Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zijn?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door myway »

Leuke dingetjes maar waar ga je die op afstellen, als hij is in te stellen


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Even wat anders. Even ervan uitgaande dat mijn accu het (accu)loodje heeft gelegd:

1) De Schaudt EBL geeft in de handleiding aan: of een gewone loodaccu of een Gel accu. Dat moet je ook instellen. Betekent dit dat een AGM accu (zoals de Beaut) eigenlijk niet in combinatie met de Schaudt gebruikt kan worden?

2) Bij een Gel accu lees ik op de site van NKC dat bij het laden van een Gel accu (citaai):
"Er zitten ook enige nadelen aan de toepassing van gel-accu's, hoewel die door gebruik van een juiste laadinrichting geheel zijn te ondervangen:
- de laadinrichting mag de maximum spanning van 2,38 Volt per cel bij 20 °C niet overschrijden
- bij omgevingstemperatuur boven 20 °C moet de laadspanning naar beneden worden afgeregeld, om gasvorming in de batterij te voorkomen
- er moet een temperatuurbewaking aanwezig zijn"
Mijn vraag is: houdt de Schaudt EBL 208 rekening met omgevingstemperatuur, of moet dat handmatig gebeuren? In de handleiding van de CTEK lees ik bijvoorbeeld wel over 'automatische temperatuurcompensatie'.

(ik kan van de Schaudt EBL weinig Nederlandse informatie/uitleg te vinden is)
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door travelscout »

"Mijn vraag is: houdt de Schaudt EBL 208 rekening met omgevingstemperatuur, of moet dat handmatig gebeuren? In de handleiding van de CTEK lees ik bijvoorbeeld wel over 'automatische temperatuurcompensatie'."

Een temp-compensatie is vooral handig om een accu langer met een hogere stroom te kunnen laden.
Maar die MX gaat maar tot 5A.
Hooguit kun je daarmee hem langer doorladen op een hogere spanning zonder dat de accu door een te hoge temperatuur gaat koken en daarmee eerder komt te overlijden. Ik geloof niet dat die ebl van je hierin voorziet (zie gebruiksaanwijzing link hierboven van easybee)).
Ik vraag me af of een investering in een dergelijke temperatuur compensatie wel rendeert.


Je EBL is inderdaad niet ideaal voor een AGM-accu.
Met zonnepanlen zou ik eerder kiezen voor een GEL-accu.
Zonder zonnepanelen eerder voor een AGM.
Dat laatste vooral omdat een lege AGM houdt van stevige laadstromen.
Een lege AGM van 120Ah voelt zich lekker bij een laadstroom van 24A (e.e.a afh. van je accu specs.).
Met lekker bedoel ik dat die daarmee ook ouder wordt c.q. langer mee gaat.
Die levert die MX5 bij lange na niet. Zelfs je EBL komt niet verder dan 18A.
Je dynamo waarschijnlijk wel en dat is nou net waar die AGM zo geschikt voor is:
Relatief snel (middels een korte rit) weer 80% volladen (denk aan de regeneratie stromen in auto´s met start-stop systemen).

Overigens las ik dat jouw EBL al een onderspanningsbeveiliginmg heeft ingebouwd.
Persoonlijk zou ik de werking van die EBL eens helemaal controleren.

Kies je weer voor een AGM, zet je EBL in ieder geval niet in de GEL-stand!!
In deze stand wordt er te lang een (vereffenings)lading toegepast van 14,3 volt (zie gebruiksaanwijzing).
Paul.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Teisman »

Voor tegen de 200 euro heb je een schaudt LAS lader met aansluitset op je EBL. Deze kan wel AGM batterijen laden en werkt samen met je EBL. Verdubbel je meteen je laadcapaciteit.
In pakket zit ook temperatuur sensor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Even een update.

De AGM accu is getest door de garage en die is nog goed, hoe betrekkelijk dat dan ook is. Maar in ieder geval niet dood.

