MPPT of PWM regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
galaxis
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 14 aug 2013, 10:46
Locatie: Bergen NH

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door galaxis »

Kleine 4 jaar terug aangeschaft; werkt prima, ik heb alleen maar een watt paneel.
koste toentertijd rond 65$
nu bij Ali: 35$ kun je geen buil aan vallen.
.nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20171116092827&SearchText=mppt+30a

Ed
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Atoz »

Ed bedoelde deze link
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Peter LMC »

Ja en dat lijkt me dus dezelfde als die ik in mijn eerste bericht had staan.
Weer terug bij het begin. :-B
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Premiumliner »

En die uit je tweede bericht staat daaronder weergegeven!

https://nl.aliexpress.com/item/New-Arri ... eLevelAB=0
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door 309T16 »

Metor schreef:Vraag: Hoeveel cellen heeft dit paneel?
http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/S ... k-contact/
Volgens de gespecificeerde spanning v.h. paneel zou het 36 cellen moeten hebben?
Zijn er 20 (4 bij 5). Alle cellen dan in serie, terwijl een 4 bij 9 meestal twee banken parallel heeft (elk 18 cellen).
Het relatief kleine verschil in spanning tussen allerlei panelen is zoals ik al eerder aangaf mij niet duidelijk.

Iemand daar een idee over? Verschillende toepassing van diodes kan ook invloed hebben bedenk ik net.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

zonnecellen leveren een over het algemeen een spanning tussen de 0,45 en 0,5 volt(bij werkspanning Vmpp), de grootte van de cel bepaalt het vermogen, stel je hebt een cel van 3 watt, die levert dan 3 watt gedeeld door 0,5 volt is 6 ampere.
breek je nu de cel in 3 gelijke stukken dan levert elk stukje nog steeds de 0,5 volt alleen het vermogen is dan per stukje nog maar 1/3.

ik denk dat het verschil wat je meet komt doordat die spanning van de cel afhankelijk van het exacte materiaal (zal per celfabrikant anders zijn) wisselt tussen o,45 en 0,50 volt , bij een 36 cellen paneel is dat toch 36x0,05 is 1,8 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door gsm »

Onze ervaring :
Wij hebben een Talesun TP660M, dat is een woonhuispaneel, van 265Wp op de bus gemonteerd en die koste €110
Aangesloten op de Victron MPPT 75/15 van €74
Afgelopen zomer niet aan de paal gestaan en niet zonder stroom gekomen ook al staat de koelkast de hele zomer aan.
Deze combinatie is ons heel goed bevallen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

is dan waarschijnlijk een paneel met 72 cellen, inderdaad een perfekte combinatie met een mppt 75/15 regelaar van victron.

2 puntjes ze zijn groter dan de gangbare 12 volt panelen dus je moet de ruimte hebben, en wil je er profijt van hebben is een mppt regelaar een must. , maar ze zijn per Wp een stuk goedkoper.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door gsm »

Combinatie was tijdens mijn ombouw ook op aangeven van o.a. jou maar nog meer mensen :bow:
Het is een 60 cellen paneel maar qua ruimte denk ik dat het best mee valt en kleiner is dan wat TS wil, die heeft al een paneel op het dak en nu wil die er 2 bij leggen en dan denk ik dat het benodigde dak oppervlakte meer is dan die van mij al heb ik dan 265Wp en TS 300Wp
Mijn paneel is 164 x 99 cm
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Peter LMC »

Mijn keuze is gevallen op 2 panelen.
https://www.amazon.de/ECO-WORTHY-Solarm ... panel&th=1

En laadregelaar;
https://nl.aliexpress.com/item/30A-Trac ... f4f91eb8ab
Zijn besteld en al onderweg.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door 309T16 »

Mooi Peter. Je gaat dus alles parallel zetten begrijp ik?
Kroppie schreef:zonnecellen leveren een over het algemeen een spanning tussen de 0,45 en 0,5 volt(bij werkspanning Vmpp), de grootte van de cel bepaalt het vermogen, stel je hebt een cel van 3 watt, die levert dan 3 watt gedeeld door 0,5 volt is 6 ampere.
breek je nu de cel in 3 gelijke stukken dan levert elk stukje nog steeds de 0,5 volt alleen het vermogen is dan per stukje nog maar 1/3.

ik denk dat het verschil wat je meet komt doordat die spanning van de cel afhankelijk van het exacte materiaal (zal per celfabrikant anders zijn) wisselt tussen o,45 en 0,50 volt , bij een 36 cellen paneel is dat toch 36x0,05 is 1,8 volt.

jos
Ik heb wat uit te zoeken morgen Jos :)
Ik zou toch zweren dat mijn paneel in de tuin twee parallele banken heeft. Dus slechts 18 Cellen om tot de totale werkspanning te komen.
Aan de andere kant als de techniek gebaseerd is op een diode, dan klinkt een halve volt per cel wel logisch ja.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Kroppie »

dan staan die 2 banken van 18 cellen waarschijnlijk in serie, hebben mijn "tuin" panelen ook 2 banken van 36cellen in serie, zijn panelen met 72 cellen voor 24 volt en 120Wp , en heb 10 panelen in serie, werkspanning +- 350 volt , onbelast 420 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Metor »

Metor schreef:
Vraag: Hoeveel cellen heeft dit paneel?
http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/S ... k-contact/
Volgens de gespecificeerde spanning v.h. paneel zou het 36 cellen moeten hebben?
309T16 schreef:
Zijn er 20 (4 bij 5). Alle cellen dan in serie, terwijl een 4 bij 9 meestal twee banken parallel heeft (elk 18 cellen)
Als je goed telt zitten er totaal 64 cellen in, tussen de dunne lijntjes. Ik verwacht dat elke 2 daarvan parallel staan en totaal 32 (x2) cellen dus in serie. De MPP spanning is 17.5V dus 17.5/32 = 0.546V/cell.
Dit is een vrij hoge spanning per cel en geeft een kwalitatief goede technologie aan. Denk dat de MPP spanning per cel meestal boven de 0.5V zit en onder de 0.55V per cel bij verschillende fabrikanten met verschillende technologie. De MPP spanning wordt bij erg intense zon nl 1000W/m2 aangegeven. Bij lagere zonne-intensiteit (ook bij schuine instraling) gaat de MPP spanning (iets) omlaag.
Laatst gewijzigd door Metor op zo 19 nov 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MPPT of PWM regelaar



Bericht door Peter LMC »

309T16 schreef:Mooi Peter. Je gaat dus alles parallel zetten begrijp ik?
Ja inderdaad dat is de bedoeling.
Plaats reactie