besteld bij AliExpress en vandaag reeds bezorgd door PostNL. Notabene gratis bezorging. Prijs: € 103,90!

https://nl.aliexpress.com/item/New-EP-T ... 0.0.9CTeGe

Ter vergelijking, deze kost inclusief de bijgeleverde afstandsbediening, temperatuursensor en kabels al zo’n € 215.- bij een leverancier in NL.

Enige nadeel: ik vind de afmetingen van de afstandsbediening (te) fors.
Nu nog twee monokristal zonnepanelen van 130 Wp (de eerste ligt al op het dak) aanschaffen en plaatsen. Ik weet alleen nog niet of ik ze in serie of parallel zal schakelen! De open spanning op de panelen is 21,5 Volt. Voordeel van serie is dat de MPPT optimaal werkt. Nadeel is weer eventuele schaduwslag over een (deel van) een v/d panelen, waat dan weer een groot nadelig effect kan hebben.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door blizard »

Wil je voor de grap deze broodtrommel eens openschroeven en wat foto's maken?
Ik ben wel nieuwsgierig welke onderdelen er in zitten

Zou kunnen dat het niet kan, de huidige kleinere victrons zijn ook geseald met epoxy
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door seth_space »

Is al gedaan en voorzien van een heel degelijke review:
https://www.youtube.com/watch?v=zTBrktPQdCM
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Peter LMC »

Mijn 2 panelen zijn afgelopen woensdag al plotsklaps gearriveerd.
Zou volgens de track en trace nog wel een 2 weken duren.
Toevallig was ik even binnen toen de pakketdienst aan de deur stond.
Panelen meteen uitgepakt en omdat de zon zo lekker scheen even meten.
Haalt ruimschoots de open klemspanning en de kortsluit stroom was nog 4.5 Amp bij deze najaarzon.
Heb er wel vertrouwen in.

Nu nog steeds wachten op de laadregelaar. :(
Snap niet dat Premiumliner hem al zo snel heeft.
Nu heb ik wel de witte kleur besteld.
Misschien dat het verschil daar in zit.
Of komt hij met de stoomboot :?:
Nog maar even afwachten. :eh:
Plaats reactie