Met dank aan jullie voor de bijragen: ik ben dus achter gekomen dat hij niet helemaal leeg is getrokken. De Schaudt sluit hem af bij (even uit mijn hoofd) 10,9 Volt. Op zich teveel, maar niet helemaal leeg. Verder is hij daarna wel weer direct opgeladen.

Omdat het uitschakelen zich alleen voordeed als de omvormer (Victron 300W) werd gebruikt (licht oplaadwerlwerk: electrische tandenborstel, tablet) heb ik die losgehaald van de accu. Op de site van Schaudt staat bij veel gestelde vragen dat Schaudt ook adviseert om een omvormer op een aparte accu aan te sluiten. Het waarom daarvan is mij niet duidelijk.

Ook heb ik de tip ten harte genomen om alle aansluitingen even na te lopen en schoon te maken (licht geschuurd). Daar kwam ik wel een loszittende kabelschoentje tegen die naar een zekering ging (in de kabel van de Schaudt en de accu zitten twee zekeringen)
Waarom die daar zitten is mij ook niet duidelijk, maar die heb ik weer vastgeklemd.

Verder hebben we besloten om de huishoudaccu alleen maar te gebruiken voor de dingen die af-fabriek ingebouwd zijn. Dus kraan, wc spoelen, kachel en boiler, verlichting, koelkast, enz.
Voor de extra stroom (laptop, tablet, laden van scheerapparaat en tandenborstel e.d.) hebben we gekozen voor een externe accu de
Goal Zero (https://www.solarpowersupply.nl/goal-ze ... -generator). Op zich aan de prijs, maar wel een perfect ding.

Ik hoop dat we er nu zijn.......
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door blizard »

Heeft je garage een tester hiervoor?
Hij moet een ballast test uitvoeren met een (papieren) uitdraai.
Zomaar de CCA uitlezen is niet geschikt voor een AGM tractieaccu.
Een accuboer heeft die wel, en je bent de accu 24 uur kwijt
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Peter LMC »

WiSpi schreef:Op de site van Schaudt staat bij veel gestelde vragen dat Schaudt ook adviseert om een omvormer op een aparte accu aan te sluiten.
Vreemd. Bedoeld men niet; Een omvormer apart (rechtstreeks) op de accu aansluiten. Dus niet via de Schaudt laten lopen. Ipv op een aparte accu aansluiten.
Hoe ga je die extra accu nu opladen? :?:
Ik heb op de link geklikt maar zie niet veel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Kroppie »

veel geld voor een 33Ah agm accutje en geen zonnepaneeltje, oh ja nog een mooi kastje.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 20 nov 2017, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Peter LMC schreef:
WiSpi schreef:Op de site van Schaudt staat bij veel gestelde vragen dat Schaudt ook adviseert om een omvormer op een aparte accu aan te sluiten.
Vreemd. Bedoeld men niet; Een omvormer apart (rechtstreeks) op de accu aansluiten. Dus niet via de Schaudt laten lopen. Ipv op een aparte accu aansluiten.
Hoe ga je die extra accu nu opladen? :?:
Ik heb op de link geklikt maar zie niet veel.
Het staat bij vraag 10 FAQs
"Een krachtige omvormer kan niet op de EBL worden aangesloten. Welke alternatieven zijn er?

Hiervoor adviseren wij de installatie van een afzonderlijke batterij met een eigen oplader, die alleen de omvormer levert. Noodzakelijke verbindingscomponenten zijn bij ons verkrijgbaar. Het voordeel van dit systeem is dat wanneer de batterij van de omvormer wordt ontladen, het resterende 12V-systeem functioneel blijft. De ervaring heeft geleerd dat zeer krachtige omvormers worden gebruikt in combinatie met comfortverhogende apparaten zoals haardrogers, koffiezetapparaten, enz. Het gebruik van deze apparaten mag echter niet leiden tot een diepe ontlading van de woonruimteaccu en dus uitval van het gehele 12V-systeem en de bijbehorende belangrijke apparaten, daarom is de variant met een eigen omvormeraccu zinvol".

Technisch kan het wel, maar het wordt afgeraden.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Peter LMC schreef:
WiSpi schreef:Op de site van Schaudt staat bij veel gestelde vragen dat Schaudt ook adviseert om een omvormer op een aparte accu aan te sluiten.
Vreemd. Bedoeld men niet; Een omvormer apart (rechtstreeks) op de accu aansluiten. Dus niet via de Schaudt laten lopen. Ipv op een aparte accu aansluiten.
Hoe ga je die extra accu nu opladen? :?:
Ik heb op de link geklikt maar zie niet veel.
Deze accu kun je opladen met stroom uit het stopcontact, maar ook met zonnepanelen, of op je sigarettenaansteker van je auto, maar dan moet je denk ik wel 30 uur rijden of zo. Zonnepaneel doen we niet. Heb hem al een paar keer gezien bij mensen (campers en kampeerders). Bevalt hen goed. Maar als je deskundig genoeg bent in de accu techniek e.d. kun je zelf meer regelen en ben je ongetwijfeld goedkoper uit.

T.a.v. de Schaudt opmerking: de vertaling heb ik geplaatst bij een andere reactie.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Kroppie schreef:veel geld voor een 33Ah agm accutje en een zonnepaneeltje, oh ja nog een mooi kastje.

jos
Dank je wel voor deze opbeurende reactie Jos. Niet iedereen beschikt over de kennis/tijd om alles in accutechniek tot in de puntjes zelf uit te voeren. Dus ben ik afhankelijk van vaklieden en die kosten - terecht - ook geld.

Zonnepaneel is niet nodig. Gaat gewoon aan het stopcontact.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

blizard schreef:Heeft je garage een tester hiervoor?
Hij moet een ballast test uitvoeren met een (papieren) uitdraai.
Zomaar de CCA uitlezen is niet geschikt voor een AGM tractieaccu.
Een accuboer heeft die wel, en je bent de accu 24 uur kwijt
Goede opmerking. Dat moet nog gebeuren, maar daar heb ik nog geen tijd voor. Hij is i.i.g. niet helemaal kapot.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Arie55 »

Het artikel Batterytest Reisemobi uit Reise Mobil : Het Ah-effect, worden een aantal accu's een test ondergaan. In een kader worden een aantal punten opgesteld:

Vijf stappen voor een perfecte voeding
1) Analyse van de behoefte
2) Kies het batterijtype
3) Installeer een geschikt laadapparaat
4) Doorsnede van de laadkabel: Voor zowel de
5) Controleer de aarde-verbinding

Maar ook in het artikel uit 10 | 2007 | http://www.waterkampioen.nl wordt er gesteld dat slechts 4 van de 11 accu’s doen wat de leverancier belooft. Een stukje van de conclusie "Strikt genomen hoeven de accu’s alleen maar te voldoen aan dat wat de leverancier belooft. En strikt genomen zijn dat er maar vier van de elf: beide AGM-accu’s, in deze test Mastervolt en Victron, de conventionele Varta en de Mastervolt gel-accu. Deze laatste houdt het het langste vol, 116 procent van de beloofde tijd"

Dus voordat je je geld uitgeeft aan welke accu dan ook, doe wat onderzoek. Hier alvast wat huiswerk.

https://www.pdf-archive.com/2017/11/26/acculadertest/
https://www.pdf-archive.com/2017/11/26/ ... rkampioen/
https://www.pdf-archive.com/2017/11/26/ ... reisemobi/
https://www.pdf-archive.com/2017/11/26/acculader/

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door blizard »

Laat TS nu eerst de accu testen, dan verder kijken, voordat dit topic ook (weer) volledig een andere kant op gaat.
Plaats reactie